یک نماینده مجلس گفت: با افزایش یارانه به صورت نقدی و یا دادن پول نقد به مردم موافق نیستم چراکه در مدل معیوب اقتصادی کشور تزریق بی‌برنامه پول موجب گرانی کالاها و فشار اقتصادی به مردم می‌شود. باید راهکارهای مختلف را برای این منظور مورد توجه قرار داد که یکی از آن‌ها ارائه کارت‌های الکترونیکی برای کالاهای اساسی یا یارانه‌های اختصاصی برای این منظور است.

فاطمه محمد بیگی

به گزارش همشهری آنلاین به نقل از فارس، فاطمه محمدبیگی نماینده قزوین، آبیک و البرز در مجلس شورای اسلامی، بعد از نماز مغرب و عشا روز جمعه ۲۴ دی ۱۴۰۰ در جمع نمازگزاران مسجد آقا سیدعلی بازار قزوین ضمن شنیدن دغدغه‌های حاضران و تشریح اقدامات انجام شده توسط مجلس، به پرسش‌های آن‌ها پاسخ داد.

وی در این نشست با تأکید بر اینکه اصلاح بودجه به نفع مردم یک ضرورت است، گفت: در لایحه پیشنهادی دولت برای بودجه در کنار نکات مثبت آن، شاهد برخی عیوب اصلی بودیم که از جمله آن می‌توان به کلی بودن بودجه اشاره کرد. این موضوع موجب بسته شدن دست نظارتی مجلس برای اجرای صحیح و درست آن می‌شود؛ همچنین ممکن است عدالت در توزیع بودجه را مخدوش کند.

این نماینده مجلس افزود: تأکید جدی ما اصلاح الگوهای معیوب در لایحه بودجه ۱۴۰۱ است؛ متأسفانه در خصوص ارز ترجیحی سیاست شفاف و واضحی به عنوان جایگزین برای آن در بودجه ندیدم. این یک ضرورت است که ارز ۲ نرخی به صورت پلکانی اصلاح شود چراکه روند کنونی در برخی موارد فساد و رانت را به همراه داشت، ارز باید به سمت تک نرخی شدن برود اما چگونه انجام شدن آن بسیار مهم است؛ باید تغییر سیاست‌ها به گونه‌ای باشد که به جامعه به ویژه خانواده‌های با سطح مالی متوسط و ضعیف فشار وارد نشود.

وی خاطرنشان کرد: با افزایش یارانه به صورت نقدی و یا دادن پول نقد به مردم موافق نیستم چراکه در مدل معیوب اقتصادی کشور تزریق بی‌برنامه پول موجب گرانی کالاها و فشار اقتصادی به مردم می‌شود. باید راهکارهای مختلف را برای این منظور مورد توجه قرار داد که یکی از آن‌ها ارائه کارت‌های الکترونیکی برای کالاهای اساسی و یا یارانه‌های اختصاصی برای این منظور است.

این مسئول بیان کرد: در حال حاضر هنوز برنامه مدون و ویژه اقتصادی از سوی دولت برای مقابله با گرانی‌ها و یا کنترل بازار دیده نمی‌شود، ما خواهان موفقیت دولت به بهترین نحو در این حوزه هستیم و در این مسیر دولت را یاری خواهیم کرد؛ اما هر کجا که ببینیم سیاست‌های اتخاذ شده در تضاد با منافع مردم باشد قطعاً با آن مخالفت خواهیم کرد و از حقوق مردم کوتاه نخواهیم آمد.

محمدبیگی در پایان اظهار کرد: درخواست جدی ما از دولت تقویت دستگاه‌های نظارتی است زیرا هرچقدر در این حوزه ضعف وجود داشته باشد قطعاً ضربه خواهیم خورد، باید با احتکار به شدت مقابله و با محتکران برخورد شدید صورت گیرد.

کد خبر 650094

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار سیاست داخلی

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 21
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 5
  • IR ۱۲:۰۰ - ۱۴۰۰/۱۰/۲۵
    9 0
    پیشترفت کار مردم با برنامه است نه هرکس میاد روز از نو حرف از نو
  • ریزبین IR ۱۲:۰۷ - ۱۴۰۰/۱۰/۲۵
    12 1
    هیچ تضمینی برای تداوم یارانه های غیر نقدی نیست اما یارانه های نقدی بعنوان جوی باریک می تواند مرحمی اندک برزخم های مردم باشد اگر به اندازه یک اقتصاد دان آماتور اطلاع داشته باشید باید بدانید بینهایت گزینه برای کنترول تورم وجود دارد چرا فقط از آن چیزی که مربوط مردم است هزینه می کنید این دست کردن در جیب مردم میراث شوم دولت بی تدبیر و ناامید باید برای همیشه از تفکرات مسؤلان زدوده شود
  • IR ۱۲:۳۲ - ۱۴۰۰/۱۰/۲۵
    13 0
    آیاشماقبول میکنیدقبض برق وآب وگازوتلفن وداردهای بیماران سالمندووووووووووبپردازیدآیاخبرازشکم گرسنگان داری بخداجایت گرمه وپشت میز
    • IR ۱۵:۳۵ - ۱۴۰۰/۱۰/۲۵
      7 0
      دیگه چی مرغ !گوشت؟ الان که ماهی 45تمن یعنی پول دوتا دونه پفک نمکی رو میدن بهشون فشار ۸ریشتری میاد هر ماه هم یارانه یه عده رو به بهونه های من دراوردی حذف میکنن من برادرم شاگرد یه عینک فروشی که مالکش یه پیرمردی بود طرف یکی دوبار قبل کرونا براخرید جنس مغازش برادر مارو فرستاد بود چین جنساشو تحویل بگیره وقتی برگشت دیدیم یارانه قطع شده کمک معیشتی هم ندادن پیگیر شدیم گفتن سفر خارج داشتین توسیستم کامپیوترشون اینو زده دیگه به کی میخواستیم درمونو بگیم که یک ماه بعد پیر مرده فروشگاهشو جمع کرد برادر ما بیکار شد که الان شغل ما شده دست فروشی و بلال فروشی حداقل یارانمونو بدین میخوام بگم وقتی اینجوری بدون برسی بقول شما تو عصر تکنولوژی سیستمتون اینطوری کار میکنه چه انتظاری دارین شما هم اینکه بنظرتون مگه همون گوشت و مرغ قراره از زیر بته مجانی دربیاد همه چی پولیه اینام پول ‌پفک نمکی رو با دست لرزان میدن تازه کسی نمیگه قبلا کوپن بود اگه بود حساب همون برنج و شکر وروغن سهمیه ای رو دربیارن درواقع اونو حذف کردن چیزی که نمیدن کلیم ازما گرفتن حالا چه انتظاری داری شما!
  • سعید IR ۱۴:۱۵ - ۱۴۰۰/۱۰/۲۵
    13 0
    وضعیت امروز کشور با چهل سال قبل خیلی تفاوت دارد دهها فروشگاه زنجیره ای موجود است سیستم‌های اینترنتی بسیار وسیع است می توانید سیستمی مثل کارت سوخت طراحی کنید به جای پول نقد و یارانه دادن سبد حمایتی از جمله گوشت مرغ تخم مرغ لبنیات را در این سبد بگنجانید که مردم آنها را از فروشگاهها بر ا قیمت نازل بخرند حد اقل سبد هم معیشت ماهیانه هر شخص و خانواده باشد به جای را پول دادن این برای مردم و حاکمیت بسیار اثر بخش تر است مثلا هر خانواده چهار نفره سه چهار مرغ چند کیلو گوشت چند بسته پنیر یک شانه تخم مرغ چون سیستم نرم افزاری است فساد دران بسیار کم است و به نفع مردم و مردم راحت میشوند اینهمه یارانه آشکار و پنهان را اگر سر جمع کنید می توان با پول آن همه اینها را رایگان به ملت داد دیگر کسی گرسنه هم نخواهد ماند یک بار همت کنید
    • مهدیان IR ۱۷:۲۹ - ۱۴۰۰/۱۰/۲۵
      2 0
      بله همه اینها شدنی است البته بشرطی که تورم هدفمند و عمدی در تفکر آقایان نباشد
  • ذوالفقار IR ۱۵:۰۴ - ۱۴۰۰/۱۰/۲۵
    3 0
    مشکل و گرانی از روزی شروع شد که آقایان به اصتلاح دولت کارشناس کوپن های کالای اساسی رو از مردم گرفتن بجاش چندر قاز اندازه خرید پول دوتا پفک نمکی به مردم پول یارانه میدن که با اینهمه گرونی و ده برابری قیمت ها هنوز پول پیک نمکی سرجاشه از همه مهمتر قبلا تعزیرات حداقل اسمی وجود داشت کسی یا شرکتی بی دلیل قیمت هارو بالا نمی برد اما الان شهر آشوب و چپاول شده همه چیز به حال خودش هرموقع میری سوپر مارکت اگه چیزی گرونتر نشده باشه باید تعجب کنی
  • علی IR ۱۵:۱۰ - ۱۴۰۰/۱۰/۲۵
    3 0
    من گفتم نه دولت نه مجلس هیچ کس بفکر مردم نیست .فقط جیب خودتون پر کنید ....ما با همین نون و پنیر .دلمون خوشه .شاد هستیم .شبا راحت میخوابیم .با ۳ ملییون حقوق بازنشستگی داریم زندگی میکنیم .
  • ali IR ۱۵:۳۶ - ۱۴۰۰/۱۰/۲۵
    3 2
    این نماینده مجلس لطف کنه به دولت بگه حقوق کارگران و کارمندان و دولتمردان و هم چنین نمایندگان خدوم مجلس را قطع کنه و بجاش تخم مرغ بده .گوشت بده . لبنیات بده وو بعد خودمون با هم دیگه مبادله می کنیم اخه دادن حقوق مایه گرونی و رشد تورم میشه!!!عجیبه چرا این نمایندگان نمیگن حقوق ما باعث تورم میشه..قبلا از هوش و ذکاوت این نماینده عزیز کمال تشکر را داریم.در ضمن خانم محمد بیگی عرض کنم اینکه گفتند دادن یارانه نقدی به مردم باعث ایجاد تورم میشه .این طرز فکر اونهاییه که اعتقاد دارند همه چی را برای خودت برداری و هیچی به مردم ندهی .این ایده اونهایی که این مسئله را بهانه کردند تا احمدی نژاد را خراب کنند و به مردم بگن ببینید اینکه بهتون یارانه داد چقدر تورم ایجاد شد ما یارانه ندادیم در بهشت به سر کردید.در صورتی که همه مردم میدونند اون تورم و گرونی از سال 90 به اینور فقط و فقط بدست اونایی به مردم اعمال شد که مخالف دادن یارانه به مردم هستند. و موافق این هستند که مردم را در زیر خط فقر نگه دارند.تا بتونند مردم را با کمترین حقوق و دستمزد اجیر کنند و شرکتهای خصوصی خودشون را سوداور کنند .فقط همین.
  • IR ۱۵:۴۳ - ۱۴۰۰/۱۰/۲۵
    2 1
    خانم محمد بیگی،کارت الکترونیکی هم یعنی همون واریز پول که خودش رانت برای بخش خصوصی ایجاد میکنه که کالاهای خودشون رو به قیمت گران به مردم بفروشند وتورم زاست.دولت باید کالاهای اساسی را در قالب سبد کالا مثل گوشت برنج روغن قند شکر حبوبات مستقیما از خارج وارد کند ومستقیما وبدون واسطه ومجانی به مردم تحویل دهد.
  • ولی IR ۱۵:۴۵ - ۱۴۰۰/۱۰/۲۵
    2 25
    یارانه نقدی مردم را تنبل کرده و بجای اینکه فکر کار باشند، در فکر تفریح هستند. اینکه میگویند نداریم و از این حرفا درست نیست. اتفاقا مردم ایران همگی پولدارن و فقط ادای فقرا در میارن. چرا به جای یارانه نمی رید کار کنید؟ چون کار سخت است و پول مفت هم حسابی میچسبد
    • علی IR ۱۶:۵۸ - ۱۴۰۰/۱۰/۲۵
      4 0
      با 45 تومان مگه میشه زندگی کرد مردم تنبل باشند
    • علی IR ۱۷:۱۰ - ۱۴۰۰/۱۰/۲۵
      3 0
      اقا ولی: مگه پول یارانه چقدر میباشد که موجب تنبلی گردد، اگه به هرفرد 200 هزارتومان ماهانه یارانه داده بشه ، برا یک خانوار 4 نفره 800هزار تومن میشه، ایا در زمان فعلی 800 هزارتومن اصلا ارزشی داره که موجب تنبلی سرپرست خونواده بشه؟ این پول خرج 3 روز این خانواده نمیشه که موجب تنبلی بشه، بله اگه یارانه خانواده 4 نفره ماهی 10 میلیون تومن بود میشد گفت شایدموجب تنبلی بعضی ها میشد و نه همه مردم ایران.
    • IR ۱۸:۵۷ - ۱۴۰۰/۱۰/۲۵
      3 0
      بابا مردم با ۴۵ تومان یک سطل ماست تنبل شدند و بیکار هستند و کار نمی کنند
  • IR ۱۶:۴۲ - ۱۴۰۰/۱۰/۲۵
    1 0
    بله
  • IR ۱۶:۵۱ - ۱۴۰۰/۱۰/۲۵
    2 0
    خخخخ حتما بجای یارانه نقدی صف های طولانی ارزاق در راهه
  • IR ۱۶:۵۶ - ۱۴۰۰/۱۰/۲۵
    3 0
    خیلی ببخشیدشما پول آب وبرق وگاز رو پرداخت می کنید؟!
  • ZOHA IR ۱۷:۱۷ - ۱۴۰۰/۱۰/۲۵
    1 0
    هر مسئولی میادیه نظریه ای صادرمیکنه ومیره.... کارت الکترونیکی کم بوداونم این نماینده مثلابابرنامه داره مدمیکنه....دیگه نمیگه چه پیامدهایی داره.یکی ازآشناهای دوستام سبدکالاشو بهزیستی بهش میده میبره مغازه میفروشه پولشو میگیره میده به مادرش که نداره وضع مالیش بده یکی نیست به این خانم نماینده بگه آخه کسی که بخادسواستفاده کنه یا رانت ودزدی کنه میکنه.... مثلا شخص نمیتونه باکارت الکترونیک خوارباربگیره بفروشه به دیگران؟یا نمیتونه کارتشوبفروشه به دیگران ؟یانمیتونه تقلبی وجعلیشو چاپ کنه؟
  • IR ۱۸:۵۰ - ۱۴۰۰/۱۰/۲۵
    6 0
    در نود درصد دنیا یارانه پرداخت میشود و شما آن را هم میخواهید در جیب خود بریزید و در واقع ملت هیچ
  • عباس IR ۱۸:۵۶ - ۱۴۰۰/۱۰/۲۵
    0 2
    خدایا هر چه دادزدیم نمایندگان مرد که قدمی دراین خصوص برنداشتن صدرحمت به نماینده محترم قزوین که بررسی شده صحبت کرده .جناب رئیس جمهور به خدا این خانم نماینده راست میگوید ومملکت رادوست دارد.
  • US ۰۴:۳۷ - ۱۴۰۰/۱۰/۲۶
    0 0
    آفرین ما اصلا نیازی به این ۴۵تمن نداشته ونداریم.. بنده خدا آقای روحانی هم مگه نگفت کاری میکنم که مردم نیازی به این ۴۵تمن نداسته باشند همون کارهم کرد