مجموع نظرات: ۲
چهارشنبه ۱۷ فروردین ۱۴۰۱ - ۱۰:۵۰
۰ نفر

در دنیای مدرن و پرسرعت امروز افراد می‌توانند بدون توجه به محدودیت‌های مرزهای جغرافیایی در هر نقطه‌ای از جهان زندگی کنند، تحصیلات خود را ادامه بدهند و یا مشغول تجارت و شغل شوند اما لازمه این کارها استفاده از یک زبان رسمی به عنوان ابزار برقراری ارتباط است.

image-20220405223406-1.jpeg

خوشبختانه امروزه افراد می‌توانند در آزمون‌های مختلفی متناسب با نوع نیاز خود شرکت کرده و مهارت‌های خودشان را به چالش بکشند. آزمون آیلتس به عنوان یکی از معتبرترین و شناخته‌شده‌ترین آزمون‌های زبان انگلیسی در سراسر جهان شناخته می‌شود که در بیش از ۱۰۰ کشور جهان برگزار می‌شود و مدرک آن در ده‌ها هزار سازمان مختلف در سراسر دنیا مورد تائید و پذیرش قرار می‌گیرد. در ادامه مطلب به بررسی کامل و جامع آزمون IELTS، قیمت کتاب آزمون آیلتس، انواع آن و سایر جزئیات پرداخته می‌شود.

آزمون IELTS چیست؟

در حقیقت واژه آیلتس (IELTS) مخفف عبارت International English Language Testing است که به معنی سازمان جهانی ارزیابی زبان انگلیسی است و همان‌طور که از معنی آن مشخص است این آزمون می‌تواند میزان مهارت و دانش زبان آموزان را مورد ارزیابی قرار بدهد. آیلتس از جمله معتبرترین و بهترین آزمون‌های زبان انگلیسی در سراسر جهان است که با همکاری کنسولگری انگلستان، مرکز IELTS استرالیا و دانشگاه Cambridge برگزار می‌شود. IELTS در حقیقت آزمون کامل و جامعی است که می‌تواند مهارت‌های چهارگانه اصلی speaking، Reading، Listening و Writing را مورد سنجش و ارزیابی قرار می‌دهد. مدرک این آزمون در بیش از ده‌ها هزار موسسه آموزشی، اداره، دولت‌ها، بنگاه‌ها و ... از سراسر دنیا مورد تائید و پذیرش قرار می‌گیرد و از اعتبار بسیار بالایی برخوردار است.

انواع آزمون‌ IELTS

به صورت کلی آزمون آیلتس دارای سه نوع مختلف است که شامل IELTS General Training، IELTS Academic و همچنین آزمون IELTS Life Skills می‌باشند اما معتبرترین و پرطرفدارترین آنها آزمون آکادمیک است که معمولاً برای دانشجویان مقاطع کارشناسی و کارشناسی ارشد و دکتری توصیه می‌شود. البته آزمون جنرال آکادمیک نیز می‌تواند برای افرادی که قصد اخذ اقامت از کشورهای انگلیسی ‌زبان را دارند بسیار ارزشمند باشد. آزمون لایف اسکیل نیز برای کسانی که قصد اخذ اقامت کشور انگلیس را دارند می‌تواند مهم باشد.

همه چیز درباره آزمون آیلتس

انواع بخش‌های آزمون آیلتس

همان‌طور که گفته شد آزمون آیلتس دارای ۳ نوع مختلف است که دو نوع شباهت بالایی به هم دارند و تقریباً تمامی مراحل آنها باهم مشابه هستند. در این آزمون به صورت کلی به ارزیابی ۴ مهارت اصلی زبان آموزان پرداخته می‌شود که به شرح زیر هستند:

بخش خواندن (reading)

بخش Reading این آزمون دارای ۴۰ سؤال در ۳ بخش است و داوطلب باید یک متن ۲۵۰۰ تا ۳۰۰۰ کلمه‌ای را مطالعه کرده و در مدت ۴۰ دقیقه به سؤالات مربوط به آن پاسخ بدهد. متن انتخاب شده برای این بخش شامل مواردی همچون امور روزمره اجتماعی، موضوعات عمومی، جزوه‌های آموزشی و ... است که از منابع مختلفی همچون کتاب‌ها، روزنامه‌ها و ... انتخاب می‌شوند. متن آزمون آکادمیک شامل موضوعات عمومی، استدلالی، تخصصی و فنی است.

بخش شنیداری  (listening)

بخش Listening آزمون IELTS از مهم‌ترین بخش‌های آن است و در آن یک فایل صوتی برای فرد پخش شده و ۴۰ سؤال تستی از او پرسیده می‌شود. فرد باید در مدت زمان نیم ساعت به این ۴۰ سؤال پاسخ داده و در ۱۰ دقیقه پاسخ‌های خودش را به دفترچه سؤالات منتقل کند. این بخش ۴ فایل صوتی دارد:

۱.       بخش اول مکالمه بین دو نفر است.

۲.       بخش دوم یک سخنرانی در مورد موضوعات مختلف اجتماعی و روزمره است.

۳.      بخش سوم یک مکالمه بین چند نفر با موضوعات آموزشی و دانشگاهی است.

۴.         بخش پایانی یک موضوع علمی است.

این فایل صوتی در بخش شنیداری فقط یک بار برای داوطلب پخش می‌شود و فرد باید به تمامی سؤالات آن جواب بدهد.

بخش نوشتاری  (writing)

در بخش Writing داوطلبان باید در مدت ۱ ساعت دو مطلب مختلف ۱۵۰ و ۲۵۰ کلمه‌ای را نگارش کنند.

·      در مطلب اول فرد باید برخی اطلاعات تصویری (مانند جدول/ نمودار دایره‌ای/ دیاگرام و یا نمودار جریانی) را توصیف کند و فرآیند آن را شرح دهد

·      در متن دوم فرد در ۴۰ دقیقه دیدگاه خود را در مورد یک موضوع خاص، یک استدلال یا یک مشکل در ۲۵۰ کلمه می‌نویسد.

بخش گفتاری (speaking)

در بخش Speaking آزمون IELTS فرد در ۳ بخش مختلف و در زمان ۱۴ دقیقه صحبت خواهد کرد.

۱.      در بخش اول فرد باید به سؤالات مختلف در مورد اطلاعات شخصی و خانوادگی و ... پاسخ بدهد.

۲.      در بخش دوم فرد باید در مورد یک موضوع خاص یک سخنرانی کوتاه داشته باشد.

۳.      در بخش پایانی نیز فرد با ممتحن یک مکالمه ۴ تا ۵ دقیقه‌ای در مورد موضوع بخش دوم خواهد داشت.

سطح‌بندی آزمون آیلتس

آزمون آیلتس برخلاف بسیاری از آزمون‌های دیگر میزان مهارت و دانش داوطلبان را بر اساس نمره ارزیابی نمی‌کند و فقط آنها را سطح‌بندی می‌کند. سطح‌بندی این آزمون بر اساس نمرات صفر تا ۹ است و کسانی که بتوانند در سطح ۶ به بالاتر قرار بگیرند می‌توانند وضعیت بسیار خوبی داشته باشند.

·        در سطح صفر فرد هیچ اطلاعاتی برای سنجش ندارد و مانند این است که در آزمون شرکت نداشته است.

·        در سطح یک فرد هیچ مهارت ویژه‌ای برای استفاده از زبان انگلیسی ندارد و با چند واژه محدود آشنا است.

·        در سطح دو فرد توانی برای ایجاد ارتباط ندارد و فقط اطلاعات ساده و ابتدایی در اختیار داشته و می‌تواند نیازهای ابتدایی و فوری خود را بیان کند و مشکلات متعددی در فهم کلی زبان دارد.

·        در سطح سه فرد اطلاعات بسیار محدودی داشته و تنها در موقعیت‌های بسیار آشنا مفهوم و منظور خود را به مخاطب می‌رساند. این فرد در ایجاد ارتباط مشکلات زیادی داشته و همیشه دچار توقف و اشتباه می‌شود.

·        در سطح چهار فرد از قابلیت‌های کمی برخوردار بوده و قادر است در موقعیت‌های آشنا ارتباط برقرار کند. این فرد نمی‌تواند از پیچیدگی‌های زبان استفاده کرده و در درک مفاهیم سخت ناتوان است.

·        در سطح پنج فرد به اطلاعات متوسطی مسلط است اما هنوز در ارتباطات خود دچار مشکلات متعددی است.

·        در سطح شش فرد می‌تواند به اطلاعات رقابتی مناسبی مسلط باشد و قادر است با وجود مشکلات و ایرادات متعدد با دیگران ارتباط برقرار نماید. این فرد قادر است در موقعیت‌های آشنا نیز از زبان پیچیده نیز استفاده کند.

·        در سطح هفت فرد به اطلاعات زیادی تسلط دارد و به‌خوبی با افراد دیگر ارتباط برقرار می‌کند اگرچه اشتباهاتی خواهد داشت. این فرد از پیچیدگی‌های زبان نیز می‌تواند استفاده‌های محدودی داشته باشد.

·        در سطح هشت فرد اطلاعات زیادی داشته و به‌صورت کلی بر زبان انگلیسی تسلط دارد و فقط در موارد محدودی دچار مشکل و اشتباه می‌شود.

·        در سطح نه فرد مهارت کامل زبان دارد و کاملاً شیوا و روان از زبان پیچیده استفاده کرده و ارتباط برقرار کند.

همه چیز درباره آزمون آیلتس

شرایط کلی آزمون آیلتس

همان‌طور که گفته شد آزمون آیلتس دارای ۳ نوع مختلف بوده و توسط کنسولگری انگلستان، مرکز IELTS استرالیا و دانشگاه Cambridge برگزار می‌شود. این آزمون در بیش از ۱۰۰ کشور جهان برگزار شده و در ده‌ها هزار مرکز و موسسه مختلف مورد تائید قرار گرفته است.

·        هزینه‌های آزمون آیلتس می‌تواند از ۲۱۰ تا ۲۵۰ دلار متفاوت باشد که در ایران حدوداً ۲۴۰ دلار خواهد بود.

·        مدت زمان اعتبار مدرک آزمون‌های آیلتس دو سال است و بعد از دو سال فرد مجدداً باید در آزمون شرکت کرده و اعتبار مدرک خود را تمدید کند.

·        برای این آزمون هیچگونه محدودیت سنی و جنسیتی وجود ندارد.

منابع آزمون آیلتس

با توجه به آنکه آزمون آیلتس امروزه محبوبیت بسیار زیادی در سراسر جهان دارد و مدرک آن توسط ده‌ها هزار موسسه مختلف از سراسر جهان مورد تائید است منابع و مراجع مختلفی برای آن در دسترس زبان آموزان قرار دارد و افراد می‌توانند به راحتی منابع مورد نظر خودشان را خریداری کنند. قیمت کتاب آزمون آیلتس نیز می‌تواند با توجه به موضوع آن، نویسنده، ناشر و ... متغیر باشد. زبان آموزان می‌توانند برای هر کدام از مهارت‌های چندگانه خود در آزمون آیلتس از کتاب‌های مختلفی استفاده کنند و یا در دوره‌های مختلفی شرکت کنند.

·        دوره‌های آموزشی IELTS Online Tests، Magoosh IELTS Online Prep، The British Council، Complete IELTS Prep Course در وب‌سایت Udemy و ... از مهم‌ترین دوره‌های آموزش آیلتس هستند.

·        کتاب‌های Barron’s IELTS Superpack، Road to IELTS، Oxford Word Skills، VOCABULARY IN USE، The Official Cambridge Guide to IELTS، Essential Words for the IELTS، Oxford Word Skills ۲nd edition، Barron’s Essential Words For IELTS و ... از مهم‌ترین منابع آزمون IELTS هستند.

کد خبر 668009

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 1
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 1
  • IR ۱۸:۳۵ - ۱۴۰۱/۰۱/۱۷
    4 1
    ممنون اطلاعات خوبی بود.