جو بایدن روز جمعه گفت «قانع شده است» که ولادیمیر پوتین تصمیم به تهاجم بیشتر به اوکراین از جمله پایتخت آن شهر کی‌یف گرفته است.

Biden

به گزارش همشهری آنلاین به نقل از آسوشیتدپرس جو بایدن خطاب به خبرنگاران در کاخ سفید گفت: «در این لحظه من قانع شده‌ام که او (پوتین) تصمیمش را گرفته است. ما دلایلی بر این اعتقاد داریم.» بایدن تاکید کرد این حمله می‌تواند در «روزهای آینده» رخ دهد.

بایدن این سخنان را در روزی بیان کرد که کرملین اعلام کرد مانورهای هسته‌ای گستره‌ای را از روز شنبه آغاز خواهد کرد و پوتین قول داد که از منافع ملی روسیه در مقابل تهدیدات پیش‌رونده غرب دفاع کند.

در همین زمینه:

بایدن تهدیدش درباره تحریم‌های اقتصادی و دیپلماتیک گسترده بر ضد روسیه در صورت تهاجمش به اوکراین را تکرار کرد و خطاب پوتین گفت که درباره پیامدهای اعمالش تامل کند بایدن گفت آمریکا و متحدان غربی‌اش بیش از پیش در این موضوع که روسیه باید تاوانی برای تهاجم بپردازد، متحد هستند.

با اینکه پوتین امکان دیپلماسی در منازعه فعلی را رد نکرده است، تحولات این هفته تنش‌ها میان شرق و غرب را تشدید کرده و بر نگرانی‌ها افزوده است. مقامات آمریکایی و اروپایی که تخمین می‌زنند بیش از ۱۵۰۰۰۰ نیروی روسی در اطراف مرزهای اوکراین تجمع یافته‌اند، هشدار می‌دهند، منازعه طولانی‌مدت میان جدایی‌طلبان در شرق اوکراین و دولت مرکزی ممکن است زمینه را برای حمله گسترده‌تر روسیه فراهم کند.

در نشانه‌ای از اینکه روس‌ها همچنان به آماده شدن برای حمله بالقوه ادامه می‌دهند، یک مقام دفاعی آمریکا گفت حدود ۴۰ تا ۵۰ درصد از نیروهای زمینی اعزام‌شده به مجاورت مرز اوکراین، در موضعی تهاجمی به مرز نزدیک‌تر شده‌اند. اما مقامات دیگر دفاعی گفته‌اند که این جابه‌جایی‌ها یک هفته است که در حال انجام بوده‌اند و لزوما به معنای آن نیستند که پوتین تصمیمش برای تهاجم را گرفته است.

این مقام دفاعی گفت شمار واحد زمینی روسیه به نام گردان‌های تاکتیکی که به منطقه مرزی اعزام شده‌اند از میزان تا ۸۳ گردان در دو هفته پیش به ۱۲۰ تا ۱۲۵ گردان افزایش یافته‌اند. هر گردان تاکتیکی شامل ۷۵۰ تا ۱۰۰۰ سرباز است.

کد خبر 658132

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار روسیه‌ و قفقاز

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 1
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • IR ۰۸:۰۸ - ۱۴۰۰/۱۱/۳۰
    1 0
    کشور ها دنیا بازیچه قدرت های بزرگ هستند .... ایران ، اکراین ، افغانستان ، تایوان ..... همه بین قدرت های بزرگ دست به دست میشوند ....... آمریکا و روسیه هم با هم هستند