همشهری آنلاین - سمیرا باباجانپور: «محمد حسین نظری» دکترای مدیریت و برنامه ریزی و کارآفرین که سالهاست در حوزه کارآفرینی دیجیتال درغرب تهران فعالیت میکند معتقد است ظرفیتهای کارآفرینی مجازی یا همان دیجیتال مارکتینگ در غرب پایتخت زیاد است.
او به سبد خرید خانوادههای غرب نشین اشاره میکند و میگوید: «در ارزیابی که در موسسه کارآفرینی داشتهایم با ظرفیت بالای سبد خرید ساکنان غرب پایتخت روبه رو شدیم .در حقیقت سبد خرید اکثر شهروندان این محدوده از تامین نیازهای ضروری فراتر رفته و نیازهای جدیدی تعریف شده است. در کارآفرینی نیز همین نیازهای جدید اهمیت پیدا میکند و باید روی آن مانور داد.»
او درباره طرح «حجره های مجازی» میگوید: «در گذشته برای شروع یک کسب وکار حتما فضای فیزیکی با کلی هزینه اولیه که شامل هزینه اجاره ملک ، پول آب و برق و ... لازم بود. اما در فضای مجازی یا همان حجرههای مجازی شما در یک فضای هوشمند با موقعیت فرامکانی و فرا زمانی قرار میگیرید و در این فضا همه مرزها و محدودیتها برداشته میشود.»
این استاد کارآفرینی دانشگاه علوم و تحقیقات درباره اهمیت کارآفرینی مجازی و حمایت نهادها وسازمانها از آن میگوید: «شیوع ویروس کرونا درسهای زیادی در زمینه کسب و کار به ما داد. در بلبشوی همه ضررهای اقتصادی مشاغل ، آن دسته از کسب وکاری که قبلا وارد فضای مجازی شده بودند و در حقیقت یک حجره مجازی به حساب میآمدند نه تنها ضرر نکرده بلکه سود هم کردهاند.»
جذب مخاطب مجازی راحت نیست
اوبا تاکید براینکه ورود به این کسب وکار باید با آموزش همراه باشد میگوید: «شما در این فضا مخاطب حقیقی را نمیبینید. باید یاد بگیرید که چگونه یک انسان معمولی را به مخاطب خود تبدیل کنید بعد این مخاطب چگونه به دنبال کننده شما تبدیل شود و این دنبال کننده چگونه مشتری کالای شما شود و در نهایت این مشتری چگونه تمایل پیدا کند تا برای کالای شما کارت بکشد و پول پرداخت کند.»
نظر شما