سه‌شنبه ۷ آبان ۱۳۸۷ - ۰۹:۴۲
۰ نفر

همشهری آنلاین: سفارت چین در خارطوم اعلام کرد پنج کارگر چینی که در سودان ربوده شده بودند، توسط ربایندگان‌ به قتل رسیدند.

خبرگزاری آلمان از پکن و خارطوم گزارش داد، دولت سودان اعلام کرد، مقامات سودانی روز گذشته به سفارت چین اعلام کردند پنج تن از 9 کارگر چینی ربوده شده در تاریخ 19 اکتبر کشته شده‌اند. دو کارگر ربوده شده دیگر گم شده و دو تن هم فرار کردند.

سودان تریبیون به نقل از وزارت امور خارجه این کشور خبر داد اجساد مقتولان و دو کارگر فراری که مجروح بودند، در روستایی کوچک در منطقه کوردوفان پیدا شده است.

سفارت چین «به شدت» قتل این افراد را محکوم کرد و از خارطوم خواست به عملیات جستجو برای یافتن دو کارگر ناپدیدشده ادامه دهد.

خارطوم گروه شورشی دارفور موسوم به جنبش برابری (JEM) را مسوول کشتار روز دوشنبه می‌داند. اما این گروه مداخله در این اقدام را انکار کرده است.

این 9 کارگر در حوزه‌ای نفتی در جنوب استان کوردوفان نزدیک به منطقه بحران‌زده دارفور مشغول کار بودند.

این حوزه نفتی متعلق به شرکت نفتی نیل پترولیوم است که کنسرسیومی متشکل از شرکت ملی نفت چین به همراه شرکت‌هایی از هند، مالزی و سودان است.

به نوشته سودان تریبیون، اعضای قبیله محلی مسریا مظنون به دست داشتن در ربودن این افراد در تلاش برای دریافت سه بزرگ‌تری از ذخایر نفتی منطقه هستند.

مسریا متهم به ربودن چهار کارگر هند در ماه مه است و در همین حال JEM سال گذشته به دو حوزه نفتی تحت کنترل چینی‌ها در منطقه حمله کرد.

شورشیان گفتند چین به طور غیرمستقیم از طریق سود رساندن به دولت با صنعت نفت از عملیات نظامی خارطوم در دارفور حمایت می‌کند.

چین با انتقادهایی به خاطر چشم‌پوشی بر نقض حقوق بشر در دارفور سودان در ازای برآوردن نیازهای فزاینده خود در بخش انرژی مواجه است.

این کشور آسیایی دو سوم نفت سودان را می‌خرد. صنعت نفت بخش بسیار قابل توجهی از درآمدهای بودجه‌ای سودان را تامین می‌کند.

گروه بین‌الملل بحران به تازگی هشدار داد جنوب کوردوفان ظرفیت تبدیل به دارفور دوم را دارد.

درگیری در دارفور در سال 2003 زمانی آغاز شد که مردان سیاه‌پوست قبیله سلاح به دست گرفته و به جنگ آنچه دهه‌ها غفلت و تبعیض دولت عربی سودان خواندند، رفتند.

سازمان ملل اعلام کرده است تا 300 هزار نفر در این درگیری‌ها کشته و 2.5 میلیون نفر ظرف پنج سال در این درگیری آواره شده‌اند.

کد خبر 66858

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز