مروری بر حاشیه هایی که حول و حوش اظهارات شخصی نوشین معراجی نویسنده فیلم سینمایی «نمور» در نشست خبری این فیلم در جشنواره چهلم فیلم فجر رخ داد و عذرخواهی رسمی او که در فضای مجازی بازتاب های بسیاری داشت.

نمور

همشهری آنلاین - شهاب مهدوی: همه‌چیز از آخرین نشست رسانه‌ای جشنواره آغاز شد. «نمور» ساخته داوود بیدل در روز پایانی جشنواره فیلم فجر به نمایش درآمد و نشست خبری‌اش هم در فضایی آرام و با حضور نه‌چندان پرتعداد خبرنگاران در حال برگزاری بود که نوشین معراجی در پاسخ به سؤالی جملاتی را بر زبان آورد.

نوشین معراجی، نویسنده فیلمنامه این اثر در اظهاراتی عجیب و غیرشرعی گفت: «وقتی ۲نفر همدیگر را دوست دارند، عشقی که بین‌شان وجود داشته، آنقدر حرمت دارد که حتی بدون صیغه هم نامزد باشند، بچه‌ای که از آنها به دنیا می‌آید، به‌نظر من حلال‌زاده است!» 

فیلم این اظهارات اخیرا در فضای مجازی بازنشر و با اعتراض کاربران شبکه‌های اجتماعی مواجه شده‌است. کار به تریبون نمازجمعه هم کشید و تقریبا همزمان کلیپی هم منتشر شد که صحت تصاویرش به‌عنوان آنچه در جشنواره فیلم فجر گذشت، از سوی برگزارکنندگان زیر سؤال رفت. فیلمی که در برج میلاد تماشاگران انبوهی هم نداشت، با یک اظهارنظر جنجالی، انبوهی واکنش و حاشیه را به همراه آورد و نه‌تنها فیلم نمور که خود جشنواره هم زیر سؤال رفت.

انتشار متن عذرخواهی نویسنده فیلمنامه نمور، می‌توانست قدری از التهاب ماجرا بکاهد. نوشین معراجی در متنی که نوشت هم عذرخواهی کرد و هم تکذیب: «به‌عنوان یک ایرانی مقید به دین اسلام و با اطلاع و آگاهی از مناسبات و شرعیات مقدس شیعیان، طبیعی است که جاری‌شدن خطبه عقد ‌هنگام ازدواج زوجین را لازم و قطعی می‌دانم و به آن اعتقاد راسخ دارم. همانطور که بر مبنای همین اعتقاد و آگاهی خود نیز تجربه شیرین عقد شرعی و رسمی را داشته و بنابراین، سوءبرداشت از صحبت‌های من در پاسخ به خبرنگار مذکور، خلاف واقع است و صحبت بنده اشاره به‌وجود عشق به‌عنوان یک مکمل در کنار عقد شرعی بوده و به هیچ‌وجه در رد و تکذیب چنین چیزی سخن به زبان نیاوردم. بنابراین ضمن تأکید بر اینکه اینجانب به اصول اخلاقی و دینی در روابط زن و مرد ایمان کامل دارم، لازم است درصورتی که شرایط پرفشار نشست‌های خبری و فضای حاکم بر جشنواره موجب شده که حق مطلب به‌درستی ادا نشود و موجبات رنجش برخی هم‌میهنان عزیز را فراهم آورد، مراتب عذرخواهی خود را تقدیم کنم.»

اظهارنظر شخصی

کارگردان و تهیه‌کننده فیلم هم برای رفع سوءتفاهم‌های به‌وجود آمده در گفت‌وگو با رسانه‌ها توضیحاتی ارائه کردند. داوود بیدل، کارگردان نمور در دفاع از فیلمش که پروانه نمایش هم از وزارت ارشاد گرفته، این توضیحات را به خبرگزاری فارس داد: «اخیرا ویدئویی در شبکه‌های اجتماعی درخصوص اظهارنظر کاملا شخصی نویسنده فیلم سینمایی «نمور» درخصوص حلال و حرام‌بودن روابط زن و مرد پخش شده است که لازم دانستم تا توضیح کوتاهی در این خصوص بدهم. نخست اینکه اظهارنظر خانم نویسنده هرچه که بود، کاملا شخصی بوده و هیچ ربطی به فیلم سینمایی «نمور» ندارد. لازم به ذکر است که پروانه نمایش دائمی فیلم توسط شورای پروانه نمایش سازمان سینمایی که بسیار به موارد ترویج‌کننده ضداخلاقی و ضدخانواده و اجتماعی حساس هستند، صادر شده است. پس فیلم مشکلی از نظر موازین شرعی ندارد. شیطنت پخش‌کننده ویدئوست که مشخصا با هدف تخریب انجام شده است.» 

سیدیاسر جعفری، تهیه‌کننده نمور هم درباره حواشی به‌وجود آمده به مهر گفت: «شخصا خیلی اخبار مربوط به این حواشی را دنبال نکرده‌ام و فکر می‌کنم فیلم چندان تحت‌تأثیر این حواشی قرار نخواهد گرفت. حرف فیلم کاملا مشخص است. فیلم در راستای تکریم «ایثار» است و پیام اصلی فیلم همین واژه مقدس است. تلاش کردیم همین ایثار را در فیلم تصویر کنیم. فرزندی هم که در فیلم وجود دارد، محصول عقد دائم یک زن و مرد است که مرد بعد از مدتی زندگی‌اش را ترک کرده است. نویسنده فیلم ما هم در قالب بیانیه‌ای نسبت به اظهاراتی که داشتند، عذرخواهی کردند. در همان بیانیه برای رفع سوءتفاهم‌ها تلاش کردند و نظر قطعی خود را درباره پایبندی به موازین دینی هم اعلام کردند.»

وزیر ارشاد: خطای یک نفر را به پای همه ننویسید 

دامنه واکنش‌ها به ویدئوی جنجالی منتشرشده آنقدر گسترش یافت که وزیر ارشاد هم به میدان آمد. اسماعیلی در دفاع از جامعه هنری کشور، گفت: «نباید یک خطای فردی را به جامعه هنری تسری داد. این خیلی به دور از انصاف است. جامعه هنری ما پاک، عفیف و پیشتاز عرصه‌های فرهنگی و هنری بوده و همیشه در جامعه ایرانی حوزه فرهنگ و هنر مورد تکریم آحاد مردم بوده و خطای یک نفر را نباید به کل جامعه هنری ربط داد و از بیان و گفته‌هایی که این جامعه عزیز را آزرده کند، حتما باید اجتناب کرد و با احترام به جامعه فرهنگی و هنری، گفت‌وگو کرد.» 
وزیر ارشاد در ادامه گفت: «ما از همه عزیزانمان می‌خواهیم که این مسائل را در همان حد و اندازه‌ای که وجود دارد، به آن بپردازند و اجازه ندهند مسائل و حاشیه‌ها فضای درخشان فرهنگی و هنری را مکدر کند. از هنرمندان و اهالی فرهنگ و هنر خواهشم این است که با همین پیشتازی که همیشه در عرصه‌های مختلف دارند، پاسدار فرهنگ آداب دینی و شعائر اسلامی باشند. از صاحبان تریبون و کسانی که صحبت می‌کنند، خواهش می‌کنم احترام جامعه فرهنگی و هنری را نگه دارند و در عین حال از عموم جامعه ایمانی و متدینین ما که این روزها دلسوزانه اظهار نگرانی کردند، در عین حالی‌که از این دغدغه‌مندی آنها تشکر می‌کنیم، به‌عنوان متصدی حوزه فرهنگ و هنر از این تکدر خاطر هم پوزش می‌خواهیم.»

کد خبر 658559

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار سینما

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 16
  • نظرات در صف انتشار: 2
  • نظرات غیرقابل انتشار: 10
  • US ۱۸:۵۰ - ۱۴۰۰/۱۲/۰۱
    15 4
    چه چرندیاتی اگر که بین دو جوان عقد قرارداد به شکل قانونی و شرعی امضا نشده باشه یعنی عقد رسمی نباشند دو جوان به رقم عشق پاک در مظان اتهام هستند و در صورت بروز مشکلات اجتناب ناپذیر طعم تلخ شکست، خیانت و حماقت خود را خیلی زود می چشند فرزندی هم که به دنیا بیاید به مراکز نگهداری کودکان ؟ سپرده شده چنانکه موارد این گونه بیشمارند ولی به دلیل شدت قبح پنهان می شوند این خانم در واقع به شخصیت خودش اهانت کرده و خود را در مظان سوء گمان مردم قرار داده تا این که مردم گوش کنند تامل می کنند چرا چنین فردی در چنین شرایطی چنین حرفی را می زند در حالی که مشکلات و مسائل مهمتری وجود دارد!
  • US ۱۸:۵۸ - ۱۴۰۰/۱۲/۰۱
    14 3
    تافته های جدا بافته درد ملت ایران را نمی فهمند و انقلاب آنها را به سخره گرفته اند!
  • IR ۲۲:۰۷ - ۱۴۰۰/۱۲/۰۱
    24 4
    خانم معراجی شما حاضرید دخترتان دخترتان بخاطر عشق تنها ازکسی بچه دار شود ؟ اگر بچه دارشد ومرد سراغ عشق دیگری رفت چه کسی از دختر بدبخت شماوبچه اش حمایت می کند ؟ شما فکر نمی کنید بنیان خانواده را هدف گرفته اید اول از همه خانواده خودت را متلاشی می کنید؟ عشق یک احساس است که بعد از ازدواج عادی می شود اخلاق وتعهد است که بنیان خانواده راحفظ می کند ودرتمام ادیان ازدواج وخانواده وتعهد قداست دارد
  • رضا IR ۰۶:۲۳ - ۱۴۰۰/۱۲/۰۲
    24 2
    کشش شدید بین پسر و دختر اون طوری که این زن میگه، اسمش عشق نیست، شهوته. شهوت رو جای عشق قالب نکنید.
  • فرهاد کریمی IR ۰۷:۰۴ - ۱۴۰۰/۱۲/۰۲
    20 13
    سلام و عرض ادب خدمت تمام اقشار با این طرز فکر که تازه یک نمونه اش رسانه ای شده، می توان حضور زنان را در اجتماع پر رنگ تر کرد??? وقتی صحبت از حق و حقوق زنان می شود، متاسفانه امثال این زن، می شوند روشن فکر... بنده از خانواده ها(پدرها و مادرها و برادرها و پسرها و...) عاجزانه درخواست دارم که تا می توانند، چارچوب خانم ها و ناموس هایشان را به محیط منزل بکشانند و تا می توانند جامعه را از حضور بی ضرورت و بی دلیل زن پاک کنند. به جز موارد ضروری نباید زن به این صورت و افراطی در جامعه حضور داشته باشد... بخدا حضور بی دلیل و بی ضرورت زن در جامعه نه برای خود خانم ها خوب است و نه برای آقایان و نه برای بنیان خانواده... والسلام
  • علی IR ۰۸:۱۵ - ۱۴۰۰/۱۲/۰۲
    23 2
    وحشی ترین قبایل و بدوی ترین آنها هم رسمی برای ازدواج داشتند حالا اسلام مسیحیت و یهودی جای خود تو اگر از قبایل وحشی هم باشی تحت آیین های خاص ازدواج صورت می گیرد پس زحمت بکش خفه شو
  • حکمت IR ۰۸:۵۳ - ۱۴۰۰/۱۲/۰۲
    20 5
    بی سوادی سلبریتی ها به اوج رسیده . همه هم علامه دهرن. این طرز فکر را مردم باید خفه کنن، مسئولین که عرضه ندارن. ممنوع الکار باید بشه.
  • IR ۰۹:۳۵ - ۱۴۰۰/۱۲/۰۲
    13 2
    وزیر ارشاد و مسولین دیگر نمدانم کجا خواب هستن که هیچ برخورد با این خانم نکردن با یک عذر خواهی تمام نمشود
  • یاس IR ۱۱:۲۲ - ۱۴۰۰/۱۲/۰۲
    10 2
    این اولین بار و آخرین باری نیست که این سلبریتی های بی سواد دهن باز میکنن و ار آنچه توی فکرشان میگذرد میگویند باید نسبت به این صحبتها رسیدگی، شود و فقط به عذرخواهی بسنده نشود تا بقیه هم درس بگیرن
  • موحد IR ۱۳:۳۶ - ۱۴۰۰/۱۲/۰۲
    8 3
    باعث تأسف هست که وزیر ارشاد فضای جشنواره فجر را یک فضای درخشان فرهنگی و هنری میداند ، جناب وزیر باید جهت سهل انگاری ها و خطاها در مجلس استیضاح شود . این افتضاح را نمیشود با عذر خواهی جمع کرد ، مردم ایران مستحق هستند که شاهد حضور افراد هنرمند و دانا و فهیم در این عرصه ها باشند .
  • IR ۱۳:۵۹ - ۱۴۰۰/۱۲/۰۲
    8 2
    گفتن این حرف بسیار احمقانه است آن هم در مملکتی که با خون هزاران شهید بر پا شده وزیر ارشاد لطفا اجازه ندهید با احساسات پاک مردم بازی شود هنرمندان با لباسهای ناجو در جشنواره حاضر می‌شوند و کسی حرف نمی زند و جوانان ما این ها را الگو قرار می‌دهند لطفا بسیار دقت کنید در برپایی این جشنواره ها کسی باید حاضر شود که به شئونات اسلامی احترام بگذارد و با حجاب کامل ظاهر شود
  • فرهاد کریمی IR ۱۶:۱۵ - ۱۴۰۰/۱۲/۰۲
    13 2
    سلام و عرض احترام مجدد بنده به عنوان یک معلم فیزیک و انسان اهل مطالعه و تحلیل و استدلال، تمام خانواده ها را التماس می کنم، که تا می توانید دخترها و زن ها را از سطح جامعه و محیط بیرون از خانه جمع کنید و به جز موارد ضروری به دختر و زن برای حضور در جامعه اجازه ندهید. به خداوندی که جانم در دست اوست، ذات و جنس و جسم دختر و زن اصلا برای حضور در محیط خارج از محیط خانه نیست. حضور افراطی و بدون ضرورت دختر و زن در جامعه ارزش دختر و زن را به شدت سقوط داده است. جلوی ضرر را هر وقت بگیرید، سود است. متاسفانه دختران و زنان فکر می کنند که اگر در خانه و سالم باشند بی ارزش می شوند به والله اینگونه نیست. به دلیل حضور افراطی و بی ضرورت دختران و زنان به عنوان یک کالای در دسترس، خیلی سریع بی ارزش می شوند. یاعلی(ع)
  • محمدی IR ۰۰:۲۷ - ۱۴۰۰/۱۲/۰۳
    4 1
    امان از این تفکرات
  • IR ۰۷:۲۹ - ۱۴۰۰/۱۲/۰۳
    6 1
    وزارت ارشاد اسلامی جایی است که باید مردم را ارشاد کند نه اینکه مردم آنها رادائما ارشاد کنند.کسانی که بعنوان اصحاب هنر در جشنواره ها شرکت می کنند و جایزه می گیرند باید الگوی مناسب برای مردم باشند نه اینکه با انواع لباس ها و خود آرایی ها و تکبر ها و تبرج ها و رفتار ها باعث ترویج فساد اخلاقی و بی بندوباری در جامعه شوند،اینها یکی دو تا نیستند که قابل گذشت باشد.
  • هم وطن IR ۰۷:۴۸ - ۱۴۰۰/۱۲/۰۳
    4 1
    با این حرفا شخصیت نداشته خودت رو نشون دادی خانم سلبریتی. می دونی وجب به وجب خاک ایران با خون پاک عزیزان مادرانی پس گرفته شده که هیچ جوره قابل مقایسه با امثال چون تویی نیستن پسران پاک این سرزمین به خاطر حفظ خاک و ناموس هم وطنان خود از دست بیگانگان خونشون در خاک این سرزمین جاری شده خودت هر غلطی می خواهی بکن اما اعتقادات مردم رو در ملاعام زیر پا نگذار و مزخرف نگو و لطفاً خفه شو.
  • IR ۱۲:۳۲ - ۱۴۰۰/۱۲/۰۳
    4 1
    هیچ وقت هیچ وقت تو صفحه ی گوگل ندیدیم بگن فلان بازگیر فلان کار مهم را برای مردم برای مستمندان برای جامعه انجام داد فقط دیدیم که مثلا فلان بازیگر کجاش عمل جراحی کرد .یا با شوهر سابق فلان کرد.یا با کی و کی و کی صد بار از دواج کرد طلاق گرفت .فلان تولد لاکچری را گرفت .یا از کشور رفت .یا کشف حجاب کرد .اوووو. غیر از رسوا بازی دیگه هییییچ