یک کارشناس مسائل بین الملل و استاد دانشگاه گفت: غرب و آمریکا باید تعهد بدهند که اوکراین هیچ وقت به ناتو نخواهد پیوست. این چیزی است که غرب باید در یک سیاست ورزی پنهان به روسیه و پوتین بدهد چرا که پوتین به چیزی کمتر از این قانع نخواهد شد. بنابراین حالا وقت آن است که غربی ها تغییر سیاست بدهند.

علی بیگدلی

محمد بیاتی - همشهری آنلاین: علی بیگدلی معتقد است که پوتین هنوز وارد جنگ تمام عیار در اوکراین نشده است و کار به اینجا هم نخواهد رسید چرا که به نظر می رسد غرب و آمریکا چاره ای جز پذیرفتن خواست پوتین ندارند. گفت و گوی همشهری آنلاین با دکتر بیگدلی درباره آینده مناقشه روسیه و اوکراین و نقش غرب را در ادامه بخوانید:

علت اصلی تنش بین روسیه و اوکراین چیست؟ آیا موضع گیری همه جانبه کشورهای غربی می تواند باعث عقب نشینی روسیه از مواضعش در برابر اوکراین شود؟

رابطه بین اوکراین و مسکو رابطه ای بسیار دیرینه است و هیچ کدام از کشورهای پیمان ورشو به اندازه اوکراین روسی مآب نبودند. اصلا مدتی پایتخت غربی روسیه کی یف بوده است و از طرفی چون روس‌ها همیشه آرزوی دسترسی به آب های آزاد را داشته اند، اوکراین می تواند از طریق دریای سیاه    دسترسی به آب های آزاد را برای روس ها امکانپذیر کند. بنابراین اوکراین همیشه برای روسیه اهمیت بسیار زیادی داشته است. از طرفی غربی‌ها در حوادثی که با تهییج در سال ۲۰۱۴ و ماجرای انقلاب مخملی در اوکراین ایجاد کردند با دو استراتژی تلاش کردند روسیه را مهار کنند. یکی از آن استراتژی ها گسترش اتحادیه اروپا بود که تقریبا همه کشورهای اطراف غربی روسیه را در برگرفت و دیگری بحث پیوستن اوکراین به ناتو بود.

روس‌ها از همان موقع در برابر این اقدامات مقاومت کردند اما اکنون با تلاش غربی ها برای گسترش بیش از حد ناتو و افزودن اوکراین به ناتو در واقع روی رگ حیاتی روسیه یعنی اوکراین دست گذاشتند و این موضوع برای روس ها و پوتین غیر قابل قبول بود که در نهایت باعث شد روس ها دست به اقدام نظامی برای جلوگیری از این اتفاق بزنند.

البته ناگفته نماند که در زمان خروشچف به دلیل علاقه زیادی که او به اوکراین داشت تا جایی که بخشی از مناطق اوکراین تفریحگاه خروشچف بود، باعث شد تا خروشچف نوعی استقلال به این منطقه بدهد و آنجا را به دست مردم خودش بسپارد که بعد ما دیدیم پوتین درباره این کار موضع انتقادی تندی گرفت و این کار را خیانت آمیز توصیف کرد.

پوتین خود را صاحب اصلی اوکراین می داند خصوصا از این جهت که مسیر روسیه به سمت غرب با اوکراین بسیار راحت و دم دست خواهد بود. از طرفی اوکراین سالیانه حدود ۲۰۰ میلیارد دلار از روسیه و اروپا بابت خط انتقال گاز پول می گیرد بنابراین این منطقه برای پوتین خیلی اهمیت دارد  و به نوعی مهمترین کشور برای او از میان کشورهای مستقل شده از شوروی است.

دو منطقه دونتسک و لوهانسک مدت هاست که منتظرند عضو روسیه شوند و به رسمیت شناختن استقلال این دو منطقه نیز اهمیت دوچندانی برای پوتین دارد. هرچند بر اساس قراردادی که در سال ۲۰۱۴ شکل گرفت قرار شد دولت اوکراین به دو منطقه دونتسک و لوهانسک یک نوع خودمختاری داخلی دهد اما با آمدن اقای زلینسکی به عنوان رئیس جمهور اوکراین که تمایلات شدید به غرب دارد این استقلال داخلی در عمل انجام نشد و  رفتار تحقیر آمیزی با اهالی این دو منطقه شد.

با این همه غربی ها هرگز جواب این همه تمایل زلینسکی به غرب را ندادند و انتظارات را برآورده نکردند و آن انتظاری که برای مردم اوکراین ایجاد کرده بودند برآورده نشد و تورم و بیکاری رو به افزایش گذاشت. به این علت بعد از حمله روس ها مردم اوکراین، کی یف را ترک کردند و به مرزهای غربی رفتند. این نشان می‌دهد که غربی ها خیلی توجهی به خواسته های اوکراین نکردند و همکاری سخاوتمندانه ای با اوکراین نداشتند. تا جایی که یکی از مقامات برجسته فرانسوی اخیرا گفته است که ما هیچ وقت به خاطر اوکراین خودمان را با پوتین درگیر نمی کنیم. به این دلیل زلینسکی همیشه از غربی ها گله مند است.

به نظر شما غربی ها اکنون چگون می توانند جلوی عمیق تر شدن این بحران را بگیرند؟

غربی ها الان باید نوعی دیپلماسی پنهانی را عملی کنند چرا که پوتین ۱۵۰ هزار سرباز در مرزهای اوکراین پیاده کرده است و دیگر نمی‌تواند دست خالی برگردد و به اهداف خود در اوکراین نرسد. هم از نظر افکار عمومی و هم از نظر مجلس دوما برای پوتین پذیرفتنی نیست که دست خالی از اوکراین برگردد. از طرفی آقای زلینسکی پایگاه اجتماعی خیلی مستحکمی در اوکراین ندارد بنابراین غربی‌ها با تحریم نمی توانند جلوی پوتین را بگیرند چرا که با آن تحریم‌ها هیچ وقت روسیه به ورشکستگی اقتصادی نمی رسد. با ادامه این روند پوتین به مرد شماره یک جهان تبدیل می شود و تا یک ماه آینده کل اوکراین را می تواند در اختیار بگیرد.

منظور از دیپلماسی پنهانی دقیقا چیست؟

توجه کنیم که پوتین هنوز دست به جنگ تمام عیار نزده است وگرنه اوضاع الان به گونه ای دیگر بود. منظور از این است که غرب و آمریکا باید تعهد بدهند که اوکراین هیچ وقت به ناتو نخواهد پیوست. این چیزی است که غرب باید در یک سیاست ورزی پنهان به روسیه و پوتین بدهد چرا که پوتین به چیزی کمتر از این قانع نخواهد شد. بنابراین حالا وقت آن است که غربی ها تغییر سیاست بدهند. البته اگر می خواهند که پوتین مرد شماره یک جهان نشود.

پس با این تحلیل که غربی ها دست اوکراین را در پوست گردو گذاشته اند موافقید. اما سوال این است که همه می دانند پوتین هیچ وقت نمی‌پذیرد که با پیوستن اوکراین به ناتو درجه نفوذ غرب در منطقه تا آن حد گسترش یابد. از طرفی در واقع غربی ها می‌خواهند بدون اینکه قطره خونی از بینی کسی بیاید به اهدافشان برسند. با آگاهی از این موضوع، پوتین به جز واکنشی که انجام داد یعنی درگیری نظامی، آیا راه حل دیگری می توانست داشته باشد تا بتواند جلوی نفوذ غرب را بگیرد؟

پوتین تنها راهش همین بود و  کار دیگری نمی توانست بکند تا بتواند جلوی غربی ها را بگیرد. خصوصا اینکه غرب نه توقعاتی که برای اوکراینی ها به وجود آورده بود را برآورده کرد نه حالا جز تحریم روسیه کار دیگری می تواند برای اوکراین بکند.

پس به عبارتی می توانیم بگوییم بخشی از مردم اوکراین در این مناقشه طرفدار روسیه هستند؟

نمی توانیم بگوییم مردم آنجا سینه چاک پوتین هستند اما معتقدند زمانی که دولت اوکراین به روسیه نزدیکتر بود شرایط رفاهی و اقتصادی بهتری داشتند تا اکنون که دولت نزدیک به غرب است. بنابراین مردم اوکراین نه از غربی ها دل خوشی دارند چون وعده های زیادی به آنها داده بودند و نه از زلینسکی رضایت دارند. مسکو هم این را می‌داند و به این خاطر پس از به رسمیت شناختن استقلال دو منطقه دونتسک و لوهانسک در پیشروی در خاک اوکراین چندان با مقاومت مردمی مواجه نشده است.

نظرتان راجع به موضع گیری ایران در این مناقشه چیست؟ 

ببینید با توجه به اینکه ایران دل خوشی از غربی ها ندارد و با روسیه هم ارتباط خوبی دارد بنابراین این موضع گیری از طرف ایران طبیعی است. مساله مهم تر این است که با شکست غرب و خصوصا آمریکا در ماجرای روسیه و اوکراین، فضا کاملا به نفع ایران خواهد چرخید. به هر حال منافع کشورها موضوع مهمی است. همان طور که دیدید چین هم خیلی هوشمندانه و زیرکانه از اقدام پوتین حمایت کرد چرا که پیروزی روسیه بر اوکراین منجر به پیروزی چین بر تایوان خواهد شد.

پس معتقدید از نظر روابط بین الملل، ایران موضع درستی گرفته است؟

ایران اصلا نمی توانست موضع دیگری داشته باشد. چه بسا حتی نمی‌توانست بی تفاوت از کنار موضوع بگذرد.

با توجه به اینکه به نظر می رسد پوتین به اهدافش در اوکراین خواهد رسید آیا این مساله در آینده مذاکرات وین برای ایران نفعی خواهد داشت؟

غربی ها در برابر پوتین خیلی منفعلانه عمل کردند و نمی‌خواستند خودشان را با پوتین درگیر کنند. چرا که تبدیل شدن پوتین به مرد شماره یک دنیا خیلی به زیان آنها تمام خواهد شد. شاید این حادثه روی مذاکرات وین اثر مستقیمی نداشته باشد اما از آن طرف غرب در مذاکرات وین به پوتین و روسیه خیلی نیاز دارد. بنابراین نمی‌خواهند باب دیپلماسی و چانه زنی با روسیه را ببندند از این جهت ممکن است فضای مذاکرات به نفع ایران شود اما به طور کلی باعث تغییر مسیر مذاکرات نخواهد شد.

کد خبر 659866

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار سیاست‌خارجی

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 39
  • نظرات در صف انتشار: 4
  • نظرات غیرقابل انتشار: 20
  • IR ۰۷:۴۹ - ۱۴۰۰/۱۲/۰۷
    73 21
    پوتین رفتنی است
    • رحمان IR ۱۸:۲۵ - ۱۴۰۰/۱۲/۰۷
      3 2
      به امید ویاری خدا آری میره جهنم قاتل مردم کش
  • بهزاد IR ۰۷:۵۱ - ۱۴۰۰/۱۲/۰۷
    84 18
    مگر هر الاغی جفتک انداخت شماره یک جهان میشود ؟
  • ایرانی IR ۰۹:۰۸ - ۱۴۰۰/۱۲/۰۷
    24 45
    نظرات کارشناسی واقع بینانه بود .
  • IR ۰۹:۱۱ - ۱۴۰۰/۱۲/۰۷
    30 13
    آمریکا چرا باید برای اوکراین کاری بکند؟! آمریکا بزرگترین برنده این جنگ است. مطمئن باشید آمریکا می‌خواست که روسیه به اوکراین حمله کند چون با این حمله پوتین را برای اروپایی‌ها علم می‌کند و تجهیزات نظامی‌اش را به آنها می‌فروشد و کنترل و نفوذ خودش را در اروپا افزایش می‌دهد و نیروهای نظامی‌ بیشتری به اروپا می‌فرستد و به بهانه تامین امنیت اروپایی‌ها جیبشان را خالی می‌کند. از طرفی با تحریم روسیه قسمتی از بازار انرژی اروپا را در دست می‌گیرد. دوستانی که هنوز ذهنشان در زمان کشورگشایی چنگیز خان و اسکندر سیر میکند بدانید که پیروزی نظامی که با شکست اقتصادی همراه باشد شکست است نه پیروزی. شاید بگویید که چرا پوتین به اوکراین حمله کرد؟ چون پوتین هم نفع زیادی از این ماجرا می‌برد. نابسامانی اقتصادی و دزدی از بودجه عمومی را به جنگ و تحریم وابسته می‌کند و خودش را مبرا می‌کند و سر و کله کاسبان تحریم پیدا می‌شود و همیشه طبقه قدرتمند برعکس مردم عادی از تحریم و جنگ سود برده‌اند. بازندگان جنگ هم مردم اوکراین و روسیه هستند.
    • رضا mbc IR ۱۲:۰۳ - ۱۴۰۰/۱۲/۰۷
      21 8
      حرفت به طرز عجیبی درسته ولی یک چیز دیگه هم بود . مثلا اگر چین بخواد به تایوان یا کره جنوبی حمله کنه از این دو دفاع می‌کنه چرا ؟ چون تکنولوژی های پیشرفته اش را به این کشور منتقل کرده . همون اطلاعاتی که چین جاسوس می‌فرسته براش . خب اگر مثلا تایوان که یک از پیشرفته ترین کشور های دنیاست سقوط کنه یعنی تکنولوژی های آمریکا هم سقوط می‌کنه . در نتیجه معادل سقوط آمریکاست . ولی اوکراین هیچکدام اینها را نداشت . اینم که گفتی باعث سود بیشتر تسلیحاتی میشه هم کاملا درسته
  • AU ۰۹:۱۹ - ۱۴۰۰/۱۲/۰۷
    60 13
    اگر حرف زور و دیکتاتوری فردی را مرد شماره یک جهان میکند پس حتما هیتلر هم مرد شماره یک جهان بود .
    • علی IR ۱۰:۵۲ - ۱۴۰۰/۱۲/۰۷
      5 7
      افرین ولی ناقص نوشتی کل ماجرا این نیست......
    • TR ۱۱:۲۲ - ۱۴۰۰/۱۲/۰۷
      13 5
      بسیار عالی، بهترین و حقیقی ترین تحلیل را نوشتید!... آفرين!
    • اوا براون IR ۱۴:۱۰ - ۱۴۰۰/۱۲/۰۷
      11 9
      بله که رایش سوم آدولف هیتلر درود مرد شماره یک جهان بود. هنوز که هنوز هست از روی ها بگیر تا یهودیت. و انگلیسی ها از اسمش هم میترسن
    • هموطن IR ۰۱:۱۰ - ۱۴۰۰/۱۲/۰۸
      1 3
      پوتین اگه اوکراین را از دست میداد تبدیل میشد به یه کشور درجه چندم و اقتصاش هم از بین میرفت پس چاره ای جز جنگ نداشته
  • جلالی DK ۱۰:۱۶ - ۱۴۰۰/۱۲/۰۷
    33 14
    بزرگ‌ترین احمق جهان …..
    • من IR ۱۲:۴۹ - ۱۴۰۰/۱۲/۰۷
      13 5
      بزرگترین هیولا
  • مجید IR ۱۱:۰۱ - ۱۴۰۰/۱۲/۰۷
    40 14
    دنیا به کسی یا کشوری که به کشور دیگر حمله کند متجاوز و ظالم نگاه میکند
  • احمد IR ۱۱:۰۵ - ۱۴۰۰/۱۲/۰۷
    20 6
    با سلام ایران باید در موقع جمله داعش و کمک به دولت عراق وسوریه این تضمین ها را از آنها می گرفت نه اینکه دولت عراق و اقلیم کردستان در شهادت سردار سلیمانی همکاری کردند.
  • IR ۱۱:۱۵ - ۱۴۰۰/۱۲/۰۷
    17 10
    تاریخ نشون میده که چه دیوان های شماره یک بودن یک دونه که نداریم اوه تا دلتون بخواد شماره یک داریم
  • GB ۱۱:۲۴ - ۱۴۰۰/۱۲/۰۷
    14 7
    اگر پوتین به نتایج درخشانی در این جنگ گریز ناپذیر خود دست پیدا نکند مخالفان حکومت مادام العمر وی در سراسر مناطق تحت نفوذ و روسیه فرصت های طلائی برای ابراز وجود خواهند یافت و اگر جنگ طولانی باشد پوتین نه تنها مرد شماره یک نخواهد بود بلکه به عنوان یک دیکتاتور قدرت طلب و بانی جنگ و کشتار وجه خود را از دست می دهد بنابراین باید به روشی عمل کند که جامعه خود وی و افکار جهانی او را متهم به بحران سازی و توسعه طلبی نکند از جهت دیگر کوتاه کردن دست خیانت غربی ها از کشورهای شرقی ممکن است پوتین را تبدیل به یک قهرمان بزرگ از خاور دور گرفته تا خاور نزدیک نماید و چهره غرب را به شدت مخدوش و مضمحل ساخته و این خطری است که غرب تحمل ندارد و باعث ریزش طرفداران آنها در شرق نیز گردد!
  • رضا IR ۱۱:۳۵ - ۱۴۰۰/۱۲/۰۷
    30 14
    اینهم از کارشناسهامون ! پوتین ممکنه جنایتکار اول دنیا بشه ولی مرد اول دنیا هرگز !
    • IR ۱۴:۱۹ - ۱۴۰۰/۱۲/۰۷
      11 3
      متاسفانه تاریخ را فاتحان می نگارند و چه بسیارند امثال جناب بیاتی که روی اسب برنده شرط بندی کرده اند
  • رضا mbc IR ۱۲:۱۰ - ۱۴۰۰/۱۲/۰۷
    19 11
    آقای دکتر بیگدلی . با تجاوز و اشغالگری کسی به جایی نرسید . همین حالا آمریکا با متحدانی که ساخته دست بالارو داره هر کسی را هم خواست می‌تونه تحریم کنه . به متحدان روسیه نگاه کن ( چین و بزاریم کنار ، کره شمالی و سوریه و چچن و بلاروس و ..... ) حالا آمریکا ( ژاپن ، کره ، اتحادیه اروپا از جمله ۶ ابر قدرت آلمان ، فرانسه ، ایتالیا ، اسپانیا ، هلند و سوئیس که همگی بالای ۱ تریلیون دلار هستن و البته بریتانیا و...... ) پوتین با این کارو نمیدونه چه خیانتی به روسیه کرده همین حالا هزاران تحریم رو سر روسیه آوار شده . هیتلر هم همین رویا را داشت ولی سرنوشت همه میدونن چی بود .
  • IR ۱۲:۱۶ - ۱۴۰۰/۱۲/۰۷
    14 5
    آمریکا آسیا رو به قصد اروپا ترک کرده!!! احتمالا دنبال کارو کاسبی جدیده!
  • IR ۱۲:۲۳ - ۱۴۰۰/۱۲/۰۷
    20 11
    واقعا برای شما با این طرز فکر متاسفم روسیه بااین تحریم ها ایران دوم میشه به نظر سیاست امریکا بود روسیه از نظر اقتصادی بهم میریزد واحد پولش نگاه کن بعد شما میگی مرداول جهان
  • IR ۱۲:۲۷ - ۱۴۰۰/۱۲/۰۷
    20 3
    بهترین موقع است که ایران با دنیا تامل کنیم نفت بشکه ۱۰۰دلار شده اقتصاد ما خیلی بهتر میشه اگر مسولین عاقلی کنندبا ریسمان پوسیده پوتین به قهقراه میرویم
  • سعید IR ۱۲:۴۰ - ۱۴۰۰/۱۲/۰۷
    17 0
    اوکراین 200 میلیارد دلار در سال هزینه انتقال گاز روسیه به اروپا می گیره؟!!!!!! مطمئنی؟!!! 200 میلیارد خیلی پوله آقای کارشناس. کل صادرات روسیه در سال های گذشته از سالانه 400 میلیارد دلار بیشتر نشده بعد چطور اوکراین که اقتصادی در حد یک هفتم اقتصاد روسیه داره همینچین درآمدی فقط از انتقال گاز داشته؟!!
  • ناشناس IR ۱۳:۵۵ - ۱۴۰۰/۱۲/۰۷
    20 20
    قطعا روسیه تجزیه خواهد شد . روسیه فعلی میراث دار تجاوزات 200 ساله تزارها و شوروی است . از کشورهای اسکاندیناوی تا اروپای شرقی و آسیای میانه و قفقاز ایران تا خاور دور را با تجاوز و جنایتکاری بدست آورده است . حتی جنگ حهانی دوم هم حاصل زد و بند پنهانی استالین با هیتلر بود . ایضا حمله صدام به ایران با تشجیع و دستور شوروی صورت گرفت . و همچنین 20 سال است که روسها دارند نان در کاسه خون ملت ایران میزنند و میخورند !!! روسها صاحب پهناورترین کشور دنیا با تمام منابع زیر زمینی و معادن و زمینهای حاصلخیز هستند که هنوز مانند قرون وسطی رفتار میکنند . باید تجزیه شوند .
    • یک ایرانی IR ۱۵:۱۸ - ۱۴۰۰/۱۲/۰۷
      12 1
      کارشناس های ما یه مشت بی سوادن که کار گیرشون نیومده اومده کارشناس شده .
  • اصغر IR ۱۳:۵۸ - ۱۴۰۰/۱۲/۰۷
    34 5
    اگر خود را طرفدار امام حسین می دانیم باید از مظلوم (مردم و دولت اکراین) حمایت کنیم.
    • قباد IR ۰۶:۳۲ - ۱۴۰۰/۱۲/۰۸
      1 1
      هر انسانی با هر دین و مذهبی بایستی نسبت به این زیاده خواهی پوتین جنایتکار معترض باشد . جنایات شوروی سابق که پوتین باقیمانده ان است بیش از هر کشوری برای ایران سرافراز خودمان بوده است.
  • حمید IR ۱۵:۳۹ - ۱۴۰۰/۱۲/۰۷
    21 6
    پوتین زیر پای سربازان ماست این شعار نیست حقیقت هست
    • محسن IR ۱۶:۴۹ - ۱۴۰۰/۱۲/۰۷
      3 5
      درود ب شرفت
  • احمد رضا IR ۱۸:۰۶ - ۱۴۰۰/۱۲/۰۷
    1 1
    پوتین بیگدار به اب نمیزنه وقتی ناتو امریکا که از نسل غربیهاست به مرزهای روسیه رسیدن هشت سال روسهای خود مختار قتل عام میکنن باید حمله میکرد وگرنه تا شش ماه کمتر روسیه رو از داخل تکه میکردن مگه زمان یلتسین روسیه رو به قحطی نرسوند همدیگه رو برایه وعدهغذا میکشن حقوق پلیس کارکنان نداشتن کامیون خارجیرو غارت میکردن دولت مونده بود یلتسین بستری مریض پوتین قدرت گرفت روسیه رو نجات داد وگرنه همون سال امریکا فاتحه روسیه روخانده بود غربیها از ترس انریکا جرآت جز اطاعت ندارن پوتین بخواستش میرسه فقط زنلسکی جون مردم کشورش خودش فدای اعتماد امریکا کرد بد بخت مردم اوکراین مرتیکه رو باید ملت اوکران دار بزنن اعتماد به UsA =مرگ
  • Canada CA ۱۸:۵۶ - ۱۴۰۰/۱۲/۰۷
    1 2
    کارشناس های ما یه مشت بی سوادن که کار گیرشون نیومده اومده کارشناس شده . Kamelan movafegham' Fekr nakonam in baba savade dorost va hesabi dashte bashe
  • شهلا US ۲۲:۰۰ - ۱۴۰۰/۱۲/۰۷
    2 1
    پوتین و هیتلر دو نفر در یک روح
  • ناشناس IR ۲۳:۰۲ - ۱۴۰۰/۱۲/۰۷
    2 2
    پوتین یک متجاوز واشغالگراست
    • اوا براون IR ۱۲:۱۲ - ۱۴۰۰/۱۲/۰۸
      0 1
      حقت م فت نزن پوتین کثیف با پیشوا بزرگ رایش سوم آدولف هیتلر مقایسه نکن اولا روس ها و یهودیت مثل یک از اسم پیشوا میترسن تو کل دنیا طرفداران پیشوا کم نیستن
  • ایران IR ۰۴:۰۲ - ۱۴۰۰/۱۲/۰۸
    1 2
    با اطمینان کامل این رو بدونید که روس ها در این جنگ پیروز می شوند و به تمام اهداف خود می رسند انها اکراین را دوباره به دست آوردند و از ان برای تسهیل دسترسی به اب های ازاد مرکز جهان و اروپا و اسیا و آفریقا استفاده می کنند از این ور تمام کشور های شوروی سابق را تلسیم خود کنند چون دگه هیچ کدام جرأت مخالفت با روسیه را ندارد و بزرگترین ضربه را به امریکا ضد اگر فکر می کنید که تحریم یا هزینه جنگ رو روس ها تاثیر می گذاره سخت در اشتباهید روسیه با مرز زیادی که داره و همچنین امنیت غذایی و انرژی و مواد معدنی و خودکفایی در صنعت نظامی هیچ تحریمی روش کار نمی کنه و این جنگ هم هزینه کمتری از جنگ سوریه برای انها خواهد داشت
    • IR ۱۱:۱۴ - ۱۴۰۰/۱۲/۰۸
      0 1
      شوروی سابق تمام این چیزها را که شما می گویی داشت حتی بیشتر از روسیه امروز و دیدیم که چطور شد و مردمش چطور به فلاکت افتادند. در ثانی هیچ ایرانی وطن پرستی از پیروزی هیچ کدام از کشورهای انگلیس، آمریکا و روسیه خوشحال نمی شود چون همه اینها شدیدترین ضربه ها را در طول تاریخ به کشور ما وارد کردند و هنوز هم در حال چپاول و تحت فشار گذاشتن ایران هستند.
  • مجید IR ۰۹:۲۰ - ۱۴۰۰/۱۲/۰۸
    2 0
    در هر صورت مردم عادی بازنده این جنگها هستند چون خانه کاشانه وفرزند و همسرشان را از دست می دهند وفردا دوباره مانند ایران و عراق دولتمردان در ؛وش هم خواهند بود صدام رفت --ولی دولت کنونی عراق با دولت جمهوری اسلامی گرم میگیرید ورابطه بر قرار می کند خودان را جای آن پدر و مادر بگذاری که فرزندشان را درجنگ از دست دادند --
  • عبدالله IR ۲۱:۵۹ - ۱۴۰۰/۱۲/۰۸
    1 1
    پوتین در حمله به اوکراین بهترین کار را کرد. من از یه عده نوکر صفت متعجبم که چطور جنایات وحشیانه و تجاوز و دخالت ارباب فاسدشان شیطان بزرگ (آمریکا)رو نمی بینند ولی نسبت به عملیات پوتین به منظور حفط امنیت خودش واکنش نشان می دهند . واقعا این عده از دو حال خارج نیستن یا احمقن یا فاسد.