در سال‌های اخیر جامعه ما شاهد فجایعی با عنوان قتل‌های ناموسی بوده‌است، قتل‌هایی که عموما توسط خود خانواده مقتول انجام می‌شود، زنان و دخترانی که بدون محاکمه، محکوم شده و گناه‌کار یا بی‌گناه به قتل می‌رسند و به زندگی‌آنها پایان داده می‌شود.

غزل - زن اهوازی - مونا حیدری - قاتل اهوازی - سر بریدن

همشهری آنلاین - محمد بلبلی: حال سوال این است که مقصران اصلی در قتل‌های ناموسی چه کسانی هستند؟ زنان، مردان، جامعه سنتی، عدم فرهنگ‌سازی، کم‌سوادی و محرومیت یا مشکلات معیشتی و اقتصادی؟ دکتر امان‌الله قرایی‌مقدم (مردم‌شناس و استاد دانشگاه) به این سوالات پاسخ می‌دهد.

چه افراد یا مسائلی باعث قتل‌های ناموسی می‌شود؟  

قتل‌های ناموسی کم و بیش در مناطق مختلف کشور از آذربایجان تا شمال خراسان، بوشهر، سیستان و بلوچستان و... وجود دارد، اما این مساله بیشتر از همه در خوزستان نمود دارد. در خوزستان قتل‌های ناموسی را تحت عنوان «نهوه» کردن انجام می‌دهند، تجربه قومی و ناهنجاری‌ای که بیش از هزار سال در میان جوامع عشیره‌ای و طایفه‌ای اعراب خوزستان سابقه داشته و ریشه فرهنگی دارد. تمام کسانی که در آن مناطق زندگی می‌کنند با این مساله آشنا هستند، از دختر ۵ ساله گرفته تا پسر چهل ساله. 

پس کسی مثل غزل حیدری هم با این مسئله آشنا بوده؟

نمی‌توان گفت که مونا (غزل)حیدری از عقوبت مسائل ناموسی بی‌خبر بوده، فردی هم که با مونا در رابطه بوده نیز از رسم نهوه کردن و عاقبت این کار خبر داشته است.

مقصر اصلی در قتل مونا حیدری کیست. خانوده، خودش، همسر یا جامعه؟

ساختار اجتماعی حال حاضر اعراب خوزستان سابقه بیش از ۲ هزار و ۵۰۰ ساله دارد که به مجموع این فرهنگ‌ها «طی» گفته می‌شود و رسم نهوه کردن که به نوعی قتل ناموسی محسوب می‌شود نیز در تمامی این قبایل مرسوم است. در قتل مونا همه افراد و بزرگان طایفه مقصر هستند، از رئیس طایفه، پدر، برادر، همسر و خود او، زیرا با اینکه از عاقبت کار خبر داشتند، اما او را به اهواز بازگرداندند و این دختر ۱۷ساله با اینکه می‌دانست در صورت رابطه با فرد دیگری چه اشتباه بزرگی می‌کند باز چنین اشتباهی انجام داد.

اما با این وجود باز هم قتل ناموسی را نمی‌شود توجیه کرد؟

خب بینید، بعد از گذشت قرن‌ها و تغییرات اساسی در فرهنگ‌ها و روابط اجتماعی، هنوز اما در خوزستان قوانین طایفه‌ای حاکم است، مثلا برای ازدواج با دختر یکی از افراد مهمی که باید با ازدواج موافقت کند پسرعموی دختر است، چرا که اعتقاد بر این است که هر دختری در وهله اول سهم پسرعموی خود بوده و اگر ایشان قصد ازدواج با او را نداشته باشد، دختر می‌تواند با فرد دیگری ازدواج کند، همچنین طبق قانون قبایل عرب، پسرعموی دختر جزو اولیای دم او نیز محسوب می‌شود.

بعضی از افراد ناآگاه که گاها خود را روشنفکر و جامعه‌شناس نیز می‌دانند، فقر، خشونت، کم‌سوادی و ... را دلیل قتل‌های ناموسی می‌دانند، در حالی که این قتل‌ها هیچ ربطی به صغیر و کبیر، با سواد و بی‌سواد و غنی و فقیر ندارد و در همه سطوح و طبقات اجتماعی قبایل انجام می‌شود، چرا که آنها قتل‌های ناموسی را نوعی اعاده حیثیت و دفاع از شرافت خود می‌دانند.

 قانون در این میان چه نقشی دارد؟

در دوره‌ها و ریاست‌های مختلف قوه قضائیه سختگیری‌هایی در مقابله با قتل‌های ناموسی انجام شد، اما تاثیری نداشته و همچنان شاهد این فجایع هستیم، زیرا افرادی که مرتکب قتل‌های ناموسی می‌شوند، این مساله را  حق خود دانسته و از حمایت طایفه نیز برخوردار می‌شوند، در این مواقع رسم «عونه» انجام می‌شود، یعنی دیه مقتول به صورت جمعی توسط افراد طایفه پرداخت و به راحتی خون ریخته شده پایمال می‌شود.

ولی دم در این مواقع چه می‌کند؟

افراد کشته شده در قتل‌های ناموسی در خوزستان ولی دم ندارند، به این معنی که اولیا دم خودشان به این قتل راضی بوده و شاکی نیستند. مبلغ دیه نیز با رسم عونه تهیه و پرداخت شده و قاتل پس از مدت کوتاهی تحمل جزای حبس باز به زندگی عادی باز می‌گردد. درباره مونا حیدری اگر خود همسر او را به قتل نمی‌رساند، این کار توسط بستگان او انجام می‌شد، به همین دلیل قاتل وقتی سر بریده را در خیابان می‌گرداند، فریاد می‌زد؛ «حالا راضی شدین» قاتل به نوعی با این عمل، شرافت از دست رفته خود را احیا می‌کند، به طور حتم این افراد توسط بزرگان و غیرت‌مندان طایفه نیز مورد تشویق قرار می‌گیرند.

در واقع محاکم قضایی در جریان دادرسی نمی‌توانند قاتل را به سزای عمل خود برساند، زیرا در این پرونده‌ها عموما شاکی‌ای وجود ندارد و مبلغ دیه نیز توسط طایفه پرداخت می‌شود، بنابراین باید بگوییم که در این زمینه ضعف حقوقی و قانونی وجود دارد، مثلا در باره قتل رمینا اشرفی که در تالش توسط پدرش کشته شد، قاتل قصاص نشد و تنها شامل ۷ سال زندان شد.

یک رسم دیگری در میان اعراب خوزستان وجود دارد که دیگران کمتر از آن خبر دارند، مثلا اگر زن دارای شوهر مثل مونا با مردی رابطه برقرار کند، اگر همسر او بخواهد از خون وی بگذرد باید از سوی مرد مقابل که با همسرش وارد رابطه شده است عمل «فصل» انجام شود، به این معنا که مرد خاطی طبق رسم فصل باید یک زن و یک دختر را به همسر آن زن اهدا کند.

آیا این مسائل مختص خوزستان است؟

قتل مونا و قتل‌هایی از این دست، به غیر از خوزستان در لرستان، کرمانشاه، ایلام و کردستان نیز اتفاق می‌افتد، اما خیلی کمتر، زن در این مناطق جایگاه والایی ندارد، به طور مثال در شهر الشتر لرستان ارثی که به دختر می‌رسد باید به برادر خود تقدیم کند و زن نیز ارثیه‌ای که پس از مرگ شوهر به او می‌رسد را باید به پسر خود بدهد.

غزل چرا کشته شد؟ | رئیس قبیله، پدر، عمو، برادر، شوهر و خود غزل می‌دانستند که مرگ در انتظار اوست...

آیا می‌توان شبکه‌های اجتماعی را متهم ردیف اول این قتل دانست؟

به هیچ عنوان نمی‌توان شبکه‌های اجتماعی را به عنوان متهم ردیف اول معرفی کرد. شبکه‌های اجتماعی بی‌تاثیر نبودند، اما در خبررسانی و تشویش اذهان، بزرگ‌نمایی، ریختن آبروی افراد با افشای مسائل خصوصی و به نوعی سرک کشیدن در زندگی دیگران، مثلا درباره سفر مونا به ترکیه که توسط فضای مجازی، این مساله در بوق و کرنا شد و به نوعی عمل «لیبلینگ» (برچسب زدن) انجام گرفت. در این موارد می‌توان فضای مجازی را مقصر دانست.

کودک‌ همسری و ازدواج در سنین پایین چقدر در این‌گونه قتل‌ها دخیل است؟

ازدواج در سن پایین یکی از دلایل مهم در وقوع این قتل‌هاست، در این مناطق دختر در انتخاب همسر اختیاری ندارد و این پدر، برادر و پسرعموی او هستند که برای دختر تصمیم می‌گیرند. با وجود اینکه در خانواده‌های اعراب خوزستان بیشتر زن‌ها هستند که کار می‌کنند، از کاشت، داشت و برداشت تا ارائه محصول در بازارها بر عهده زنان است.

با این شرایط این امکان وجود دارد که بعد از ازدواج دخترها جذب محبت مردان دیگر شوند؟

بله بدون شک، چرا که دختران هیچگونه اظهار نظری در ازدواج خود نمی‌توانند داشته باشند و در خیلی از این ازدواج‌ها رابطه عاطفی شکل نمی‌گیرد و بنابراین شالوده درستی در این‌گونه زندگی‌ها شکل نمی‌گیرد.

قانون می‌تواند از این زن‌ها محافظت کند؟

بدون شک می‌تواند، اما مثلا درباره قتل رومینا اشرفی مقصر اصلی دادستانی‌ است که او را به خانه پدرش بازگرداند، در حالی که باید این مساله را در نظر می‌گرفت که ممکن است قتل ناموسی اتفاق بی‌افتد.  

جامعه حال حاضر ما تا چه حد، توان مواجهه با این اخبار را دارد؟

این‌گونه اخبار باعث ایجاد ناراحتی و اضطراب در هر جامعه‌ای می‌شود، اما جامعه ما مدت‌هاست دچار بی‌تفاوتی شده است. برای مثال سال ۸۶ در پل مدیریت در دگیری‌ای که باعث کشته شدن یک دختر شد، کسی دخالت نکرد و به نوعی مردم فقط تماشا کردند یا نهایتا با موبایل‌های خود فیلم گرفتند. انسجام معنوی در جامعه ما از بین رفته است و در نتیجه مادیات و زندگی تجملاتی شهری باعث بی‌تفاوتی مردم شده است.

مردم تنها چند روز درگیر این‌گونه اخبار شده، اظهار نظری می‌کنند و خیلی زود به فراموش می‌سپارند. در نظر جامعه کنونی ارزش افراد به اندازه دارایی‌های مادی آنهاست.

این‌گونه مسائل توسط رسانه‌ها چگونه باید اطلاع‌رسانی شوند؟

اطلاع‌رسانی این اخبار توسط رسانه‌ها بسیار کار مفیدی‌است، زیرا مردم را با فرهنگ‌های مختلف آشنا می‌کند که خود نوعی آموزش محسوب می‌شود و همچنین مسئولین را از اخبار جامعه مطلع می‌کند.

قتل‌ها ناموسی باید توسط رسانه‌های مختلف تجزیه و تحلیل شود، حتی باید درباره این مسائل فیلم و سریال ساخته شود، چرا که باعث آگاهی‌ جامعه شده و می‌تواند تا حدودی از تکرار این فجایع جلوگیری کند.

کد خبر 657304

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 57
  • نظرات در صف انتشار: 6
  • نظرات غیرقابل انتشار: 16
  • یک عرب IR ۲۱:۴۱ - ۱۴۰۰/۱۱/۲۵
    11 86
    کسی که این مطلب رو نوشته یک نژاد پرست که تا تونسته از عرب بد گفته اگر زن خودش از خونه فرار میکرد بچه تو راهیش دو سقط میگرد بعد از سه ماه بر میگشت چه واکنشی نشون میداد
    • حسن IR ۱۰:۴۱ - ۱۴۰۰/۱۱/۲۶
      28 4
      مسئله اینها نیست. اصلا نژاد در قرن ۲۱ معنا ندارد. اما چرا در برنامه‌ای که رامبد جوان در اهواز ترتیب داده بود و از یک معلم دعوت کرد و آن معلم مخصوصا اشاره کرد وقتی نوجوان بوده تا دست در گیسوی مادرش نمیبرده خوابش نمی‌برد کسی از حضار متاثر نشد؟ حتی از زنها. کاملا مشخص بود دارد اشاره می‌کند به نحوه گرفتن سر مقتول. ما هنوز خیلی کار داریم
    • حاجی IR ۱۴:۳۷ - ۱۴۰۰/۱۱/۲۶
      38 6
      بردار عرب من باید قانون بگه چکار باید کرد چرا میگی اگر زن طرف این کارو کرد یه بنده خدا یه کار اشتباهی کرده خدا میگه توبه اگه شوهرش گذشت میکرد بهتر نبود
    • مهرو IR ۰۱:۴۵ - ۱۴۰۰/۱۱/۲۷
      22 2
      دختر من سیزده سالشه نگاش میکنم هنوز تو عالم بچگی دنبال اسباب بازی بعد این دختر بنده خدا چه جوری مجبور کردن مادر بشه بعد چهار سال کشتنش این دختر کی وقت کرده بفهمه درست وغلط چیه وقتی اسم زن میزارید رو این بنده خدا آدم یاد یه زن سی یا چهل ساله میوفته نه یه بچه. .
    • IR ۰۷:۵۲ - ۱۴۰۰/۱۱/۲۷
      2 6
      کسی در باره بچه سقط شده حکم صادر نکرده ؟
  • وطن پرست IR ۲۲:۰۵ - ۱۴۰۰/۱۱/۲۵
    14 89
    اول ازهمه عفت کلام داشته باشید، قبیله چیه؟ مگرزمان غارنشینیه؟ یادبگیرید طایفه. البته شماکه معنی طایفه زانمیدانیدهرچی هم بگویم فایده ندارد.طایفه یعنی یک خانواده بودن .اگرهم سرزنشوبریده حق زنش که بدون اجازه اینکاروکرده این بوده. بشماهم ربطی نداره
    • IR ۱۸:۳۸ - ۱۴۰۰/۱۱/۲۶
      65 5
      حیف که قانون به امثال مثل شما هیچی نمیگه.به جای اون دختر بیچاره شماها باید میمردین.
    • م ث IR ۱۲:۱۰ - ۱۴۰۰/۱۱/۲۷
      12 0
      ریسس چی می زنی؟ ما را هم مطلع کن.
  • IR ۲۳:۰۳ - ۱۴۰۰/۱۱/۲۵
    35 7
    درس خواندن. واگاهی یافتن تا حدوی میتواند این مشکل را حل کند دوم قانون محکم وکوتاه کردن رسومات گذشتگان برطرف کردن ریشهای فقرتحصیلات تا دوره دبیرستان رایگان باشد کار مشاوره در تمامی مقاطع
  • IR ۲۳:۲۳ - ۱۴۰۰/۱۱/۲۵
    77 6
    واى بر ما ! چه رسوم عجيب، غير انسانى ،زن ستيز ، بدوى ًدر اين مملكت وجود دارد كه ما بىخبريم مگر "زن "دارايى شماست كه سهم !!! پسر عمو است
  • عباس IR ۲۳:۵۳ - ۱۴۰۰/۱۱/۲۵
    39 1
    آقای بلبلی راجع به همه چیز صحبت شد همه جامعه مقصر شدن الا جامعه امنیتی آنها که در جریان بودند مخصوصا اینتر پل چرا راسا اقدام نکردند و این افراد رفتند مقتول را آورده اند و پس از آن آنها که می‌دانستند پای مقتول به اهواز برسه کارش تمام است و مقتول تمام اطلاعات مربوط به باند اهواز را به گور خواهد برد از ازحمایت نکردند؟ و شما یکطرفه با این سن وسال همه را زیر بخیه میبرید
    • IR ۱۱:۵۲ - ۱۴۰۰/۱۱/۲۶
      23 0
      دقیقا در مطلب اشاره کردن آقای دکتر که کم‌کاری از مجریان قانون و قوه قضاییه است مثال هم آوردن اونجا که مساله رومیا رو مطرح میکنم
  • ناشناس IR ۰۲:۳۲ - ۱۴۰۰/۱۱/۲۶
    11 40
    قانون اسلام تنها راه مسله می باشد
  • سیفی IR ۰۲:۵۲ - ۱۴۰۰/۱۱/۲۶
    43 5
    این ضعف کار قانون گذار هست.‌اینجا مگر جنگل هست!! پس وظیفه قاضی و دادگاه و ... چیست؟ آیا نباید پس از مدتها چشم باز کنند و قوانین را مطابق روز تغییر دهند؟ مگر در زمان اعراب جاهلیت پیامبر خدا در دفاع از فاطمه زهرا مبارزه نکرد؟؟ در اینجا فقط ادعای مسلمانی می شود!؟
    • IR ۰۰:۱۶ - ۱۴۰۰/۱۱/۲۷
      2 3
      تنها چیزی کهرعایت نشده چه از طرف دختر و چه از طرف خانواده اش عمل به دستورات اسلام بود
    • IR ۰۴:۴۱ - ۱۴۰۰/۱۱/۲۷
      1 0
      ازحرفات معلومه که مطالعه درباره تاریخ ورسم ورسومات مردم کشورخودت نداشتی و اطلاعات عمومی آت ضعیف هستش ازهمه مهمتراینکه فکر کردی همه از نعمت اسلام ناب محمدی خوش بحالشان شده و متوجه نشدی که بزرگان کشورت که ۴۳ساله نتونستن یک روزباهم یکی باشن هنوزبرسرجزییات ۱۴۰۰سال پیش مشگل دارن
  • احمد US ۰۵:۲۸ - ۱۴۰۰/۱۱/۲۶
    79 1
    پدر عموشوهر و ریس قبیله به چه حقی حکنم مرگ صادر کردند مگر کشور جنگل است و قانون ندارد هر ۵ نفر از عوامل ابن جنایت باید محاکمه شوند
    • حاج احمد IR ۰۰:۰۶ - ۱۴۰۰/۱۱/۲۷
      14 0
      خاک بر سر پدری که دخترش رو میاره که یه نفر سرش رو ببره درست هست که این خانم اشتباه کرده ولی هنوز 17 سالش بوده یعنی بچه به نظرم پدرش خیلی احمق هست
  • فاطمه IR ۰۷:۰۰ - ۱۴۰۰/۱۱/۲۶
    25 60
    ب نظرمن کسی که شوهرشودوست نداره میتونه طلاق بگیره نه اینکه هنوززیره عقدکسی دیگس بره باکس دیگه ازدواج کنه مگه قانون جنگله که ازشوهرت خوشت نیادپاشی بری زن کس دیگه بشی اول طلاق بعد ازدواج اینطورزنهایی روبایدقانون بذاره وسط میدان شهربده سنگسارش کنن به نظرمن بعد اینکه غزل برگشت ایران نبایدمیدادنش دست خانوادش بایدمیبردنش زندان تاروزه دادگاهی تاقانون میدادسنگسارش میکردم نه اینکه شوهربدبختش هم گرفتارمیشدخدالعنت کنه ژنهایی که با آبروی خانواده ب خاطرهوس خودشون بازی میکنن
    • IR ۱۴:۲۵ - ۱۴۰۰/۱۱/۲۶
      49 2
      فاطمه خانم فکر میکنی دختری که با گواهی رشد ازدواج کرده حق طلاق داره؟ نه چون خانواده اجازه طلاق نمیدن خدا میدونی چند بار میخواسته طلاق بگیره ولی به زور مجبورش کردن برگرده سر زندگی ش.
    • لیلا IR ۱۶:۰۴ - ۱۴۰۰/۱۱/۲۶
      35 4
      فاطمه خانم توجه کنید غزل فقط ۱۷ سالش بوده لطفا به دور وبر خودتون نگاه کنید متوجه میشید که یه دختر هفده ساله چقدر ممکنه تصمیمات بچه گانه و اشتباه بگیره
    • IR ۱۶:۱۶ - ۱۴۰۰/۱۱/۲۶
      27 4
      اگر رفتار یک مرد در همه مراحل زندگی درست و منطقی باشه هیچ زنی راه کج نمیره .ساختار الهی به این صورت است که زنی اگر شوهرش بهش احترام بذاره وظیفه زناشویی را رعایت کنه مطمعا باشید اون زن هیچ وقت مرتکب هیچ اشتباهی نخواهد شد
    • انا DE ۱۶:۵۶ - ۱۴۰۰/۱۱/۲۶
      43 4
      اگه میتونست طلاق بگیره می‌گرفت باهوش توو دوازده سالگی سهم پسر عمویش بوده بدووون اختیار ازدواج کرده ...مگه هلنده که بره طلاق بگیره بعد یکی دیگه ...چققققد بعضیا بدون درنظر گرفتن موقعیت طرف نظر از خودشون ساطع میکنن ...جم کن باوا سنگسار
    • IR ۱۸:۲۹ - ۱۴۰۰/۱۱/۲۶
      5 11
      افرین
    • پیرو IR ۲۳:۰۹ - ۱۴۰۰/۱۱/۲۶
      18 0
      شما نمی دونید توی اون فضایی که اون قرار گرفته حتما همچین اتفاقی غیر ممکنه مثل اینکه بگیم مردم کره شمالی چرا فلان آزادی رو نمیگیرن توی اون بستر تعریف نشده همچین چیزی، چقدددر وقتی کامنتها رو میخونم عذاب میکشم که اینقدر آدمها سخت میفهمن
    • IR ۱۲:۰۶ - ۱۴۰۰/۱۱/۲۷
      12 0
      من به عنوان کسی که با دختر های ۱۶ و۱۷ ساله سرو کار دارم اصلا می گم ناپخته .احساسی هستن فقط با کمی محبت و حمایت کامل تحت تاثیر قرار می گیرن بیشترن دلیل این اتفاق کودک همسری هست
  • عبدالعظیم سلیمانی IR ۰۸:۲۹ - ۱۴۰۰/۱۱/۲۶
    12 10
    این استاد جامعه شناس خوبی نیست الشتر و لرستان خوب نمی شناسد اینطوری نیست بارضایت دختر که اون هم برادرش دوست داره که یک در هزار اتفاق می افتد شاید در همه جای دنیا مرسوم بوده و در لرستان آنقدر زنشان بها میدهند که تا روز مردن باهم هستند خیلی کم دوزن می گیرند
  • IR ۰۸:۳۰ - ۱۴۰۰/۱۱/۲۶
    19 16
    یعنی تهران آزادی با زن شوهر دار رابطه داشته باشی کسی هم کارت نکنه که بگن روشنفکری
  • AU ۰۹:۳۱ - ۱۴۰۰/۱۱/۲۶
    32 3
    شما مثلا البته مثلا رسانه هستید کار رسانه آگاه سازی درست و صحیح جامعه است در حالی که قتل نفس را به شکل قتل برای ناموس نشان میدهید ، اگر قرار باشد در جامعه هر کس قانون خود را اجرا کند دیگر سنگ بر سنگ باقی نمیماند ، پس قانون ، دادگاه و قاضی برای چه زمانی است ؟ خداوند هم گفته قتل نکن ، اگر هم همسر ایشان ثابت می‌شد که خطایی انجام داده این قانون بود که حکم صادر می‌کرد نه شخص ، البته بعد از ثابت شدن گناه ، حالا که مقتول نمیتواند از خود دفاع کند باید قانون سرنوشت قتل را مشخص کند .
    • سید US ۱۴:۵۷ - ۱۴۰۰/۱۱/۲۶
      2 3
      فقط تو تهران اینطوری ،معلوم که پرتی ،مشکل از ریشه است
  • ناشناس IR ۰۹:۳۲ - ۱۴۰۰/۱۱/۲۶
    4 96
    خوب کاری کرده سرشو بریده کمترین کار این بود دمش گرم.
    • IR ۱۲:۳۲ - ۱۴۰۰/۱۱/۲۶
      47 5
      آدم باش .... حتی اگر خیانت هم کرده باش حکمش سر بریدن نیست
    • IR ۱۹:۲۰ - ۱۴۰۰/۱۱/۲۶
      4 25
      واقعن دختر حقش بود چون سجاد هیچی براش کم نگذاشته خوشبختش کرده حتمن ترس توی دلش نگذاشته ک بچه وشوهرش ول میکنه نصف شب بزنه بیرون چ جرعتی داره با ماشین وبعد ازار واذیتش کنن بازهم دست نکشید ومنصرف شد باز ادامه داد بعد از ترکیه ب شوهرش عکس میفرستاد با اینک سجاد نگران زنش بود و مونا با این کارش شوهرش را تحریک کرد وشرفشو ونامونشو زیر پا گذشت بچ قیمتی مونا حقش بود نسلش باید پاک بشه وپدر مونا دیگ حق نداره از سجاد شکایت کنه چون ناموسش بود مونا باید قبل از انجام این اشتباه ب فکر خونوادش وناموسش و شوهر فکر میکرد وپسر سه سالش بیچاره
    • AU ۰۲:۱۴ - ۱۴۰۰/۱۱/۲۷
      12 0
      شما دوست عزیز که از قتلی دفاع میکنید که بدون ثابت شدن‌گناه در دادگاه به صورت وحشیانه ترین حالت انجام شده ، انشالله که بدی از عزیزان شما دور باشد اما اگر همین‌اتفاق برای عزیز. شما افتاده بود هم همین جمله را تکرار میکردید ؟ انسان در جامعه با دو قانون زندگی میکند قانون خدا و قانون جامعه که هر دو‌ قتل را قبول ندارند ، قضاوت بسیار ساده و آسان است اما حقیقت چیست ؟ من‌هم قضاوتی نمیکنم اما شرایط واقعه ای جامعه دختر را تنها وسیله تولید مثل و رفع نیاز جنسی مرد میداند ، جنس مرد در جامعه خود را آزاد میداند در جوانی به دنبال دوران جوانی خود است و زمان ازدواج‌ دختری میخواهد آفتاب و مهتاب ندیده و آن هم کودکی که تنها ۱۴ سال سن دارد ، اگر مرد انتظار پاکی از همسر خود را دارد خود هم‌به همین روش باید فکر کند .
  • IR ۰۹:۵۰ - ۱۴۰۰/۱۱/۲۶
    43 1
    مقصر قانون تو این جور قتل های فجیع ووحشتناک فقط قانون تصمیم بگیره اونم فقط چوبه دار جواب میده اگه جمهوری اسلامی ب اندازه یه چیز ناچیزی برا زن ارزش قائل اینا دونفر باید اعدام بشن
  • IR ۱۲:۳۳ - ۱۴۰۰/۱۱/۲۶
    41 2
    این تفکرات قومی قبیله ای باید کلا پاک شه از این مملکت ..... ازدواج فامیلی باید ممنوع بشه ..... ازدواج زیر 18 سال باید ممنوع بشه .....
  • IR ۱۲:۳۴ - ۱۴۰۰/۱۱/۲۶
    67 1
    من نمیدونم این سر بیدن چیه توی اعراب اینقد طبیعیه ...... شما حق نداری به هر دلیلی حتی جنایت سر یکی رو ببری .... مگر شمری؟
  • بفهمید IR ۱۲:۳۷ - ۱۴۰۰/۱۱/۲۶
    5 30
    هر کشوری هر مردمانی بنابر تاریخش,فرهنگش دینش و ... مختصاتی دارد که طی قرن ها به خوردDNAآن مردمان می ره مثل حساسیت زن ایرانی و غیرت مرد ایرانی که مال همین خاکه هزار سال پیش بوده امروز هم هست هزارسال بعدهم خواهدبودشایدیک دوره کوتاهی تحت تاثیر عواملی این مختصات کمرنگ بشه یااصلابره اما قطعا خیلی زود ریست فکتوری می شه مثل وضعیت حجاب و روابط قبل انقلاب که اوائل برای یکسری هم جذاب بود اما بعدش دیدن این ها برای خواهرمادر و همسر و شوهرشان هم برقراره نتونستن تحمل کنندریختن شاه راانداختندامروزجمهوری اسلامی هم آزادی حجاب را اعلام کندکه بعدش طبیعتا بدون هیچ سدی همه چیز آزاد می شه ابتدایکسری خوششون می آد دهه بعد همین ها می ریزن تو خیابان ها ! حالا شما می خوای بگی قبیله اییه ؟ سنتیه ؟ زشته ؟ زن ستیزانس ؟ مردد سالارانس ؟ هر چی می خوای بگی بگو اما این ستینگ قابل تغییر نیست و این تلاش برای تغییر تنظیمات و جا انداختن تفکراتی مثل فمنیسم اتفاقا باعث تصادف سنت ایرونی با مدرنیته غربی شده فجایع بیشتری هم به بار آورده ضمنابایددیدشما تو همین وضعیت بودین چه می کردین این خانم مرتکب قتل زنا و رهاکردن طفل3ساله شده
  • سامی IR ۱۳:۵۹ - ۱۴۰۰/۱۱/۲۶
    2 48
    کاملا نژادپرستانه س این مطالب و پر از اشتباهه ... شما وقتی از اصل ماجرا بیخبرید چرا مطالب الکی منتشر میکنید ....شما اگه غیرت سرت میشه فقط یه لحظه خودت بذار جا سجاد شوهر مونا
    • IR ۱۸:۵۹ - ۱۴۰۰/۱۱/۲۶
      18 0
      اگه راست میگی بگو کجاست اشتباهه؟؟چیزی رو که همه مردم با چشم خودشون دارن میبینن رو نمیتونی انکار کنی
  • ناشناس IR ۱۵:۲۳ - ۱۴۰۰/۱۱/۲۶
    43 2
    انسان مگه مرغه که صاحبش هروقت دلش خواست سرش ببره پس دادگاه و قانون برا چی گذاشتن دولت و حکومت باید بساط هوچی گری قبیله گرایی طایفه گرایی .و جرم جنایت برچیند مجرمان بایددرملاعام مجازات گردند نگذارید جامعه ناامن شود
    • اهورا IR ۲۰:۴۰ - ۱۴۰۰/۱۱/۲۶
      26 2
      فقط اعدام شوهر و پدرش ... مرهمی بر جراحات عاطفی و احساسات خدشه دار شده ی عمومی باشه مدعی العموم بلافاصله وارد ماجرا شده و جنایتکاران را بالای دار بفرستد یکبار برای همیشه درس بزرگی بدهد به قصی القلبان که بویی از انسانیت نبرده اند...
  • IR ۱۷:۵۳ - ۱۴۰۰/۱۱/۲۶
    11 2
    متاسفم که در قرن ۱۴ یا ۲۱ به جای قانون از ایده های خودمون پیروی می کنیم. به قول مولای متقیان قانون بد از بی قانونی بهتر است. پس به جای اینکه خودمان تصمیم بگیریم خوب است حل هر مشکلی را به قانون بسپاریم
  • 123 IR ۱۸:۳۳ - ۱۴۰۰/۱۱/۲۶
    9 3
    لطفا یکم با اطلاعات و دانش صحبت کنین. مثلا در الشتر لرستان همچین رسمی وجود نداشته و نداره که ارث دختر به پسر تقدیم میشه. من بچه الشترم ... از کجات این رو در میارین؟؟؟؟
  • ... IR ۲۱:۱۲ - ۱۴۰۰/۱۱/۲۶
    18 0
    ازدواجی که تو اون نظر دختر مهم نیست یکی از شرایط ازدواج رضایت دختره وقتی دختر رو در بچگی شوهر میدن به اجبار باید منتظر چنین عواقبی هم باشن ازدواج اجباری طلاق گرفتن مساوی با ننگ دیگه نتیجه اش میشه این وقتی اشخاصی که چنین غیر منطقانه و متعصبانه تصمیم میگیرن فکر میکنید در طول زندگی با اون دختر چه رفتاری میکنن و این میشه که همه اینا دست به دست هم میده و یه دختر برای رهایی از این وضعیت فرار میکنه به یه کشور دیگه هر چند رفتار و ارتباط او با یه مرد دیگه مورد تایید نیست ولی عامل مقصر اصلی این قضیه پدر دختر و اون پسرعموش هست
  • 4489402228 IR ۲۱:۴۳ - ۱۴۰۰/۱۱/۲۶
    7 8
    باید فرزندانمان چه دختر چه پسر رو باحیا وصبور وفادار به خانواده ومقاوم دربرابر مشکلات بار بیاوریم برای ازدواجشون مختار باشن
  • مهدی IR ۲۲:۲۱ - ۱۴۰۰/۱۱/۲۶
    9 9
    نه تنها طرف فرار کرده بلکه با عکسهای کثیفش طایفه رو انگشت نما کرده.البته اون مرد سوری باید استرداد بشه چون دختری با اون سن و سال راحت گول میخوره و مقصر اون مرد کثیف سوری هست
  • امید IR ۲۳:۰۸ - ۱۴۰۰/۱۱/۲۶
    4 6
    هرچند این نوع رسوم و قتل‌های طایفه ای وناموسی در هندوستان وپاکستان وافغانستان وبرخی کشورهای دیگه به نحو فجیع تری وجود دارد درایران محدود بوده وبزرگنمایی میشود ولی کاردرستی نیست چون کشور قانون دارد وباید قانون همه جاحاکم باشد ضمنا اتفاقا شبکه های اجتماعی مقصر اول هستن که مروج ارتباطات نامشروع مخصوصا متاهلین هستن و زنان رابه عریانی وفساد وبی حجابی وخیانت تشویق می‌کنند
  • منصور IR ۰۵:۴۴ - ۱۴۰۰/۱۱/۲۷
    0 4
    مابعنوان یک مسلمان بایدرفتارهای اسلامی داشته باشیم درهمه مسائل زندگی حالاعرب وعجم نداره ،وهمه این مسائل به همین برمیگرده که رفتارهامون اسلامی نیست والابین همون کسانی که هنوزطایفه ای زندگی میکنن درهرکجای کشوراینقدرصفاوصمیمیت وگذشت ومردانگی موج میزندکه داخل هیچ خانواده شهری نیست ،شایدیک رسم غلط باشدکه میشودبه مرورزمان درست بشه اماهزاران صفت خوب ودرست وجودداردکه درفرهنگ اسلامی بیان شده وتمام این حرفهاتوجیع است چراکه خیانت درهمه ابعادش خیانت است واسلام درکنارواجبات هم حدودگذاشته ولی متاسفانه بخاطرنهادهای حقوقی بین المللی درکشورمااجرانمیشن ویکی ازعوامل اصلی دربوجودآمدن این خیانت ها اجرانشدن حدودالهی توسط مجامع قضایی است
  • علوی اهواز کوت عبدالله IR ۰۶:۴۹ - ۱۴۰۰/۱۱/۲۷
    9 0
    به نظرم نباید غزل کشته میشد درسته که اون خیانت بزرگی کرد ولی باید پدرش مردانه از دخترش حمایت کرد اخه با سر بریدن غزل غیر از روسیاهی چه چیزی عوض شد
  • IR ۰۷:۱۱ - ۱۴۰۰/۱۱/۲۷
    9 0
    وقتی مرد خیانت میکند واین حق را به خود میدهد که مجاز است وقانون الهی هست وچه بسیارزنها سوختند وساختند با این شرایط وسکوت کردند وچه بسیار تحمل نکرده طلاق گرفتند وآواره ماندند چون بعد از طلاق به ندرت کسی کمک حال میشود حتی خانواده در این مورد گناه هرچه بوده که بوده سربریدن یک انسان توسط هرانسان دیگری گناه کبیره است .یه انسان چقدرباید بی رحم باشد که کار شمر را انجام دهد .لعنت خدا برچنین آدمها اگه همین آدم یه مدت که گذشت از زندان بیاد بیرون وآزاد بگرده به نظرم حکم بدآموزی داره
  • IR ۰۸:۲۶ - ۱۴۰۰/۱۱/۲۷
    9 1
    خیلی بیجا کرده سر بریده اگر زنش خیانت کرده مردش بدترین جنایت کرده اگر زن محبت همسر وزندگی مذهبی داشت خانه راترک نمی کرد سر ازخارج در بیاره این ازدواج واین زندگی ازریشه مشکل اگر زندگی های خودمان وبچه هایمان با فرهنگ اسلام تربیت وبیشترآشناکنیم کمتراز این اتفاق ها ی جبران نشدنی میفته همش برمیگرده تربیت اسلام واقعی درزندگی هایمان پیاده نکردیم فقط با رسم رسومات تعسب های بیجا که فقط بی فرهنگی وخودخواهی قبیله‌ی که فقرفرهنگی چیزی دیگه نیست دارن زندگی روپیش میبرن نتیجه اش این میشه قانون مجازات قاتل سنگین کنه وهمه دست داشتن مجازات سنگین کنه که این اتفاق ها نیفته
  • یحیی‌افغان IR ۱۲:۳۷ - ۱۴۰۰/۱۱/۲۷
    0 3
    کارشناس‌حرف‌حساب‌زد‌قانون‌طایفه‌هست‌‌پدر‌مادر‌دخترم‌رضایت‌میدن‌دیشم‌جمع‌میکنن‌میدم‌تمام‌‌‌بعدشم‌نمیشه‌تصور‌کنیم‌جای‌سجاد‌اگه‌خودمونم‌بودیم‌همین‌تصمیم‌میگرفتیم‌‌‌‌‌بابا‌زنش‌چهار‌ماه‌بایه‌غریبه‌سوری‌رفته‌زنا‌کرده‌بفهمید‌توقع‌داشتیم‌مدالم‌بهش‌بدن
  • دل شکسته خوزستان IR ۱۳:۰۲ - ۱۴۰۰/۱۱/۲۷
    3 0
    باید از طریق پلیس بین و الملل مرد سوری محاکمه بشه خون و خونریزی راه انداخته و بیخیال شده اگه من بجای خونواده و فامیل دختره بودم دنباله ی این کار رو میگرفتم و دنبال مرد سوری یا فامیلش میرفتم و پدرشون رو در می آوردم و شکایتشون میکردم انشاالله خدا از خونی ک ریخته شده نگذره
  • محمد IR ۱۳:۳۳ - ۱۴۰۰/۱۱/۲۷
    7 1
    چرا اسمی از قرآن و سنت پیامبر گفته نمیشه خدا میگه اگر زن کار خطایی کرد اول ببخشید ولی اگر باعث بدنامی شما و خودش شد راه جدایی را پیش (طلاق) بگیرید خدا خودش رحمتش رو نازل میکنه
  • ایرانی IR ۱۸:۴۵ - ۱۴۰۰/۱۱/۲۷
    4 0
    خون یک انسان بیگناه بدون محاکمه ریخته شده قانون بایدطرف مقابل روقصاص کنه ودرس عبرت به بقیه بده خودبه خودقوانین این چنینی وطایفه ای برداشته میشه هیچ راه غیرازآن وجودندارداگرداشت درقرآن اشاره میشد
  • Karis.(یک عرب خوزستانی) IR ۱۹:۵۶ - ۱۴۰۰/۱۱/۲۸
    1 0
    نویسنده علاوه بر نژاد پرست بودن خیلی هم مغرض هست. چرا؟؟ چون خیلی از این عبارتهایی که توضیح داده اشتباه گفته. مثلا معنی نهوه که این گفته اینی نیست که این اقا داره میگه.(معنی نهوه در یعنی اینه که اولویت با پسر عمو هستش) نهوه هم خیلی خیلی کم رنگ شده و تقریبا منسوخ شده. دو فصل اینی نیست که این داره میگه معنیش یه چی دیگست. و از همه مهمتر آقای نویسنده یکم انصاف داشته باش و این حالت پان عربیسم خودتو بزار کنار و منصافه تر بنویس. راجع به قتلهای ناموسی طبق آمارهای رسمی خوزستان یازدهم بوده که امسال دو پله پایینتر رفته. یکم تحقیق کن وجدانتو بزار وسط بعد بنویس.