دوشنبه ۱۵ مهر ۱۳۸۷ - ۱۹:۰۲
۰ نفر

گروه بین‌الملل: آصف علی زرداری، رئیس‌جمهوری جدید پاکستان که پس از استعفای پرویز مشرف به این سمت انتخاب شد، اعلام کرد

که با آمریکا بر سر حملات موشکی به اهداف القاعده و طالبان در مناطق قبیله‌ای ناآرام پاکستان به یک تفاهم رسیده است.

زرداری البته اشاره‌ای به مفاد تفاهم با آمریکا نکرد. زرداری چندی پیش با بالاگرفتن حملات آمریکا به خاک پاکستان تهدید کرده بود که اقدامات متقابلی را در این زمینه انجام خواهد داد.
زرداری بر خلاف ادعاهای پیشین خود برای اولین بار اعتراف کرد که حملات موشکی هواپیما‌های بدون سرنشین نیروهای آمریکایی مستقر در افغانستان با اجازه‌ اسلام آباد انجام گرفته است.

وی گفت: ما به تفاهم رسیده‌ایم بدین معنی که ما با هم به تعقیب دشمن خواهیم رفت.

زرداری احتمالا فراموش کرده است که چند روز پیش در شصت و سومین نشست سالانه مجمع عمومی سازمان ملل متحد بیان کرده بود که کشورش نمی‌تواند اجازه دهد که دوستانش حاکمیت آن را نقض کنند.

زرداری در گفت‌وگو با روزنامه وال‌استریت ژورنال درباره هند هم گفت که هندوستان هرگز تهدیدی علیه کشورش نبوده و گروه‌های جدایی‌طلب در کشمیر تروریست هستند.

دیدگاه‌های زرداری در مورد هندوستان با آنچه که ارتش پاکستان می‌گوید در تضاد است. ارتش معتقد است هندوستان که دارای سلاح هسته‌ای هم هست، از زمان استقلال در سال 1947 یک تهدید موجود و بالفعل محسوب می‌شود.

با این حال، رئیس‌جمهوری پاکستان گفت: هندوستان هرگز تهدیدی برای پاکستان نبوده است. کفیل ریاست حزب مردم در پاسخ به این سؤال که آیا توافق تجارت آزاد را با هندوستان بررسی خواهد کرد یا خیر، گفت: من و دولت دمکراتیک‌مان از نفوذ هندوستان در خارج نمی‌ترسیم. زرداری بار دیگر تاکید کرد که جدایی‌طلبان کشمیر تروریست هستند.

واکنش مثبت هند به اظهارات زرداری

اندکی پس از سخنان زرداری، هند از اظهارات وی استقبال کرد. خبرگزاری هند (پی.تی.آی) به نقل از آناند شارما، وزیر کشور در امور خارجه نوشت: اظهارات زرداری یک اقدام خوشایند است.

زرداری و پاکستان باید با اقدامات خود در جلوگیری از تروریسم به این سخنان خود احترام بگذارند.

اگرچه پاکستان تمام اتهامات هندوستان را مبنی بر حمایت اسلام‌آباد از جدایی‌خواهان کشمیر در بخش تحت‌کنترل دهلی‌نو رد کرده، ولی همیشه از آن‌هایی که به گفته خود برای حق  تعیین سرنوشت خود در کشمیر می‌جنگند، حمایت کرده است.

بنابراین نخستین بار است که زرداری به‌عنوان یکی از رهبران پاکستانی این جدایی‌طلبان را به‌عنوان تروریست نامیده است. 

شارما عنوان کرد: توصیف جدایی خواهان کشمیر با عنوان تروریست، نخستین بار است که از سوی یک رهبر بلندپایه‌ پاکستانی صورت می‌گیرد که با موضع پیشین این کشور که آنها را جهادی می‌خواند، در تضاد است.

انفجار در شرق پاکستان، 26 کشته برجای گذاشت

دیروز در اثر وقوع انفجار در شرق پاکستان دست‌کم 26 نفر کشته و30 نفر دیگر زخمی شدند.

 این انفجار در منزل رشید اکبرخان نورانی، عضو مجلس ملی پاکستان و عضو سابق حزب مسلم لیگ شاخه نواز در منطقه بکار ایالت پنجاب در شرق پاکستان رخ داد.

کد خبر 65112

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار آسیا و اقیانوسیه

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز