چهارشنبه ۱ آبان ۱۳۸۷ - ۰۵:۱۶
۰ نفر

گروه ورزشی: نتایج المپیک هنوز محمدرضا یزدانی‌خرم را دنبال کرده و همراه اوست.

 گرچه کمیته بررسی نتایج ضعیف کاروان ورزشی ایران در المپیک که با دستور رئیس جمهور و برای اعلام مقصران شکست در پکن  هنوز گزارش خود را اعلام نکرده اما در جلسات مختلف در مجلس یا سازمان ورزش به شدت از نتایج کشتی‌گیران در مسابقات پکن انتقاد شده است و هر چند هر از چندگاهی  نیز اهالی کشتی و ورزش به شدت سیاست‌های مدیریتی فدراسیون کشتی را مورد نقد قرار می‌دهند.

در این میان واکنش سازمان ورزش به نتایج کشتی‌گیران المپیکی همراه بود با سکوتی معنادار که گاهی اوقات برخی از معاونین سازمان در گفت‌وگوهای رسانه‌ای آن را مورد توجه قرار می‌دادند و یکی از دلایل ناکامی کلی کاروان ورزش در المپیک عنوان می‌کردند. کمیته ملی المپیک نیز به عنوان متولی اصلی مسابقات المپیک در جستجوی دلایل افت کشتی، برخی مسائل از جمله ضعف کادرفنی را به عنوان یکی از مسائل اصلی ناکامی پکن عنوان می‌کردند.

هجمه ابتدایی که به فدراسیون یزدانی‌خرم وارد شد، به نظر می‌رسید که با مرور زمان به پایان خواهد رسید اما انگار این خود ابتدای راهی بود برای اتفاقات بعدی. رئیس سازمان تربیت‌بدنی برای اولین‌بار در گفت‌وگویی رسانه‌ای به موضوع کشتی و نتایج آن واکنش نشان داد. او با اشاره به نتایج کشتی در پکن و ضرورت تغییرات در مدیریت فدراسیون می‌گوید: «اگر به این نتیجه برسیم که نتایج کشتی در المپیک ضعیف بوده است، تغییراتی ایجاد خواهیم کرد.»

این در حالی است که بسیاری از اهالی کشتی و ورزش، کمیته‌های بررسی‌کننده در مجلس و سازمان ورزش و رسانه‌ها معتقد هستند آنچه برای کشتی ایران در پکن رخ داد، بی‌سابقه بوده است.»

محمد علی‌آبادی در حاشیه مراسم استقبال از تیم فوتبال نوجوانان در فرودگاه،  در پاسخ به سئوال فارس مبنی بر اینکه قول داده بود با فدراسیون‌هایی که در المپیک نتایج ضعیف کسب کرده برخورد می‌کند اما چرا در مورد فدراسیون کشتی و  با نتایج ضعیفی که کسب کرد، این اتفاق رخ نداد، اظهار داشت: «شک نکنید به حرف‌هایی که زدیم عمل می‌کنیم. کمیته بررسی تشکیل دادیم و آنها در حال حاضر مشغول بررسی عملکرد کشتی هستند.» وی افزود: «در صورتی به این نتیجه برسیم که آنها در المپیک عملکرد ضعیفی داشته‌اند بدون شک تغییراتی ایجاد خواهیم کرد.»این برای اولین‌بار است که رئیس ورزش در واکنشی  کسب نتیجه ضعیف در المپیک را منوط به ایجاد تغییرات می‌داند.

گروه مخالفان تشکیل می‌شوند

در مقابل این تحرکات، گروهی از کشتی‌گیران مخالف‌خوانی خود را با فدراسیون کشتی علنی می‌کنند. در این رابطه پس از آنکه گروهی از پیشکسوتان در جلسه‌ای هم‌اندیشی به نقد کشتی نشستند، علیرضا حیدری که به عنوان لیدر این جریان شناخته شده خبر می‌دهد که این گروه از اهالی  کشتی سعی در ایجاد تشکلی رسمی در جامعه کشتی دارند. به گفته سرمربی تیم‌ملی آزاد در مسابقات جهانی 7002 باکو، اعضای تشکل کشتی برای ثبت قانونی آن در وزارت کشور تلاش می‌کنند.»

در حالی که کشتی ایران در بیست و نهمین دوره بازی‌های المپیک 8002 بیجینگ، ناکامی بزرگ بود و به کسب تنها یک مدال برنز در این رقابت‌ها بسنده کرد، تعدادی از بزرگان این رشته در هفته‌های گذشته اولین نشست خود را تحت عنوان گردهمایی اهالی کشتی برگزار کردند.»

در خصوص تشکیل دومین جلسه این گروه، علیرضا حیدری که نقش به‌سزایی در برپایی این نشست داشت، می‌گوید: «به دنبال رسمی‌کردن گروه‌مان در وزارت کشور هستیم. باید مدارک تکمیل شود و اساسنامه داشته باشیم. هیأت مؤسس را تشکیل دهیم و چند نفر را از بین خودمان به عنوان هیأت‌رئیسه، نایب‌رئیس، دبیر و روابط عمومی انتخاب کنیم.»
وی تاکید کرد: «به زودی انتخاباتی برگزار خواهیم کرد و قطعاً در جلسات بعدی تعداد افراد نیز افزایش خواهند یافت.»

در مقابل این جریان اما یزدانی‌خرم معتقد است جمع منتقدان او فاقد صلاحیت‌هایی برای نقد و واکاوی نتایج المپیک هستند و به همین دلیل گروهی از آنها را پس از مشاهده مسائلی خاص از فدراسیون کنار گذاشته است. وی می‌گوید فدراسیون او از نظر سلامت در حوزه‌های مختلف یکی از بهترین‌های کشتی است.

حیدری اما در خصوص واکنش فدراسیون کشتی در رابطه با تشکیل این گروه، می‌گوید: «به هر حال یزدانی‌خرم هم نظر خودش را دارد و فکر می‌کنم بهتر است او در این مورد با درایت‌تر برخورد کند.»

سرمربی سابق تیم‌ملی در دوران فدراسیون یزدانی‌خرم  با اشاره به عدم پیگیری شکست المپیک، تصریح کرد: «ما در این نشست سعی داریم مقصر و دلائل این ناکامی را جستجو کنیم چون برای کشتی از بیت‌المال هزینه شده و این در حالی است که در گوشه‌ای از ایران افرادی وجود دارند که حتی نمی‌توانند برای تغذیه خود از برنج استفاده کنند. پولی که هزینه ورزش می‌شود سهم این افراد نیز هست و به همین دلیل باید کشتی و رشته‌های ناکام در المپیک بازخواست شوند.»

سهم از شکست

حیدری تاکید کرد: «اگر مقامات بالای ورزش نخواستند در این مورد از فدراسیون کشتی توضیح بخواهند این حق اهالی کشتی است که بدانند چه اتفاقاتی در تیم‌های کشتی رخ داده است. در این ناکامی هرکس سهم خودش را دارد. کشتی‌گیر، مربی، فدراسیون و ... باید دید سهم افراد چقدر بوده است اما در وهله اول این شکست بزرگ به متولی این رشته که فدراسیون کشتی است باز می‌گردد. »

دارنده 6 مدال جهانی و المپیک خاطرنشان کرد: «هیچ نشستی به وجود نمی‌آید مگر آنکه سیر طبیعی خود را طی کرده و با موج اصلی حرکت کند. دلیلی ندارد شاخه و شعبه‌ای وجود داشته باشد. ما نمی‌خواهیم این تشکل فقط در مورد ناکامی المپیک به بحث بپردازد و به این مورد محدود شود. این را نیز باید در نظر گرفت که گاهی شاید فدراسیون نتواند از حق خودش دفاع کند اما اهالی کشتی هم‌صدا خواهند شد تا فدراسیون را به حق خود برسانند.»

علیرضا حیدری در مورد حضور فردین معصومی که هم‌اکنون در تیم‌ملی عضویت دارد در اولین گردهمایی اهالی کشتی، گفت: «این یک نشست ساده بود. به هر حال معصومی نیز عضوی از کشتی است که هم از او حمایت خواهیم کرد و هم او مورد نقد قرار می‌گیرد. ما به مسائلی می‌پردازیم که به نفع کشتی باشد و قصدمان زیر سئوال‌بردن افراد و یا جابجایی نیست.»

کد خبر 66420

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز