مجموع نظرات: ۱۱۹
سه‌شنبه ۱۲ بهمن ۱۴۰۰ - ۱۶:۱۷
۱ نفر

«رقیه وکیلی» شاگرد ممتاز مدرسه‌ بود و روز ۱۲ بهمن‌ماه سال ۶۵ می‌خواستند به او جایزه بدهند. در همین روز شهر میانه بمباران شد و این دانش‌آموز برای همیشه چشم‌هایش را از دست داد و بار سنگین یتیمی روی شانه‌هایش نشست.

رقیه وکیلی

 به گزارش همشهری آنلاین به نقل از فارس،  بعد از پیروزی‌های پی‌درپی رزمندگان اسلام در جبهه‌های نبرد، رژیم بعث عراق بمباران شهرها و کشتار مردم بیگناه را آغاز کرد که سال ۱۳۶۵ اوج این حملات بود. یکی از شهرهایی که در دوره جنگ تحمیلی رژیم بعث علیه ایران مورد حملات هوایی قرار گرفت، شهر میانه استان آذربایجان شرقی بود. روز ۱۱ و ۱۲ بهمن‌ماه سال ۱۳۶۵ ده‌ها تن از مردم شهر میانه و دانش‌آموزان مدرسه‌های زینبیه و ثارالله به شهادت رسیدند و مجروح شدند. یکی از مجروحان حادثه روز ۱۲ بهمن ماه، «رقیه وکیلی» است که در آن روز دانش‌آموز ۶ ساله و شاگرد ممتاز مدرسه‌شان بود. رقیه ۶ ساله در روز ۱۲ بهمن‌ماه دوچشم‌اش را از دست داد و برای این کودک بی‌گناه تلخ‌ترین روز عمرش که از دست دادن پدرش بود، هم رقم خورد.

روزی که به شاگرد ممتازها جایزه می‌دادند

رقیه وکیلی دومین فرزند و تنها دختر خانواده بود. به همین خاطر خیلی مورد توجه اعضای خانواده به ویژه پدر قرار داشت. پدر رقیه، شهید «فیروز وکیلی» کارمند اداره پست بود که به دلیل مشکل جسمی نمی‌توانست به جبهه اعزام شود، اما خیلی وقت‌ها کمک‌های مالی به جبهه می‌کرد. روز ۱۲ بهمن‌ ماه سالروز ورود امام (ره) به میهن، قرار بود که به مناسبت این روز و آغاز دهه فجر، مراسم جشن در مدارس برگزار شده و به دانش‌آموزان رتبه‌دار جایزه بدهند. رقیه وکیلی یکی از شاگردان ممتاز مدرسه قرار بود به عنوان شاگرد ممتاز مدرسه معرفی شود.

تصاویر | صدام چشم‌های زیبای این دختر را گرفت
عکس پرسنلی رقیه وکیلی برای مدرسه

آخرین تصویر دانش‌آموز کلاس اولی از دنیا

این دانش‌آموز روز ۱۲ بهمن‌ماه با خوشحالی راهی مدرسه شد. اما به دلیل اخباری مبنی بر بمباران شهر میانه و تعطیلی مدرسه‌شان، رقیه به خانه برگشت. مردم شهر آواره و سرگردان بودند، برخی از مردم به زیرزمین منزل‌هایشان رفته بودند تا از بمباران در امان بمانند. برخی راهی جاده‌ها شده بودند. با توجه به شرایط جنگی پدربزرگ پیشنهاد می‌دهد که خانواده وکیلی به روستایشان بروند. همگی آماده می‌شوند تا عازم روستا شوند. رقیه به همراه خانواده‌اش کنار جاده می‌ایستند تا ماشینی آن‌ها را سوار کند. اما ماشینی آن‌ها را سوار نمی‌کرد.

همین‌طور که رقیه داشت آسمان را نگاه می‌کرد، زیر چادر مادر پنهان شد و مادر دستانش را روی سر تنها دخترش گذاشت. یک لحظه هواپیماهای بعثی از راه رسید و رقیه دوباره چشم به آسمان دوخت و هواپیماهای بعثی بمباران را شروع کرد. این هواپیماها آخرین صحنه‌ای بود که این دانش آموز کلاس اولی از دنیا دید. یکی از ترکش‌های خمپاره به چشم‌های رقیه نشست و ترکش دیگری به قلب پدرش اصابت کرد. پدر رقیه در جا شهید شد و رقیه را به بیمارستان تبریز منتقل کردند. اما به دلیل حساسیت عمل، رقیه به همراه پدربزرگ به آلمان اعزام شد تا ترکش را از چشم‌های او خارج کنند.

تصاویر | صدام چشم‌های زیبای این دختر را گرفت
روایتی از جنایت صدام حسین در شهر میانه

انتظار شنیدن صدای پدر در آلمان

رقیه وکیلی به همراه تعدادی از مجروحان از جمله سارا عزیزی برای معالجه به آلمان رفتند. در دوره درمان مادر و اقوام با رقیه تماس تلفنی می‌گرفتند، اما او که نمی‌دانست پدرش شهید شده است، بی‌تاب شنیدن صدای پدر بود. رقیه از مادر سراغ بابا را می‌گرفت، اما هر بار مادر جوابی می‌داد. بعد از چند ماه رقیه به ایران بازگشت و باز هم بهانه پدر را ‌گرفت. این بار دیگر مادر نتوانست موضوع شهادت پدر را از دخترش پنهان کند و به این دختر ۶ ساله گفت که پدرش در همان روز بمباران، به شهادت رسیده است. رقیه به همراه مادر سر مزار پدر رفت و مزار را در آغوش کوچکش گرفت و فقط فریاد می‌زد تا کمی آرام بگیرد.  

تصاویر | صدام چشم‌های زیبای این دختر را گرفت
تصویری از حضور رقیه در بیمارستانی در آلمان

دنیایی که برای همیشه تاریک شد

رقیه‌ای که فقط ۶ سال داشت و در حال و هوای کودکانه این دنیا را دیده بود، دیگر نمی‌توانست دنیا را ببیند. او حتی به دلیل عمل جراحی حس بویایی‌اش را از دست داده بود. رقیه باید یاد می‌گرفت، طور دیگری دنیا را درک کند. اگر چه در روزهای نخست خیلی برایش سخت گذشت و تحمل این وضعیت او را عصبی کرد، اما باید می‌ایستاد. او از سال ۱۳۶۶ به تنهایی راهی تهران شد و ۱۲ سال در مدرسه «نرجس» درس خواند. شرایط سخت جسمی از یک طرف و دوری از خانواده از طرف دیگر رقیه را به جوانی خودساخته تبدیل کرد.

تصاویر | صدام چشم‌های زیبای این دختر را گرفت
رقیه وکیلی در کنار مادر و همسرش

قبولی در دانشگاه

رقیه وکیلی بعد از تلاش توانست در رشته روانشناسی بالینی دانشگاه علامه طباطبایی با رتبه ۵۱ پذیرفته شود. اما با توجه به اینکه ممکن بود دچار مشکل شود، ترم چهارم به روانشناسی کودکان استثنایی تغییر گرایش داد. او که از سال ۶۶ به تنهایی در تهران زندگی می‌کرد، در سال ۸۳ از مادر درخواست کرد تا برای ادامه زندگی به تهران بیاید. مادر به تهران آمد و برای همیشه کنار تنها دخترش ماند. رقیه به درس خواندن ادامه داد و مقطع کارشناسی ارشد را در رشته روانشناسی تربیتی دانشگاه تهران پی گرفت.

تصاویر | صدام چشم‌های زیبای این دختر را گرفت
طاها و مهراد؛ فرزندان بانوی جانباز رقیه وکیلی

ازدواج با جوانی روشندل

رقیه وکیلی سال ۸۵ با جوانی روشندل به نام «محمد درویشی» آشنا شد. این ۲ جوان به لحاظ اعتقادی و دینی هم‌کفو بودند، بنابراین با رضایت خودشان و خانواده‌ها با هم ازدواج کردند. امروز رقیه وکیلی ۴۱ سال دارد و مادر ۲ فرزند به نام‌های طاها و مهراد است. او مانند تمام زنان خانه‌دار کارهای خانه‌اش را به تنهایی انجام می‌دهد. از پختن غذا تا اتو کردن لباس و نگهداری از فرزندان. با اینکه درست کردن غذاهای سرخ کردنی برای این بانو کمی مشکل است، اما این کار را می‌کند حتی به بهای سوختن انگشتان دستش.

کد خبر 654298

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 99
  • نظرات در صف انتشار: 4
  • نظرات غیرقابل انتشار: 16
  • رضا حیدری IR ۱۷:۳۴ - ۱۴۰۰/۱۱/۱۲
    این کشور و مردم و این حکومت مدیون این جوانان و شهیدان راه میهن هستند،ما منتدار و وامدار آنها برای همیشه هستیم.
    • مهین IR ۲۰:۲۳ - ۱۴۰۰/۱۱/۱۲
      80 9
      آره بخدا چه جوانهای رفتن چه جوان‌ها مردمی جانباز شدن تا ماها که نسل های بعدی هستیم باشیم من بعضی وقت از جانبازهای که خیلی کم در تلویزیون ببینمشون خیلی درد دلم میره تازه این عدده ی خیلی کمی هستن که ماها میبینم جانبازانی که بیشتر از سن و سال ماها مجروح جنگن به شدت درد رنج تحمل میکنن فقط میگیم شرمندم که شماها به خاطر نسل های بعد که امثال ماها باشیم اینجور شدین درد کوچکی برامون پیش میاد طاقت تحملمون سر میره حالا شما فکر کنید این بنده خدا ها چه زجری میکشن فقط میگیم شرمندم
    • IR ۱۹:۵۲ - ۱۴۰۰/۱۱/۱۳
      11 1
      بله شهدای عزیمان راه باز کردن برای فرزندان و خانواده مسئولین و امثال سردار مرتضی طلایی که الان در کانادا و امریکا و اروپا با پول خون شهدا و بیت المال دارن لاکچری زندگی میکنن، فقط ما ملت بدبختیم که همیشه باید جون و مالمان را فدا کنیم....
  • IR ۱۸:۱۱ - ۱۴۰۰/۱۱/۱۲
    116 5
    اجرتان باامام زمان (ع) دلاور ازخداوند آرزو می کنم عذاب صدام رابیشترکند.
    • IR ۲۲:۰۱ - ۱۴۰۰/۱۱/۱۲
      108 7
      پدرم از موقع جنگ تا الان گوشش خون میاد .تو جبهه موج انفجار پرده گوششو پاره کرده هنوز از گوشش خون میاد.جانبازه.ولی هیچوقت از دولت هزارتومن هم نگرفته.الان که الانه هنوز داره کارگری میکنه ن وضعش خوبه ن حقوقی از خودش داره.شب از درد میناله.بزور کار میکنه.میگه من بخاطر ناموسم جنگیدم ن پول
  • محمدهادی ثابت خو IR ۱۸:۱۳ - ۱۴۰۰/۱۱/۱۲
    برایشان بهترین های خلقت را آرزومندم. شاد،سلامت ودر آرامش زندگی کنند.
    • علی نصیری IR ۰۷:۲۰ - ۱۴۰۰/۱۱/۱۳
      7 5
      سلام آقای ثابت خو من نظرم اینه پدرت بره فرم بگیره از رده خدمتیش ببره ۲ نفر از از رزمایش امظاه کنم ببره کمسیون پزشکی مرکز استان حقشو بهش میدم چون خیلی ها بودن مثل بالای شما نفرتن من هم سن بابات هستم در حصر آبادان بودم اون زمان نرفتم
  • فرزند شهید IR ۱۸:۲۸ - ۱۴۰۰/۱۱/۱۲
    73 47
    خدا رو شکر خانم وکیلی زنده است. و آرزوی سلامتی دارم. منم فرزند شهیدم در 10 سالگی پدرم از دست دادم. من موافق جنگ نیستم طرفدار کسی ام نیستم. منتهی تاریخ ببینید در هر جنگی این مسائل است. یعنی ما به دختران عراقی ضربه نزدیم. پدران آنان را ازشون نگرفتیم. یک طرفه نگاه نکنیم. نمیدونم طرح این مسائل در این موقع زمان به چه منظور است.
    • سمیه IR ۲۳:۰۶ - ۱۴۰۰/۱۱/۱۲
      57 17
      به اینم فکر کن که ما شروع کننده جنگ نبودیم و دفاع کردیم پس اینقدر از عراقیها طرفداری نکن
    • خلیج پارس iran IR ۰۲:۵۴ - ۱۴۰۰/۱۱/۱۳
      13 5
      لطفا خودت رو فرزند شهید معرفی نکن !!! صادقانه اظهار نظر کن عزیزم ! اشکالی ندارد نظرت رو بگی ؟. هر چند با شما موافق نیستم چون منصفانه نبود گفتارت .
    • فرزند شهید IR ۱۲:۴۰ - ۱۴۰۰/۱۱/۱۳
      12 0
      خلیج پارس بنده اجازه نشر ایمیلم را میدم تماس داشته باشیم با ارائه مستندات و کد ایثارگری و کارت شناسائی بنیاد شهید خودمو معرفی کنم. دقت نکردید چی گفتم در حمله هوائی هیرو شیما انفجار بمب اتمی توسط آمریکا . کشتار زنان و فرزندان صربستانی. کشتار بجه های یمن. حرفم دلم چبه اینقدر شهامت دارم میگم در هر جنگی در تمام کره زمین از پیدایش کره زمین تا الان عده ای بی گناه از بین می روند. مختص به نفر خاص و کشوری خاصی نیست.در حال حاضر با گرفتاری مردم جای این بحثها نیست . مزید اطلاع خودم 4 سال اسارت داشتم و چشم چپ خودم کاملا تخلیه است و چشم راستم 40 در صد بینائی دارد. کسی دوست عزیز اگر جرات بحث منطقی دارید در صد جانبازی خود تو صادقانه بگو. نوشتار جنابعالی از نظر من معلومه خیلی جوان هستی ......موفق و سلامت باشی
    • فرزند شهید IR ۱۲:۵۱ - ۱۴۰۰/۱۱/۱۳
      6 6
      سمیه خانم خواهر عزیزم. نویسنده متن فرزند شهید من هستم ابوالفضل ....... من نگفتم کی جنگ را شروع کرد من نظر شخصی خودم را اعلام کردم در تمامی جنگها عده ای از مردم ( شامل زنان. فرزندان. سالمندان. بیماران و...) دچار خسارت میشوند .من خودم پدرم را 10 سالگی از دست دادم تحملش سخته. خیلی سخت. پدر من به اجبار جبهه نرفت نیروی داوطلب بود سوم پدر من 1362/1/1 بود من خودم چشم چپم تخلیه است بینائی چشم راستم کم است . هیچ اعتراضی ندارم. خلاصه کلام مردم در هر طرف از جنگ آسیب میبینند .با توجه اوضاع بیماری کرونا و گرانی و ... جای بحث موضوع نیست. من چون چشم ندارم میتونم خانم وکیلی را درک کنم برای همین اول آرزوی سلامتی برای ایشان کردم. سلامت و سالم باشین
    • فقط خدا IR ۲۱:۲۲ - ۱۴۰۰/۱۱/۱۳
      2 0
      سمیه و خلیچ پارس : واقعا ایرانی هستید میخونید دوستان چی میگن نظر میدین بقیه را هم گمراه میکنید خدا را در نظر داشته باشید . این بنده خدا (فرزند شهید) راست یا دروغ اول آرزوی سلامتی برای این خانم کرد. بعد وضعیت خود و خسارت جنگ را گفت .مگر غیر از این بود در همسایگی خودتون مادر شهید /پدر شهید / جانباز ..... ندارید از فضا رزمنده که نیومده میگه پدرم داوطلب رفته نه اجباری .انشالله پدر گرامی شما عمر طولانی و با عزت داشته باشه یک ماه پدر یا مادر یا عزیز ترین نزدیک خودتو نبین بعد جواب بده. به من به خدای خودت .
  • حمید IR ۱۸:۳۰ - ۱۴۰۰/۱۱/۱۲
    71 7
    صدام که هم چنان که ظلم و ستم برای مردم عزیز ایران داشت آخرش به گورستان رفت
    • IR ۲۲:۱۵ - ۱۴۰۰/۱۱/۱۲
      46 10
      دلسوزی کردن برایبعثی ها کار اشتباهی است
    • GB ۲۲:۴۰ - ۱۴۰۰/۱۱/۱۲
      32 8
      دقیقا جنگ هیچوقت خوب نبوده و نیست
    • وجدان IR ۲۱:۳۳ - ۱۴۰۰/۱۱/۱۳
      3 0
      فرزند شهید راست یا دروغ حرف بدی نزد همه دارین نظر منفی میدین این دوستم نوشته ((((دقیقا جنگ هیچوقت خوب نبوده و نیست)))) همه نظر مثبت میدن این انسان هم همینو نوشته میگه جنگ خوب نیست افراد بی گنته آسیب میبینه. دوستی نوشته از عراقیها و بعثی ها حمایت نکن . ما خرجشون میدیم. مگه ما جنگ شروع کردیم. من بمیرم با وجدان بخونید با وجدان بدون توهین به هم جواب دهید.
  • علی IR ۱۸:۳۳ - ۱۴۰۰/۱۱/۱۲
    58 14
    اجرش با امام حسین .موفق و سلامت باشد
  • احمد IR ۱۹:۴۶ - ۱۴۰۰/۱۱/۱۲
    44 6
    باسلام با آنکه در آشپزی سخت خواهرم خدا شماها رادوست داردهمین که پا برجا هستی خیلی خوب است ببین خدا ۲ دوتاپسرداده به شما که هم خودش مواظب تو است هم فرزندانتان
  • ستوده IR ۱۹:۵۰ - ۱۴۰۰/۱۱/۱۲
    31 7
    هیچ کلامی نمیتوان گفت برای شما مادر عزیز این دنیا چیزی برای دیدین نداره چون با خون شماها و شهیدان عزیز الان جون ما جوانان رو میگیرند یکی با جنگ یکی با تحریم ... تبریک به شما که زنده دلی که دردهای مردم نبینی که چه بر سر مردم داره میاد
  • محمود شهروند IR ۲۰:۲۱ - ۱۴۰۰/۱۱/۱۲
    35 10
    بهتون افتخار می کنیم
  • محمد IR ۲۰:۲۱ - ۱۴۰۰/۱۱/۱۲
    33 12
    ماشالله به این خانم دوبچه گل باچشمانی نابینا درآغوشش پرورش داده اجرچشمانش راخداوند بهشان میده لعنت خدابر صدام ملعون
  • IR ۲۰:۲۵ - ۱۴۰۰/۱۱/۱۲
    32 9
    خداوند صدام جهنم کن تا قیامت با یزید محشور شود
  • احمد IR ۲۰:۳۳ - ۱۴۰۰/۱۱/۱۲
    31 12
    ماهیت هر جنگی این است کشتار،ٍمعلولیت،ویرانی خانه ها ،یتیمی فرزندان ،داغدار شدن بازماندگان . اما همین که مقاومت به نتیجه رسید و وجبی از خاک از دست نرفت و کشورت مسیر اقتدار وامنیت را به دست آورد و آبرومندانه بعد از هشت سال مقاومت در قبال نظام سلطه و اعراب متحد ایستاد و اوراق تاریخ ایران به سربلندی رقم خورد .قطعا" مردان وزنان شریف این ملت قدردان همه شهداء و ایثارگران وجانبازان خواهند بود ودعای ما در این دنیا ودر آخرت سبب رضای خدا از شما وهمه شهیدان خواهد بود .اجرکم عندالله.....
  • ناهید IR ۲۰:۳۹ - ۱۴۰۰/۱۱/۱۲
    17 14
    عاقبتش چی شد تو لونه روباه و گرگ پیداش کردن و دارش زدن
  • ناهید IR ۲۰:۴۳ - ۱۴۰۰/۱۱/۱۲
    23 14
    رقیه جان شما و جانبازان شهدای زنده هستید
  • خدا IR ۲۱:۰۷ - ۱۴۰۰/۱۱/۱۲
    18 6
    خدا‌همراهش‌باشد
  • عباس IR ۲۱:۰۹ - ۱۴۰۰/۱۱/۱۲
    25 14
    لعنت خدا بر صدام دیکتاتور و تمامی جنایتکاران جهان وحامیان آنها
  • ادب ازماکو IR ۲۱:۲۰ - ۱۴۰۰/۱۱/۱۲
    25 7
    لعنت بر صدام
  • IR ۲۱:۲۴ - ۱۴۰۰/۱۱/۱۲
    28 18
    خدا لعنت کنه صدام رو الهی که اون دنیا تقاص پس بده
  • کریمی IR ۲۱:۳۰ - ۱۴۰۰/۱۱/۱۲
    22 4
    باسلام به همه شهیدان راه حق یاد خاطره ای از خلبان شهید عباس دوران افتادم که برای انهدام پل استراتژیکی در بغداد وقتی میبیند مردم عادی وکودکان در حال عبور هستند از زدن پل منصرف وباشجاعت تمام به سمت کاخ صدام حمله ور میشود بله تفاوت انسان را ببینید ولی خلبان مزدور عراقی بمب هایش را بر سر بچه های دبستانی ومهدکودکی میریزد
  • شاهین چشم IR ۲۱:۴۱ - ۱۴۰۰/۱۱/۱۲
    18 10
    مرگ بر صدام لعنت بهش
    • IR ۰۷:۵۵ - ۱۴۰۰/۱۱/۱۳
      13 1
      کاملا مشخصه منفی ها رو ارتش سایبری و خودفروخته های عربستانی میدن که مرگ بر صدام رو منفی میزنن دستتون رو شده خجالت نمیکشید احمق ها آخه حتی یکنفر از مردم ایران نیست که صدام کثافت رو لعنت نکنه پس شما که منفی میدی یا از منافقین کوردل و بدبختی یا یه عرب سوسمار خور مزدور خخخخ
  • IR ۲۱:۴۲ - ۱۴۰۰/۱۱/۱۲
    14 13
    بله دنیای استکبارخسارات جبران ناپذیری به مملکت واردکه بیشترین آنها گرفتن جان انسان‌هایی بودکه هرکدام یک نخبه بودندکه اگرآنهاامروزبودندمامدیرمتعهدومسول کم نداشتیم ووضعمان متفاوت بود
  • IR ۲۱:۴۳ - ۱۴۰۰/۱۱/۱۲
    17 20
    امیدوارم دلت شادوهمیشه خندان بافرزندانش وپدرفرزندانش باشد یاخداوند
  • احسان IR ۲۱:۴۶ - ۱۴۰۰/۱۱/۱۲
    26 32
    لعنت به همه جنگ افروزان .که باعث شدند این جنگ لعنتی شروع شود ...اعراب همیشه در طول تاریخ به کشور ما تاخته و مدت 500 سال غارت و تاراج کرده اند متاسفانه باز حالا انها را گرامی میدارند و حمایت میکنند .
  • عبدالله IR ۲۱:۵۹ - ۱۴۰۰/۱۱/۱۲
    17 13
    سلام ای خانم . من فقط میتونم بگم،شرمنده ام،شرمنده ام،شرمنده ام.فقط میتونم بهتون از صمیم قلب دعا کنم به شما و همسر گرامی شما و عاقبت به خیری بچه هاتون تو را به خدا به ما دعا کنید دعای شما با من حقیر خیلی فرق داره
  • IR ۲۲:۰۳ - ۱۴۰۰/۱۱/۱۲
    15 5
    خداصدامو لعنت کنه
  • IR ۲۲:۰۴ - ۱۴۰۰/۱۱/۱۲
    16 13
    الهی به حق امام زمان که معجزه بشه خوب شه زود الهی امین
    • درودی IR ۱۱:۲۳ - ۱۴۰۰/۱۱/۱۳
      8 7
      کدوم احمقی برای دعا برای شفا منفی میده؟؟؟
  • IR ۲۲:۱۷ - ۱۴۰۰/۱۱/۱۲
    23 20
    هنرمند واقعی، به ایشون میگن نه این سلبریتی های 🤭😓...
  • IR ۲۳:۲۱ - ۱۴۰۰/۱۱/۱۲
    23 14
    مرگ و نفرین بر عراقیهای بعثی.همین ها در زمان خودش یا داعشی میشن و به دشمنی با فارسها هر کاری میکنن.چقدر از مردم را اینا اذیت و آزار دادن خدا میدونه.
    • علی IR ۰۵:۳۱ - ۱۴۰۰/۱۱/۱۳
      4 8
      بنظر من این مشکلاتی که در جامعه داریم معزل اصلی کیه چرا همیشه حرف از گذشته هست ن صدام موند وامام خمینی (ح)بفکر کشور عزیزمون باشیم خدا سر شاهد ۹۰ درصد مردم فقیرا وگشنه تراز دیروز هستند ولی جای تقدیر هست که امام زنده هست اگه نبود چی بدبختی های که سرمون نمیارن این مسولان فاسد
  • محمد ذوالفقاری IR ۰۰:۰۱ - ۱۴۰۰/۱۱/۱۳
    3 4
    خداوند متعال هیچ وقت ظالمین نخواهد بخشید. لعنت خدا بر روح سگ صدام نجس باد. خداوند خوب رسوایش کرد به یک تنور در یه جای پرت دور افتاده گرفتار شد آنهم آخرش که مث یک سگ درنده هاری که در قفس حبسش کرده باشند بسرش اورد. چوب خدا صدا ندارد. خداوند دیر گیره ولی شیر گیره.
  • حسن کودک کار دهه شصت قم IR ۰۰:۰۷ - ۱۴۰۰/۱۱/۱۳
    1 5
    خانواده ما مظلوم وبی صدا سوخت سر جانبازی برادرام که موجی وشیمیایی شده بود 17 سال دوران محردیش همه ما را در خانه 40 ماری یک طبقه روانی کرد و هیچگاه مسوولین درد ما را ندانستند الان همه دارو افسردگی میخوریم روزی نبود خانه ما آشوب نباشد، حسن کودک کار دهه شصت قم
  • سلطان IR ۰۰:۰۹ - ۱۴۰۰/۱۱/۱۳
    2 5
    واقعا که باید دستان این شیر زن روبوسید باید الگو باشن برامسوولین هرچه روکه امروز داریم مدیون شهدا وخانواده های محترمشون هستیم
  • رضاشیرازی IR ۰۰:۱۳ - ۱۴۰۰/۱۱/۱۳
    2 6
    چه اراده قوی و زیبایی . باید به این بانوی ایرانی گفت ....خدا قوت قهرمان . شما آنروز چشم از دست دادید ....ّ.....وخیلی ها بعدا بخاطر اختلاس شرفشون را از دست دادن .
  • IR ۰۰:۱۵ - ۱۴۰۰/۱۱/۱۳
    1 5
    لعنت خدا به کسانی که مسبب جنگ با ایران شدند
  • IR ۰۰:۳۱ - ۱۴۰۰/۱۱/۱۳
    1 6
    الله اکبر ... ما شا الله لا حول و لا قوه الا بالله العلی العظیم ... حرفی برای گفتن نیست ...
  • ن IR ۰۰:۳۲ - ۱۴۰۰/۱۱/۱۳
    1 5
    این فجایع برای چه بود؟چه کسی مقصر است،؟
  • علی IR ۰۰:۴۷ - ۱۴۰۰/۱۱/۱۳
    3 5
    بلی خیلی جوانان ما شهید شدند خود خود بنده هم کم تو منطقه های عملیاتی نبودم توی شش عملیات شرکت داشتم امیدوارم که مسولان و دست اندرکاران از اون شهدا و جانبازان بخصوص مثل من شیمیای شدهها خجالت بکشند و بمردم درست حسابی خدمت کنند و شیفته گان خدمت باشند نه تشنه گان قدرت وثروتکه ارزوی من براورد شودبفکر معیشت مردم باشند نه بفکر جیب خود و فرزندانشان امدوارم ک
  • IR ۰۰:۴۹ - ۱۴۰۰/۱۱/۱۳
    2 7
    لعنت خدا بر هر جی دیکتاتوره
  • ن IR ۰۰:۵۹ - ۱۴۰۰/۱۱/۱۳
    1 2
    افرین از این زنا بگین تا مردم درس بگیرند راه درست زندگی را بیامزند از این زنا حیا استکامت ودین داری یاد بگیرند
  • محمد بداقی نویسنده و کهنه سرباز ایرانی IR ۰۱:۰۲ - ۱۴۰۰/۱۱/۱۳
    1 4
    میانه قهرمان و شجاع . یاد و خاطره تمام مردان دلاور و شیر زنان ایرانی زنده باد محمد بداقی نویسنده و کهنه سرباز ایرانی
  • محمد IR ۰۱:۰۶ - ۱۴۰۰/۱۱/۱۳
    4 4
    خداصبر بدهد خیلی دردناک بود....خدا عذاب صدام را زیاد کند آن شا،الله
  • جواد IR ۰۱:۳۴ - ۱۴۰۰/۱۱/۱۳
    3 6
    لعنت بر صدام لعنت بر همه دیکتاتور ها
  • جعفر تیموری IR ۰۱:۵۲ - ۱۴۰۰/۱۱/۱۳
    3 5
    خدا لعنت کنه باعث و بانی جنگ را .خدا به این خواه عزیز آرامش بیشتر و صبر بیشتر عطا کنه.ما مدیون این عزیزان و شهدا و سایر جانبازان هستیم.خدا ریشه تمام خائنین به کشور را به حق فاطمه س ذلیل کنه.مخصوصا اختلاسگران و دزدان بیت المال و نجومی بگیران بی خاصیت را.
  • IR ۰۲:۱۴ - ۱۴۰۰/۱۱/۱۳
    3 5
    لعنت برصدام
  • حسنی IR ۰۲:۱۶ - ۱۴۰۰/۱۱/۱۳
    2 3
    باسلام وعرض ادب خیلی ناراحت شدم آخ این رقیه خانم عزیز مسیر زندگیش کلا عوض شده اما برای یه امر خیلی مهم افسوس میخورم که عزیزانی چون ایشون برای مملکت ما به فنا رفتند امابعضی از این دولتمردان دزد درس عبرت نمی‌گیرند وتلاش های امام وشهید بر باد دادن
  • خلیل IR ۰۲:۳۲ - ۱۴۰۰/۱۱/۱۳
    3 5
    سلام من هم درنقطه صفرمرزی ایران وافغانستان درسال۹۴/۸/۱۵باانفجارمین ضدتانک دچارموج گرفتگی شدم.چقدروحشتناک بوداون لحظه.حالاهم هیچ کنترلی رواعصابم ندارم.خدابه همه جانبازان کشورمان شفای عاجل عنایت کند.آمییین
  • IR ۰۲:۳۸ - ۱۴۰۰/۱۱/۱۳
    2 5
    خدالعنت کنه باعث اینهمه ظلم و مهنت ها رو در منطقه ما .
  • 6و4 IR ۰۳:۱۸ - ۱۴۰۰/۱۱/۱۳
    0 6
    عجیبه الان شدن دوست وبرادر.تازه خرجشونوهم میدیم
  • M.M IR ۰۳:۲۸ - ۱۴۰۰/۱۱/۱۳
    2 5
    لعنت بر صدام....لعنت بر جنگ....لعنت بر خونریزی....
  • IR ۰۴:۵۱ - ۱۴۰۰/۱۱/۱۳
    7 1
    شماباعث افتخار هستیدما مدیون شماییم خدا لعنت کنه صدام رو
  • IR ۰۶:۲۰ - ۱۴۰۰/۱۱/۱۳
    2 4
    چقدر غمناک
  • محمدتقی حسین زاده IR ۰۶:۳۰ - ۱۴۰۰/۱۱/۱۳
    1 5
    خیلی ناراحت شدم ولی آخرش خوشحال کننده بوده بازهم یک شیرزن ایران تونست موفق در روزهای سخت باشه سالم و تندرست باشن
  • سعید IR ۰۶:۵۱ - ۱۴۰۰/۱۱/۱۳
    3 5
    ملت ایران تاآخرتاریخ مدیون شهدا و جانبازان هستند
  • احسان IR ۰۶:۵۹ - ۱۴۰۰/۱۱/۱۳
    3 6
    ماشاالله
  • رکی CA ۰۷:۰۸ - ۱۴۰۰/۱۱/۱۳
    5 5
    انشاا.. همواره موفق و سربلتدباشید هم شما و هم خانواده گرامی.
  • عباس IR ۰۷:۳۲ - ۱۴۰۰/۱۱/۱۳
    2 4
    کشور دوست و برادر عراق
  • محسن محمدی جوزدانی IR ۰۷:۵۵ - ۱۴۰۰/۱۱/۱۳
    1 5
    بیائید فارغ ازعقلی سیاست زده با قلبی عشق آموخته به جنگی بیندیشیم که هزاران چون رقیه قربانی دارد ومظلومیت ایران وایرانی را فارغ از نوای سیاسی سیاستمداران فریاد زنیم ایرانی همیشه مظلومانه امت سرا فرزانه از هر جنگ ونفرتی بیزار بوده جزانجا که نفرت دیگران چشمان جهان را کور ساخته و چشم گلهای ما. محسن محمدی جوزدانی
  • IR ۰۸:۰۰ - ۱۴۰۰/۱۱/۱۳
    0 9
    وای گفتید جایزه یادم اومد 25سال پیش دانش آموز ابتدایی بودم شاگرد ممتاز کلاس مادرم وسعش نرسیده بود برای من جایزه بخره، تحویل مدرسه بده با اینکه شاگرد ممتاز بودم، صدام نکردن، چون جایزه نداشتم دوستام گفتن دروغ میگی، تو شاگرد ممتاز نشدی خاطره خیلی بدی مو ند از اون روز تو ذهنم
  • ایرانی IR ۰۸:۱۱ - ۱۴۰۰/۱۱/۱۳
    0 7
    خدا حفظشان کند خداجواب باعث وبانیان این همه وحشیگری راداده ومیدهد من از زندگی این خانم این درسو گرفتم که پشتکار همراه باپول همه مشکلات راجلوی ادم برمیدارد
  • کسرا IR ۰۸:۱۳ - ۱۴۰۰/۱۱/۱۳
    4 2
    اشکم در اومد
  • IR ۰۸:۱۸ - ۱۴۰۰/۱۱/۱۳
    2 6
    دلم بدجور شکست
  • IR ۰۸:۲۴ - ۱۴۰۰/۱۱/۱۳
    3 5
    انشاالله‌خداوندخانواده‌های‌شهداوعزیزانشان‌رادرپناه‌خودش‌حفظ‌کند‌.همه‌مامدیون‌انها‌هستیم‌انسانهای‌مومن‌وبی‌ادعا
  • فاطمه AF ۰۸:۵۸ - ۱۴۰۰/۱۱/۱۳
    3 4
    خانم وکیلی واقعاً یک قهرمان است
  • ناشناس IR ۰۹:۱۰ - ۱۴۰۰/۱۱/۱۳
    2 5
    به یاری خدا خاعنان به وطن و اختلاس گران و عاملان بی عدالتی در کشور را به زودی به سزای اعمالشان خواهیم رساند
  • IR ۰۹:۱۱ - ۱۴۰۰/۱۱/۱۳
    2 2
    خدایا درجاتش را عالی بگردان
  • IR ۰۹:۱۶ - ۱۴۰۰/۱۱/۱۳
    2 5
    مقایسه این جوانها با آقازاده ها واقعا سخته اونا کجا اینا کجا
  • IR ۰۹:۱۷ - ۱۴۰۰/۱۱/۱۳
    3 2
    لعنت ابدی بر جنگ افروزان پست و نابکار
  • ناشناس IR ۰۹:۱۹ - ۱۴۰۰/۱۱/۱۳
    2 6
    فقط من موندم كيا هستن كه به اين خبر نظر منفي ميدن فكر نمي كنم انسان باشند
  • س ن IR ۰۹:۲۲ - ۱۴۰۰/۱۱/۱۳
    2 2
    خدا باعث وبانی این جنگ لعنتی رو نیست ونابود کنه
  • IR ۰۹:۲۸ - ۱۴۰۰/۱۱/۱۳
    2 3
    درود به شرف و غیرت شیرزن ایرانی
  • یا لثارات الحسین ع IR ۰۹:۳۶ - ۱۴۰۰/۱۱/۱۳
    3 5
    اینجا هم خیلیا هستن از فقر و بی پولی فلج شدن کور شدن سرطان گرفتن ، خدا لعنت کنه صدام و امثال اون ، خدا لعنت کنه مسئولی که میتونه اشتغال زائی کنه میتونه کمک کنه میتونه چندتا جوون خوشبخت کنه و انجام نمیده ان شاءالله قعر جهنمه..گردنت اگه پخش نکنی
  • زینب IR ۰۹:۳۸ - ۱۴۰۰/۱۱/۱۳
    4 6
    لعنت به صدام دیکتاتور واحسن بر این شیر زن دلاور
  • ناشناس IR ۰۹:۳۸ - ۱۴۰۰/۱۱/۱۳
    3 5
    دورد...برتمام.زنها.ومردان.باشرف.ایران.کشور.ما.هیچگاه.طالب.جنگ.نیست..
  • IR ۰۹:۵۱ - ۱۴۰۰/۱۱/۱۳
    3 4
    خدا لعنت کنه صدام رو آن یک دیکتاتوری بود با نکبت،بزرگ شد و مثل پلشت،ها زندگی کرد و مثل سگ،ام مرد،
  • یوسف IR ۱۰:۲۷ - ۱۴۰۰/۱۱/۱۳
    2 4
    سلام.من خودم اهل میانه هستم.و زمان جنگ سنی نداشتم سه سالم بود خوب یادمه هیچ ضد هوایی توی میانه نبود و هواپیماهای عراقی با کمترین ارتفاع از بالای سرمون پرواز میکردن.مدرسه ای که بمباران کردن باور کنین ارتفاعشون انقدر پایین بود که میتونستن دانش اموزانو ببینن.نامردا مدرسه رو زدن...بخدا هیفه به بعضی از ادما لقب انسان بودن رو یدک بکشن.اخه بچه ها چه گناهی دارن.میدونی بعد بمب باران پدرم برای کمک به مدرسه رفته بود چیا که به سرشون نیومده بود.خدا لعنت کنه همه مستکبران تاریخو
  • IR ۱۰:۴۱ - ۱۴۰۰/۱۱/۱۳
    1 2
    چ جوان های جان خود را برای این مملکت ازدست دادن بدون هیچ چشم داشتی جوانانی مثل انها در این مملکت دیگه پیدا نمیشود
  • پری IR ۱۰:۴۲ - ۱۴۰۰/۱۱/۱۳
    2 6
    تا عمر دارم میگم صدام گور به گور شی
  • علی اکبر IR ۱۰:۴۳ - ۱۴۰۰/۱۱/۱۳
    2 5
    به کوری چشم شیاطین اسلام شیعه همیشه پیروز است انشاءالله
  • IR ۱۱:۱۷ - ۱۴۰۰/۱۱/۱۳
    1 5
    اقای محترم که میگی دخترای اوناپدرای اوناروگرفتیم ازشون مابخاطروطنمون جنگیدیم ولی اوناخواستن کشورماروبگیرن درضمن کشورماکه ایران هست خیلی به عراق کمک کرده ومیکنه که اگه نمیکردخیلی بهتربود
  • محمد IR ۱۲:۱۰ - ۱۴۰۰/۱۱/۱۳
    2 6
    عوضش سران ایران دارن برای عراقی ها جبران میکنن خداروشکر ودر جواب اون دوستانی که طرفداری میکنند میگم که اگه در جریان باشن نیروهای مسلح عراق از همه مردم تشکیل شده بود نه اینکه فقط از بعثی ها
  • جواد IR ۱۴:۴۴ - ۱۴۰۰/۱۱/۱۳
    1 6
    از خدا برای این بانوی هدفمند طول عمر باعزت و برای پدرش طلب آمرزش رو دارم ...... ای کاش مسئولین ......... ما این موضوع و این افراد رو درک میکردن و مملکت رو به بهترین شکل اداره میکردن .... امروز نه تنها مملکت در اوج بدبختی هست بلکه مردم هر روز فقیرتر و بدبخت تر میشن ..... مسئولین باید بدونن درصورتی که خودشون میدوننن از هر دری که فقر وارد بشه از در دیگر دین خارج میشه .... نمدونم چرا به خاطر حرمت نگه داشتن دین کاری میکننن که مردم از دین اسلام خارج بشن..... واقعا متاسفم برای این اوضاع که نیاز شدید به اصلاح دارد.....
  • هادی IR ۱۵:۴۶ - ۱۴۰۰/۱۱/۱۳
    6 0
    خدا کمکش کنه
  • مشیری IR ۱۷:۲۸ - ۱۴۰۰/۱۱/۱۳
    0 0
    صدام بعنوان دشمن به ایران حمله و جنایت نمود والا صدمه و سو مدیریت ۸ سال ریاست آقای روحانی به نظرم بیشتر از صدام به ما صدمه وارد و ضرر رسوند « دشمن دانا به از نادان دوست.»
  • علی IR ۲۱:۴۵ - ۱۴۰۰/۱۱/۱۳
    1 0
    خداوند صدام جهنم کن تا قیامت با یزید مشور شود
  • حاج هادی افتخاری فر IR ۰۶:۳۰ - ۱۴۰۰/۱۱/۱۴
    1 0
    😪😪😪