همشهری آنلاین -مجید جباری: افتتاح ایستگاه متروی بوستان گفتوگو که با ۴۶ متر عمق، دومین ایستگاه عمیق متروی پایتخت به حساب میآید، عیدانه مدیریت شهری تهران برای شهروندان تهرانی است. این ایستگاه امکان دسترسی شهروندان مناطق ۲ و ۶ درمحدوده گوی نصر(گیشا)، خیابان کارگر شمالی، کوی دانشگاه تهران و ادارات و مراکز تجاری از طریق خط ۷ متروی تهران به شبکه ریلی انبوه را فراهم میسازد.
شهردار تهران در این باره گفت: ۶۳۰ دستگاه واگن مترو که سالهای سال بود قرار بود از طریق فاینانس وارد شود با هموار کردن مسیر در آستانه تزریق به ناوگان مترو است.
علیرضا زاکانی که در آیین افتتاح ایستگاه متروی بوستان گفتگو و بهره برداری از ورودی دوم ایستگاه مدافعان سلامت و ۵۶ پروژه شهری منطقه ۲ شهرداری تهران سخن می گفت، با بیان اینکه همه این افتتاحها نمیتواند گوشهای از بزرگی و عظمت مردم تهران را پوشش دهد، افزود: ۶.۵ ماه از فعالیت ما در شهرداری میگذرد و در این مدت تحول در روح و کالبد شهر و تغییر نرم افزاری و سخت افزاری در شهر را همزمان دنبال میکنیم.
ترسیم افق ۱۰ ساله با ۹۰ پروژه کلان
شهردار تهران ادامه داد: همکاران ما در شهرداری افق ۱۰ ساله را ترسیم و ۹۰ کلان پروژه را تعریف کردند، گفت: یکی از این وجوه، حمل و نقل شهری است که شامل سه مقوله مترو، اتوبوس و تاکسی است. ناظر به این سه موضوع امروز صدو چهل و دومین ایستگاه مترو را افتتاح میکنیم. این ۷ خط فعال مترو ۲۵۰۰ واگن لازم دارد؛ اما دارای۱۵۰۰ واگن است که ۳۶۴ واگن آن نیز از رده خارج شده و از این تعداد فعال نیز دو سوم آن به اورهال(تعمیرات اساسی) نیاز دارد.
او همچنین درباره ۶۳۰ واگن مترو که سالها قرار است از طریق فاینانس وارد ناوگان حمل و نقل ریلی تهران شود، گفت: مدیریت شهری در این ۶ ماهه پیگیریهایی را انجام داده و به لطف الهی این ۶۳۰ دستگاه واگن با هموار کردن مسیر از طریق تهاتر با نفت از خارج خریداری و به ناوگان مترو اضافه میشود.
شهردار تهران ادامه داد: همچنین ۷۰۰ واگن از واگن های موجود را از طریق تهاتر با املاک اورهال می کنیم. ضمن اینکه ۱۰۵ واگن ساخت داخل از طریق تهاتر با نفت تهیه میشود و در داخل کشور نیز کار تامین هشت دستگاه واگن و یک رام قطار نهایی شده تا در خدمت مردم قرار گیرد.
تکمیل خطوط مترو طی ۲۰ سال
زاکانی تصریح کرد: در تهران بنا بر یک برآورد و طبق برنامه سوم باید همه خطوط مترو ۲۰ ساله تکمیل شود و روزانه ۱۰ میلیون مسافر توسط مترو جابجا شوند، با تمهیداتی که در حال انجام است، بنا داریم در یک بازه ۵ ساله این ۴ خط را تکمیل کنیم و به لطف الهی بار حمل و نقلی تهران را بر دوش مترو قرار دهیم.
شهردار تهران افزود: ۶ ماه پیش و در شروع کار ما ۲هزارو۲۲۵ دستگاه اتوبوس به مدیریت شهری تحویل شد. در این مدت ۱۷۵ دستگاه خریداری شد. ۵۰۰ دستگاه با تغییر مخازن بازسازی شد و سرجمع ۷۰۰ دستگاه به ناوگان اضافه شده و در سال آینده نیز ۱۰۰۰ دستگاه از طریق وزارت کشور با تقبل ۲۰ درصد هزینه از سوی شهرداری وارد ناوگان اتوبوسرانی میشود. هزارو۳۰۰ دستگاه نیز از طریق دیگر تزریق خواهد شد. ۵۰ دستگاه اتوبوس برقی هم اضافه می شود و مجموعا ۲هزارو۳۵۰ دستگاه اتوبوس به ناوگان اضافه می شود تا شهروندان در این ۲۱۰ خط با شرایط بهتری روبرو شوند.
وی تاکید کرد: در تاکسیرانی تلاش بر نوسازی تاکسی هاست. امیدواریم ۱۰هزار دستگاه را نوسازی کنیم تا تکیه گاه اصلی مردم حمل و نقل و عمومی باشد، چرا که مشکل اصلی در تهران این است که ۷۵ درصد انتقال توسط خودروهای شخصی انجام می شود که آلودگی و ترافیک را در پی دارد.
افتتاح دو ایستگاه مترو در اردیبهشت ۱۴۰۱
شهردار تهران همچنین در حاشیه این مراسم با بیان اینکه سال آینده برنامه ما این است که خطوط ۶ و ۷ را تکمیل کنیم و در کنار آن تکمیل خط پرند را داشته باشیم، تصریح کرد: امیدواریم با بارگذاری روی ایستگاهها و تامین اعتبار بتوانیم عملیات اجرایی ۴ خط دیگر را نیز شروع کنیم و در این ۴ خط باقیمانده نیز ۱۳۸ ایستگاه داریم. همچنین تا اردیبهشت ۱۴۰۱ دو افتتاح دیگر در مترو خواهیم داشت.
او افزود: در کنار آن امیدواریم نوسازی اتوبوس ها را انجام دهیم و ۱۰۰۰ دستگاه اتوبوس نیز از طریق وزارت کشور وارد ناوگان شود و از طرق دیگر نیز اتوبوس ها را تامین کنیم تا در ۲۱۰ خط اتوبوس به صورت کامل در خدمت مردم باشیم.
شهردار تهران گفت: در بخش تجهیزات نیز ۷ خط فعلی مترو ۲هزار و ۵۰۰ واگن نیاز دارد تا سرفاصله حرکت قطارها به ۲.۵ تا ۳ دقیقه برسد. بحث پایانه های مترو را هم داریم مثلا در انتهای خط ۷ در ایستگاه ورزشگاه تختی باید امکانی برای پایانه فراهم کنیم. همچنین باید افزایش واگن ها را نیز در دستور کار قرار دهیم.
برای ساخت این ایستگاه ۳۰۰ میلیارد تومان هزینه شده و به جهت سهولت استفاده شهروندان، خصوصا افراد کم توان جسمی و حرکتی، ۴ دستگاه آسانسور، ۱۰ رشته پله برقی و رمپ های دسترسی معلولان در آن تعبیه شده است.
افتتاح پایانه اکباتان؛ به زودی
معاون حمل و نقل و ترافیک شهرداری تهران هم در این مراسم گفت: پایانه اکباتان یکی از پایانههای موثر مترو تهران است که حداکثر ظرف ۴۵ روز آینده یا اواسط اردیبهشت ۱۴۰۱ افتتاح میشود.
سیدمجتبی شفیعی اضافه کرد: علاوه بر تلاش برای اجرای خطوط باقیمانده ۸ تا ۱۱ مترو، باید بازنگری در هزینههای زائد صورت گیرد. چراکه میتوان با یک بازنگری در طراحی و استفاده از فناوریهای جدید تا ۳۰ درصد هزینهها را کاهش داد.
معاون شهردار تهران گفت: همچنین امیدوارم که همه شهروندان ساکن در اطراف این ایستگاه از خدمات ایستگاه مترو گفتگو بهره مند شوند.
اجرای طرحهایی از دل نیازهای مردم
شهردار منطقه۲ تهران هم در این مراسم با بیان اینکه امروز ۵۶ پروژه در قالب ۳۲ عنوان پروژه تقدیم شهروندان این منطقه میشود، گفت: این پروژهها با هزینهای بالغ بر ۱۰۰ میلیون تومان به سرانجام رسیده است. تعدادی از پروژهها در دوره مدیریت شهری گذشته آغاز و در دوره مدیریت فعلی به اتمام رسیده است و تعداد دیگری از پروژهها در همین دوره آغاز و در مدت زمانی اندک تکمیل شده است.
مهدی صالحی با بیان اینکه پروژهها از دل خواستههای مردمی و محلات برآمده و اجرا شده است، گفت: دو پروژه براساس تماس تلفنی شهروندان با سامانه ارتباطی ۱۳۷ و ۱۸۸۸ بود که با اجرای آنها رضایتمندی شهروندان حاصل شد.
او درباره افتتاح یکی از طرح های مهم منطقه گفت: پل تندرستی جهت اتصال دو فضای شهری و روی بزرگراه شیخ فضل الله نوری ساخته شده است. این پل یکی از پنج پلی خواهد بود که با اجرای آنها ۶۷ کیلومتر فضای شهری برای پیاده روی و استفاده از وسایل حمل و نقلی نظیر اسکوتر و دوچرخه ایجاد خواهد شد.
او با بیان اینکه روددره فرحزاد به عنوان یکی از نقاط آسیبزا در شهر تهران مطرح بود، افزود: درحال حاضر با راهبری قرارگاه اجتماعی شهر تهران، حجم بسیاری از معتادان این محله به محلهای مناسب منتقل شدهاند. امید است که با اجرای پروژه عمرانی محدوده نظیر ایجاد جاده دسترسی، استقرار نگهبان پلیس و … دره فرحزاد به یکی از نقاط خوب شهری تبدیل شود.
به گفته صالحی؛ با همت خیرین حاضر در عرصه ساخت و ساز شهری، ۲ هزار بسته معیشتی (هر بسته به ارزش یک میلیون تومان) در اختیار خانوادههای مستمند این منطقه قرار خواهد گرفت.
نظر شما