هفته‌نامه‌ی دوچرخه > بردیا بادپر: الآن وقت دورهمی نیست! وقت مهمانی نیست. حالا در قله‌ی پیک ششم هستیم و هرکدام از ما سهمی در عبور از این گردنه خواهیم داشت.

تصويرگري: خورخه ريكو

«بهرام عین‌اللهی»، وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی، از مردم درخواست کرده از برپایی دورهمی‌های خانوادگی خودداری کنند و رعایت پروتکل‌ها را جدی بگیرند، چون در این مجالس که مردم ماسک نمی‌زنند، حتی اگر فقط یک نفر اومیکرون داشته باشد، صددرصد بقیه مبتلا می‌شوند.

او از مردم خواسته این چند هفته را هم صبوری کنند، میهمانی‌های خانوادگی را متوقف کنند و از رفتن به رستوران‌هایی که در آن‌ها ماسک برداشته می‌شود، خودداری کنند.

حالا ما در اواسط موج ششم هستیم و تا دو یا سه هفته‌ی آینده همین وضعیت به‌همین شدت ادامه پیدا می‌کند. پس فعلاً حتی به خانه‌ی نزدیک‌ترین اقوام نرویم و درصورت لزوم به تعداد کم و مدت کوتاه و با استفاده از ماسک به دیدن هم برویم.

* * *

باور کنیم که اوضاع دیگر عادی نیست و اومیکرون در عرض یک هفته رنگ نقشه‌ی کشور را عوض کرده است. شبیه سرماخوردگی است، ولی می‌تواند جدی‌تر و خطرناک‌تر شود، در محیط‌های شلوغ، قابلیت عبور از ماسک را دارد. حالا این وسط عده‌ای ماسک هم نمی‌زنند و راه را برای ورود ویروس بیش‌تری به بدنشان باز می‌گذارند.

«حسن ابوالقاسمی»، عضو کمیته‌ی علمی کشوری کووید19 در گفت‌وگو با خبرگزاری ایرنا، کاهش سرعت انتشار سویه‌ی اومیکرون را از مهم‌ترین اقدامات در شرایط کرونایی کشور دانست و گفت: «ماسک از مهم‌ترین ابزارها برای محافظت فردی است و حتی اگر ویروس وارد بدن شود، هم تعداد آن کم‌تر بوده و هم در صورت ابتلا شدت بیماری کاهش می‌یابد. 

* * *

اگر واکسن زده‌اید، هم‌چنان ماسک بزنید و از خود و خانواده‌تان مراقبت کنید. اگر این‌روزها واکسن می‌زنید، تا دو هفته در خانه بمانید. چون بعد از زدن واکسن کرونا، دو تا سه هفته طول می‌کشد تا سطح آنتی‌بادی در بدن افراد در حد مطلوب ایجاد شود.

متخصصان معتقدند واکسن‌زده‌ها تا حدود زیادی در مقابل بستری و بیماری شدید محافظت می‌شوند. اما اومیکرون، ویروسی موذی است و راه ورود به بدن هرکسی را پیدا می‌کند. پس رعایت فاصله و زدن ماسک از مهم‌ترین راهکارهایی است که می‌تواند از سرعت انتشار این سویه بکاهد.


تصویرگری: خورخه ریکو

کد خبر 657754

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha