نیویورک تایمز گزارش می‌کند که کاخ سفید بی‌سروصدا تیمی از مقامات امنیت ملی را مسئول تعیین سناریوهای چگونگی مقابله آمریکا و متحدانش با کاربرد سلاح‌های شیمیایی، بیولوژیکی و هسته‌ای بوسیله روسیه کرده است.

nuclear

به گزارش همشهری آنلاین به نقل از گاردین این این گروه به نام «تیم ببر» (Tiger team) همچنین پاسخ‌ها در صورت نفوذ نیروهای روسیه به قلمروی کشورهای ناتو برای حمله به کاروان‌های حامل سلاح و کمک برای اوکراین را بررسی خواهد کرد.

نیویورک تایمز می‌نویسد این تیم همچنین به بررسی پاسخ‌ها در صورتی که روسیه به دنبال گسترش جنگ به کشورهای همسایه از جمله مولداوی و گرجستان باشد و چگونگی آمادگی کشورهای اروپایی با موج بی‌سابقه آوارگان در این وضعیت خواهد پرداخت.

انتظار می‌رود طرح‌های «تیم ببر» در اجلاس اعضای ناتو در بروکسل در روز پنجشنبه در ملاقات جو بایدن، رئیس‌جمهور آمریکا و ۲۹ کشور دیگر عضو این پیمان مورد بحث قرار گیرد.

هم بایدن و هم ینس استولتنبرگ، دبیرکل ناتو درباره شواهد فزاینده‌ای از آمادگی روسیه برای استفاده از سلاح‌های شیمیایی در اوکراین هشدار داده‌اند.

بر اساس این گزارش یک موضوع عمده برای «تیم ببر» تعیین آستانه‌ای است که می‌تواند پیمان ناتو را به استفاده از نیروهای نظامی در اوکراین وادار کند. بایدن تصریح کرده است که از انجام چنین کاری اکراه دارد، زیرا نگران است مواجهه مستقیم با روسیه باعث تشدید منازعه فراتر از حد کنترل شود و به گفته اخیر او به «جنگ جهانی سوم» بینجامد.

مقامات دولت آمریکا معتقدند احتمال توسل پوتین به سلاح هسته‌ای اندک است، اما روسیه به طور مداوم یادآوری کرده است که سلاح‌های هسته‌ای‌اش آماده هستند و ممکن است در پاسخ به آنچه آن را «تهدید وجودی» می‌نامد، به کار گرفته شوند.

نیویورک تایمز به نقل از یک مقام ارشد دولت آمریکا می‌نویسد هر استفاده‌ای از یک بمب هسته‌ای تاکتیکی «کوچک» بوسیله روسیه- حتی اگر در داخل اوکراین باشد و نه بر ضد یک عضو ناتو- به معنای آن است که دیگر نمی‌توان درباره بیرون ماندن آمریکا و ناتو جنگ مطمئن بود.

کد خبر 666020

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار اروپا

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha