که در نخستین مرحله این اقدام در مورد پرداخت صورتحسابهای تلفن همراه اجرا شده است و قرار است به دیگر خدمات پرداخت صورت حساب نیز تسری پیدا کند.
1. دریافت کارمزد در قبال ارائه خدمات در نظام بانکی، امری رایج در تمام دنیاست و پذیرفته شده است. در ایران نیز در چارچوب اجرای اصلاحات بانکی این اقدام ضروری بود؛ منتها اجرای این مسئله زمانی از سوی شهروندان قابل هضم است که حقوق آنها نیز در نظام بانکی به نحو احسن رعایت شود و حداقل به شان و وقت آنها در بانکها احترام گذاشته شود. بنابراین بانکها باید روی دیگر این سکه را هم ببینند و خود را برای رعایت حقوق شهروندان نیز آماده کنند.
2. مجوز اخیر برای دریافت کارمزد ارائه خدمات بانکی با هدف تشویق مردم به استفاده از سامانههای الکترونیکی بانکی صورت گرفته که امری پذیرفته شده و روشی مناسب است که در نهایت، هم به نفع بانکهاست و هم به نفع مردم؛ اما
اولا، هرچند این مجوز در چارچوب بسته سیاستی بانک مرکزی صادر شده ولی ضرورت داشت قبل از اجرا آگاهسازی لازم برای شهروندان در این زمینه صورت میگرفت تا مردم یک مرتبه با دریافتهای جدید و مبهم مواجه نشوند؛
ثانیا، نگاهی به سامانه الکترونیکی بانکها اعم از خصوصی و دولتی نشان میدهد که این سامانهها هنوز در ابتدای راهاند و کمتر از 5درصد خدمات بانکی در حال حاضر به صورت الکترونیکی صورت میگیرد. [آشنایی با سامانه تسویه ناخالص آنی (RTGS)]
مردم از خودپردازهای بانکی نیز همچنان ناراضی هستند
موضوع آگاهی و شناخت شهروندان نسبت به نحوه ارائه الکترونیکی خدمات بانکی و آمادگی سامانههای اینترنتی برای پاسخگویی به نیازهای شهروندان با توجه به دامنه و سرعت آن نیز داستان خود را دارد. بنابراین در شرایطی که زیرساختهای لازم برای این کار صورت نگرفته و هنوز سامانههای الکترونیکی بانکها توسعه پیدا نکردهاند چه انتظاری میتوان داشت که شهروندان گرایش به استفاده از این سامانهها داشته باشند؟