لوگوها به یک برند اعتبار می‌دهند یا برندهای مطرح به دنبال طراحی خاص برای لوگوی خود هستند؟ پاسخ این پرسش یک حلقه موثر در موفقیت برندهاست. لوگوهایی که رازهای پنهانی در طراحی خود دارند و برنده جوایز متعددی شده‌اند عمدتا متعلق به برندهای مطرح و ماندگار جهان هستند.

لوگو

به گزارش همشهری آنلاین به نقل از سی‌ان‌ان، آرم مسابقات دوچرخه سواری فرانسه، تور دو فرنس، که همین عبارت را نوشته است، طرحی از یک دوچرخه‌سوار را نشان می‌دهد که با سرعت در حال رکاب زدن است. این نکته پنهان شده در میان کلمات اما چیزی نیست که در نگاه اول به چشم بیاید و همین باعث غیرتکراری بودن این نشان شده است. 

نشان فدکس (FedEx، یک شرکت پست بین‌المللی)، هم یک پیکان مستتر در فاصله میان حروف خود دارد. اگر تا کنون به این نکته توجه نداشته‌اید بهتر است بار دیگر لوگوی این شرکت را نگاه کنید. استفاده هوشمندانه از فضای منفی بین دو حرف آخر جوایز مختلفی را به این نشان داده و آن را به یکی از موثرترین نشان‌ها بدل کرده است.

استفان بیلی طراح گورو، این نشان را یکی از ۲۰ طرحی که دنیای مدرن را تعریف می‌کند دانسته و آن را «یکی از جالب‌ترین تصادفات در تاریخ طراحی گرافیک» نامیده است. در واقع ایجاد این پیکان یک تصادف بود. لیندون لیدر که این آرم را در سال ۱۹۹۴ طراحی کرده گفت: «ایده پیکان دورترین ایده از ذهن ما بود... اما من از طراحی فشرده حروف در این آرم متاثر شدم.»

راز لوگوهای معروف جهان | برندها از چه ترفندی استفاده می‌کنند؟
لوگوی فدکس و پیکان مستتر بین حروف فشرده قرمز رنگ

این شرکت برای رسیدن به این نشان بیش از ۴۰۰ آرم طراحی کرد. پیکان بیانگر معنای سرعت، دقت و قابل اعتماد بودن این شرکت است. دیدن این پیکان در واقع یک امتیاز است و اگر یک مشتری متوجه آن نشود چیزی از اثرگذاری لوگوی فدکس کم نمی‌شود.

گاهی عنصر پنهان در یک نشان، بدون اشاره و به‌راحتی دیده نمی‌شود. مانند طرح خرس در آرم شکلات‌های معروف و خوشمزه تابلرون (Toblerone). اما آیا این روشی موثر در طراحی نشان است؟ پاسخ مک‌نیل، طراح برتر نشان‌های تجاری به این سوال مثبت است.

راز لوگوهای معروف جهان | برندها از چه ترفندی استفاده می‌کنند؟
خرس این شرکت شکلات‌سازی در سایه کوه پنهان شده است.

این آرم‌ها به دنبال شناساندن یک محصول یا خدمات مارک‌دار از راه‌های بسیار اقتصادی و فوری هستند و طنز مستتر در این نشان‌ها اثری مثبت بر این فرایند دارد. البته تمایل به طراحی‌های ساده و روشن از قبیل فیس‌بوک (Facebook) و گوگل (Google) نیز اخیرا مورد توجه قرار گرفته‌اند. البته گوگل با تغییر مناسبتی و خلاقانه لوگوی خود، به خوبی موفق به جلب توجه مردم نسبت به اتفاقات مناسبتی شده است.

یکی از ترفندهای طراحان تغییر آرم معروف شده است. اینکه بر روی طرح جا افتاده و شناخته شده یک آرم تغییراتی را متناسب با ایده‌های به‌روز انجام دهند هم حکایت از پویایی آن برند دارد و هم کاری بسیار دشوار است. به طور مثال شرکت بی‌ام‌و، برای اولین بار پس از ۲۳ سال، لوگوی خود را در سال ۱۳۹۸ به روز کرد. بزرگترین تغییر لوگو شفافیت حلقه بیرونی ضخیم است که رنگ پس‌زمینه را می‌گیرد. این تغییر نشانه‌ای از ورود این خودروساز به دنیای دیجیتال بود.

راز لوگوهای معروف جهان | برندها از چه ترفندی استفاده می‌کنند؟
تغییر آرم شرکت بی‌ام‌و خبر از ورود این خودروسازی به دنیای جدید دارد.
کد خبر 658447

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار سرگرمی

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha