وزارت دفاع اوکراین از روز شنبه استفاده از فناوری تشخیص چهره با هوش مصنوعی عرضه‌شده بوسیله یک شرکت آمریکایی را در مقابله با روسیه آغاز کرده است.

facial

به گزارش همشهری آنلاین به نقل از رویترز  یک مدیر ارشد استارت‌آپ آمریکایی هوش مصنوعی «کلیرویو» (Clearview AI) می‌گوید این شرکت این فناوری را برای شناسایی مهاجمان روس، مقابله با  دروغ‌زسانی و شناسایی مردگان به اوکراین عرضه کرده است.

به گفته لی ولوسکی، مشاور شرکت «کلیرویو» و دیپلمات سابق در دوران اوباما و بایدن، اوکراین دسترسی آزاد به موتور جستجوی قدرتمند این شرکت برای تشخیص چهره‌ها را دریافت کرده است و به این ترتیب مقامات می‌توانند از آن برای کاربردهایی از جمله شناسایی افراد مورد نظر را در ایست‌های بازرسی استفاده کنند.

هوان تون-دت، مدیر عامل «کلیرویو» پس از حمله روسیه به اوکراین در نامه‌ای به کی‌یف پیشنهاد کمک به این کشور را داد.

«کلیرویو» می‌گوید ان فناوری را به روسیه که اقداماتش در اوکراین «عملیات ویژه» می‌نامد، عرضه نکرده است.

قبلا یک سخنگوی «وزارت تحول دیجیتال اوکراین» گفته بود که پیشنهادهای شرکت‌های هوش مصنوعی آمریکایی مانند «کلیرویو» را در دست بررسی دارد. بسیاری از شرکت‌های غربی وعده کمک به اوکراین از لحاظ سخت‌افزارهای اینترنتی، ابزارهای امنیت سایبری و سایر کمک‌ها را داده‌اند.

هوان تون- دت، بنیانگذار این شرکت در نامه‌اش می‌نویسد بیش از ۲ میلیارد تصویر به دست آمده از سرویس رسانه اجتماعی روسی Vknotakte را در پایگاه داده‌هایش که حاوی بیش از ۱۰ میلیارد عکس است، در اختیار دارد.

تون-دت می‌گوید این فناوری هوش مصنوعی می‌تواند شیوه آسانتری نسبت به اثر انگشت برای شناسایی افراد مرده در اختیار اوکراین بگذارد و حتی در موارد آسیب‌دیدگی صورت هم کار می‌کند. به گفته او، این فناوری همچنین می‌تواند برای رساندن آوارگان جداشده به خانواده‌هایشان، شناسایی ماموران روسی و کمک به دولت اوکراین در افشای دروغ‌های مربوط به جنگ در رسانه‌های اجتماعی کمک کند.

کلیرویو از یک پایگاه داده‌های مرتبا فزاینده حاوی بیش از ۱۰ میلیارد عکس استفاده می‌کند که از تصویرهای پست‌شده عمومی در اینترنت به دست آمده‌اند. سپس نتایج به وب‌سایت‌هایی مانند فلیکر، اینستاگرام و گتی ایمجز پیوند می‌یابند تا شرح این عکس‌ها و جزئیات بیشتر درباره سوژه‌هایشان به دست آید.

کلیرویو که خدماتش را عمدتا به ضابطان قانونی در آمریکا می‌فروشد، با چند پرونده دادخواهی در این کشور درگیر است که این شرکت را متهم می‌کنند با به دست آوردن تصاویر از اینترنت حقوق مربوط به حریم شخصی افراد را زیر پا گذاشته است. کلیرویو مدعی است که شیوه گردآوری داده‌هایش شبیه کاری است که موتور جستجوی گوگل انجام می‌دهد. اما چندین کشور از جمله انگلیس و استرالیا این شیوه را غیرقانونی می‌شمارند.

کد خبر 663931

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha