سه‌شنبه ۲ آبان ۱۳۸۵ - ۱۴:۲۰
۰ نفر

گیتی عابدی: چنان با آب و تاب از ماشین جدیدش تعریف می‌کرد که انگار آسمان سوراخ شده و ماشین او از آن بالا افتاده است پایین.

 البته حق داشت، این ماشین برای او که با هزار جان کندن و کلی قرض خریده بود، حکم ماشین آخرین سیستمی را داشت که تازه از آن طرف آب آمده بود.
دستی روی ماشین کشید و گفت:«هرچند این مدل  با رنگ بژ گرون‌تره اما خب می‌ارزید. خدایی خیلی خوشگله، نه؟» سرم را به نشانه تایید تکان دادم و تا خواستم بروم، گفت: «فرمونش خیلی نرم و خوش‌دسته. مثل اون پیکان قدیمیه نیست که اعصاب آدمو بریزه به هم ...».
ماشینش هنوز پلاک نداشت و حرف‌هایش فقط بر اساس شنیده‌هایش بود. چنان از راحتی صندلی‌هایش تعریف می‌کرد که انگار روی پرقو نشسته است. میوه‌ها روی دستم سنگینی می‌کرد اما نمی‌توانستم حرفش را قطع کنم و راهی خانه‌ام شوم.
تا به حال اینقدر خوشحال ندیده بودمش برای همین گوش‌هایم را در اختیارش گذاشتم و او یک بند از خوبی‌های ماشین جدیدش گفت.
 نزدیکی‌های افطار بود که دیدم شیشه‌های خانه می‌لرزند. اول فکر کردم زلزله آمده اما بعد فهمیدم طوفان شده‌است. صدای رعد و برق‌ها وحشتناک بود و تگرگ با سرعت زیادی از آسمان می‌بارید.
مشغول تماشای بیرون بودم که زنگ خانه به صدا در آمد. مرد همسایه بود که با قیافه‌ای درهم و آشفته نگاهم کرد و گفت:«ماشینم...»
به خاطر بادهای شدید در حین طوفان، درختی روی ماشین همسایه افتاده و به کلی داغانش کرده بود.
«طوفان با سرعت 90کیلومتر در ساعت به مدت 70 دقیقه تمام مناطق تهران را زیر پا گذاشت و بیشترین خسارت را به مناطق 12، 2 و 22 زد.»
«ده اصله درخت در خیابان‌هایی چون ولی‌عصر، شریعتی، فردوسی و سعادت‌آباد سقوط کرد و به بعضی از خودروهای پارک شده، آسیب رساند.» شنیدن این دسته اخبار به خصوص در پاییز که وزش بادهای پاییز شدت می‌گیرد چندان عجیب نیست.
در بیشتر موارد سرعت طوفان نسبتاً زیاد بوده تا اندازه‌ای که درختان را تا کمر خم کرده و تا مرز شکستن پیش برده؛ به خصوص درختانی که ریشه‌هایشان سست بوده در اثر چنین طوفانی آسیب جدی می‌بینند.
گذشته از موضوع آسیبی که این درختان به واسطه خم شدن و شکستن می‌بینند، قرار گرفتن آنها در خیابان‌ها، کوچه‌ها و معابر خطراتی را به دنبال دارد که توجه به آن ضروری است.
از آنجایی که عبور عابران، موتورسیکلت‌سواران و خودروها به خصوص در خیابان‌های اصلی، خطر جدی است که شاید به چشم نیاید اما در حقیقت جان و مال شهرنشینان را تهدید می‌کند.
در این میان نقش سازمان‌ها، ارگان‌ها و افرادی که وظیفه شناسایی و جلوگیری از این مشکل را برعهده دارند، ضروری است.
 مگر نباید سازمانی باشد تا درختان بیمار را شناسایی کند که در موقع طوفان خسارتی به مال و حتی جان مردم وارد نشود.
از میان سازمانهای ذی‌ربط شهرداری، سازمان پارک‌ها و فضای سبز شهرداری یکی از سازمان‌های مرتبط و مداخله‌گری است که می‌بایست به طور مستقیم در حل این موضوع شرکت و سازمان‌های دیگر را به کمک دعوت کند.
مهندس یارایی یکی از مسئولین امور مناطق سازمان پارک‌ها و فضای سبز گفت که طرحی برای شناسایی این درختان دارند:«سازمان، طرحی تحقیقاتی با اساتید دانشگاه مشخص کرده است که بر اساس آن، درختان سالم را با علامت سبز، درختان کمی مشکل‌دار را با نارنجی و درختان در حال خشک شدن را با قرمز یا زرد مشخص کرده‌ایم و این طرح از میدان تجریش تا راه‌آهن است.»
یارایی در مورد اقدامات بعد از این طرح گفت:«پای درختان را تقویت می‌کنیم و اندام آلوده یا بیمار را با آفت کش‌ها از بین می بریم. هرس هم انجام می‌شود. به علت اینکه آب جاری مناطق مسموم است، هنوز امکان کود دهی پیدا نکرده‌ایم و اگر لازم باشد و مجوز داده شود بعضی از درختان مشکل‌دار را قطع می‌کنیم.»
یارایی در ادامه گفت:«مشکل فقط از درختان نیست. با کارهای عمرانی که در سطح شهر انجام می‌شود، زیر درختان شل می‌شود، مقاومت خود را از دست می‌دهد و صدمه می‌بینند. به خصوص مجوزهای تجاری در خیابان اصلی می‌دهند.
به همین دلیل رفت و آمدها ناشی از فعالیت‌های عمرانی زیاد می‌شود و درختان به این دلیل تنش پیدا می‌کنند.
درختان منطقه یک که کمتر تجاری شده است، خیلی کمتر از مناطق دیگر آسیب دیده‌اند. البته در این مورد اقدامات قانونی‌ای هم انجام شده است.»
یارایی در پایان صحبت‌هایش گفت که بر اساس دستور دکتر قالیباف، ‌شهردار تهران، خسارت ماشین‌های صدمه‌دیده‌ داده می‌شود و خسارت ماشین‌هایی که بیمه بودند را طبیعتا بیمه می‌پردازد.
کد خبر 6532

پر بیننده‌ترین اخبار محیط زیست

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز