گرمای طاقت‌فرسای تابستان، رانندگی را به تجربه‌ای ناخوشایند تبدیل می‌کند. در این میان، کولر خودرو به عنوان ناجی، آسایش و خنکای مطبوع را به ارمغان می‌آورد. اما آیا از کولر خود به درستی استفاده می‌کنید؟

كولر خودرو

به گزارش همشهری آنلاین به نقل از راهنماتو، استفاده صحیح از کولر خودرو نه تنها به خنک شدن فضای داخلی و آسایش راننده و سرنشینان کمک می‌کند، بلکه به افزایش طول عمر سیستم تهویه مطبوع و کاهش مصرف سوخت نیز می‌انجامد.

در این مقاله جامع، به بررسی اصول استفاده و روشن کردن کولر خودرو می‌پردازیم و با ارائه نکات کاربردی، شما را در استفاده بهینه از این سیستم راهنمایی می‌کنیم.

۱. روشن کردن کولر در زمان مناسب:

گرم شدن موتور: پس از روشن کردن خودرو، ابتدا به موتور فرصت دهید تا به دمای کارکرد مناسب برسد (حدود ۲ تا ۳ دقیقه) و سپس کولر را روشن کنید. این کار به روغن موتور فرصت می‌دهد تا به طور کامل در موتور گردش کند و از آسیب دیدن قطعات موتور به دلیل روشن شدن ناگهانی کولر جلوگیری می‌شود.
ترافیک سنگین: در ترافیک سنگین یا زمانی که سرعت خودرو پایین است، کولر را خاموش کنید و به جای آن از پنجره‌ها استفاده کنید. روشن بودن کولر در ترافیک به دلیل افزایش بار موتور، مصرف سوخت را به طور قابل توجهی افزایش می‌دهد.
سربالایی: در سربالایی‌ها نیز کولر را خاموش کنید و از دنده‌های سنگین‌تر استفاده کنید. روشن بودن کولر در سربالایی به موتور فشار مضاعف وارد می‌کند و می‌تواند باعث داغ شدن آن شود.

۲. تنظیم دمای مطلوب:

دمای مناسب: تنظیم دمای کولر در حد خنک و مطبوع (حدود ۲۲ تا ۲۴ درجه سانتیگراد) کافی است. تنظیم دمای خیلی پایین نه تنها باعث اتلاف انرژی و افزایش مصرف سوخت می‌شود، بلکه می‌تواند برای سلامتی مضر باشد و باعث خشکی پوست، گرفتگی عضلات و سرماخوردگی شود.
انتخاب دور فن مناسب: برای تنظیم دمای مطلوب، از دور فن مناسب استفاده کنید. در ابتدا می‌توانید از دور متوسط فن استفاده کنید و در صورت نیاز، آن را به دور بالا تنظیم کنید.

۳. نکات تکمیلی برای استفاده بهینه از کولر:

استفاده از سایبان: قبل از سوار شدن به خودرو، از سایبان استفاده کنید تا فضای داخلی خنک‌تر بماند و نیاز به استفاده از کولر به حداقل برسد.
سرویس دوره‌ای: به طور مرتب سیستم تهویه مطبوع خودرو را از نظر نشتی گاز، عملکرد فن، فیلترها و سایر اجزا بررسی و سرویس کنید.
شیشه‌های دودی: استفاده از شیشه‌های دودی با کیفیت به جلوگیری از ورود گرمای خورشید به داخل کابین و کاهش نیاز به استفاده از کولر کمک می‌کند.
بستن درب‌ها و پنجره‌ها: هنگام روشن بودن کولر، درب‌ها و پنجره‌ها را بسته نگه دارید تا هوای خنک به هدر نرود.

۴. افزایش طول عمر سیستم تهویه مطبوع:

تعویض فیلتر کابین: به طور مرتب (حدود هر ۶ ماه یکبار) فیلتر کابین را تعویض کنید. فیلتر کابین از ورود گرد و غبار، آلاینده‌ها و ذرات معلق به داخل کابین جلوگیری می‌کند و به حفظ عملکرد بهینه سیستم تهویه مطبوع کمک می‌کند.
بررسی سطح گاز کولر: به طور مرتب (حدود هر سال یکبار) سطح گاز کولر را بررسی کنید. کمبود گاز کولر می‌تواند باعث افت عملکرد سیستم و افزایش مصرف سوخت شود.
استفاده از دور کم فن: تا حد امکان از دور کم فن استفاده کنید. استفاده از دور بالای فن به طور مداوم می‌تواند به قطعات سیستم تهویه مطبوع فشار وارد کند و عمر آنها را کاهش دهد.

۵. کولر و مصرف سوخت:

تاثیر کولر بر مصرف سوخت: روشن بودن کولر به طور طبیعی مصرف سوخت را افزایش می‌دهد. با رعایت نکاتی مانند تنظیم دمای مناسب، استفاده از دور فن متوسط و خاموش کردن کولر در زمان‌های غیرضروری، می‌توانید تا حد قابل توجهی مصرف سوخت را بهینه کنید.
سیستم‌های جدیدتر: در خودروهای جدیدتر، از سیستم‌های تهویه مطبوع اتوماتیک و هوشمند استفاده می‌شود که با تنظیم خودکار دما و دور فن، به کاهش مصرف سوخت کمک می‌کنند.
با رعایت این نکات ساده می‌توانید از کولر خودرو به طور صحیح استفاده کنید و از مزایای آن مانند خنک شدن فضای داخلی، آسایش راننده و سرنشینان و افزایش طول عمر سیستم تهویه مطبوع بهره‌مند شوید.

کد خبر 855916

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار مهارت‌های زندگی

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 32
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 17
  • IR ۱۴:۴۲ - ۱۴۰۳/۰۳/۰۹
    23 6
    ممنون از راهنمایی تان
  • IR ۱۶:۴۸ - ۱۴۰۳/۰۳/۰۹
    15 0
    گرم شدن موتور خیلی مهم است هم برای روغنکاری و هم برای اینکه قطعات سرد به تدریج با گرم شدن منبسط میشن که با چشم قابل دیدن نیست و در این لحظات نباید به موتور فشار آورد خصوصا در زمستان و نشانه گرم شدن موتور می تواند حرکت کم عقربه ی دمای خودرو از نقطه دمایی صفر باشد. خاموش کردن کولر در سربالایی و ترافیک ، در سربالایی و در ترافیک معمولا دور موتورزیادی نیاز است وقتی خودرو سنگین است یا کولر روشن است برعکس زمانی که شیب جاده کم است یا خودرو سبک است برای مثلا رسیدن به دور موتور 3000 مقدار بیشتری سوخت مصرف می شود که گرمایی زیادتری تولید می شود در حالی که دورموتور در هر دو حالت یکسان فرض شود. نکته سوم که خیلی مهم است خارج کردن رطوبت از سیستم کولر، وقتی شما فاصله کمی به مقصد دارید بهتر است کلید AC را خاموش کنید و دور فن را زیادتر کنید تا رطوبتی که داخل لوله های کولر جمع شده خشک شود اینجوری عمر مفید کولر بیشتر میشه و در هنگام استفاده بعدی بوی هوای کولر بد نخواهد بود و در صورت امکان و اگر می خواهید کمپرسور کمتر کار کند دور فن کولر را در حداقل قرار بدین اینگونه باد خروجی کم است اما خیلی سرد است.
  • IR ۱۶:۵۳ - ۱۴۰۳/۰۳/۰۹
    84 5
    بیا جنوب بعد از خاموش کردن کولر تو ترافیک صحبت کن برادر...
    • علی IR ۰۰:۳۶ - ۱۴۰۳/۰۳/۱۱
      3 0
      واقعا بیابیاجنوب تاببینی
  • ناشناس IR ۱۹:۰۹ - ۱۴۰۳/۰۳/۰۹
    70 8
    سپاس
  • احمد IR ۱۹:۲۰ - ۱۴۰۳/۰۳/۰۹
    14 20
    کولر مصرف سوحت دو برابر.داغون شدن فن .باطری.دینام
    • IR ۲۳:۱۹ - ۱۴۰۳/۰۳/۰۹
      58 3
      مصرف سوخت دو برابر که مبالغه هست چون خونه پرش 5 اسب زور موتور بخواد بگیرد که مثلا میشه 10 تا 15 درصد اضافه مصرف سوخت ، کولر را معمولا ظهر یا عصر یا اولای غروب استفاده می کنند شب دیگه هوا خنک هست ، پس همان مصرف عادی که در شب خودرو دارد در روز هم خواهد داشت ، فن که اصلا چیزیش نمیشه ، از همه مهم تر اعصاب شما و آرامش و آسایش شما در خودرو هست که براش کمی هزینه بشه خوب هست، من تعجب می کنند برخی افراد خودرو نو خارجی و داخلی دارند کولر نمیزنند ... ببخشید آسایش چند؟ کولر الان استفاده نکنیم می خوایم زمستان استفاده کنیم
    • IR ۲۳:۲۰ - ۱۴۰۳/۰۳/۰۹
      45 5
      سالی سه ماه می خوایم کولر روشن کنیم ، این ادا و اطوار نداره ، وقتی هست و کار می کند چرا دکوری باشه ، آقا خراب شد نداشتی درست کنی اون وقت این حرف ها رو بزن .
    • IR ۰۸:۰۷ - ۱۴۰۳/۰۳/۲۸
      0 0
      من از خبرنگار ها می خواهم که بررسی کارشناسی کنند اگر راه حلی هست اطلاع رسانی کنند، وقتی کولر روشن می کنیم در محصولات مثلا سایپا، انگار فشار زیادی روی سیم کشی برق و رله ها وارد میشه ، خودرو بعد از حدود نیم ساعت در حین حرکت خاموش میشه، تا وقتی هم کمی خنک نشود و با رله ها بازی نشه دوباره روشن نمیشه، ما میخوایم از کولر استفاده کنیم فن و باتری هم مسئله نیست لازم شد عوض می کنیم، اما مشکل این هست که خودرو پس از مدتی خاموش میشه .
  • GB ۲۱:۲۲ - ۱۴۰۳/۰۳/۰۹
    10 21
    چرندیات کولر گفتی
  • میثم IR ۲۱:۴۳ - ۱۴۰۳/۰۳/۰۹
    19 3
    ممنون از راهنمایی مفیدتان
  • یونس IR ۲۳:۵۸ - ۱۴۰۳/۰۳/۰۹
    5 9
    کولر سرمایش زیاد نیست ترموستات قطع ووصل نمیشود مشکل از جیست گمپورسورهست یا کنتاکسیون رادیاد که خنکش نمیکند درموقعی که موتور تازه روشن میشود شتاب بالا یخ میکند بعداز با لا امدن دمای اب دیگه سردیش کم میشود ترمستات عمل نمیکند کارشناسان کمک کنی هوا بالای ۵۰ درجه
  • یزدان IR ۲۳:۵۹ - ۱۴۰۳/۰۳/۰۹
    12 9
    با این همه پیشرفت هنوز نتوانسته اند خودرویی بسازند که کولر با موتور درگیر نباشد و در واقع به موتور فشار نیاد البته یادهم میگفتند که خودرو دوو سی یلو کره ای اینگونه بوده است ؟
    • IR ۲۳:۴۰ - ۱۴۰۳/۰۳/۱۰
      0 0
      نه دوو سیلو فقط کمپرسور کولرش قوی تره و زود خنک میکنه پس در نتیجه بیشتر ترموستات میکنه
  • IR ۱۲:۰۸ - ۱۴۰۳/۰۳/۱۰
    2 1
    بچه هم میدونست اینارو
  • احمدی IR ۱۳:۳۷ - ۱۴۰۳/۰۳/۱۰
    1 7
    افزایش دور فن کولر هیچ تاثیری روی مصرف سوخت نمیذاره بلکه فقط پرتاب باد رو زیاد میکنه. کمپرسور تمام کولرها بطورت خطی و یکنواخت کار میکنن و افزایش یا کاهش دور فن ربطی به کار کمپرسور نداره.
  • فردین IR ۲۱:۱۸ - ۱۴۰۳/۰۳/۱۰
    7 0
    برای کولر نحوه صحیحی وجود ندارد کولر ماشین باید برقی باشد نه مکانیکی وقتی مکانیکی باشه هر ماشین پر قدرتی که باشه باز هم روی موتور خیلی فشار میاد کولر ماشین های پیشرفته برقی هست نه مکانیکی این رو به مسولین به کفایت خودرو سازی بگید چرا خود مسولین ماشین خارجی سوار میشن چرا آشغال هابی که خودشون میسازن سوار نمیشن
    • سلام IR ۰۷:۱۲ - ۱۴۰۳/۰۳/۱۳
      2 0
      دروداحسنت
  • IR ۲۱:۲۶ - ۱۴۰۳/۰۳/۱۰
    8 0
    سلام دوستان اگه کولر در دور متوسط قرار گیرد وسرعت ماشین از ۱۰۰ کیلو متر تجاوز نکنه بهترین استفاده رو میشه از این وسیله بسیا ر مفید کرد
  • عنایت IR ۲۳:۲۲ - ۱۴۰۳/۰۳/۱۰
    0 0
    با این توضیهات کولر خاموش باشد بهتره!!!
  • IR ۰۹:۴۸ - ۱۴۰۳/۰۳/۱۱
    2 0
    نمیدونم چرا یه دودی کردن شیشه پلیس باید گیر بده؟؟ تو خوزستان ۱۰۰ کیلونتر که راتندگی کنه ادم متوجه میشه
  • امبن IR ۱۱:۴۰ - ۱۴۰۳/۰۳/۱۱
    0 0
    یکی از مصارف کولر کم کردن سرعت در سراشیبی های تند و طولانی هست به طور عجیبی سرعت و دور موتور رو کنترل می کنه
  • IR ۱۲:۰۰ - ۱۴۰۳/۰۳/۱۱
    1 1
    خب مرد حسابی درمورد سیستم های تبریدی چهارتا خط مطالعه کن تا چرند ننویسی
  • شکست ناپذیر IR ۱۳:۲۵ - ۱۴۰۳/۰۳/۱۱
    1 0
    داداش بیا بندرعباس اگه تونستی تو ترافیک کولر خاموش کنی
  • مهدی IR ۱۵:۲۰ - ۱۴۰۳/۰۳/۱۱
    2 0
    از سال۹۱ تو تهران تابستونا هر روز کولر میزنم خودرو ۲۰۶ خدا شاهده تا امروز حتی گازشم نگاه نکردم کولرشم عالیه نهایتا تو روز یه لیتر بیشتر مصرف میشه میشه روزی سه تومن اب معدنی الان پنج تومنه
  • حامد مکسانی IR ۰۵:۲۰ - ۱۴۰۳/۰۳/۱۲
    1 0
    خیلی عالی و آموزندہ بودہ ممنون
  • داریوش US ۱۲:۲۹ - ۱۴۰۳/۰۳/۱۲
    0 0
    دیشب ساعت ۸ اومدم بیرون بدون کولر نمیشد رانندگی کرد !! یعنی ساعت ۲۰
  • میلاد CZ ۱۳:۵۳ - ۱۴۰۳/۰۳/۱۲
    3 0
    اصل گرما توو ترافیکه. من تووو ترافیک کولر رو خاموش کنم که چی. سوخت کمتر مصرف کنه. من سوار ماشینم یا ماشین سوار من
  • پسر عمو IR ۱۸:۲۹ - ۱۴۰۳/۰۳/۱۲
    1 0
    واقعا تو بیا پشت ترافیک کولر خاموش کن ببین مثل تخم مرغ نمیشی
  • ف ا IR ۱۹:۳۱ - ۱۴۰۳/۰۳/۱۲
    1 0
    این راهنمایی در جهنم خوزستان کارایی ندارد
  • عبدالرسول US ۰۶:۵۶ - ۱۴۰۳/۰۳/۱۳
    1 0
    متاسفانه قیمت بیمه بحدی بالا رفته مجبور شدم یکسال اتومبیل رابخوابانم واز موتورسیکلت استفاده بکنم آن راهم نمیتوانم بیمه کنم ،حداقل کسی که تصادف نکرده وواز بیمه استفاده ای نکرده مبلغی رابرگردانند این ظلمه کسی که هیچوقت تصادف نکرده هرسال مبلغ هنگفتی پرداخت بکنه.
  • علی IR ۱۲:۵۵ - ۱۴۰۳/۰۳/۱۳
    3 0
    اگه کولر ماشین برقی باشه این عالیه وگرنه کولرهای ماشین های ایرانی همه از موتور ماشین تغذیه میکنند و حتی خود مسولین بی لیاقت وخودروسازها از ماشین های خارجی و برندهای مرغوب استفاده میکنند ووقتی خودشان خودرو خارجی و عالی استفاده میکنند توقع دارند مردم خوب وصادق ما از ماشین های اشغال استفاده کنند ووقتی میگیم از صنایع داخلی حمایت بشه یعنی حتی خود مسولین و خوروسازها هم باید از تولیدات داخلی استفاده کنند ،وهرچی واسه خودت میخوای برای دیگران هم بخواه و شعار تنها کافی نیست و باید به عمل ثابت کنند نه با حرف وتبلیغات🙌