گروه اجتماعی- مینا شهنی: سبد کالای ماه مبارک رمضان به مددجویان نرسید

وزیر رفاه چندی پیش به تمامی مددجویان تحت پوشش سازمان بهزیستی و کمیته امداد وعده یک سبد کالا به مناسبت ماه رمضان را داده بود که با وجود گذشت بیش از 2 هفته از پایان ماه رمضان این سبد هنوز به دست مددجویان نرسیده‌است.

عبدالرضا مصری، اوایل مهرماه گفته‌بود: تا پایان ماه مبارک رمضان به 2 میلیون و 300هزار خانوار تحت پوشش بهزیستی و کمیته امداد «سبد کالای رمضان» داده می‌شود.

بنابر گفته‌های او، با هدف کمک به خانواده‌های زیر پوشش کمیته امداد و بهزیستی 100 میلیارد تومان به‌عنوان تامین سبد کالا برای 2 میلیون و 300هزار خانوار تحت پوشش این 2 نهاد در نظر گرفته شده ‌است.

گفته می‌شود که قرار بوده سبد کالای رمضان مددجویان با برنامه‌ریزی و هماهنگی از سوی وزارت رفاه در اختیار این 2 نهاد قرار گیرد و توزیع آن بین مددجویان بر عهده کمیته امداد و بهزیستی باشد.

سرپرست کمیته امداد با تاکید بر اینکه نهاد متبوعش مستقل از وزارت رفاه است، تاکید کرده: کمیته امداد از دستگاه‌های تابع وزارت رفاه و تامین اجتماعی نیست که بودجه آن توسط وزارت رفاه تامین شود.

حسین انواری 28 مهرماه با اعلام این مطلب گفته‌بود: کمیته امداد تابع وزارت رفاه نیست و دولت باید امکانات را به‌طور مستقیم در اختیار این نهاد قرار دهد. 

او با اشاره به اینکه کمیته امداد تاکنون موافقتنامه‌ای برای دریافت بودجه به‌عنوان زیر مجموعه وزارت رفاه به امضا نرسانده است، افزود: این شکل موافقتنامه که ما را تحت پوشش وزارت رفاه قرار می‌دهد، مورد تایید ما نیست.

انواری با بیان اینکه کمک‌های دولت به کمیته امداد درقبال وظایف محوله به این کمیته انجام می‌شود گفت:باید کمک‌های دولت نه از طریق وزارت رفاه بلکه به‌طور مستقیم دراختیار کمیته امداد قرار گیرد.

اشاره چندباره انواری به موافقتنامه و مخالفت با آن شاید بی‌ارتباط با سبد کالای مددجویان نباشد.

 وقتی دولت اعتبار سبد کالا را به وزارت رفاه می‌دهد تا از طریق این وزارتخانه بین سازمان بهزیستی و کمیته امداد تقسیم شود بعید به‌نظر می‌رسد که مسئولان کمیته امداد به این نوع توزیع اعتبارات گردن نهند.

 هر چند سرپرست کمیته امداد از محتوای موافقتنامه چیزی نگفته اما تاکید چندباره‌اش بر این نکته که کمیته امداد زیر مجموعه وزارت رفاه نیست گلایه‌ای غیرمستقیم از راهی است که دولت در پیش گرفته‌است. 

هنوز یادمان نرفته که در روزهای پایانی سال گذشته و به هنگام تنظیم لایحه و قانون بودجه، پس از آنکه از سوی دولت پیشنهاد داده شد تا بودجه کمیته امداد از طریق وزارت رفاه در اختیار این نهاد قرار گیرد مسئولان کمیته امداد با سرسختی مثال زدنی تلاش کردند تا جلوی اجرای این تصمیم را بگیرند که بالاخره نیز خواسته کمیته امداد به نتیجه رسید.

این بار نیز شاید مهم‌ترین دلیل تاخیر تحویل سبد کالا به مددجویان مشکلی باشد که حل آن جز با جلب نظر موافق کمیته امداد ممکن نخواهد شد.

 دلیل تاخیر در توزیع سبد کالای مددجویان هر چه که باشد، توجیه شدنی نیست؛ وعده‌ای که با موافقت دولت به مددجویان داده شده، بهتر است هر چه زودتر عملی شود. 

در روزهایی که منتظر هدفمند‌شدن یارانه‌ها هستیم و به گفته وزیر رفاه قرار است افرادی که عضو دهک‌های پایین‌دستی کشورند به‌ویژه مددجویان تحت پوشش نهادهای حمایتی از جمله کمیته امداد و بهزیستی بیشترین سود را ببرند، این تاخیر چه معنایی ممکن است داشته‌باشد؟

کد خبر 66386

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز