خبر انتصاب رئیس سابق صداوسیما به عنوان مدیرعامل هلدینگ پتروشیمی خلیج فارس در حالی واکنش‌های بسیاری در پی داشت که از سوی رئیس سازمان خصوصی سازی تکذیب شد.

علی عسگری

به گزارش همشهری آنلاین، خبر انتصاب عبدالعلی علی‌عسگری رئیس سابق رسانه ملی، به عنوان مدیرعامل شرکت صنایع پتروشیمی خلیج‌فارس در حالی روز گذشته منتشر شد که افراد بسیاری در شبکه‌های اجتماعی صدور این حکم برای علی عسگری را عجیب و بحث برانگیز ارزیابی کردند. نداشتن سابقه در بخش صنعتی مهم‌ترین دلیل انتقاد از این انتخاب بود. انتقادها چنان گسترده بود که علاوه بر کاربران عادی فضای مجازی و فعالان اقتصادی و برخی فعالان سیاسی، صدای افرادی چون علی اکبر رائفی پور هم درآمد.

اما هلدینگ خلیج فارس چرا اینقدر مهم است و دلیل این انتقادها چه بود؟

درباره هلدینگ پتروشیمی خلیج فارس

هلدینگ پتروشیمی خلیج فارس بزرگترین شرکت بورسی کشور است و به‌ عنوان بزرگترین هلدینگ پتروشیمی در خاورمیانه پس از «سابک عربستان» شناخته می‌شود. این شرکت سال‌هاست در چند رتبه در کشور از جمله شاخص فروش، ارزش بازار، میزان صادرات، مدار سودآوری و مقدار ارزش افزوده اول است. هلدینگ پتروشیمی خلیج فارس همچنین ١٥ شرکت تولیدی پتروشیمی و مجموعا ٦٠ شرکت زیر مجموعه دارد و به تنهایی ٢٠ درصد ارز کشور را تامین می‌کند.

فروش داخلی و صادراتی این هلدینگ در سال ٢٠٢٠، حدود ٨.٤ میلیارد دلار بوده و ٣٨ امین شرکت شیمیایی دنیاست.٤٠ درصد پتروشیمی کشور در اختیار شرکت صنایع پتروشیمی خلیج فارس است و صادرات امسال آن نیز تاکنون به ٥ میلیارد دلار می‌رسد.

به همین دلیل انتصاب علی عسگری انتقادات زیادی را در پی داشته است که آیا فردی با عدم کوچکترین سابقه در بخش پتروشیمی می‌تواند بزرگترین شرکت پتروشیمی ایران را اداره کند یا نه. 

کنایه‌ های سنگین سیاستمدراران  به علی‌عسگری!

محمد سرافراز، رییس اسبق صداوسیما، به خبر انتصاب علی‌عسگری به عنوان مدیرعامل بزرگ‌ترین پتروشیمی ایران، طعنه زد و نوشت: 

«جناب علی عسگری همانطور که رسانه ملی را با کمک خانواده و دو مرجع تصمیم ساز،از فروپاشی نجات داده و مخاطب آنرا به بیش از هشتاد درصد رساند و معضلات کشور را یکجا حل کرد، اکنون در تراستِ خصولتیِ پتروشیمیِ خلیج فارس، مشکل مالی دولت را هم حل خواهد کرد!»

جنجال خبر یک انتصاب؛ از طعنه سرافراز تا انتقاد تند رائفی پور | علی عسگری حکم جدید گرفت؟

علی اکبر رائفی پور هم به این انتصاب واکنش نشان داد و در توئیتی نوشت:

بنده به هیچ جناحی تو این مملکت نه وابستگی دارم و نه بهشون بدهکارم هیچ آدم عاقلی هم دنبال دشمن درست کردن برای خودش نیست اما واقعا نمی تونم ببینم با یک سری انتصابات عجیب مملکت رو فنا بدن ربط #علی_عسگری به پترو شیمی چیه؟ میدونید تو این شرایط و اوضاع با یک اشتباه چه بر سر #بورس میاد؟

جنجال خبر یک انتصاب؛ از طعنه سرافراز تا انتقاد تند رائفی پور | علی عسگری حکم جدید گرفت؟

حمید رسایی نماینده پیشین مجلس هم در توییتی نوشت:

همان کسانی که با لابی پنهان خود، #علی‌عسگری را به ریاست صدا و سیما رساندند و تمام تلاش‌شان را کردند تا #اشتباه‌ترین_رییس_سازمان_صداوسیما باز هم ابقا شود، همانها او را به هلدینگ پتروشیمی خلیج فارس رساندند. و چه می‌کشد سیدعلی...

جنجال خبر یک انتصاب؛ از طعنه سرافراز تا انتقاد تند رائفی پور | علی عسگری حکم جدید گرفت؟

واکنش منفی فعالان اقتصادی

خبر انتصاب عبدالعلی علی عسگری، رئیس سابق صداوسیما به عنوان مدیرعامل هلدینگ ‎پتروشیمی خلیج فارس که بزرگترین شرکت بورسی ایران است با واکنش منفی و گسترده فعالان و سهامداران بازار سهام هم مواجه شد.

به گزارش تجارت نیوز، علی سعدوندی، کارشناس بازارهای مالی در این باره گفت: در راستای فاجعه حکمرانی انتصاب ‎علی عسگری به ریاست بزرگترین شرکت پتروشیمی کشور مجددا توصیه می‌شود پیشینه تحصیلی و تجربی و اداری کلیه ‎مدیران دولتی در یک وبسایت قرار گرفته و به ویژه ‎معدل دیپلم این عزیزان همیشه در صحنه به طور ویژه با فونت بزرگتر به رنگ قرمز لاکی مشخص شود.

پیام الیاس‌کردی، کارشناس بازار سهام هم اظهار کرد که آخر شما بگویید از صدا و سیما به مدیر عاملی پتروشیمی با چه منطقی؟با چه استدلالی؟

علی شریعتی، فعال اقتصادی هم نوشت: پتروشیمی دیگر تخصص نمی‌خواهد فقط تعهد می‌خواد!

رد انتصاب علی عسگری در هلدینگ خلیج فارس

در پی این انتقاد ها، رئیس کل سازمان خصوصی سازی انتصاب علی عسگری به سمت مدیرعامل هلدینگ پتروشیمی خلیج فارس را رد کرد و گفت که این شرکت هنوز صورت‌جلسه‌ای برای بررسی به سازمان خصوصی‌سازی ارسال نکرده است.

حسین قربانزاده  انتصاب عبدالعلی علی عسگری به سمت مدیرعامل هلدینگ پتروشیمی خلیج فارس را رد و اظهار کرد: مطابق قانون، صورت‌جلسات مجامع شرکت‌هایی که سهام عدالت دارند، یا در فهرست واگذاری هستند یا واگذار شدند و دوره نظارت و اقساط آنها تمام نشده، از جمله تغییر در اعضای هیات مدیره حتما باید به تایید سازمان خصوصی سازی برسد.

وی تصریح کرد: شرکت هلدینگ پتروشیمی خلیج فارس هم از جمله این شرکت‌هاست و هنوز صورتجلسه‌ای به این سازمان ارسال نکرده است.

قربانزاده افزود: ضمنا مطابق مصوبه شورای عالی بورس، اعمال حقوق مالکانه سهام عدالت غیرمستقیم تا پایان سال باید از سوی دستگاه‌های اجرایی ذیربط با هماهنگی وزارت اقتصاد صورت گیرد و این اختیار وزارت اقتصاد از سوی وزیر اقتصاد به سازمان خصوصی سازی تفویض شده است.

رئیس سازمان خصوصی‌سازی گفت:‌ هلدینگ پتروشیمی خلیج فارس حدودا ۲۴ درصد سهام عدالت غیرمستقیم دارد و هنوز برای معرفی نماینده این سهام با سازمان خصوصی سازی هماهنگی نشده است.

حال با توجه به رد این انتصاب از سوی قربانزاده باید منتظر باشیم و ببینیم بالاخر رئیس پیشین صداوسیما با وجود این انتقادها از حوزه فرهنگ به حوزه صنعت می رود یا خیر!

کد خبر 649444

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار سیاست داخلی

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 10
  • نظرات در صف انتشار: 1
  • نظرات غیرقابل انتشار: 6
  • سعید IR ۲۳:۱۶ - ۱۴۰۰/۱۰/۲۱
    21 0
    وای بر ما که اینگونه افراد نالایق رو به مدیریت مراکز پولسازی مملکت می‌گمارند.واویلااااااااا
  • علی IR ۰۷:۰۰ - ۱۴۰۰/۱۰/۲۲
    10 0
    ۸سال روحانی به مملکت فاتحه خوند حالا نوبت ایشونه. که کارهاروتموم کنه.
    • IR ۲۰:۳۶ - ۱۴۰۰/۱۰/۲۲
      1 0
      حالا جالبه بدونی عده ایی مواجب بگیر در توییتر برای همین آقای روحانی که مملکت رو به ته دره برد چه نوشابه ها که باز نمیکنند!
  • IR ۰۷:۵۱ - ۱۴۰۰/۱۰/۲۲
    16 2
    حالا شما فکر کردید بقیه مسئولین سر جاشون هستند ؟
    • IR ۲۰:۳۷ - ۱۴۰۰/۱۰/۲۲
      1 3
      بله همه مسئولین ما سرجاشون هستند.
  • IR ۰۸:۲۶ - ۱۴۰۰/۱۰/۲۲
    6 0
    مملکت و اعتماد مردمو همینطوری به فنا میدید
  • IR ۱۰:۰۲ - ۱۴۰۰/۱۰/۲۲
    2 2
    چرا افراد مثبت را در جای دیگر بکار میگیرید با دستچین شده های قبلی بسازید مگه شما اصلاح طلب هستید که تا ابدارچیها راهم عوض وعوامل خود را میگذارند
  • محمد IR ۱۲:۰۸ - ۱۴۰۰/۱۰/۲۲
    7 1
    عکس ایشان نشان می دهد این مسئولین چطور پست های بزرگ مملکتی را تصاحب میکنند؟بله با تعطیم و تکریم به مقام های مافوق.
  • جلیل IR ۲۰:۱۹ - ۱۴۰۰/۱۰/۲۲
    2 0
    در‌ایران‌باند‌بازی‌فامیل‌بازی‌مملکت‌رو‌به‌فنا‌دادن‌‌‌اینم‌دولت‌مردم‌ریس‌ساداتش‌شده‌دولت‌‌فامیلی‌‌فاتحه‌بخونیم‌
  • IR ۲۲:۰۳ - ۱۴۰۰/۱۰/۲۲
    2 0
    هرچه افرادناکار آمد دراین مملکت هست به پست های کلیدی انتخاب میشوند تا از او بیشترین بهره را ببرند چون افراد ته هرمی از کانون های دگم جامعه است . مردم باورکنند یک تحصیلدار بانک دراین مملکت نماینده پارلمان شد. وای بر مملکت نخبگان که نا دان ها جایشان استحاله میشوند .