گروه بین‌الملل: مردم عراق بار دیگر با برگزاری تظاهرات در شهرهای مختلف به مخالفت با امضای توافقنامه امنیتی با آمریکا پرداختند.

به گزارش خبرگزاری اصوات عراق، مردم بصره روز گدشته در خیابان‌های این شهر تظاهرات کردند تا مخالفت صریح خود را نسبت به امضای توافقنامه امنیتی میان آمریکا و عراق اعلام کنند.

تظاهرات‌کنندگان شهر بصره نوشته‌هایی به همراه داشتند، که روی آنها نوشته شده بود: به توافقنامه خفت‌بار و به آمریکا نه می‌گوییم.

مردم مناطق غربی شهر سنی نشین فلوجه و رؤسای قبایل و شیوخ عشایر این منطقه هم دیروز علیه اقدامات و تجاوزات نظامیان آمریکایی در عراق تظاهرات کردند. علاوه بر توافقنامه امنیتی، اقدامات امنیتی اخیر آمریکایی‌ها در این منطقه از مهم‌ترین محورهای تظاهرات مردم فلوجه بود.

روز شنبه نیروهای آمریکایی در حمله به خانه‌های مردم در غرب فلوجه، یک شهروند عراقی را کشته و بیش از 6نفر از یک خانواده دیگر را بازداشت کردند.

علی علوانی، یکی از شیوخ قبایل منطقه فلوجه درباره این اقدامات گفت: بسیاری از شیوخ قبایل و افراد سرشناس در فلوجه و مناطق اطراف آن به عملیات بازرسی‌های خانه‌به‌خانه و بازداشت مردم این کشور بدون حضور پلیس عراق اعتراض دارند.

تظاهرات‌کنندگان فلوجه همچنین نسبت به کارشکنی‌های آمریکا در تسلیم نکردن امنیت استان انبار به نیروهای امنیتی عراق خشمگین بودند.

علوانی در این باره گفت: ما از دولت عراق و استانداری استان انبار می‌خواهیم که در توافقنامه تحویل امنیت این استان به نیروهای امنیتی عراقی تجدیدنظر کنند و از نیروهای آمریکایی بخواهند که این استان را ترک کنند و تمام پادگان‌های آن را خالی کنند.

سایه سنگین شکست بر توافقنامه امنیتی

روزنامه‌ انگلیسی ساندی تایمز، دیروز در گزارشی از آخرین تحولات پرونده توافقنامه امنیتی عراق و آمریکا، به نقل از سیاستمداران بلندپایه عراقی نوشت که توافق سرنوشت ساز بین بغداد و واشنگتن در مورد حضور سربازان آمریکایی در عراق پس از 8ماه گفت‌وگو در آستانه‌ شکست قرار دارد.

به نوشته این روزنامه‌ انگلیسی، یک سیاستمدار عراقی نزدیک به گفت‌وگوها گفته است: وضعیت مذاکرات مربوط به توافقنامه امنیتی وخیم است. وی افزود: نوری مالکی، نخست‌وزیر عراق، معتقد است که امضای این توافقنامه یک خودکشی سیاسی است.

رابرت گیتس، وزیر دفاع آمریکا، هفته گذشته مدعی شد که بخش اعظم این توافقنامه انجام شده است. با این حال دولت عراق خواستار بازنگری جدی در مفاد این توافق شده است.

علمای اهل سنت،  توافقنامه را حرام اعلام کردند

چند روز پس از آنکه اکثر مراجع شیعه عراق امضای توافقنامه با آمریکا را حرام اعلام کردند، شیخ حارث الضاری، رئیس هیات علمای مسلمین عراق(اعراب سنی) هم امضای این توافقنامه را حرام اعلام کرد.

شیخ حارث الضاری اظهار داشت که هیات علمای مسلمین عراق بنا به فتوایی که درخصوص توافقنامه‌ امنیتی بغداد و واشنگتن صادر کرده است، امضای این توافقنامه را باطل و حرام می‌داند.

وی افزود: چنین توافقنامه‌ای که بین دو طرف قوی و ضعیف و بین اشغالگران و نمایندگان یک کشور تحت اشغال امضا شود، اساسا باطل است.

کد خبر 66718

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز