پاپ فرانسیس گفته است در حال بررسی دیدار از شهر کی‌یف پایتخت اوکراین است و به طور ضمنی از ولادیمیر پوتین، رئیس‌جمهور روسیه به خاطر حمله به اوکراین انتقاد کرد.

pope

به گزارش همشهری آنلاین به نقل از گاردین رئیس کلیسای کاتولیک در ۸ مارس (۱۷ اسفند) بوسیله  ولودیمیر زلنسکی، رئیس‌جمهور اوکراین و ویتالی کلیچکو، شهردار کی‌یف و رهبران مذهبی اوکراین برای رفتن به پایتخت این کشور دعوت شد.

واتیکان در زمان دعوت دریافت یک نامه را تایید کرد و گفت پاک برای اوکراینی‌ها دعا می‌کند، اما ذکری از هیچ طرح مسافرتی به میان نیامد.

اما هنگامی یک خبرنگار روز شنبه از پاپ که با هواپیما از شهر رُم به جزیره مالت می‌رفت، پرسید آیا این دعوت را مد نظر قرار داده است، فرانسیس گفت:‌«بلکه، این موضوع مطرح است.» او جزئیات بیشتری ذکر نکرد.

بعد پاپ در هنگام ادای سخنرانی شدیداللحنی در کاخ ریاست‌جمهوری این جزیره گفت:‌« از شرق اروپا، از سرزمین برآمدن آفتاب، اکنون سایه‌های سیاه جنگ گسترش یافته است. ما تصور کرده بودیم که تهاجم‌های کشورهای دیگر، جنگ‌های خیابانی وحشیانه و تهدیدهای اتمی خاطراتی غمبار مربوط به گذشته دور هستند. اما، بادهای سرد جنگ که فقط مرگ، ویرانی و نفرت را با خود می‌آورند، با قدرت بر زندگی‌های بسیاری از افراد وزیده‌اند و بر همه ما تاثیر گذاشته‌اند.»

او بدون اینکه نام پوتین را ببرد، گفت: «بار دیگر، فرمانروای قدرتمندی که متاسفانه که مدعاهایی نابهنگام درباره علائق ملی‌گرایانه دارد، ستیز و درگیری را برمی‌انگیزد.»

پاپ فرانسیس قبلا جنگ روسیه در اوکراین را «تهاجمی توجیه‌ناپذیر» خوانده و «وحشی‌گری‌ها» آن را محکوم کرده است، اما مراقب بوده است که به مقصر بودن روسیه در این جنگ اشاره نکند.

پاپ فرانسیس ۸۵ ساله روز شنبه برای سفری دو روزه به مالت رفت تا تلاش کند توجه‌ها را به بحران مهاجرت که جنگ در اوکراین آن را تشدید کرده است، جلب کند.

کد خبر 667239

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار اروپا

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha