کامیلا والیوا، دختر ۱۵ ساله روس قهرمان اسکیت نمایشی در المپیک زمستانی پکن ۲۰۲۲ که از امیدداران بردن مدال طلا با اتهام دوپینگ با دارویی به نام «تریمتازیدین» روبرو شده است.

Valieva

به گزارش همشهری آنلاین کامیلا والیوا در حال حاضر در رشته اسکیت نمایشی در المپیک زمستانی پکن شرکت دارد و از امیدداران گرفتن مدال طلا در رقابت‌های انفرادی زنان است، اما این هفته نتیجه آزمایش دوپینگ او که مربوط به مسابقات ملی روسیه در سنت‌پترزبورگ ماه دسامبر از لحاظ وجود داروی تریمتازیدین مثبت شد.

نتیجه مثبت آزمایش باعث شد مراسم اهدای مدال مسابقات اسکیت نمایشی تیمی به تاخیر انداخته شود. 

بعدا یک هیات «دیوان داوری ورزش»  رای داد که والیوا اجازه ادامه رقابت در المپیک ۲۰۲۲ را خواهد داشت، از جمله به این دلایل که به خاطر زیر ۱۶ سال بودن «شخص حفاظت‌شده» شمرده می‌شود و  «مشکلات جدی» که درباره زمان اعلام نتایج مثبت آزمایش وجود دارد.

کمیته بین‌المللی المپیک(IOC) اعلام کرده است که اگر والیوا در مسابقات اسکیت نمایش انفرادی در رده سه نفر اول قرار گیرد، مراسم اهدای مدال انجام نخواهد شد، چرا که هنوز حکم نهایی درباره اتهام دوپینگ او صادر نشده است.

تریمتازیدین در برخی از کشورها به عنوان دارویی برای پیشگیری از «آنژین صدری»- درد قفسه سینه که ناشی از نرسیدن خون و اکسیژن به قلب- است به کار می‌رود.

تریمتازیدین بوسیله «انجمن جهانی ضد دوپینگ» (WADA) به عنوان یک «تنظیم‌کننده سوخت‌وساز» از سال ۲۰۱۴ در رده داروهای ممنوع قرار گرفته است. بررسی‌ها نشان داده‌اند که این دارو باعث می‌شود در عضله قلب سوخت‌وساز قند یا گلوکز نسبت به سوخت‌وساز جربی‌های آزاد افزایش یابد و به این ترتیب کارآمدی مصرف اکسیژن در عضله قلب افزایش یابد.

تریمتازیدین با این اثر بر قلب، به طور اختصاصی باعث می‌شود قلب با کارآمدی بالاتری خون را به اعضای بدن از جمله عضلات برساند و کارکرد ورزشی را تقویت می‌کند.

این دارو معمولا برای بهبود کارآمدی بدنی به خصوص در ورزش‌های استقامتی استفاده می‌شود.

قبلا از مورد والیوا، هم مواردی از دوپینگ با این دارو در  قهرمانان مشهور گزارش شده است، از جمله «سون یانگ»، شناگر چینی و برده پنج مدال طلای المپیک که پس از مثبت شدن آزمایشش با این دارو سه ماه از مسابقات ورزشی معلق شد. او در این زمان ادعا کرد که برای دردهای قفسه سینه این دارو برایش تجویز شده است. 

مثبت شدن آزمایش والیوا در مسابقات المپیک زمستانی ۲۰۲۲ در پکن دومین مورد دوپینگ در این بازی‌ها تابه حال است. نخستین مورد مربوط به حسین ساوه شمشکی، اسکی‌باز تیم ایران بود که هفته پیش به علت آزمایش مثبت از لحاظ یک داروی استروئیدی آنابولیک در حال حاضر از شرکت در مسابقات، تمرین، مربیگری یا شرکت در هر فعالیتی ورزش در جریان مسابقات منع شده است.

در همین زمینه:

کد خبر 657481

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha