سخنگوی کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس شورای اسلامی گفت: در موضوع رفع تحریم‌ها، مباحث اساسی مانند بانک، بیمه و فروش نفت موضوعات کلیدی است که بر روی آن تاکید شده است.

ابوالفضل عمویی

به گزارش همشهری آنلاین به نقل از فارس، ابوالفضل عمویی سخنگوی کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس شورای اسلامی بعد از ظهر امروز پس از اقامه نماز جمعه در مصلی پردیس، در جمع خبرنگاران در خصوص آخرین اتفاقات مذاکرات وین گفت: این مذاکرات در پی خروج غیرقانونی آمریکا از توافق سال ۲۰۱۶ برگزار شده و این کشور پس از خروج از برجام تلاش کرده تا فشار حداکثری را بر کشور ما اعمال کند.

عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس شورای اسلامی، افزود: این سیاست آمریکایی‌ها نتیجه نداده و امروز نیز خود آنها به صراحت اعتراف می کنند که سیاست تحریم‌ها شکست خورده و به همین دلیل با تغییر دولت در آمریکا شاهد علاقه مندی آنها برای بازگشت به توافق بودیم.

وی ادامه داد: امروز جمهوری اسلامی شرایط را تعیین می کند که آنها با چه شرایطی می توانند به برجام بازگردند و خواسته‌های ما در این توافق‌نامه روشن است.

عموئی اضافه کرد: خواسته ایران رفع تحریم‌ها به صورت موثر است و اینکه بتوانیم این لغو تحریم‌ها را با راستی‌آزمایی بسنجیم و باید تحریم‌ها تماما برداشته شده باشد تا متقابلاً ایران به سطح محدودیت‌های سابق خود در برنامه هسته‌ای بازگردد.

سخنگوی کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس شورای اسلامی تصریح کرد: مذاکرات در حال حاضر چند دور پیش‌ رفته و به متن پیش‌نویس اولیه رسیده است و موضوعات اختلافی تا به امروز نیز در پرانتز باقیمانده است.

وی افزود: خواسته مجلس شورای اسلامی از هیئت مذاکره کننده در وین این است که بر روی حقوق اساسی مردم در رفع تحریم ها ایستادگی کنند و رفع این تحریم ها باید به نحوی باشد که دست‌آوردهای اقتصادی ملموسی را برای منافع مردم کشورمان داشته باشد.

عمویی ادامه داد: در موضوع رفع تحریم‌ها، مباحث اساسی مانند بانک، بیمه و فروش نفت موضوعات کلیدی است که بر روی آن تاکید شده است.

عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس شورای اسلامی اساسی جمهوری اسلامی اضافه کرد: راستی‌آزمایی یکی از خواسته‌های آنهاست و تضمین برای اینکه این توافق پایدار بماند نیز یکی از مباحث اساسی جمهوری اسلامی است و مهمتر از تمام این موارد این است که صنعت هسته‌ای کشور که هزینه‌ها و تلاش‌های بسیار زیادی برای آن انجام شده چهارچوب‌ها و مبانی اصلی آن حفظ شود.

وی تصریح کرد: انتظار ما از دوستان و برادرانمان که در وین تلاش می‌کنند این است که پیرو ایستادگی مردم کشورمان، آنها نیز روی مواضع اساسی ما در وین اصرار کرده و سعی کنند که این مواضع و منافع را تأمین کنند.

عموئی در خصوص خبر و ادعای رویترز در دسترسی به اطلاعات و مواضع جمهوری اسلامی، ابراز کرد: خبر رویترز مبنایی نداشته و اطلاعات غلط و آمیخته به اطلاعات مختلفی است و از این جهت مقامات کشورمان نیز این موضوع را رد کرده‌اند، زیرا خبر رویترز بیشتر یک فضا سازی است و کمکی به روند درست مذاکرات نمی کند.

سخنگوی کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس شورای اسلامی اذعان کرد: موضوع تبادل زندانیان ارتباطی با مذاکرات هسته ای ندارد و موضوع جداگانه‌ای است اما سابق بر این ما آمادگی خود را به صورت جدا برای این مسیر اعلام کرده بودیم و این موضوع به مذاکرات وین ارتباطی ندارد.

کد خبر 658107

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 1
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • مسعود IR ۰۷:۵۵ - ۱۴۰۰/۱۱/۳۰
    0 0
    هر آنچه خیر ملت شریف ایران اسلامی است پیش بیاید.خدا قوت به رزمندگان میدان سیاست