مجموع نظرات: ۰
سه‌شنبه ۱۷ اسفند ۱۴۰۰ - ۱۳:۲۰
۰ نفر

آیا استراتژی سئوی شما نتیجه داده است؟ آیا می توانید این نتایج را به مشتریان یا رئیس خود ثابت کنید؟ یکی از بزرگترین چالش‌های متخصصان سئو در سرتاسر جهان، نه تنها ایجاد محتوایی است که باعث رتبه‌ بندی یا افزایش ترافیک می‌شود، بلکه این است که بتوانند تأثیرات استراتژی خود را با گزارش‌های خوب ارائه دهند.

گزارش سئو چیست؟.jpg

یک گزارش خوب می‌تواند وضعیت موجود و نتایج به‌دست‌آمده را ارائه کند. در اینجا خواهید دید که چگونه می توان یک گزارش سئوی خوب تهیه کرد و متوجه خواهید شد که معیارهای اصلی که میزان موفقیت آن ها باید در گزارش سئو ذکر شود کدامند.

با ایجاد یک گزارش سئو، می توانید سلامت سئوی وب سایت خود، تاثیر عملکرد فعالیت های سئوی خود و رتبه های کلیدی را مشاهده و ارزیابی کنید تا با استفاده از اطلاعات آن، استراتژی های سئو بعدی را پایه ریزی کنید. با این حال، ایجاد یک گزارش SEO می تواند بسیار دشوار باشد، به خصوص اگر ندانید که چگونه گزارش بنویسید، از کجا داده ها را دریافت کنید، یا روی کدام معیارها تمرکز کنید. اگر در سئو مبتدی هستید، پیشنهاد میکنیم ابتدا مقاله سئو چیست را مطالعه نمایید.

گزارش سئو چیست؟

گزارش سئو بخشی جدایی ناپذیر از استراتژی بازاریابی شما است.
چه در یک شرکت سئو کار می کنید و چه در فریلنسر یا عضو تیم سئو هستید، یک گزارش سئو خوب لازم است تا اطمینان حاصل شود که مدیر یا مشتری شما می توانند به راحتی عملکرد و بازگشت سرمایه فعالیت های مختلف سئو را اندازه گیری کنند. شما نه تنها باید شاخص های کلیدی عملکرد (KPI) را در اختیار آنها قرار دهید، بلکه باید به آنها کمک کنید تا اطلاعات مفیدی به دست آورند. خواه گزارش ماهانه سئو، فصلی یا سالانه باشد، اطلاعات خاصی وجود دارد که مشتری شما انتظار دارد آن را ببیند. از موارد زیر بعنوان اصلی‌ترین ضروریات یک گزارش در قالب سئو یاد می‌شود:

  • ترافیک سایت

احتمالاً مهم‌ترین موردی که باید در یک گزارش سئو ارائه شود، مبحث ترافیک سایت است. در واقع پس از اطلاع از پتلفرم مورد استفاده‌ی یک سایت که ممکن است گوگل آنالیتیکس یا هر نوع پلتفرم دیگر باشد، متخصص سئو موظف است در بازه‌های زمانی تعیین شده توسط مدیریت سایت اقدام به ارسال گزارش کند. معمولاً در این بخش از گزارش پارامتر session دارای اهمیت بیشتری است.

  • رفتار کاربران

از دیگر مواردی که برای مدیریت یک سایت دارای اهمیت زیادی است، بررسی رفتارهای کاربران است که این موضوع می‌تواند در بخش‌های مختلف مانند بانس ریت، مدت زمان بازدید هر کاربر، تعداد صفحات در هر بازدید و مواردی از این دست در نظر گرفته شود. پر واضح است که انتقال اطلاعات کاملاً صحیح در این خصوص در قالب گزارش سئو توسط تیم سئو به خوبی می‌تواند اقدامات بعدی مدیر و محتوانویس‌های سایت را تعیین کند.

  •  صفحات فرود

در نظر گرفتن و بررسی صفحات فرود توسط یک تیم سئو دارای اهمیت است. در واقع شناسایی اینکه کدام صفحات از سایت دارای بازدید بیشتری هستند و ترافیک بالاتری را مصرف می‌کنند به مدیران وب‌سایت‌ها کمک خواهد کرد تا به بررسی کیفیت صفحات مشخص شده بپردازند تا از این‌رو بتوانند کاربر بیشتری را جذب کنند. همچنین ارائه گزارشات سئو مبنی بر اینکه چه صفحات جدیدی می‌توانند قابلیت تبدیل شدن به یک صفحه فرود با ارزش را داشته باشند نیز بسیار مهم است که باید توسط یک تیم سئو در گزارش سئو لحاظ شود.

  • حضور در نتایج جستجو

از جمله وظایف مهم یک تیم سئو بررسی سایت از لحاظ نتایج کلماتی است که در سرچ گوگل وجود دارند. در واقع بررسی و استخراج کلماتی که در گوگل دارای رتبه هستند و در نتایج به کاربران نمایش داده می‌شود اطلاعات بسیار با اهمیتی است که باید در گزارشات سئو لیست شوند. این اطلاعات حیاتی به مدیران سایت‌ها کمک خواهد کرد تا روی کلمات استخراج شده بیشتر کار کنند و یا حتی کلمات مشابه را بررسی و تقویت نمایند.

  • سرعت سایت

همانطور که می‌دانید سرعت یک سایت تأثیر بسزایی در سئو وب سایت دارد. در واقع هر چه سرعت بارگذاری یک وب‌سایت کمتر باشد، احتمالاً از دید گوگل جذاب‌تر است و سایت مورد نظر به کاربران بیشتری نمایش داده می‌شود. حال سرعت یک سایت ممکن است در بازه‌های زمانی مختلف به دلایلی همچون تغییر کدها، نصب برنامه (ماژول)، در نظر گرفتن قالب جدید و مواردی از این دست، دچار تغییرات شود که مسلماً باید توسط تیم سئو مورد بررسی قرار گرفته و در گزارش سئو مطرح شود.

  • حالت‌های ایندکس

همانطور که می‌دانید مطالب جدید یک سایت باید در گوگل ایندکس شوند. این موضوع برای به نمایش درآمدن مطالب به کاربران حیاتی است. حال ممکن است به دلایل مختلف کار ایندکس مطالب با مشکل روبرو شود که یکی از آنها تأخیر در ایندکس است. حال متخصص سئو باید در هر بازه‌ی زمانی چنین موارد مهمی را بررسی کرده و در صورت نیاز در چک لیست گزارش سئو به طور کاملاً دقیق موارد مورد نیاز را ذکر کنند. البته ناگفته نماند که یک متخصص سئو راه‌کارهای رفع این مشکل را نیز ارائه خواهد داد.

  • ایرادات سایت (صفحات ۴۰۴ و غیره)

هر سایتی ممکن است دارای صفحات ۴۰۴ و مواردی از این دست باشد که یک سئوکار ملزم به بررسی کلی سایت و شناسایی لینک‌های مشکل‌دار است. در واقع بررسی این مورد و پیشنهاد برای رفع مشکلات این‌چنینی بر عهده‌ی تیم سئو بوده که باید در گزارشات سئو ثبت شوند. همانطور که می‌دانید وجود چنین لینک‌هایی برای ارتقا سئو یک سایت سم محسوب می‌شود و هر چه زودتر باید به رفع کامل آن اقدام شود.

چرا باید یک گزارش سئو ایجاد کنید؟

هدف اولیه از ایجاد یک گزارش سئو این است که بفهمید مردم چه چیزی را جستجو می کنند، از چه کلماتی استفاده می کنند، دنبال چه راه حل هایی هستند و چه نوع محتوایی را می خواهند. هنگامی که هدف مخاطبان خود را درک کردید، می توانید مسیر افزایش سئو سایت را هموار کنید. ثانیا، با تمرکز بر تمام معیارهای کلیدی سئوی خود، اغتماد رییس یا کارفرمای خود را جذب می کنید.  علاوه بر این، با ایجاد یک گزارش سئو، می توانید عملکرد استراتژی ها و تاکتیک های سئوی خود را اندازه گیری کنید. به این ترتیب، می توانید تعیین کنید که کدام کمپین ها بهترین عملکرد را دارند و کدامیک نه.

ابزارهای مورد نیاز برای گزارش سئو

ابزارهای سئو زیادی وجود دارد که می توانید از آنها برای ایجاد گزارش سئو استفاده کنید. چالش این است که تعداد آنها بسیار زیاد است. برای یک تحلیلگر یا مدیر سئو که پروژه ها، کمپین ها و وب سایت های متعددی را مدیریت می کند، جمع آوری داده ها از چندین ابزار کار سختی است. برخی از بهترین ابزارهای لازم برای تهیه گزارش سئو عبارند از:

  • Google Search Console (GSC)
  • ahresf
  • moz
  • Google Analytics
  • screaming frog

اگر یک شرکت سئو معتبر را استخدام کرده اید، آنها باید گزارش های منظمی را ارائه دهند که شامل معیارهای بالا باشد. اگر در زمینه سئو تازه کار هستید و نمی‌دانید که یک گزارش سئو شامل چه مواردی است، حتماً موارد اولیه مانند ترافیک و بک لینک‌ها را در نظر بگیرید. گزارش‌دهی احتمالاً هرگز فعالیت مورد علاقه کسی نخواهد بود؛ اما بسیار مهم است که شما این کار را برای داشتن مشتریانی راضی و درآمد خوب انجام دهید.

کد خبر 662590

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha