گروه بورس: براساس بخشنامه‌ای که به دست کارگزاران بورس رسیده است، بار دیگر معاملات بورس اوراق بهادار و کالا با احتساب قانون جدید مالیات بر ارزش افزوده محاسبه می‌شود.

به گزارش خبرنگار همشهری، در شرایطی که قرار بود اجرای قانون مالیات بر ارزش افزوده به حالت تعلیق درآید، امروز سازمان بورس و اوراق بهادار با ارسال بخشنامه جدیدی به شرکت‌های کارگزاری از آنان خواسته است تا بار دیگر معاملات خود را با احتساب رقم مالیات بر ارزش افزوده انجام دهند.

در این بخشنامه که از سوی وزارت امور اقتصادی و دارایی به سازمان بورس ارسال شده، آمده است: تنها اصناف از شمول این قانون معاف هستند و سایر فعالان اقتصادی همچنان باید معاملات خود را با احتساب قوانین مالیاتی جدید انجام دهند.

در این متن هیچ تعریف و دسته بندی دقیقی از اصناف نشده است. این درحالی است که معاملات بورس تهران روز گذشته پس از انتشار این خبر با جو روانی منفی روبه‌رو شد و ارزش کل معاملات به رقم کم سابقه 69 میلیارد ریال رسید.

محمد رضا رهبر، مدیرعامل شرکت کارگزاری حافظ ضمن تایید این خبر به همشهری گفت: براساس بخشنامه‌ای که از سوی مدیریت نظارت بر کارگزاران به دست ما رسیده، کلیه فعالان اقتصادی به جز اصناف مشمول پرداخت مالیات برارزش افزوده هستند.

او در پاسخ به این پرسش که آیا این قانون می‌تواند روی معاملات بورس تاثیر داشته باشد، افزود: این قانون نمی‌تواند روی معاملات بورس اوراق بهادار تاثیر چندانی داشته باشد چون این مالیات از خدمات کارگزاران دریافت می‌شود و رقم چندانی نمی‌شود اما درصورت ارائه نشدن تعریف دقیقی از اصناف و مشخص نشدن نحوه دریافت این مالیات، می‌تواند تاثیر بدی روی بورس کالا داشته باشد.

او یادآور شد: اگر قرار باشد این مالیات از محل قیمت کالا دریافت شود، باعث می‌شود تا قیمت تمام شده خریداران در بورس کالا افزایش یابد و این موضوع روی معاملات بورس کالا تاثیر می‌گذارد. به گفته رهبر، باید مشخص شود که این مالیات از کالا دریافت می‌شود یا از کارمزد معاملات.

عضو جدید شرکت بورس اوراق بهاردار تصریح کرد: از سوی دیگر ممکن است گروهی از مشتریان بورس کالا جزو اصناف باشند بنابراین درصورتی که بورس کالا شامل معافیت مالیاتی نشود، این اصناف ترجیح می‌دهند تا معاملات خود را در داخل صنف خود انجام دهند نه داخل بورس کالا و این موضوع به بورس کالا صدمه می‌زند. او خاطر نشان کرد: این قانون می‌تواند تبعات زیادی به همراه داشته باشد؛ چرا که بخش زیادی از مشتریان بورس کالا اصناف هستند. بنابر این باید هر چه زود‌تر نحوه دریافت این مالیات‌ها و تعریف‌های روشن‌تری از اصناف ارائه شود.

مدیرعامل شرکت کارگزاری حافظ ادامه داد: براساس بخشنامه جدید، فعالان اقتصادی و اصناف از یکدیگر جدا شده‌اند و اصناف را از این قانون معاف دانسته‌اند اما در این متن ناهماهنگی‌ها و تبعیض‌هایی وجود دارد و طبقه بندی درستی از اصناف نشده است.  به گفته او، با توجه به اینکه تعریف و طبقه‌بندی از اصناف نشده است روشن نیست که آیا کارگزاران نیز جز اصناف طبقه‌بندی می‌شوند یا خیر؟ و آیا فقط بازاریان جزء اصناف محسوب می‌شوند. وی با بیان اینکه ابهامات موجود در این بخشنامه باید شفاف شود، اضافه کرد: تشخیص و تفکیک اینکه چه گروهی از مشتریان بورس کالا جزو اصناف هستند، کار دشواری است

کد خبر 65915

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز