همشهری آنلاین – آرزو امیرخانی: «نمور» فیلم اجتماعی دیگری است از داود بیدل که در آخرین روز اکران فیلم های سینمای رسانه، منتقدان و اصحاب رسانه را به تماشای خود دعوت می کند.
داود بیدل در دومین تجربه خود با خلاصه مبهمی که از فیلم طرح کرده: «داستان نمور از تالاب رو از زندگی من نقاشی کردند، لجنزار و نمور» و ترکیبی از چهرههای تئاتری و تلویزیونی شبیه اثر اولش «روزگاری عشق و خیانت» به سراغ یک ملودرام اجتماعی در قد و قواره های سینما رفته است.
به نظر می رسد مضمون اصلی داستان نمور یک ماجرای عاشقانه است و همانطور که کارگردان آن پیش از این گفته بود دلش می خواهد حال مخاطب را بعد از دیدن یک فیلم عاشقانه سرحال، خوب کند و به دنبال ساخت فیلم تلخ اجتماعی نیست. نمور را بتوان ترکیبی از ریسک و البته بی تجربه گی دانست. روایتی که قدرت خود را در همان دقایق اول فیلم به رخ می کشد و انرژی بیشتری برای پیشبرد ماجرای فیلم ندارد.
شاید به صراحت بتوان گفت که حضور محمدرضا علیمردانی با سابقه درخشانی که در صداپیشگی شخصیتهای کارتونی و اجرای تلویزیونی دارد یکی از نقاط قوت فیلم و کارنامه بازیگری علیمردانی ست. هرچند او هم با توجه به توانمندی های قابل توجهی که در اجرای رئالیتی شو شبهای مافیا و تاک شو چهل تیکه و متفاوت بودن آن به نمایش گذاشته می توانست بهتر و پررنگ تر از آن چیزی که در نمور از او می بینیم، شخصیت محوری داستان را خلق کند.
این نکته را هم نباید از نظر دور داشت که شاید کاراکتری که علیمردانی قرار است رمز و رازهای زندگی او را برایمان بازگو کند چندان عمیق و باورپذیر نبوده و به بیان ساده تر چیز بیشتری از آن درباره این کاراکتر در فیلمنامه نمور نیست که او بتواند آن طور که باید و شاید آن را به ما نشان بدهد. سمیرا حسنپور، نسیم ادبی، پریسا شاهولیان، محمدرضا عباسی، سید بنیامین شهیدزاده و بهاره کیان افشار از دیگر بازیگرانی هستند که در این فیلم حضور دارند.
تصاویری بکر از مهربانی و انسانیت
«دِرب» جدیدترین ساخته هادی محقق به تهیهکنندگی رضا محقق به عنوان تنها نماینده سینمای معناگرای ایران در آخرین روز جشنواره میزبان سینماگران می شود تا تنوع و ترکیب فیلم های این دوره از جشنواره نیز کامل شود.
درب، روایتی از یک ماجرای ساده است که با ورود یک مامور برق به روستا و پیگیری وصل کردن برق برای ساکنان منطقه آغاز میشود. در این فیلم که با تیم تولید کمتر از ده نفر در دهدشت، سوق و مناطق استان کهگیلویه و بویراحمد فیلمبرداری شده هادی محقق، محمد اقبالی و... نقشآفرینی میکنند.
اگرچه با مضمون و ساختار روشن فیلم می توان دریافت که «درب» مولفههای اکران عمومی را ندارد و همانطور که کارگردان درب پیش از این گفته بود که «حیف است که به صورت عمومی به نمایش درآید چون هم ظرفیت فیلم از بین نمیرود هم اینکه وقت دیگر فیلمها را نمیگیرد.» اما بار معنوی و هنری فیلم و نگاهی که در دنیای سینما دنبال میکند مانند بسیاری از فیلم های مشابه خود ظرفیت های تازه ای برای جذب مخاطب خاص و عام سینما از خود به نمایش گذاشته است.
در «درب» ما خلاف جریان اصلی سینما انتظار هیچ تعلیق و کشمکشی را نداریم و داستان ساده مامور اداره برق که تلاش میکند تا باری از دوش زندگی آدم های روستا بردارد بدون پیچیدگی های سینمایی، مخاطب را در صبوری و سکوت به تماشای انسانیت دعوت می کند. قاب بندی ها و تصاویر زیبایی از طبیعت که در درب به تصویر کشیده شده است در کنار شرایط سخت زندگی نه تنها آرامش بخش بلکه بیشتر آگاهی بخش است.
ظرافت های دیدنی «درب» چه در روایت اصلی و چه خرده روایت های آن، جهان لطیف و انسانی ساخته که فیلم را در ذهن مخاطب خاص خود مانند یک تابلوی نقاشی هنرمندانه ثبت می کند. به ویژه حضور صداهای محیطی و باد در بیشتر سکانس های فیلم که ریتم کند فیلم را برای تماشاگر قابل قبول کرده است.
عوامل «دِرب» عبارتند از نویسنده و کارگردان: هادی محقق، تهیه کننده: سیدرضا محقق، مدیر فیلمبرداری: منصور عبدرضائی، مدیر صدابرداری و عکاس: امیرمهدی نوری، تدوین: فرشاد عباسی، صداگذاری: حسین قورچیان، طراح صحنه و لباس و مدیر تولید: عیسی خیبرمنش، اصلاح رنگ: سامان مجدوفایی، طراح پوستر: بابک یادگاریان و مدیر روابطعمومی: نغمه دانش آشتیانی با همراهی سپیده شریعت رضوی.
نظر شما