هر وقت صحبت از دزدی و افزایش آمار سرقت می‌شود، حتما یک نفر پیدا می‌شود که بگوید: «اگه حکم اسلام اجرا می‌شد و دست دو سه تا از این دزدا رو قطع می‌کردن، حساب کار دست بقیه می‌اومد.» شاید شما هم با این استدلال موافق باشید ولی چرا جمهوری اسلامی ایران به عنوان یک حکومت اسلامی حکم اسلام را اجرا نمی‌کند و دست دزدها قطع نمی‌شود؟

دستگیری سارق

به گزارش همشهری آنلاین به نقل از فارس، هر وقت صحبت از دزدی و افزایش آمار سرقت می‌شود، حتما یک نفر پیدا می‌شود که بگوید: «اگه حکم اسلام اجرا می‌شد و دست دو سه تا از این دزدا رو قطع می‌کردن، حساب کار دست بقیه می‌اومد.» شاید شما هم با این استدلال موافق باشید ولی چرا جمهوری اسلامی ایران به عنوان یک حکومت اسلامی که بنابر ماده ۴ قانون اساسی‌ش باید قوانینش منطبق بر موازین اسلامی باشد، حکم اسلام را اجرا نمی‌کند و دست دزدها قطع نمی‌شود؟

مجازات قطع دست سارق، حکمی اسلامی است؟

«والسارق والسارقه فاقطعوا ایدیهما جزاء بما کسبا نکالا من الله و الله عزیز حکیم[۳۸-مائده]» این همان آیه‌ای است که عموم مردم بر اساس آن معتقدند که بنابر اسلام باید دست هر سارقی را قطع کرد. ظاهر آیه نیز موید همین موضوع است. «دست مرد و زن دزد را به کیفر عملی که انجام داده‌اند، به عنوان یک مجازات الهی قطع کنید! و خداوند شکست‌ناپذیر و حکیم است.»

بنابراین مجازات قطع دست سارق از جمله حدود مسلمه الهی است.

پس چرا دست سارقان قطع نمی‌شود؟

واضح است برای فهم دقیق و تفصیلی حدود و احکام بیان شده در قرآن باید به سراغ روایات رفت و با در کنار هم قرار دادن آیات و روایات به عنوان منابع اصلی شریعت حکم نهایی را استنباط کرد. کاری که فقها با در دست داشتن ابزار و دانش لازم متکفل انجام آن هستند.

درباره این آیه و مجازات سارق، فقیهان قطع دست سارق را مشروط به تحقق و ثبوت شرایط متعددی دانسته‌اند.

شهید اول شرایط قطع دست سارق را اینگونه بیان کرده است: «بلوغ، هتک حرز، عقل، حد نصاب، مخفیانه بودن، از مال فرزند نبودن، از مال مولا نبودن، از مال مشترک نبودن، از مال غنیمت نبودن، امین نبودن سارق و اینکه سرقت در سال قحطی نباشد.»

محقق حلی، علامه حلی و اغلب فقهای دیگر نیز با کمی اختلاف براساس روایات رسیده از معصومین همین شرایط را برای ثبوت قطع دست سارق ذکر کرده‌اند.

از طرفی باید توجه کرد که جرم سرقت از نظر فقها با جرائم مالی مشابه نظیر اختلاس، طراری (جیب‌بری) و احتیال (کلاهبرداری) متفاوت است و در منابع فقهی سرقت به معنای «ربودن مال دیگری از حرز مناسب خودش به طول مخفیانه» به کار رفته است. بنابراین علاوه بر لزوم اثبات شرایط فوق باید تعریف سرقت نیز بر عمل مجرمانه ثابت باشد و اختلاس،کلاهبرداری و جیب‌بری از جمله مصادیق سرقت به حساب نمی‌آیند.

در قانون مجازات ما اصلا مجازات قطع دست داریم؟

در قانون مجازات اسلامی مصوب سال ۱۳۹۲، جرائم را به ۴ دسته، حدود،دیات، قصاص و تعزیرات تقسیم کرده است. فصل هفتم کتاب حدود با عنوان «سرقت» به مجازات سرقت حدی یا همان قطع دست سارق پرداخته است.

بنابر ماده ۲۶۸ قانون مجازات اسلامی سرقت تنها در صورت وجود ۱۳ شرط مستوجب قطع دست و اجرای حد سرقت است. این شرایط عبارتند از:

«الف- شیء مسروق شرعاً مالیت داشته باشد

ب- مال مسروق در حرز (مکان متناسبی است که مال عرفاً در آن از دستبرد محفوظ می‌ماند) باشد

پ- سارق هتک حرز کند

ت- سارق مال را از حرز خارج کند

 ث- هتک حرز و سرقت مخفیانه باشد

 ج- سارق پدر یا جد پدری صاحب مال نباشد

 چ- ارزش مال مسروق در زمان اخراج از حرز، معادل چهار و نیم نخود طلای مسکوک باشد

 ح- مال مسروق از اموال دولتی یا عمومی، وقف عام و یا وقف بر جهات عامه نباشد

خ- سرقت در زمان قحطی صورت نگیرد

 د- صاحب مال از سارق نزد مرجع قضایی شکایت کند

 ذ- صاحب مال قبل از اثبات سرقت سارق را نبخشد

 ر- مال مسروق قبل از اثبات سرقت تحت ید مالک قرار نگیرد. ز- مال مسروق قبل از اثبات جرم به ملکیت سارق در نیاید

 ژ- مال مسروق از اموال سرقت شده یا مغصوب نباشد»

بنابراین اگر مال مسروقه در مکان مناسبی که از دستبرد دزد عرفا محفوظ است، نباشد. مثلا در کنار خیابان گذاشته شده باشد یا در اتاقی بدون قفل و محافظ آن سرقت مستوجب حد سرقت یعنی قطع دست نخواهد بود یا سرقت مخفیانه نباشد، مجازات سرقت قطع دست نخواهد بود.

قطع دست چگونه اجرا می‌شود؟

در نهایت باید به این نکته نیز اشاره کرد که قطع دست نیز مراحل و ضوابطی دارد. ماده ۲۷۸ قانون مجازات اسلامی به تأسی از نظر فقها حد سرقت را به این شرح اعلام کرده است:

«الف- در مرتبه اول، قطع چهار انگشت دست راست سارق از انتهای آن است، به طوری که انگشت شست و کف دست باقی بماند

 ب- در مرتبه دوم، قطع پای چپ سارق از پایین برآمدگی است، به نحوی که نصف قدم و مقداری از محل مسح باقی بماند

پ- در مرتبه سوم، حبس ابد است

 ت- در مرتبه چهارم، اعدام است هر چند سرقت در زندان باشد»

اگر سارق توبه کند باز دستش قطع می‌شود؟

فقهای شیعه اتفاق نظر دارند که توبه سارق قبل از اثبات سرقت نزد حاکم، باعث سقوط حد است اما بعد از اثبات سرقت، حد با توبه ساقط نمی‌شود. با این حال قانونگذار جمهوری اسلامی در مبحث پنجم قانون مجازات اسلامی مصوب ۱۳۹۲ تحت عنوان «توبه مجرم» توبه را با شرایطی در جرایم تعزیری نیز پذیرفته است. البته تأثیر توبه تنها در مورد جنبه کیفری و سقوط مجازات مجرم است و جنبه‌های دیگر دعوی از جمله مسائل مدنی و جبران خسارت با توبه ساقط نمی‌شود.

پس بالاخره چرا دست سارقان را قطع نمی‌کنیم؟

بنابر آنچه گفته شد، قطع دست سارق که از جمله حدود الهی است با اثبات ۱۳ شرط ماده ۲۶۸ قانون مجازات اسلامی قابل اجرا است. با توجه به شروط مذکور طبیعی است که جمع تمام این شروط در یک سرقت بسیار نادر است، به همین جهت نیز در پرونده‌های بسیار اندکی ممکن است قاضی بتواند حکم به قطع دست سارقان بدهد.

البته عدم قطع دست سارقان به معنای رها کردن آنها نیست و کتاب تعزیرات قانون مجازات برای سرقت غیرحدی حبس و شلاق در نظر گرفته است.  البته می‌توان گفت این مجازات‌ها غالبا متناسب و بازدارنده نیستند و با توجه به اذعان مسئولان قضایی به بالا رفتن آمار سرقت در جامعه نیاز است که قوانین تشدیدکننده مجازات سارقان تدوین و تصویب شود.

با این حال این مطالبه که برای کنترل سرقت دست هر سارقی را قطع کنند و این تصور که عدم قطع دست سارقین، عدم اجرای قوانین اسلام است؛ دور از واقعیت بوده و نیاز است با آگاهی بیشتر، نگاهی دقیق‌تر به مسئله سرقت و مجازات‌های اسلامی و قانونی آن داشته باشیم.

کد خبر 657993

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار جامعه

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 77
  • نظرات در صف انتشار: 5
  • نظرات غیرقابل انتشار: 85
  • IR ۱۳:۱۹ - ۱۴۰۰/۱۱/۲۹
    69 7
    با این بند ها وتبصره ها، سارقین حالا حالا ها به دزدی ادامه می دهند. بنازم به قوانین تان
  • IR ۱۳:۳۹ - ۱۴۰۰/۱۱/۲۹
    49 5
    مشکل اینجاست نیرو انتظامی کلاً براش عادی شده و اهمیتی نداره دنبال دزد بره مردم هم اینقد از بروکراسی و دادگاه و کلانتری رفتن هراس دارند که دنبالشو نمی گیرند بعدش حالا درد هم گرفتن میرن زندون اونجا صفا غذا و همه چی آماده 2 تا روش دیگه ام یاد میگیرن میان بیرون
  • سید IR ۲۱:۰۲ - ۱۴۰۰/۱۱/۲۹
    61 4
    فقط زندانیان سیاسی خیلی باهاشون برخورد میشه ،این آقایان دزد را اگه بشه ثابت کرد نفوذی غربی ها هستند اون موقه تازه معنی حبس کشیدنو میفهمن
    • جواد IR ۰۵:۵۴ - ۱۴۰۰/۱۱/۳۰
      3 19
      آقای برادر شما در قبال حرفتون مسئولیت شرعی وقانونی دارید برو ببین که هیچ پلیسی اندازه پلیس ایران زحمت نمی‌کشه اونم با این حقوق امکانات کم هر مجرمی چندین و چند بار توسط پلیس دستگیر شده متاسفانه برخورد قاطع نمیکنن و زودتر از مامور مجرم به خدا میرسه
    • بینام IR ۰۷:۲۰ - ۱۴۰۰/۱۱/۳۰
      15 7
      قطع دست سارق باید اعلنی شود که همه ببینند تو روز روشن تا درس عبرت برای بقیه بشود
  • IR ۲۱:۳۶ - ۱۴۰۰/۱۱/۲۹
    22 12
    قطع ید در اسلام یعنی دست او را کوتاه کنید
  • سیف الله ریحانیان IR ۲۱:۴۶ - ۱۴۰۰/۱۱/۲۹
    18 22
    مگر می‌شود شما فرزندت را گرسنه نگهداری و از او بخواهی دزدی نکند غرب وحشی تمام افراد گرسنه وارد کشورشان می‌شود یک مقرری می‌دهند تا دزدی نکند ولی درایران دزدی می‌کند تا گرفتار شود غذا محل خواب هم دارد حالا دست قطع کنید راحتر دزدی و گدایی می‌کنند
  • علی IR ۲۱:۵۱ - ۱۴۰۰/۱۱/۲۹
    45 8
    این آیه شریفه در اکثر کشورهای اسلامی اجرا میشه،ولی عزیزان ما،برای آیات صریح قرآن شرط گذاشتن.تقریبا تمام سرقتهای داخل منزل سیزده مورد فوق رو داره،چون سارق درب را میشکند و وارد حریم محافظت شده خانه میشود.حداقل این آیه شریفه را برای کسی که شغلش دزدی است،اجرا کنند.کسی که یک عمر زحمت میکشد و با خون دل مالی را جمع میکند،سارقین نابکار در یک چشم بهم زدن،صاحب آن میشوند.قانون هم با روایات و تفاسیر عزیزان،غیر بازدارنده هستش
  • سلمان دولت خواه IR ۲۱:۵۲ - ۱۴۰۰/۱۱/۲۹
    58 2
    اول باید دست اختلاس گر وگلاهبردار از مچ قتل باشد تا معملکت ازلحاز مالی درامان بماند
    • IR ۰۶:۳۰ - ۱۴۰۰/۱۱/۳۰
      10 0
      احسنت
    • ناهید IR ۱۱:۰۲ - ۱۴۰۰/۱۱/۳۰
      9 0
      افرین اول از کله گنده ها دزدان و فاسدان واختلاس گران اقتصادی شروع کنن نه آفتابه دزد برای شکمش دزدی میکنه ببینم اختلاس گر اسمش دزدی نیست پس چیه
    • شهروند IR ۱۴:۳۸ - ۱۴۰۰/۱۱/۳۰
      7 1
      کاملا صحیح فرمودید، دزدان و ارازل و اوباش به ضعف بعضی قوانین بد هیچ ترسی از پلیس و قانون ندارند،.
  • صادق IR ۲۲:۰۰ - ۱۴۰۰/۱۱/۲۹
    34 1
    والله ما مالمون را دزدیدن نیرو انتظامی هم بنده خدا گرفتشون اما آقای. قاضی اون را آزاد کرده که بره دوباره دزدی کنه رفتم دادگاه بعد شش ماه از گذشتن از دستگیری میگه آزاد شدن دزدی هم اثبات شده دزد هم گردن گرفته الان دوسال میگذره خبری نشده نمی‌دونم کجا برم به کی شکایت کنم اگه کسی می‌تونه کمک کنه ممنونم
    • بنده خدا IR ۰۳:۰۶ - ۱۴۰۰/۱۱/۳۰
      2 11
      برادر من حرف شما واقعا درسته. ولی املات نادرسته. مملکت و لحاظ درسته ، نه (معملکت و لحاز). حداقل نظر میدیم بهتر املاء کلماتمون و انشاء جملاتمون هم درست باشه بد نیست اینجوری هیچ
  • جمشید کلبادی نژاد IR ۲۲:۰۵ - ۱۴۰۰/۱۱/۲۹
    16 1
    سلام کافیه همین کار در عرصه زمانی امروزه انجام بشه هرچند که عمل این پیشنهاد فقط فقط اسلام زیر سوال حقوق بشر ببرند وسواستفاده کنند بعد دم از حقوق بشر بزنند مدعیان این پیشنهاد اسلام در نظر نمیگیرند دزدان سرگردنه در ایران بسیار زیادند از بالا گرفته تا پایین دستها خدا کنه عدالت درست انجام بشه که حقوق بشر بین الملل خوب اجرا گردد
  • IR ۰۱:۳۳ - ۱۴۰۰/۱۱/۳۰
    11 0
    اگرقرارباشددست دزد قطع گردداول بایدازخودشان شروع شود اختلاس هم یک نوع دزدی است آنهم دزدی کلان
  • بنده خدا IR ۰۳:۰۲ - ۱۴۰۰/۱۱/۳۰
    5 2
    چرا از چیزی که اطلاع ندارید نظر میدین. برین داخل زندان ها می‌بینید چقدر از دزدها را انگشت یا دستشان را قطع کردن. الکی بدون اطلاعات حرفی رو نزنید. دادگاه باید اطمینان پیدا کنه که سرقت از سر شغل و مردم آزاری هست یا ( سرقت از سر بدبختی و بی پولی و بیچاره گی که این دولت ها سر مردم آورده )؟ هر کدوم یک حکمی داره. تا از چیزی اطلاع ندارین جوسازی نکنید. نیمی از مشکلات و تورم در جامعه به خاطر شایعه پراکنی غبدون علم هستش
  • مجید IR ۰۳:۱۱ - ۱۴۰۰/۱۱/۳۰
    9 0
    چند تا از سارق های گنده رو اگر بتونید هر بلایی سرشون بیارید خیلی از مسائل حل میشه از گنده ها شروع کنین
  • محمد IR ۰۳:۱۱ - ۱۴۰۰/۱۱/۳۰
    3 0
    چه قانونی وقتی اینهارو میگیرند با کمال غرور جلو فرمانده کل نیروی انتظامی می‌ایستند واز نحوه دزدی‌های خودش صحبت میکنند انگار که میخان بهشون جایزه بدن البته اگه از هزار تا دزد یکیشون رو بگیرند گوشی منو حدود دوسال پیش تو اسلامشهر تو ماشین از دستم زدن اگاهی هم رفتم سریال گوشیم رو دادم اما هیچ خبری نشد البته اون روز بجز من گوشی ۴نفردیگه رو هم همونجا زدند
  • IR ۰۳:۱۷ - ۱۴۰۰/۱۱/۳۰
    4 1
    بسیار سخن به جایی است ؛ اما اگر اجرا شود فقط آفتابه دزدها گرفتار این قانون می شوند؛ آنان که پنهانیی وکلان می دزدند؛ وآنان که سهم الا رً خواهر وبراد خود را با ساختن سند جعلی می دزدند وقانون هم برای اجرای قطع نیاز به مدر ک دارد و متاسفانه انان که حقشان را خواهر ویا براد می دزدد پولی ندارند که پیگیر حقشان شوتد ، ماجرا چگونه می شود حتی اگر وکیل رایگان کار کند وقتی مدرکی ندارد چگونه ثابت کند که فلانی سارق است ؟! ارثِ برادر بزگتر را برادر وخواهران برده اند و دزد زده هیچ مدرکی ندارد یا برای حفظ آبروی پدرش اقدامی نمی کند، با وجودی که چهار فرزند وهمسر دارد .
  • IR ۰۳:۳۰ - ۱۴۰۰/۱۱/۳۰
    6 0
    این قانون اسلام در مورد اختلاسهای مسئولین هم آیه دارد دزدی مسئولین هزاران برابر دزد معمولی ه دزد معمولی برای رهایی از گرسنگی دزدی میکنه مسئول هزاران میلیاردی را بچسبید مردم را سرگرم نکنید با این صحبتها
  • IR ۰۳:۳۲ - ۱۴۰۰/۱۱/۳۰
    9 0
    اگر قرار به قطعی دست باشد فکر کنم دست خیلی ها در کشور قطع خواهد شد اول ساقی بعد باقی
  • محمد IR ۰۳:۴۶ - ۱۴۰۰/۱۱/۳۰
    5 2
    اول باید علت مشخص شود، چرا جوون دست به دزدی می‌زند، مشکل راباید از ریشه حل کرد، وقتی دولتمردان ومسئولین نمی توانند ریشه بیکاری راحل کنند، جوون دست به هرکاری می‌زند، مشکل بیکاری و گرانی است، اگر این مشکلات حل شود کسی دست به دزدی نمی‌زند، اگر بیکاری ومعضلات اقتصادی نباشد وکار فراوان باشد، اونوقت اگرکسی دزدی کرد، میشه قوانین رو اجراکرد وباید اون فرد بسزای اعمالش برسد، نه اینکه پدر مردم زیر فشاراقتصادی شکسته و بیکاری بیداد می‌کند، اونوقت می یان میگن چرا دست دزد راقطع نمیکنی.
  • Shahram IR ۰۳:۵۰ - ۱۴۰۰/۱۱/۳۰
    5 0
    قبل میگفتن ۷ خان الان باید بگی ۱۳ خان اگه قرار بر قطع دست باشه باید اول چهارتا از اختلاسگران رو قطع دست کنن تا عبرت برای خورده پا ها بشه و دزدان کوچک بشه که اگه قطع دست انجام بشه ۲ میلیون نفر باید قطع دست بشن قانون گذار با این قانون یک دفعه بگو قط نمیکنمیم تمام
  • IR ۰۴:۰۸ - ۱۴۰۰/۱۱/۳۰
    1 0
    شایدشریک باشه
  • علی IR ۰۴:۱۲ - ۱۴۰۰/۱۱/۳۰
    3 0
    رواین حساب.همه اقایان واقازاده ها باید.دستشون قطع بشه
  • مردم مقید IR ۰۵:۱۳ - ۱۴۰۰/۱۱/۳۰
    3 0
    مشکل اینجاست دیگه: با این حال قانونگذار جمهوری اسلامی در مبحث پنجم قانون مجازات اسلامی مصوب ۱۳۹۲ تحت عنوان «توبه مجرم» توبه را با شرایطی در جرایم تعزیری نیز پذیرفته است. خب قانونگذار بیجا کرده که خودش رو عاقل‌تر از خدا پنداشته!
  • IR ۰۶:۰۰ - ۱۴۰۰/۱۱/۳۰
    3 0
    به آیات محکمات قرآن که تبصره نمی بندن .حکم آیه کاملا مشخصه و شامل هیچ تبصره ای به جز مال فرزند و پدر نمیشه .با این تبصره بندی ها دست هیچ دزدی قطع نمیشه قانون خدا هم زیر پا گذاشته شده .
  • امیرهوشنگ IR ۰۶:۲۷ - ۱۴۰۰/۱۱/۳۰
    4 0
    اگه قانون نمی لنگد پس چرا سرقت جولان می دهد قانون وقتی قانون است که نیاز جامعه را برطرف سازد و اگر قانونی مانع سالم سازی جامعه باشد اون قانون نیست بلکه تبری است که گردن جامعه را می زند نه مخل جامعه.
  • امیر هوشنگ IR ۰۶:۳۸ - ۱۴۰۰/۱۱/۳۰
    2 0
    نظر دوم بر فرض مثال- همین الان شاهدش هستیم- قانونی که قرار است جامعه را آباد سازد مخل جامعه شد دزد جری تر شده و مردم هم به خاطر مسائل بروکراسی ادرای - دوباره یه قانون مریض دیگر-دنبال دزد نمی‌روند و یا خود دزد را تنبیه می‌کنند می‌شود قانون جنگل مسلح شدن جامعه به سلاح سرد گرم و سرد مثل جامعه اروپایی و آمریکایی که این خود ناهنجاری جامعه است در جهت آسایش جامعه پس دنبال اصلاح قانون باشید لطفاً
  • US ۰۷:۰۰ - ۱۴۰۰/۱۱/۳۰
    3 2
    دزدی زیاد شده لازمه این دزدا دستشون قطع بشه که دیگه دزدی نکنن ما هم بدبختیم نداریم ولی دلیل نمیشه بریم از مردم دزدی کنیم پس اگه حکومت اسلامی هستید لازمه طبق اسلام دست دزد قطع شود این ماده و تبصره دست دزد را درازتر میکند وسلام
  • ناشناس IR ۰۷:۰۲ - ۱۴۰۰/۱۱/۳۰
    4 0
    سلام"اقا چرا ماست مالی می کنید مگر سه هزار میلیارد مال مردم نیست"این برای عبرت است "اینطور که شما می گویید یک چیزی هم باید هدیه بد هید چون بعضی ها علاوه بر دزدی به ناموس مردم تجاوز می کنند
  • نا شناس IR ۰۷:۰۷ - ۱۴۰۰/۱۱/۳۰
    3 0
    باید مسلمان های ظاهر نما ودرو غین را کنار زد تا مسلمون واقعی کار را به دست گیرد ودزدی ها تمام شود وقتی رئیس اداره مسلمون واقعی بود کار تا انتها درست می شود
  • علیرضا نجاری IR ۰۷:۱۵ - ۱۴۰۰/۱۱/۳۰
    1 0
    یاسارقی درایران نیست یاقاضی می‌ترسد ویااینکه آنقدرسارق هست که مجال قطع ید نیست شاید موردسوم صحیح است
  • قاسم IR ۰۷:۲۸ - ۱۴۰۰/۱۱/۳۰
    3 1
    خجالت باید بکشن دست دزد قعط کنن برن شیکمشونو سیر کنن که دزدی نکنه بعد از اسلام صحبت کنین
  • IR ۰۷:۲۸ - ۱۴۰۰/۱۱/۳۰
    2 0
    به قول خودتان این جرایم بازدارنده نیست بعد هم ۱۳ شرط رو ذکر کردید کی گفته این ۱۳ شرط جمعش به ندرت پسش میاد؟ اگر تحقیق بکنند و دریابند این ۱۳ شرط رو آن وقت زمان کمتری برای محاکمه سارقین خواهند گذاشت چون با قطع ید سارقین دیگر جرات سرقت نمی کنند
  • رضا IR ۰۷:۲۹ - ۱۴۰۰/۱۱/۳۰
    5 0
    قشنگ بگو این این حکم اسلام تو ایران کان لم یکن جرا خودت رو اذیت میکنی وگرنه کسی که باتهدید چاقو ماشین کسی رو میبره اونم با چند فقره سابقه قبلی اموال کشف شده ازش هم حکایت از گرسنگیش نداره چرا بعد از کلاس تخصصی تو زندان نباید بدون چهار انگشت آزاد بشه
  • Aa IR ۰۷:۳۳ - ۱۴۰۰/۱۱/۳۰
    4 0
    البته اختلاسگرها و رانت خواران که یک ثانیه مال کل مردم ایران را میخورند دزد نیستند دزد اونی است که مال یک نفر رو بخوره مال کل مردم که حلال است.
  • نیما IR ۰۷:۳۸ - ۱۴۰۰/۱۱/۳۰
    1 0
    والا با این نظرات دیگه ایران و اسلام نیاز ب دشمن ندارند ..چرا که ک دوست کم دانا از دشمن دانا خطرناک تره! قایده کلی در قران مجید(( وحی افریننده)) اینه ک هرررررکجا که اجازه مجازات سنگینه خطاکاران را داده در عوض و بعدش چندین شرط گذاشته که به طور کلی جلوی اجرای حکم رو بگیره و راه نجات قرار داده!! در این کار حکمت اینه که عامی و خطاکار حساب کار دستش بیاد و حکیم و دانا...به رحمت و لطف خدا اگاه تر بشه! مثله گفته شده اگگگگر ((قبل از رسیدن و گرفتار شدن توسط ضابط)) شخص خطاکار (( توبه کنه))و اقدام به اصلاح خطا... دیگه نباید حد و جزای مرگ و قطع عضو و و و اجرا بشه!!! ک خب شخص حتی اجازه داره هررر لحظه ک ضابط رسید ادعا کنه ک توبه کرده همین لحظه قبل!! خخ این شاید کمدی بنظر بیاد اما ... حکما میدانند یعنی چه! این تفسیر و دیدگاه شخصی من بر مبنای قران حکیم بود! و ممکنه دارای ایرادباشه!
  • بی نام IR ۰۷:۴۵ - ۱۴۰۰/۱۱/۳۰
    1 0
    دوران خلفای عباسی قرآن رو هر جور میخوام تفسیر میکنن
  • خدای عادل IR ۰۷:۴۶ - ۱۴۰۰/۱۱/۳۰
    0 0
    سرقت سرقت است بی خودی با طبق بندوتبصره های اسلام عمل نمی کنیم خود راقانع نکنید حد وحدود خداوند باید اجرا شود تا جرم در جامعه کاهش یابداگر شماره‌ هایی که در راس قرار دارید انجام ندهید کاملا واضح است که خودتان هم دزد تشریف دارید پس خداوند خودش شخصا این کار را انجام خواهد داد اینو من می گم شک وتردیدی در آن نیست خداوند عادل است وعدالت را اجرا خواهد کرد دیر وزود داره سوخت وسوز ندارد.... مادر بنده هم عمل دزدی انجام داده بود ومن خود شخصا شاهد بودم که هردو دستش دچار سوختگی شدید شد بطوری که پوست دو دستانش مرتب می ریخت وپوستی برای محافظت نداشت این نوعی بیماری بود که خداوند خودش نازل کرده بود این سزای کسی است که دزدی می کرده خداوند در هر حالی عدالت را اجرا می کند حتی اگر مسئولین بالا مرتبه دزد باشند.
  • IR ۰۷:۴۷ - ۱۴۰۰/۱۱/۳۰
    0 0
    مطالب جالب بود از منظر روایی نیز مطالبی مهم دارد که ای کاش به آن هم اشاره می شد
  • IR ۰۷:۴۸ - ۱۴۰۰/۱۱/۳۰
    2 1
    مگه مااسلامی هستیم نه مگه مسلمان دزدی میکنه نه ماگلچینی از دزدها هستیم آن کشورها مثل ژاپن چین اگه گفتن طرف دزده خودش استعفا میده ما چی پست بالاتر نگی ازاین حرفهاولش کن پفک دزد دستش قطع میشه
  • ناشناس IR ۰۷:۵۱ - ۱۴۰۰/۱۱/۳۰
    3 0
    مملکت همش دزدی و اختلاس و بخور بخور برای بعضی ها شده چطور قوانین اسلامی را اجرا می کنند
  • ع. و IR ۰۸:۱۲ - ۱۴۰۰/۱۱/۳۰
    1 0
    با این اما واگرها دزدها در سطح کلان وخورد به کار خود وفساد ادامه می‌دهند در صورتی که قرآن به وضوح نظرش را اعلام کرده
  • IR ۰۸:۱۳ - ۱۴۰۰/۱۱/۳۰
    3 0
    اگر دزدی از روی اجبار دست به دزدی زده باشد حاکم باید کمک کند تا نیازش بر طرف شود و دیگر به دزدی دست نزند اگر دزد بی نیازی را باز داشت کردید برای بار اول انگشت را قطع کنید واگردوباره مرتکب دزدی شد آنوقت بدون ترحم دستش را قطع کنید فکر نکنم این قانون اجرایی شود چون دزدی واختلاص زیاد شده
  • IR ۰۸:۲۸ - ۱۴۰۰/۱۱/۳۰
    4 0
    اول باید دست دزدان بیتالمال قطع شود
  • IR ۰۸:۳۵ - ۱۴۰۰/۱۱/۳۰
    3 0
    در قرآن کریم خداوند فرموده قطع کن و واین به مصلحت جامعه است و هیچ شروطی هم نگذاشته اگر مثل عربستان عمل بشه یک میلیارد دلار هم زمین باشه کسی بر نمیداره جامعه هم امنیت پیدا می کنه
  • مظفر بقایی IR ۰۸:۴۲ - ۱۴۰۰/۱۱/۳۰
    3 0
    با این بند و تبصره ها همچین رک و راست بفرمایید دزدی شغل شریف و آبرومندیه دزدان محترم باید از حق سختی کار و بازنشستگی و سایر مزایا برخوردار شوند
  • علی IR ۰۸:۴۶ - ۱۴۰۰/۱۱/۳۰
    7 2
    هر وقت دست دزدان گردن کلفت رو کوتاه کردیم منظورم اون بزرگوارانی که میلیارد دلار از بیت المال برمیدارن و فرار میکنن کانادا هروقت اینارو درست مجازات کردیم این دله دزدهای بدبخت گرسنه حساب کار دستشون میاد نیازی به قطع عضو نیست پرفسور
  • غفور IR ۰۸:۵۱ - ۱۴۰۰/۱۱/۳۰
    4 0
    خوراک و پوشاک و اسباب رفاهی زندگی همش به عهده تحریم و آمریکا و غرب، باشه ما هم قبول، ولی امنیت داخلی مملکت که ربطی به تحریم ندارد این دیگه چه جور قانونیه، اگر من نیمه شب داخل خانه ام بزنم دست دزد را بشکنم همه زندگی ام را باید دیه و ارش و کوفت و زهر مار بدهم، طبق یکی از همین بند و تبصره ها مخصوصا زمانی قحطی که الان هست جناب دزد حق دارد دزدی کند این قانون مسخره و مضحکه
  • Danial DE ۰۸:۵۲ - ۱۴۰۰/۱۱/۳۰
    1 2
    ای کاش دست قطع کنن وگرنه دزد جماعت آدم نمیشه
    • علی IR ۱۱:۳۰ - ۱۴۰۰/۱۱/۳۰
      1 1
      دانیال جان صدات از جای گرم در میاد مشکل معیشت مردمه الان که خوبه، با این وضعیت اقتصادی هرسال دریغ از پارسال تا یه فکری برای اشتغال پایدار و جیب مردم نکنیم آش همین آشه...
  • ناشناس IR ۰۹:۰۱ - ۱۴۰۰/۱۱/۳۰
    5 0
    فقط دست اختلاس گران رو قطع کنید همه چیز درست می شود
  • علی اکبر IR ۰۹:۰۶ - ۱۴۰۰/۱۱/۳۰
    3 0
    اگر این قانون اجرا شود باید دید که دست چه کسانی قطع خواهد شد
  • IR ۰۹:۰۷ - ۱۴۰۰/۱۱/۳۰
    1 1
    همه این قوانین درست، پس چرا دزدی که ده بار سرقت خانه و ماشین داشته و نه نیازمند بوده و نه.... باز دستش سالم است و مجازات قطع دست و پا برایش اجرا نشده
  • عبد رضا IR ۰۹:۳۷ - ۱۴۰۰/۱۱/۳۰
    0 0
    رسانه عزیز تو رو به خدا تیترتون رو درست بزنید! متن خودتان می گه با حصول شرایط دست دزد در ایران قطع میشه چرا شما زدید قطع نمیشه؟! تیتر شما القاء باطل و دلسردی و نا امیدی می کنه.
  • وحید نوروزی IR ۰۹:۴۸ - ۱۴۰۰/۱۱/۳۰
    4 0
    طبق این قانون مالباخته چیزی هم به آقای دزد بدهکار میشود، مسولین محترم به فکر چاره باشند مگر ما چه گناهی کردیم که باید با بیکاری و بیماری و گرانی و فقر و فلاکت بسازیم از آن طرف هم گرفتار زورگیران و دزدان و موبایل قاپی و قمه کشی و تجاوز و.،،،،، باشیم،
  • فاطی IR ۰۹:۵۰ - ۱۴۰۰/۱۱/۳۰
    2 2
    خدا رو شکر که به زمان قحطی اشاره شده و گرنه الان نصف ملت ناقص شده بودند
  • میرزا IR ۰۹:۵۳ - ۱۴۰۰/۱۱/۳۰
    2 0
    این قوانین برای دزدی و سرقت بازدارنده که نیست هیچ کلی هم حمایت است باید در قوانین مجازات سرقت و زورگیری و امثالهم بازنگری و تجدید نظر بشه
  • IR ۱۰:۰۰ - ۱۴۰۰/۱۱/۳۰
    1 1
    مگراستغفرالله قرآن ماباقرآن کشورهای دیگه فرق داره زمان پیامبران هرکس دزدی میکرددستش قطع میکردن هرکس زنامیکردسنبارانش میکردن قرآن تبصره نداره اگرمن بودم دست همشون قطع میکردم
    • قنبر IR ۱۲:۱۵ - ۱۴۰۰/۱۱/۳۰
      2 1
      تازه این همه شرط و شروط و بند و تبصره هم نبود
  • IR ۱۰:۰۰ - ۱۴۰۰/۱۱/۳۰
    4 0
    بنظر من باید اول دست اختلاسگر و مسول وآقا زاده هایی که معلوم نیست مال و ثروت به این بزرگی مثل کشتی و ویلا های چند صد میلیاردی و... را از کجا آوردن و ثروت بیت المال مردم جلوشونه از کتف بریده بشه بعد برسه دزد تا انگشتاشو قطع کنن
  • سعید IR ۱۰:۰۵ - ۱۴۰۰/۱۱/۳۰
    3 0
    با سلام؛ اگه قانون بخواد دقیق و درست انجام بشه اونوقت با اختلاص گر ها و روشوه خور ها باید چکار کرد. این قانون اجرا نخواهد شد
  • م IR ۱۰:۰۶ - ۱۴۰۰/۱۱/۳۰
    4 1
    همین کاره رو میکنید ک سارقان پرو تر میشن و میدونند قانون کارشون ندارند فقط شلاق بعد آزاد میشن دولت و قانون مسئول هستند جواب خدا پرنده های خدا رو اون دنیا بدهند
  • اااا IR ۱۰:۱۵ - ۱۴۰۰/۱۱/۳۰
    1 4
    اگر سرقت از روی تفنن و عادت و زیاده خواهی باشد بله باید دست سارق قطع شود
  • ایرانی IR ۱۰:۲۹ - ۱۴۰۰/۱۱/۳۰
    4 1
    اگر بخواهند دست قطع کنند اول باید از مسعولانی که پاک دست نیستند شروع کنند
  • IR ۱۲:۰۴ - ۱۴۰۰/۱۱/۳۰
    4 0
    همین ک گفتن اختلاص مصداق دزدی نیست خودتون بخونید تا تهشو...
  • علیرضا IR ۱۲:۵۸ - ۱۴۰۰/۱۱/۳۰
    3 0
    پاک سازی شهر مثل پاک کردن پله هاست اول از بالا شروع شود به پایین وسلاااممم
  • IR ۱۴:۲۸ - ۱۴۰۰/۱۱/۳۰
    2 0
    گر حکم شود که مست گیرند .در شهر هر آنکه هست گیرند.
  • مسعود SG ۱۴:۴۱ - ۱۴۰۰/۱۱/۳۰
    0 0
    با این شروط مشخصه یکی دو بند شاملش نمیشه.قانون هم مطابق دزداست
  • محمدی IR ۱۵:۱۱ - ۱۴۰۰/۱۱/۳۰
    2 0
    تا بیکاری و گرانی در مملکت باشه دزد و دزدی هم هست.بالاخره دزد هم انسانه و نیاز به زندگی و مخارج زندگی .اگر باشه دزدی نمیکنه همش از ناچاری و بیکاری هست.با قطع کردن اعضا بدن دزد کار درست نمیشه وقتی نیاز داشته باشه با همان یک دست دزدی میکنه.انشالله که وضعییت خوب بشه ..
  • Amin IR ۱۵:۱۵ - ۱۴۰۰/۱۱/۳۰
    2 0
    یک کلام بیکاری و بی شغلی اگه شغل باشه حتی فرد معتاد هم دزدی نمیکند پول اعتیادش از حقوق خودشه .همش از بیکاری بیکاری بیکاری بیکاری
  • فیروز جهانگیر IR ۱۵:۴۶ - ۱۴۰۰/۱۱/۳۰
    0 0
    بیش از ۴۳ سال از انقلاب میگذره ، یعنی توی ه شهر حتی یک نفر پیدا نشد که این ۱۳ شرط رو یکجا بدست بیاره ؟ ول کن عزیز برادر ، ول کن این اثبات نشد که...
  • بختیاری IR ۲۰:۰۳ - ۱۴۰۰/۱۱/۳۰
    0 0
    اول وضع اقتصاد را درست کنین مواد مخدر وارد نکنین همش بخاطر مواد دزدی میکنن از بالا دستها شروع کنین مسولین که مال بیت المال میدزدن ببین کسی دزدی میکنه
  • مهی IR ۲۱:۳۱ - ۱۴۰۰/۱۱/۳۰
    0 1
    این چه حرفیه ، اصلا گفتنشم وحشتناکه اگه اینطور باشه پس باید الان کلی آدم بی دست وجود داشت با این حرفا اسلامو دینی ترسناک نشون میدن
  • بهزاد IR ۰۹:۰۷ - ۱۴۰۰/۱۲/۰۱
    1 1
    لطفا قطع دست شامل سارقان بیت المال و هست و نیست کشور هم باشه نه فقط آفتابه دزدها .