گروه بین‌الملل: در پی حمله هوایی نیروهای ناتو در شرق افغانستان، 9 سرباز افغان کشته و 4 سرباز دیگر زخمی شدند

به گزارش بی‌بی‌سی، بالگردهای نظامی نیروهای ائتلاف دیروز به یک پایگاه ارتش افغانستان در ولایت خوست تیراندازی کردند.

وزارت دفاع افغانستان با انتشار بیانیه‌ای، این حادثه را محکوم کرده و خواستار پیگرد قانونی عاملان آن شده است.

وزارت دفاع افغانستان کشته شدن این سربازان در حمله نیروهای بین‌المللی را اسفبار خوانده و گفته است که چنین حملاتی روحیه ارتش افغانستان را تضعیف می‌کند و مانع پیشرفت این نیروها می‌شود.

در بیانیه وزارت دفاع آمده است: ما به مردم افغانستان و ارتش وعده می‌دهیم که با جدیت موضوع را پیگیری کنیم، تا مرتکبان این عمل مطابق قوانین تحت تعقیب قرار گرفته و به محاکمه کشانده شوند.

وزارت دفاع همچنین گفته است هیاتی را به محل حادثه فرستاده تا جزئیات این حمله را با دقت ارزیابی کند.

لطف‌الله بابکرخیل، از مسئولان دولتی در ولایت خوست به رسانه‌ها گفت: بالگردهای جنگی نیروهای خارجی، یک پایگاه ارتش را در منطقه دومنده هدف قرار دادند.

منابع نظامی آمریکا در افغانستان نیز با انتشار یک بیانیه پذیرفتند که واحدی از این نیروها در بازگشت از یک عملیات در این منطقه، درگیر شده‌اند.

در این بیانیه آمده است: در اثر این درگیری، تعدادی از سربازان ارتش افغانستان کشته و زخمی شدند.

گزارش‌ها از محل نشان می‌دهد که این حادثه در اثر یک حمله اشتباهی به وقوع پیوسته است. این منابع همچنین از آغاز تحقیقات در مورد این واقعه خبر داده‌اند.

یک سخنگوی ارشد نظامیان آمریکایی در افغانستان هم گفت: ما در همکاری با مقامات وزارت دفاع تلاش می‌کنیم تا بدانیم که چه اتفاق افتاده است.

برای دست یافتن به حقیقت، یک تحقیقات مشترک راه‌اندازی خواهد شد.

امسال خشونت‌ها در افغانستان افزایش یافته و تعدادی از غیرنظامیان نیز در اثر بمب‌گذاری‌های طالبان و یا حملات نیروهای بین‌المللی به قتل رسیده‌اند.

اوایل امسال، آمریکا، دولت افغانستان و سازمان ملل متحد، تحقیقات مشترکی را در مورد گزارش‌ها مبنی بر کشته شدن 91غیرنظامی افغان در غرب این کشور آغاز کردند.

آمریکا بعدها اعلام کرد که بیش از 30نفر که اکثر آنان را زنان و کودکان تشکیل می‌دهند در حملات آمریکا کشته شده‌اند.

دیروز همزمان با کشتار سربازان افغانستان توسط نیروهای ناتو، دیوید مک کرنان، فرمانده نیروهای ناتو در افغانستان از افزایش حضور جنگجویان خارجی در صفوف شورشیان مسلح مخالف دولت کابل  ابراز نگرانی کرد.

مک کرنان گفت: شاهد افزایش جنگجویان خارجی هستیم و آنان افرادی نیستند که در مناطق جنوبی و شرقی افغانستان زندگی می‌کنند.

 وی یادآور شد که آنان، ازبک، چچنی، عرب، پنجابی و اروپایی هستند و شماری از جاسوسان هم که به‌صورت گروهی و انفرادی برای آموزش مخالفان و یا برای انجام عملیات تروریستی به افغانستان آمده اند، در این بین دیده می‌شوند.

این فرمانده نیروهای آمریکایی تاکید کرد پیروزی در افغانستان، موفقیتی سیاسی است نه نظامی

کد خبر 66511

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز