ویلیام برنز، رئیس‌ سازمان اطلاعات مرکزی آمریکا (سیا) روز پنجشنبه گفت تهدید روسیه درباره استفاده بالقوه از سلاح‌های هسته‌ای تاکتیکی یا با قدرت انفجاری پایین را با وجود نبود شواهد زیاد نمی‌توان جدی نگرفت.

Burns

به گزارش همشهری آنلاین به نقل از رویترز  این مشروح‌ترین اظهارات عمومی ویلیام برنز از هنگام حمله روسیه به اوکراین در ۲۴ فوریه (۵ اسفند) بر نگرانی‌ها در این باره تاکید می‌کند که بزرگترین حمله به یک کشور اروپایی از سال ۱۹۴۵ تاکنون خطر رسیدن به مرحله استفاده از سلاح‌های هسته‌ای را ایجاد می‌کند.

دیمیتری مدودوف، معاون رئیس شورای امنیت ملی روسیه و یکی از متحدان نزدیک ولادیمیر پوتین، رئیس‌جمهور روسیه قبلا در روز پنجشنبه گفته بود که مسکو در صورتی که سوئد و فنلاند به پیمان آتلانتیک شمالی (ناتو) بپیوندند، سلاح‌های هسته‌ای و موشک‌های مافوق‌صوت را در «کالینینگراد»- یک منطقه محصور متعلق به روسیه در قلب اروپا (میان لهستان و لیتوانی) مستقر خواهد کرد.

برنز در سخنانش در موسسه فنی جورجیا (جورجیاتک) به «استیصال بالقوه» و شکست‌های پوتین اشاره کرد که نیروهایش دچار تلفات سنگین شده و مجبور شده‌اند پس از ناتوانی در تصرف کی‌یف از برخی بخش‌های شمال اوکراین عقب‌نشینی کنند.

برنز گفت، به این دلایل، «هیچکدام از ما نباید به تهدید انجام‌شده درباره توسل بالقوه به سلاح‌های هسته‌ای تاکتیکی یا با قدرت انفجاری پایین بی‌توجهی کنیم.»

به گفته برنز، با وجود «ژست‌گیری‌های لفاظانه» کرملین درباره به حالت آماده‌باش درآوردن بزرگترین زرادخانه هسته‌ای جهان، «ما شواهد واقعی زیادی از آن نوع صف‌آرایی یا رزم‌آرایی که این نگرانی را تقویت کند، ندیده‌ایم.»

سلاح‌های هسته‌ای تاکتیکی یا با قدرت انفجاری پایین به سلاح‌های هسته‌ای گفته می‌شود که برای استفاده در میدان جنگ طراحی شده‌اند و برخی از کارشناسان تخمین می‌زنند که روسیه دارای حدود ۲۰۰۰ تای آنها است که قابل‌ به کارگیری بوسیله نیروهای هوایی، زمینی و دریایی هستند.

کد خبر 669911

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 1
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • بهروز GB ۱۲:۵۹ - ۱۴۰۱/۰۱/۲۶
    1 0
    پیشروی ها و تعرضات آمریکا در اروپا و دیگر جاها فقط یک نتیجه دارد افزایش تولید و استقرار سلاح های مرگبار، این آتش در پایان دامن خود انگلیس و آمریکا را هم خواهد گرفت.