در تلاش برای مهار چین، وزیر دفاع استرالیا اخیرا گفت که این کشور می‌تواند نخستین زیردریایی هسته‌ای را تحت چارچوب توافق AUKUS تا قبل از سال ۲۰۳۸ دریافت کند. با این حال، کارشناسان نظامی چین روز سه شنبه گفتند که این برنامه تحویل بسیار عجولانه است و چین با توسعه سریع در این دوره از استرالیا پیشی خواهد گرفت.

زیردریایی

به گزارش همشهری آنلاین و به نقل از روزنامه گلوبال‌تایمز چین، پیتر داتون، وزیر دفاع استرالیا گفت که او بسیار مطمئن است که کشورش اولین زیردریایی هسته‌ای خود را پیش از سال ۲۰۳۸ دریافت خواهد کرد.

او افزود که مذاکرات اخیر با مقامات ایالات متحده و بریتانیا تحت توافقنامه AUKUS او را از دریافت چند زیردریایی‌ مطمئن کرده است.

یکی از پروژه‌های کلیدی AUKUS، اتحاد جدید استرالیا، بریتانیا و ایالات متحده که در سپتامبر ۲۰۲۱ اعلام شد، تجهیز استرالیا به زیردریایی‌های هسته‌ای در تلاش برای مهار چین است.

بر اساس گزارش سیدنی مورنینگ هرالد، زمانی که توافقنامه AUKUS اعلام شد، یک فرآیند ۱۸ ماهه توسط همه اعضا برای کشف بهترین راه برای تحویل زیردریایی‌های هسته‌ای استرالیا آغاز شد.

ژانگ جونشه، پژوهشگر ارشد آکادمی تحقیقات نیروی دریایی آمریکا، گفت: «از منظر فناوری، این امکان وجود دارد که استرالیا بتواند اولین زیردریایی هسته‌ای خود را تا سال ۲۰۳۸ دریافت کند، زیرا ایالات متحده و بریتانیا واقعا قادر به ساخت این نوع زیردریایی هستند.»

با این حال، این سوال باقی می‌ماند که استرالیا دقیقاً چه نوع زیردریایی هسته‌ای را دریافت خواهد کرد.

برای مثال، اگر ایالات متحده مایل باشد زیردریایی کلاس ویرجینیا را بفروشد یا فناوری و خطوط تولید خود را به استرالیا منتقل کند، در آن صورت، سال ۲۰۳۸ محتمل خواهد بود. به گفته تحلیلگران، اما اگر این ۳ کشور به فکر یک زیردریایی سفارشی یا کاملا جدید باشند که در این مورد به دلیل حساسیت بالای این نوع سخت‌افزار نظامی احتمالا زمان بیشتری برای تحویل طول خواهد کشید.

یک کارشناس نظامی چین که خواست نامش فاش نشود، روز سه شنبه به گلوبال تایمز گفت: «۲۰۳۸ برای طراحی و ساخت یک زیردریایی هسته‌ای جدید برای کشوری بدون تجربه، حتی با انتقال فناوری، بسیار زود به نظر می‌رسد.»

به گفته کارشناسان، استرالیا یک قدرت هسته‌ای نیست و برنامه ایالات متحده و بریتانیا برای اعطای زیردریایی‌های هسته‌ای به استرالیا، خطرات اشاعه برنامه‌های هسته‌ای و مسابقه تسلیحاتی را افزایش می‌دهد.

ژانگ گفت: «از نقطه نظر سیاسی، سه کشور همچنین باید با فشار جامعه بین‌الملل برای اجرای این برنامه مواجه شوند.»

همچنین منبع ناشناس به گلوبال تایمز گفت: «توسعه دفاع ملی چین در مسیری سریع بوده و انتظار می‌رود به پیشرفت خود ادامه دهد. تا سال ۲۰۳۸، چین احتمالا ابزار کافی برای محافظت از منافع امنیتی خود در برابر زیردریایی هسته‌ای استرالیا را خواهد داشت.»

این کارشناس با اشاره به اینکه کشورهای خارج از منطقه مانند آمریکا که کشتی‌ها و هواپیماهای جنگی می‌فرستند، گفت: «چین دریای چین جنوبی را نظامی نکرد، زیرا تمام حضورش در منطقه فقط برای حفظ حاکمیت ملی و تمامیت ارضی است. آمریکا و متحدانش مسئول واقعی نظامی‌سازی در دریای چین جنوبی هستند.»

کد خبر 656216

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha