چهارشنبه ۲۴ مهر ۱۳۸۷ - ۰۹:۰۸
۰ نفر

لیلا نظامی: بازار تلفن همراه این روزها به حد اشباع رسیده؛ از یک‌ سو ورود اپراتورهای مختلف به بازار عرضه سیم کارت و از سوی دیگر رقابت فشرده تولید‌کنندگان گوشی موجب‌شده تا فضای بازار به کلی با چند سال گذشته متفاوت باشد.

  آمارها نشان می‌دهد در حال حاضر تعداد دارندگان خط تلفن همراه از مرز 25 میلیون نفر گذشته که این موضوع بازار گوشی را نیز رونق بخشیده است.  طبق گزارش‌های رسمی فقط شرکت همراه اول حدود 17میلیون مشترک سیم کارت دائمی دارد. در این بازار گسترده و بزرگ   ابتکار عمل به دست شرکت‌هایی است که بتوانند گوشی‌هایی با امکانات جذاب تر را به بازار عرضه کنند. 

بازار تلفن همراه ایران یک سالی است که پراز گوشی‌های چینی شده است. اما تحقیقات نشان می‌دهدگوشی‌های چینی به‌علت تشعشات غیراستاندارد و نبود تجهیزات مخابراتی بین‌المللی (IMEI) برای مصرف‌کننده زیانبار محسوب می‌شود. یک کارشناس تلفن‌همراه در این باره گفت: پیش‌بینی می‌شود گوشی‌های چینی به‌علت غیراستاندارد بودن، تاثیرات نامطلوب چشمگیری روی مصرف‌کنندگان نهایی داشته باشند. 

محمدصادق الموتی افزود: با وجود اینکه اکثر گوشی‌های چینی که وارد بازار تلفن همراه می‌شوند، دارای فناوری‌های جذابی نظیر صفحه نمایش لمسی بزرگ، دوربین عکاسی و فیلمبرداری، سرویس ارتباطی بلوتوث و پشتیبانی از موج FM رادیو هستند همچنین قابلیت دریافت سیگنال‌های تلویزیونی را دارند و تصاویر تلویزیونی را نمایش می‌دهند، هنوز نتوانسته‌اند رضایت مردم را کسب کنند. 

وی با اشاره به پایین بودن قیمت این گوشی‌ها، خاطرنشان کرد: این گوشی‌ها با قیمت پایین نسبت به سایر برندهای معروف جهانی موجود در بازار توانستند تنها به‌صورت مقطعی از فروش خوبی برخوردار شوند اما با گذشت زمان و مشخص شدن غیراستاندارد بودن این نوع گوشی‌ها، محبوبیت آنها در میان مصرف‌کنندگان به‌طور قابل‌ملاحظه‌ای کاهش یافته است. این کارشناس تصریح کرد: فناوری‌های موجود در این گوشی‌ها تنها در روزهای اول قابل استفاده است و پس از مدتی در اغلب موارد، دوربین این نوع گوشی‌ها از کار می‌افتد یا وضوح صدای خود را از دست می‌دهد.

به گفته وی فقدان خدمات پس از فروش گوشی‌های چینی از جمله معضلات اصلی کاربران این نوع گوشی‌ها به شمار می‌آید و نارضایتی مصرف‌کنندگان را به‌دنبال داشته است.  گوشی‌های چینی که بیشتر آنها وارد بازارهای تلفن همراه کشور‌های جهان سوم می‌شوند، با کیفیت نامناسب و برندهای ناشناخته در اختیار کاربران قرار می‌گیرند و درصورت بروز هرگونه مشکلی، جبران خسارت میسر نیست.  در همین حال اکثر گوشی‌های چینی از طریق مجاری غیرقانونی وارد بازار تلفن همراه کشور می‌شود.

کاهش قیمت گوشی‌های جدید

خبرهای دریافتی حاکی است: گوشی‌های جدید سونی اریکسون که به تازگی وارد بازار تلفن همراه شده، چندان مورد استقبال متقاضیان قرار نگرفته است. گوشی‌های ،    و که به تازگی وارد بازار تلفن همراه تهران شده به‌دلیل کاهش تقاضا با کاهش قیمت چشمگیری در بازار عرضه شده است. 3مدل فوق با کاهش قیمتی تا سقف 150 هزار ریالی هم‌اکنون به‌ترتیب به بهای یک‌میلیون و 550‌هزار ریال، یک‌میلیون و 500هزار ریال و یک‌میلیون و 600 هزار ریال به فروش می‌رسد.  سایر گوشی‌های جدید این برند با نوسان قیمت اندک در بازار عرضه می‌شود.

گارانتی‌های متفرقه

به گفته کارشناسان بازار گارانتی‌های متفرقه همچنان معضل بسیاری از خریداران تلفن همراه در کشورمحسوب می‌شود. «پیام دانش» در این باره گفت: به‌دلیل فقدان نظارت‌های مستقیم از سوی نهادهای دولتی، کمیته‌ها و انجمن‌ها، بازار گوشی تلفن همراه همچنان شاهد عرضه گوشی با گارانتی‌های متفرقه یا به نوعی تقلبی است.

وی افزود: با وجود کاهش 35‌درصدی تعرفه واردات و گذشت زمان، همچنان برای برخی گوشی‌ها گارانتی‌های متفرقه عرضه می‌شود. این کارشناس تصریح کرد: تعداد گارانتی‌هایی که با استفاده از تشابه اسمی نسبت به اسامی گارانتی‌های اصلی توانسته‌اند سهمی از بازار را به‌خود اختصاص دهند، بالاست.

دانش با اشاره به بی‌تفاوتی نهادها، اتحادیه‌ها و انجمن‌های صنفی حاضر در بازار نسبت به عرضه گارانتی‌های متفرقه افزود: در بازار سایر کالاها، نهادهای نظارتی ماهانه اسامی گارانتی‌های قانونی فعال در بازار را برای جلوگیری از هرگونه سوء‌استفاده احتمالی اطلاع‌رسانی می‌کنند، اما نهادهای قانونی در بازار تلفن همراه تا کنون این‌گونه عمل نکرده‌اند.

نگاهی به بازار سیم کارت

 بازار سیم کارت‌های همراه اول در این هفته روزهای آرامی را سپری کرد و درطول هفته این کالای ارتباطی افزایش قیمت نداشت. تعادل در عرضه و تقاضا برای خریدوفروش سیم کارت‌های موجود در اکثر مناطق بازار تهران باعث شده تا این کالاهای ارتباطی در اکثر روزهای هفته با قیمت مشخصی در بازار عرضه شود. 

اوایل و اواسط هفته گذشته، سیم کارت‌های صفر و کارکرده همراه اول در اکثر مناطق تهران بدون تغییر قیمت در اختیار مشتریان قرار گرفت. اواخر هفته، سیم کارت‌های همراه اول به‌دلیل افزایش تقاضا برای خریدوفروش قیمت این کالای ارتباطی تا سقف 150‌هزار ریال بالا رفت.  در همین حال بازار سیم کارت‌های اعتباری همراه اول با پیش‌شماره 0919 نیز مشتریان خود را نسبت به هفته‌های پیشین از دست نداد و به همین دلیل بازار این نوع سیم کارت با رونق سپری شد.

سیم کارت‌های ایرانسل نیز مانند سابق و بدون نوسان در بازار به فروش رسید. بازار سیم کارت‌های تالیا نیز در هفته گذشته به آرامی سپری شد و مانند گذشته در اختیار متقاضیان قرار گرفت. با توجه به شرایط بازار سیم کارت اکثر فعالان پیش‌بینی می‌کنند که بازار این کالای ارتباطی در روزهای آتی نوسانی نداشته باشد اما احتمال می‌رود اواخر هفته جاری قیمت سیم‌کارت‌های همراه اول دستخوش تغییر قیمت شود.

تاثیر بر بازار قاچاق

در حالی که در طول هفته، اجرای قانون مالیات بر ارزش افزوده اعتراض بازاری‌ها را برانگیخت اما دست‌اندرکاران بازار گوشی تلفن همراه معتقدند با قانون مالیات بر ارزش افزوده، بازار پر هیاهوی قاچاق گوشی تلفن همراه متعادل می‌شود. «جواد یاری» یکی از کارشناسان بازار در این باره گفت: این قانون که از سوی سازمان مالیاتی کل کشور تصویب شده است می‌تواند برای متعادل ساختن بازار گوشی تلفن همراه کشور مفید واقع شود.

وی تصریح کرد: هرچند فعلا  این قانون در بازار تلفن‌های همراه تهران اجرا نمی‌شود  ولی با اجرایی‌شدن این قانون پیش‌بینی می‌شود تنها قیمت گوشی‌های موجود در بازار به‌طور مقطعی با افزایش روبه‌رو شود، اما با گذشت زمان و اجرای دقیق این قانون، به ثبات مشخصی خواهد رسید.

مهلت 3 هفته‌ای

اگر مشترک اپراتور اول هستید بدانید مشترکان اپراتور اول برای پرداخت صورتحساب دوره منتهی به اول مهرماه خود کمتر از 3 هفته مهلت دارند.  مشترکان اپراتور اول تا پایان روز هشتم آبان ماه فرصت دارند تا بدهی صورتحساب تلفن همراه این دوره خود را پرداخت کنند و چنانچه مشترکان بدهی خود را در تاریخ معین پرداخت نکنند، ارتباط تلفن همراه آنان به‌مدت یک هفته یکطرفه و پس از آن به‌طور کامل قطع می‌شود. 

این روزها برخی از مشترکان اپراتور اول دلیل پرداخت نکردن صورتحساب را نرسیدن قبوض به نشانی موردنظر خود عنوان می‏کنند که به اعتقاد تحلیلگران، به ناهماهنگی میان شرکت ارتباطات سیار و پست صورتحساب مربوط می‌شود. به همین علت همراه اول با ارسال پیامک به مشترکان خود، ضمن آگاه ساختن آنان از توزیع صورتحساب دوره، جزئیات مبلغ کارکرد را نیز اطلاع رسانی کرده است تا از این پس پرداخت‌نکردن به موقع صورتحساب، به خاطر آنچه اطلاع‌رسانی غیرشفاف نامیده می‌شود، باعث قطع ارتباط مشترکان نشود.

کد خبر 65872

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار بيمه و بانك

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز