به گزارش ایسنا، رئیس کمیسیون فرهنگی مجلس شورای اسلامی دوشنبه (15 مهمر) در سومین دوره جشن رونمایی کتب جدید التالیف در سی با انتقاد از تغییرات پیاپی حجم کتب درسی کشور، از مسئولان آموزش و پرورش تحت این عنوان که آموزش و پرورش مشکلات بسیاری دارد که مسئولانش میتوانند به آن رسیدگی کنند، خواست که تالیف کتب درسی را به اهل فن آن بسپارند و به دیگر مشکلات آموزش و پرورش رسیدگی کنند و در عین حال گفت: در سالهایی که در سازمان پژوهش و برنامهریزی آموزشی خدمت میکردم، متوجه شدم که هر کس که وکیل یا وزیر میشود و قصد دارد در آموزش و پرورش کار خود را آغاز کند، میخواهد حجم کتابهای درسی را کم کند، گویی هیچ مشکلی در آموزش و پرورش غیر از این که حجم کتابهای درسی زیاد است، وجود ندارد.
دکتر غلامعلی حدادعادل با بیان این که حجم کتابهای درسی باید منطقی و معقول باشد، افزود: اگرچه این افراد نیتشان خیر بود و هست، اما باید در این زمینه دقتهای لازم صورت گیرد و درست و به جا تصمیمگیری شود.
نماینده مردم تهران در مجلس شورای اسلامی با افزودن این مطلب که حجم کتب درسی از منطق و حساب خاصی پیروی میکند، این موضوع که «کتاب، گوشت قربانی نیست که هر کس بخواهد از حجم آن بکاهد» را نیز اذعان کرد و با اشاره به حجم کتابهای درسی کشورهای پیشرفته دنیا، اظهار کرد: یک دانشآموز در آمریکا، صدها صفحه کتاب جغرافی میخواند و با کشور خود آشنا میشود؛ در حالی که در کشور ما همه به دنبال کاهش حجم کتب درسی هستند.
حدادعادل همچنین با بیان این که کتابهای درسی تفاوت زیادی با سایر کتابهای دیگر دارند، اولین تفاوت این کتب با سایر کتب را اجبار خواننده این کتابها به مطالعه تمام آنها دانست و خاطرنشان کرد: متاسفانه نسبت به مولفان کتب درسی توجه مطلوب اعمال نمیشود؛ به طوری که بسیاری از دانشآموزان، این افراد را نمیشناسند؛ در حالی که تالیف کتابهای درسی به مراتب سنگینتر از کتابهای دیگر است.
رئیس کمیسیون فرهنگی مجلس شورای اسلامی ادامه داد: کسی که کتاب درسی دوره ابتدایی را تالیف میکند، باید فیلسوفانه فکر کند و کودکانه بنویسد که این امر کار بسیار دشوار و ظریفی است، اما نمیدانم، چرا اسم مولفان کتب درسی هیچ گاه عنوان نمیشود و معلوم نیست این قاعده از کجا آمده است.
وی کتاب درسی را حلقهای از زنجیره فعالیتهای آموزشی کشور توصیف کرد و با بیان این مطلب که وقتی مولفی میخواهد دست به قلم ببرد، باید بداند این کتاب در کجای منحنی نظام آموزشی کشور قرار میگیرد و تالیف کتاب درسی باید به همین گونه باشد و مسئولان باید نقشه کاملا تعریف شدهای را در اختیار مولفان قرار دهند، دقت در تالیف و چاپ کتب درسی را خواستار شد و تصریح کرد: کتابهای درسی کشورمان همچون اسکناس است که سند رسمی کشور محسوب میشود و دارای اعتبار کلانی است، پس باید در نحوه نگارش و چاپ آن دقت کرد تا حتی یک نقطه هم جابجا نشود.
نماینده مردم تهران در مجلس شورای اسلامی، زیبایی ظاهری، جذابیت و صفحهآرایی را از مهمترین ویژگیهای کتابهای درسی دانست و با اشاره به این که ذهن نسل آینده از طریق کتابهای درسی شکل میگیرد و لذا باید در تالیف و صفحهآرایی آن بسیار دقت کرد، در عین حال، عمر کتابهای درسی را نیز محدود عنوان کرد و گفت: اگرچه کتابهای درسی باید روزی جای خود را به کتابهای دیگری دهند، اما باید دانست که هر نوآوری خوب نیست و برای تغییرات مطالب کهنه باید دلیل داشت.
حدادعادل ادامه داد: حتی در ابتدای انقلاب اسلامی نیز ما در این زمینه افراط کردیم، ولی باید هماکنون دقت کرد که تغییر کتابهای درسی بیدلیل نباشد؛ چرا که بسیاری از کتابها مفید هستند و شاید تنها نیاز به یک تغییرات جزیی یا کلی داشته باشند و چارچوب آنها همچنان مناسب باشد.
رئیس کمیسیون فرهنگی مجلس با تاکید بر این که آموزش و پرورش نباید حافظهمدار و حافظهمحور باشد و نظام تعلیم و تربیت ما باید دانشآموزانی اهل تفکر را تربیت کند، بیان کرد: سازمان پژوهش و برنامهریزی آموزشی نسبت به گذشته پیشرفت زیادی در تالیف، فناوری تولید کتاب و غیره داشته است که باید آن را به فال نیک گرفت و به آن افتخار کرد.