چهارشنبه ۲۴ مهر ۱۳۸۷ - ۰۹:۴۷
۰ نفر

همشهری آنلاین: محصول جدیدی از سیتروئن فرانسه به زودی جایگزین زانتیا می‌شود.

محمدرضا روشنی‌مقدم - نایب رییس هیات مدیره سایپا - با اعلام این خبر به ایسنا گفت: طبق قراردادی که با شرکت سیتروئن داریم، این شرکت تا حدود ۱.۵ سال آینده بیشتر نمی‌تواند قطعات زانتیا را برای ما تهیه کند. بنابراین تولید آن تا اواسط سال ۸۹ بیشتر ادامه نخواهد داشت.

وی افزود: در این میان در حال مذاکره با شرکت یاد شده برای ورود یک محصول جدید و جایگزینی آن با زانتیا هستیم تا قبل از توقف تولید زانتیا بتوانیم تولید محصول جدید را آغاز کنیم.

نایب رییس هیات مدیره سایپا درباره اینکه چه خودرویی جایگزین این محصول سایپا خواهد شد؟ اظهار کرد: این خودرو دارای مشخصات و قابلیت‌هایی بالاتر از زانتیای فعلی خواهد بود. این خودرو روی پلت فرم C4 طراحی شده است و خودرویی است صندوق‌دار، با ابعادی بزرگ‌تر از زانتیا که در کشورهای چین و آرژانتین نیز تولید می‌شود.

روشنی‌مقدم ادامه داد: قیمت آن نیز بالاتر از زانتیا خواهد بود و ۴۰درصد قطعات این خودرو در داخل ایران ساخته می‌شود.

وی تصریح کرد: اختلاف قیمت این دو خودرو خیلی زیاد نیست. ضمن این‌که خودرو جایگزین مشخصات و قابلیت‌های بیشتری نسبت به زانتیای فعلی دارد بنابراین بازار این خودرو با تهدیدی مواجه نخواهد شد.

نایب رییس هیات مدیره سایپا گفت: کارهای مربوط به عقد قرارداد مراحل نهایی خود را پشت سر می‌گذارد.

وی درباره توقف خط تولید زانتیای فیس لیفت نیز گفت: همزمان با توقف تولید زانتیا در اواسط سال ۸۹، تولید این خودرو هم باتوجه به اینکه حدود ۵۰ درصد از قطعات آن تولید خارج بود نیز قطع خواهد شد.

سایپا در بخش‌هایی از بازار که تقاضاهای بالایی دارد به سراغ ایجاد برند حرکت کرده که از سیاست‌های اصلی ما نیز است، ولی برای بخش‌های دیگری از بازار نیز این توجیه اقتصادی وجود دارد که از خودروهایی که دیگران طراحی کرده‌اند با همکاری خارجی‌ها تولید داشته باشیم و برای بخشی از بازار نیز که تقاضا کمتر است از بحث واردات به شکل محدود استفاده کنیم. بنابراین سیاست کلی ما پاسخگویی به نیازهای مختلف مشتریان است.

وی درباره این‌که آیا توسعه همکاری‌های سایپا با شرکت سیتروئن با توجه به سیاست‌های خارجی کشور درباره روابط با فرانسه کار درستی است؟ اظهار کرد: همکار‌های ما با شرکت‌های فرانسوی نسبت به سال‌های قبل توسعه نیافته و همکاری ما تنها در راستای جایگزینی محصول جدید به‌جای محصول فعلی است، بنابراین کاری برخلاف سیاست‌های خارجی کشور انجام نداده‌ایم.

نایب رییس هیات مدیره سایپا افزود: واردات خودرو وارداتی c5 سایپا را با توجه به توقف تولید مدل قبلی از سوی سیتروئن چند ماهی است قطع کردیم و از اواخر امسال نیز newC5 را که کاملا متفاوت با c5 فعلی است، جایگزین می‌کنیم.

وی درباره اینکه آیا این محصول جدید فیس لیفت c5 محسوب می‌شود؟ گفت: خیر، چرا که newC5 محصولی با پلت‌فرم کاملا جدیدی است و غیر از این خودرو محصول جدید وارداتی دیگری از سیتروئن در برنامه‌ کاری نخواهیم داشت.

کد خبر 65889

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار اقتصاد كلان

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز