در حالی که کمتر از دو هفته از اختتامیه جشنواره تئاتر فجر می گذرد و به دلیل شیوع کرونا سالن های نمایش همچنان با ظرفیت ۵۰ درصدی میزبان مخاطبان تئاتر است گروه های نمایشی با شور و اشتیاق و برای روشن ماندن چراغ تئاتر آثار قابل توجهی را در ژانرهای متفاوت روی صحنه می برند.

تئاتر

به گزارش همشهری آنلاین، تماشاخانه دیوار چهارم این روزها میزبان نمایش «بوته آزمایش» به کارگردانی علی مولایی و تهیه کنندگی بورژین عبدالرزاقی است. این نمایش که از اول اسفند روی صحنه رفته از آثار شناخته شده آرتور میلر است که در ایران به نام های «ساحره سوران» و «جادوگران شهر سالم» ترجمه و منتشر شده است.

داستان این نمایش در اواخر قرن هفدهم در شهر سیلم ایالت ماساچوست آمریکا می‌گذرد و ماجرای دختران ۱۶-۱۷ ساله ای را روایت می کند که درگیر بازی می‌شوند ارواحی را می‌بینند و در نهایت مجبور به اعتراف و  اعدام می شوند. این اثر نمایشی که به صورت کارگاهی و با بازی هنرجویان روی صحنه رفته است تا ۲۳ اسفند ساعت ۱۹ در تماشاخانه دیوار چهارم میزبان مخاطبان است.

در «بوته آزمایش» بازیگرانی همچون  سنا باسامی، پرستش پورمیرزا، علی جلولی، رضا حجتی، حامد خرم آبادی، محدثه دانش، مهوش زهدی، هلیا قاسمی جهان، تیماه کلاته، امیر حسین کنجکاو، علیرضا محمدیان، بهرام مصطفایی، ترانه معتمد، علی مولایی، نازنین هدایتی روی صحنه می روند.

زمستان گرم تماشاخانه ها | از بازگشت باشکوه مارادونا تا محاکمه جادوگران

مارادونا بر می گردد

از دیگر نمایش هایی که این شب ها در عمارت نوفل‌لوشاتو روی صحنه می‌رود. «مارادونا» به نویسندگی، طراحی و کارگردانی مهران رنجبر است که اجراهای خود را از روز نخست بهمن آغاز کرده بود و دور جدید اجراهای خود را از ابتدای اسفند در عمارت نوفل لوشاتو از سر گرفته است. رنج‌بر که پیش از این پرتره‌هایی چون «استیو جابز» و «مارلون براندو» را روی صحنه برده، این نمایش را ادای دینی به دیگو آراماندو مارادونا می داند که از کودکی اسطوره فوتبال او بوده است.

«ماردونا» بخش هایی از زندگی مارادونا را روایت می کند که هیچ ارتباطی به مارادونای فوتبالیست ندارد و به گفته نویسنده تماشاگران نباید منتظر باشند کسی روی صحنه روپایی بزند. این نمایش در واقعا فلسفه و اندیشه را به مخاطب خود منتقل می‌کند و بیشتر پیرامون رابطه این فوتبالیست با پسرش است. همانطور که می دانیم مارادونا پس از ۲۹سال  پسر خود را پذیرفت. تهیه‌کنندگی مارادونا را سالار تهرانی به عهده دارد و میلاد معیری، مهدی یگانه و علیرضا عبدالکریمی در آن نقش آفرینی می کنند.

از دیگر عوامل این نمایش می‌توان به دستیار کارگردان، برنامه ریز و مدیر تولید: محمد ‌گودرزیانی، مجری طرح: سازمان ‌سینمایی ‌داریوش، با مشارکت عمارت نوفل لوشاتو، طراح لباس: مقدی ‌شامیریان، مشاور طراح صحنه: هادی ‌بادپا، طراح گرافیک و عکس: محمد ‌صادق ‌زرجویان، طراح نور: فرشاد ‌نصیری، دستیار دوم کارگردان: افشین ‌واعظی، منشی صحنه: نغمه ‌لاجوردی، مدیرصحنه: محدثه ‌مشتاقی، دستیار لباس: تینا ساوجبلاغی، دوخت لباس: حسین ‌پناهی، تیزر: علی ‌قره ‌داغی، مصطفی سلیمانی، اشاره کرد.

زمستان گرم تماشاخانه ها | از بازگشت باشکوه مارادونا تا محاکمه جادوگران

با مونالیزا و لبخند ژکوند 

«چمدان» عنوان نمایشی از آریو راقب‌کیانی است که در تماشاخانه اهورا هر شب روی صحنه می رود. این نمایش که اثر نمایشنامه ‌نویس شهیر ژاپنی کوبو آبه پیش از این تنها یک‌بار به کارگردانی فرهاد آییش به صحنه رفته  و این بار با روایتی متفاوت رنگ صحنه و اجرای عمومی را می بیند. چمدان در واقع قصد دارد تا با خوانش اجرایی در فرم نمایشنامه تطبیقی از مونالیزا به لبخند ژکوند برسد. این نمایش درباره زندگی دو زن حرف می زند با تمام فراز و فرودهایی که در زندگی تجربه می کنند و آفت محو شدگی نسبت به موقعیت‌های انسانی را به مخاطب گوشزد می کند.  

بک تو بلک

نمایش «بک تو بلک» به نویسندگی و کارگردانی سجاد افشاریان از دیگر آثار نمایشی مهمی است که این روزها در پردیس تئاتر شهرزاد روی صحنه می‌رود. بک تو بلک نام ترانه ای معروف از خواننده انگلیسی ایمی جید وانهاوس و به معنی بازگشت به تاریکی و مرگ است. این نمایش در واقع قصه مواجهه آدم‌ها با تنهایی و خلوت با درون خودشان است. فرم شاعرانه این نمایش، تمثیل جالبی است بین زیستن درون رحم مادر و سلول انفرادی زندگی و در حقیقت سعی کرده پلی بزند بین این دو.  

در تکه هایی از نمایش از زبان یکی از بازیگران این جملات را می شنویم: «درد از لحظه ای شروع میشه که چشم هات رو باز می کنی، سورمه داره یه چیزهایی می گه که نمی شنوم اما می تونم لب خونی کنم کلماتی رو که ازشون خون فواره می زنه … این آخرین باریه که با بوسه حرف می زنم …»

 این نمایش که علاوه بر سجاد افشاریان، مهدی زندیه و نیکو بستانی نیز به‌عنوان بازیگر در آن حضور دارند، هر شب در سالن ۱ پردیس تئاتر شهرزاد روی صحنه می رود. سجاد افشاریان پیش از دوران کرونا، نمایش «هرکسی یا روز می‌میرد یا شب من شبانه‌روز» را روی صحنه برد که  به مدت ۶ ماه روی صحنه بود و مورد استقبال فراوانی قرار گرفت. او این نمایش را هم در سالن شهرزاد اجرا کرد و حالا همین نمایش در ابتدای آذر امسال به مدت یک ماه در شبکه نمایش خانگی اکران آنلاین دارد.

سجاد افشاریان در این نمایش نقش اصلی را ایفا می‌کند و گفته می‌شود این نمایش با ۱۲ دوربین ضبط شده است.

زمستان گرم تماشاخانه ها | از بازگشت باشکوه مارادونا تا محاکمه جادوگران

میزبانی خاتون از کاسپار هاوزر 

نمایش «کاسپار هاوزر» با طراحی و کارگردانی بابک ‌بیگوند از دیگر نمایش هایی است که ازپنج شنبه ۵ اسفند در تماشاخانه خاتون روی صحنه می رود. این اثر نمایشی براساس نمایشنامه «کاسپار» پیتر هانتکه نوشته شده است و تا ۲۰ اسفند میزبان علاقمندان خواهد بود. بابک ‌بیگوند این بار با ایده ای نو در مضمون و فرم روایت به سراغ داستانی رفته است درباره انسانی که تنها قادر به بیان یک جمله است. زندگی کاسپار هاوزر (جوان آلمانی) در واقع یکی از معماهای تاریخ است که بنا به روایت های نقل شده ادعا می‌کرد در انزوای مطلق و در سلولی تاریک بزرگ شده‌استو  نمی تواند حرف بزند.

در این نمایش هم تلاش شده تا ابعادی از زندگی کاسپر در رسیدن به این نقطه که آیا او با بیان فقط یک جمله می تواند در اجتماع آدم ها دوام آورد یا نه به تصویر کشیده شود. بهروز ‌سروعلیشاهی و علی ‌برقبانی بازیگران این اثر نمایشی هستند. آزاده برزگر طراح گرافیک و فاطمه ‌کوتاوی منشی صحنه نمایش «کاسپار هاوزر» هستند.

جهانی به مثابه یک اتم

«تَرَقُب» عنوان تازه‌ترین اثر نمایشی تالار قشقایی تئاتر شهر است که از ۵ اسفندبه نویسندگی مسعود شامی و کارگردانی مشترک مسعود شامی و میلاد خرم، میزبان مخاطبان تئاتر خواهد بود. در این اثر نمایشی که پرداخت جالب از دوره های حیات آدمی بر روی زمین  در هیبت زنانگی است نیم نگاهی دارد به پیدایش زمین از یک اتم.

مهناز میرزایی، سایه کبیری و مائده جلالی به عنوان بازیگر حضور دارند. این در حالی است که فاطمه بهشتی، سپیده پشتیبان و رضا مهرداد گروه کارگردانی، میلاد خرم و مسعود شامی طراحان لباس، مطهره جلالی طراحی اسکیس، رضا خضرایی طراح نور، علی خاتمی آهنگساز، میترا رضایی مشاور رسانه‌ای، سمیه میری عکاس، کیوان احمدی طراح مواد تصویری و استودیو میم گروه طراح پوستر و بروشور دیگر عوامل نمایش را تشکیل می‌دهند.

 چَفت 

نمایش «چَفت» به نویسندگی امیر اربابی و کارگردانی محمد خان‌حسینی نمایش دیگری است که با حضور برخی چهره های سینما و تلویزیون از از ٢١ بهمن اجرای خود را در تماشاخانه نوفل لوشاتو آغاز کرده و تا ۲۱ اسفند ادامه دارد.

در نمایش «چَفت» که در خلاصه آن آمده است: «همه‌ مردم دنیا چفتن … همه‌ مردم دنیا یه جوری بازی می‌خورن و راحت می‌میرن.» کامران تفتی، سید جواد یحیوی، دُنا تارفی و کیارش حقگو روی صحنه می روند.

سایر عوامل چفت عبارتند از دستیاران کارگردان: مریم صمدی و اصغر صدیقی، طراح صحنه: کیارش ‌ظریفی، دستیاران صحنه: مبین الماسی، آیدا چرخیان، امیرعلی شاه اسماعیلی، عرفان حق مرادی، طراحان گریم: هادی فکری و بهناز ولی زاده، مجری گریم: بهناز ولی زاده و عرفان پورمند، طراح نور: حمید نادری، طراح لباس: مارال سوری، آهنگساز: حامد تهرانی، نوازنده: سپهر سراییان و آرین اربابی، صدا: علیرضا داوری، عکاس و طراح گرافیک: پیمان شجره، روابط عمومی و مشاور رسانه ای: مریم شریعتی.

احتمال هم نشین شدن با هرکس 

«احتمالات» به کارگردانی علی شمس و بازی بهاره افشاری از دیگر نمایش هایی است که از ابتدای آذر اجرای خود را آغاز کرده و به دلیل استقبال مخاطبان تا ۲۳ اسفند روی صحنه سالن چهارسو میزبان مخاطبان است.

از دیگر بازیگران این نمایش، عزالدین توفیق، امیر باباشهابی، آرش اشاداد، محمد امین پازوکی، دانیال خیری خواه، نسرین درخشان زاده، فرزین محدث،   افسانه کمالی هستند.  
در خلاصه داستان این نمایش آمده است: احتمال هم نشین شدن هرکسی با هرکسی یا هرکسی با هر چیزی یا هرچیزی با هر چیزی در هر حالتی ممکن است.

جوخه حکم

نمایش جوخه حکم نمایش دیگری است با سوژه ای جنایی که از  ۲۷ بهمن در تالار هنر به‌روی صحنه رفته است و تا ۱۳ اسفند ادامه دارد. این نمایش در واقع اقتباسی از درام تلویزیونی ۱۲ مرد خشمگین  اثر رجینالد رز است که در سال ۱۹۵۴ نوشته و در یک اپیزود برای تلویزیون تولید شد. این نمایش داستان گروهی از هیئت منصه دادگاه را روایت می‌کند که پرونده پسری متهم به قتل پدر را بررسی می‌کنند. سیدنی لمت هم در سال ۱۹۵۷ اقتباس سینمایی از  آن انجام داد که در گیشه موفق بود و مورد توجه تماشاگران قرار گرفت.

بهزاد سیفی، علی صادقی، محمدرضا شیروانی، امیرشاهین مرادی، امیرحسین خامسی‌پور، رامین ربیعی، معین غروی و امیرمحمد بصیری در این نمایش نقش‌آفرینی می‌کنند.

زمستان گرم تماشاخانه ها | از بازگشت باشکوه مارادونا تا محاکمه جادوگران

کد خبر 659585

پر بیننده‌ترین اخبار سینما

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha