اوکراین با تردید به قول روسیه در مذاکرات درباره کاهش عملیات نظامی در اطراف کی‌یف و یک شهر دیگر واکنش نشان داد و برخی کشورهای غربی انتظار تشدید حملات مسکو در بخش‌های دیگر این کشور را دارند.

Zelenskiy

به گزارش همشهری آنلاین به نقل از رویترز گفتگوهای صلح با میانجی‌گیری ترکیه در کاخی در استانبول بیش از یک ماه پس از بزرگترین حمله به یک کشور اروپایی از جنگ جهانی دوم که به کشته و زخمی‌شدن هزاران نفر و مجبور شدن حدود ۴ میلیون نفر به گریختن از کشورشان انجامیده است، در جریان است.

حمله روسیه در اغلب جبهه‌ها با مقاومت سخت نیروهای اوکراینی روبرو شد که با وجود به دام افتادن غیرنظامیان در شهرهای تحت محاصره حتی توانستند برخی از قلمروها را پس بگیرند.

آلکساندر فومین، معاون وزیر دفاع روسیه به خبرنگاران گفت: «برای افزایش اعتماد دوجانبه و ایجاد شرایط لازم برای مذاکرات بیشتر و دستیابی به هدف نهایی توافق کردن و امضای توافق، تصمیم گفته شده که به میزان زیادی از فعالیت‌های نظامی ر جهت کی‌یف و چرنیهیف کاسته شود.»

او ذکری از سایر مناطق از جمله ماریوپل در جنوب غرب، سومی و خارکف در شرق و خرسون و میکولائیف در جنوب که شاهد جنگ‌های سنگین بوده‌اند، به میان نیاورد.

ولودیمیر زلنسکی، رئیس‌جمهور اوکراین بعدازظهر سه‌شنبه در واکنش به این اظهارات گفت:‌ «اوکراینی‌ها مردم ساده‌لوحی نیستند.»

«اوکراینی‌ها از قبل در طول ۳۴ روز تهاجم و در بیش از هشت جنگ در دُنباس آموخته‌اند که تنها چیزی که می‌تواند اعتماد ایجاد کند، نتیجه عینی است.»

هشدار درباره حمله در مناطق دیگر اوکراین

وزارت دفاع آمریکا روز سه‌شنبه مدعی شد که فقط شمار بسیار اندکی از نیروهای روسیه از مواضع‌شان در اطراف کی‌یف خارج شده‌اند که بیشتر به یک تغییر موضع شبیه است تا عقب‌نشینی از جنگ.

جان کیربی، سخنگوی وزارت دفاع آمریکا گفت: «همه ما باید آماده حمله عمده‌ای بر ضد سایر مناطق اوکراین باشیم. این وضعیت به معنای آن نیست که حمله به کی‌یف تمام شده است.»

وزارت دفاع انگلیس نیز در بیانیه‌ای در این باره اعلام کرد: «احتمال زیادی وجود دارد که روسیه به دنبال تغییر مسیر قدرت رزمی‌اش از شمال اوکراین به مناطق دونتسک و لوهانسک در شرق اوکراین باشد.»

ستاد مشترک نیروهای مسلح اوکراین نیز  اعلام کرد که وعده روسیه برای محدود کردن عملیات نظامی در برخی مناطق «احتمالا یک تغییر نوبتی واحدهای معین و با هدف گمراه کردن» است.

در مقابل ارتش روسیه نیروهای اوکراینی در شهرهای زیر حمله را متهم کرد که از آتش‌بس برای بازیابی آمادگی رزمی‌شان و ایجاد محل‌های آتشباری درون بیمارستان‌ها و مدرسه‌ها استفاده می‌کنند.

سخنگوی وزارت دفاع آمریکا نیز از «مشورت‌دهی» نیروهای آمریکایی در لهستان به نیروهای اوکراینی در هنگام تحویل سلاح به آنها و همچنین اعزام ۱۰ فروند جنگنده اف-۱۸ و بیش از ۲۰۰ نیرو به کشور همسایه اوکراین، لیتوانی که عضو ناتو است، خبر داد.

پیشنهادهای صلح اوکراین

مذاکره‌کنندگان اوکراینی گفتند بر اساس پیشنهادهای آنها، کی‌یف موافقت می‌کند که به اتحادهای نظامی نپیوندد و میزبان نیروهای خارجی نشود، به شرط اینکه امنیتش بر اساس شرایطی مشابه با «ماده ۵»، بند دفاع جمعی در پیمان نظامی ناتو، تضمین شود.

این پیشنهاد که نیاز به رفراندوم شدن در اوکراین دارد، یک دوره مشاوره ۱۵ ساله درباره وضعیت شبه‌جزیره کریمه که در سال ۲۰۱۴ به روسیه ملحق شد، را هم برای اوکراین محفوظ می‌دارد.

سرنوشت منطقه جنوب غربی دُنباس هم که روسیه خواستار واگذاری آن بوسیله اوکراین به جدایی‌طلبان است، در دیدار رهبران اوکراین و روسیه مورد بحث قرار خواهد گرفت.

به گفته مدینسکی، مذاکره‌کننده روسی پیشنهادهای کی‌یف همچنین شامل موردی درباره مخالفت نکردن روسیه با عضویت اوکراین در اتحادیه اروپا است. روسیه قبلا با عضویت اوکراین در اتحادیه اروپا و به خصوص در پیمان ناتو مخالفت کرده بود.

مدینسکی گفت که هیات نمایندگی روسیه باید این پیشنهادها را بررسی و آنها را به رئیس‌جمهور پوتین ارائه دهند.

مدینسکی بعدا به خبرگزاری تاس گفت که برای آماده کردن موافقت‌نامه صلح «ما هنوز راهی درازی در پیش داریم.»

کد خبر 666765

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار اروپا

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 1
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 1
  • بهروز GB ۲۱:۰۵ - ۱۴۰۱/۰۱/۱۰
    0 0
    «اوکراینی‌ها مردم ساده‌لوحی نیستند» احمق و فریب خورده اند که سرنوشت خود و کشورشان را به تو و آمریکا دادند.