به گزارش همشهریآنلاین به نقل از تسنیم، آیتالله سید حسن عاملی نماینده ولی فقیه در استان و امام جمعه اردبیل در خطبههای این هفته نماز با تاکید بر اینکه نباید در حریم برکههای طبیعی ساخت و سازی صورت بگیرد اظهار داشت: زیبایی یک شهر به عواملی بسته است از جمله برکهها مخصوصا اگر برکه، برکه طبیعی باشد خدای متعال دو برکه طبیعی به شهر ما داده است یکی دریاچه شورابیل و دیگری قوری گل ساخت و ساز در حریم این برکهها ظلم بزرگ به شهر و اهالی شهر و نشان غباوت و بلادت در حفظ امانت است در این خصوص فقط اداراتی که قدرت بیشتری دارند گاهی از ترس و خوف و واهمه مسئولین استفاده میکنند و مجوز میگیرند من اینجا با صراحت اعلام میکنم هر ادارهای داخل رینگ شورابیل ساخت و ساز کند من با دست خودم آن را تخریب خواهم کرد از شما اهالی مکرم اردبیل هم میخواهم با عمل به اصل نورانی آتش به اختیار اجازه ندهید چشم شهر شما را کور کنند.
عاملی ادامه داد: اگر داخل رینگ ادارهای اقدام به ساخت و ساز کرد در لزوم تخریب آن تردیدی به خود راه ندهید من در این عمل مقدس کنار شما خواهم بود از یکی از ادارات که پول هنگفت پروانه هم داده بود و حتی خواست کلنگ بزند، اما با درک اشتباه و ناراحتی اینجانب از تصمیم خود برگشت صمیمانه تشکر میکنم آقای شهردار و شورای شهر حواس خود را جمع کنند و اجازه احداث در رینگ شورابیل را ندهند و اگر تحت فشار بودند حتما استعفاء بدهند، اما امضاء ندهند از شهردار و شورای شهر میخواهم اگر مجوزی در داخل رینگ صادر کردهاند سریعا ابطال آن را اعلام کنند.
خطیب جمعه اردبیل با بیان اینکه اسلام با جنگ و خون ریزی مخالف است تصریح کرد: اسلام با جنگ مخالف است و آن را وصف اهل جهنم میداند إِنَّ ذَلِکَ لَحَقٌّ تَخَاصُمُ أَهْلِ النَّارِ (این منازعه اهل آتش دوزخ محقق و حتمی است) اسلام فقط در موارد بسیار نادر که اضاعه حق شده اجازه جنگ میدهد، اولین آیه جهاد میفرماید: أُذِنَ لِلَّذینَ یُقاتَلونَ بِأَنَّهُم ظُلِموا وَإِنَّ اللَّهَ عَلی نَصرِهِم لَقَدیرٌ (یعنی، چون به شما حمله کرده اند و شما مظلوم شده اید اذن میدهیم دست به شمشیر ببرید).
وی ادامه داد: جنگ حادثه خوبی نیست هزاران خرابی و گرفتاریهای جانی روحی اقتصادی و فرهنگی دارد خداوند فرموده: و الصلح خیر یعنی صلح و آشتی بهتر از جنگ و درگیری است باز خداوند فرموده: وَإِنْ جَنَحُوا لِلسَّلْمِ فَاجْنَحْ لَهَا وَتَوَکَّلْ عَلَی اللَّهِ إِنَّهُ هُوَ السَّمِیعُ الْعَلِیمُ" (و اگر دشمنان به صلح و مسالمت تمایل داشتند تو نیز مایل به صلح باش و کار خود به خدا واگذار که خدا شنوا و داناست) و فرموده: وَلَا تَقُولُوا لِمَنْ أَلْقَی إِلَیْکُمُ السَّلَامَ لَسْتَ مُؤْمِنًا تَبْتَغُونَ عَرَضَ الْحَیَاةِ الدُّنْیَا (و به آن کس که اظهار اسلام کند و به شما سر تسلیم فرود آورد نسبت کفر مدهید تا (مال و جانش را بر خود حلال کنید و) از متاع ناچیز دنیا چیزی غنیمت برید، که غنایم بیشمار نزد خداست).
امام جمعه اردبیل افزود: بشریت از قدیم الایام در این آرزو بوده که همه به حق خود قانع باشند و کره زمین کره بدون جنگ باشد، ولی هیچ وقت و در هیچ دوره این آرزوی مقدس محقق نشد، چون ریشههای آن از بین نرفت و ما آرزو داریم با ظهور حضرت، ولی عصر (عج) و تشکیل حکومت واحد جهانی ریشههای جنگ از بین برود و لذا یک اسمحضرت آرزوست. «اُمْنِیَّةُ شائِق یَتَمَنّی مِنْ مُؤْمِن وَمُؤْمِنَة ذَکَرا فَحَنّا» (آرزوی هر مشتاقی که آرزو کند، از مردان و زنان مؤمن که تو را یاد کرده، از فراقت ناله کنند) حضرت ولی عصر ریشهای کار میکند و این هنر بزرگ مدیریت است حضرت ریشههای جنگ را از بین میبرد ریشههای جنگ عبارتند از: جهالت، نابالغی و کوچک بودن، ریاست طلبی، سلطه طلبی، کشورگشایی یعنی دعوا روی خاک انگیزههای دینی و مذهبی و انگیزههای قومی و نژادی.
وی با اشاره به شرایط پس از ظهور گفت: وقتی حضرت تشریف بیاورد جهالت نیست دست روی سر انسانها میکشد انسانها بالغ میشوند مملکت هم و احد است یعنی جهان وطنی محقق میشود پس کشورگشایی و سلطه طلبی معنی ندارد رهبری نیز واحد است پس ریاست طلبی معنی ندارد دین نیز واحد است «لِیُظهِرَهُ عَلَی الدّینِ کُلِّهِ» پس جنگ دینی و مذهبی هم معنی ندارد انگیزه قومی و نژادی نیز از بین میرود، چون امام عصر تعدد قومی را به اصل وضع خود بر میگرداند خداوند فرموده انسانها را یک قوم نیافریدیم و به صورت اقوام مختلف آفریدیم لتعارفوا، «ان اکرمکم عندالله اتقاکم» تعدد قومی برای این نیست که ترک به فارس فحش بگوید و فارس به ترک یا کرد به ترک و ترک به کرد همه اینها شرعاً حرام و رفتار شیطانی است خلاصه اینکه تعصب نژادی در زمان حضرت دفن میشود.
امام جمعه اردبیل ادامه داد: دوافع جنگ در بشر آنقدر زیاد است که اگر خداوند تدبیر نمیکرد خون ریزیهای وحشتناک رخ میداد یک تدبیر خداوند این است که خداوند شر بعضی از قدرتهای اهریمنی را با قدرتهای دیگر دفع کرده است در قرآن فرموده: «وَلَوْلَا دَفْعُ اللَّهِ النَّاسَ بَعْضَهُم بِبَعْضٍ لَّفَسَدَتِ الْأَرْضُ وَلَکِنَّ اللَّهَ ذُو فَضْلٍ عَلَی الْعَالَمِینَ» (و اگر خدا برخی مردم را در مقابل بعضی دیگر بر نمیانگیخت فساد روی زمین را فرا میگرفت، و لیکن خدا، خداوند فضل و کرم بر همه اهل عالم است) وَلَوْلَا دَفْعُ اللَّهِ النَّاسَ بَعْضَهُمْ بِبَعْضٍ لَهُدِّمَتْ صَوَامِعُ وَبِیَعٌ وَصَلَوَاتٌ وَمَسَاجِدُ یُذْکَرُ فِیهَا اسْمُ اللَّهِ کَثِیرًا وَلَیَنْصُرَنَّ اللَّهُ مَنْ یَنْصُرُهُ إِنَّ اللَّهَ لَقَوِیٌّ عَزِیزٌ (و اگر خدا (رخصت جنگ ندهد و) دفع شر بعضی از مردم را به بعض دیگر نکند همانا صومعهها و دیرها و کنشتها و مساجدی که در آن (نماز و) ذکر خدا بسیار میشود همه خراب و ویران شود؛ و هر که خدا را یاری کند البته خدا او را یاری خواهد کرد، که خدا را منتهای اقتدار و توانایی است).
نظر شما