استاد دانشگاه کالیفرنیا که خنجر آکیناکه منسوب به اردشیر اول هخامنشی را پیش از نمایش در موزه گتی آمریکا بررسی کرده است، درباره اصالت آن گفت: «من هم مطمئن نیستم. از موزه گتی خواستم از آن نمونه‌برداری و آزمایش کند، اما آن‌ها نخواستند زیر بار بروند...»

خنجر هخامنشی

به گزارش همشهری آنلاین به نقل از ایسنا، علی هژبری ـ کارشناس میراث فرهنگی ـ در ادامه بحث بر سر اصالت خنجر هخامنشی جوابیه‌ای را از متئو کنپا Matthew P. Canepa، استاد تاریخ هنر و باستان‌شناسی ایران‌ در دانشگاه کالیفرنیا ـ منتشر کرد. او گفته است: «وقتی این اثر از جعبه برای قرار دادن در نمایشگاه خارج شد، متوجه شدم چوب خشک‌شده (پوسیده) در غلاف وجود دارد. همچنین می‌توانید ببینید که بقایای تیغه، ‌زنگ زده، اما باقی مانده است. اگر تقلبی باشد، باید کار بسیار پیچیده و علمی باشد تا چوب باستانی و فلز اکسیدشده را در خود جای دهد.

از متصدیان {موزه} گتی خواستم از آن {خنجر/آکیناکه} نمونه‌برداری و آزمایش کنند، اما آن‌ها نخواستند زیر بار آن روند. ای کاش آن‌ها این کار را انجام می‌دادند تا امکان بررسی داده‌های تجربی به‌دست آید.»

نظر این استاد دانشگاه کالیفرنیا درباره کتیبه این خنجر چنین بوده است: «من هم مطمئن نیستم...کتیبه با فرمول معمولی که روی ظروف هخامنشی می‌بینم متفاوت است، اما به طور کلی باید نسبت به کتیبه‌های "بیش از حد کامل" و یکنواخت شک کنیم. واقعا امیدوارم مجموعه‌ای که آن را در اختیار دارد مایل به آزمایش چوب باشد.»

هژبری که توضیحات این استاد دانشگاه کالیفرنیا را در صفحه شخصی خود در اینستاگرام منتشر کرده است درباره اصالت‌سنجی این شیء تاریخی منسوب به اردشیر هخامنشی که در موزه گتی لس‌آنجلس به نمایش گذاشته شده است، به ایسنا یادآور شد: «تا اصالت این شی‌ء به دلایلی نفی نشود، باید اصل را بر درست بودن آن بگذاریم.»

خنجر هخامنشی تقلبی از آب درآمد؟

خنجر طلایی منسوب به اردشیر هخامنشی در نمایشگاهی با عنوان «ایران‌باستان، جهان کلاسیک» به نمایش گذاشته شده است. این نمایشگاه با نمایش حدود ۲۰۰ شی‌ء تاریخی از هخامنشیان تا ساسانیان و تمدن‌های هم‌دوره با آن‌ها در یونان و روم از ششم آوریل (چهارشنبه ۱۷ فروردین‌ماه) در موزه گتی‌ویلا در شهر لس‌آنجلس آمریکا برپا شده است. آثار به نمایش گذاشته‌شده از موزه‌های ایالات متحده آمریکا، اروپا و خاورمیانه، از جمله متروپولیتن، موسسه شرق‌شناسی شیکاگو، لوور و برلین و همچنین مجموعه‌های خصوصی گردآوری شده است.

فری اسپایر، متصدی ارشد آثار باستانی در موزه گتی، گفته است: «بسیاری از اشیاء قابل توجه ایران باستان که حدود ۱۲۰۰ سال را در بر می‌گیرند، برای نخستین بار در ایالات متحده به نمایش گذاشته شده‌اند.»

سهیل دلشاد ـ پژوهشگر خطوط باستانی ـ با اشاره به کتیبه این خنجر که در سه سطر و به سه خط و زبان فارسی باستان، عیلامی هخامنشی و بابلی هخامنشی است، از جمله پژوهشگرانی است که به اصالت کتیبه این خنجر شُبهه وارد کرده است.

مهرداد ملک‌زاده از دیگر باستان‌شناسانی است که با شبهه در اصالت این آکیناکه یا خنجر و احتمال جعلی بودن آن، گفته است: «نقوش این نیام بیش از حد شلوغ و اغراق‌شده است. مقایسه کنید با تیغ و نیام نوع آکیناکس که در نقش‌برجسته بار عام تخت جمشید نقش شده و در عین پرکاری و نفاست، دارای سَبک و متانت خاصی است. به نظرم جعل‌کننده تلاش کرده هرچه عناصر نگاره‌شناختی دوره هخامنشی را می‌شناسد روی این نیام اجرا کند. خط میخی پشت آن هم بسیار ناشیانه به نظر می‌رسد.»

تورج دریایی ـ تاریخ‌دان و استاد ایران‌شناسی دانشگاه کالیفرنیا ـ که در مراسم افتتاحیه این نمایشگاه حضور داشته و آثار به نمایش گذاشته‌شده را از نزدیک دیده است، اما این نکته را یادآور شده است که «این موزه {گتی} در سال ۱۹۷۴ ساخته شد و دارای ۴۴۰۰۰ اشیاء باستانی است که به غیر از اشیاء یونانی و رومی، بیشترین تکوک‌های اشکانی را در اختیار دارد و به خاطر نمایش اشیاء ایران باستان و اکنون کلکسیونی از ایران باستان اهمیت یافته است. این موزه بهترین دستگاه‌های مطالعه اشیاء و تاریخ‌گذاری آن‌ها را دارد و هر ساله چندین سمینار برای موزه‌داران و دانشجویان این رشته ترتیب می‌دهد.»

نمایشگاه «ایران‌باستان و جهان کلاسیک» تا ششم اگوست برابر با ۱۷ مرداد در موزه گتی برپا است. این نمایشگاه در سه بخشِ هخامنشیان، پس از هخامنشیان (از زمان حمله اسکندر مقدونی به ایران در حدود ۳۳۰ قبل از میلاد) و امپراتوری ساسانی برگزار شده است و قصد دارد با نمایش این گنجینه، تبادلات گسترده ایران باستان با یونان و روم را بررسی کند.

کد خبر 668956

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار گردشگری و ميراث فرهنگی

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 11
  • نظرات در صف انتشار: 64
  • نظرات غیرقابل انتشار: 33
  • علی عبدالرحمانی IR ۲۲:۵۰ - ۱۴۰۱/۰۱/۲۱
    حتما شمشیر اصالت دارد چون اون موزه می دونه اگه کارش تقلبی باشه بالاخره یه روز لوش می دن و اونوقت با ۴۴۰۰۰ قطعه ی تاریخی که داره باید تعطیل کنه و کاسه کوزه ش رو جمع کنه بره ولی کدام بیزنسی اونم توی آمریکا چنین خبطی رو می کنه که یه اثر قلابی رو بدون تحقیق بیار نمایش بده و دوما دیگران ( دبی و آذربایجان و کره جنوبی و بریتانیا و....) دارند برا خودشون تاریخ باستانی تقلب می کنند اونوقت ما در به در دنبال اینیم که یه جور این اثر رو حاشا کنیم _ نمی گم ما هم تقلب کنیم اما کنار وایسیم تا موصوع مشخص بشه و اگر از ما نطر خواستن بریم وسط
    • بالاگریوه IR ۰۱:۳۱ - ۱۴۰۱/۰۱/۲۲
      73 13
      وژدانن راست میگی،ما همیشه برا خودمون بدیم ولی برادیگران چارچی خوبی هستیم
  • مهدی امراللهی (سروش) IR ۰۴:۳۱ - ۱۴۰۱/۰۱/۲۲
    51 22
    درود بی کران میان جعل و اصل بودن چنین اثر فاخری نمیتونه فاصله اونقدر کم باشه که اینقدر با تردید صحبت کرد .. باستانشناسی فرضیه و اثبات فرضیه هست .استاندارد و تکرار وجود نداره .جناب دلشاد که فرمودن جاعل اغراق کرده و خواسته همه نقوش را ایجاد کنه حرف درستی نمیتونه باشه ...ظرافت تو کار غالبه و این اثر نمیتونه جعل باشه سپاس
  • IR ۰۷:۴۹ - ۱۴۰۱/۰۱/۲۲
    53 20
    باشه همه دروغ میگن شما راست میگین
  • IR ۰۷:۵۶ - ۱۴۰۱/۰۱/۲۲
    69 21
    واقعا جالبه فقط یک مجله محلی این مطلب رو اونم با تردید زده جام جم چه اصرای داره بگه جعلیه جریانهای پان تا دفتر جام جم هم پیش رفتن!!! حتی اگه کامنت من رو نزاری جامی برای من دیگه جمعی...
  • IR ۰۸:۱۰ - ۱۴۰۱/۰۱/۲۲
    85 20
    امان از خائنین به وطن همش سعی می کنند هر طور شده تاریخ این کشور را نابود کنند
  • سجاد IR ۱۰:۴۴ - ۱۴۰۱/۰۱/۲۲
    76 15
    این اثار متعلق به ایرانه نمیدونم چرا اثار تارهای تاریخی ایران همش دست کشورهای همسایه افتاده جای تاسف داره
  • IR ۱۲:۴۰ - ۱۴۰۱/۰۱/۲۲
    66 19
    به نظر من اینم یک سناریوی جدیده که میخوان اصل تاریخ مارو زیر سوال ببرن🤔
  • موسی IR ۱۲:۵۲ - ۱۴۰۱/۰۱/۲۲
    90 22
    باور نمیکنند ایران در گذشته اینقدر متمدن وپیشرفته بوده است از حسادت شایعه سازی میکنند تا کور شود هرآنکه نتواند دید
  • مهدی IR ۱۲:۵۴ - ۱۴۰۱/۰۱/۲۲
    67 14
    من تاریخ‌دانم. متخصص این امر نیستم که بتوانم در حوزه‌ای چنین تخصصی نظر قطعی بدهم. البته اگر هم متخصص این کار بودم، از کجا می‌توانستم تنها با دیدن این آکیناکس اصالتش را تشخیص بدهم. این کار تخصصی است و متخصصان خودشان را دارد. نمی‌شود با دیدن اثر حتی از نزدیک به آسانی این کار را انجام داد، چه برسد به اینکه با دیدن یک عکس و از هزاران کیلومتر دورتر بگوییم قلابی است. ضمن اینکه موزه‌داران گتی، آن‌قدر ثروتمند هستند که آخرین ماشین‌های شناسایی و تشخیص جزئیات آثار تاریخی را در اختیار داشته باشند تا با استفاده از آن‌ها، حتی نحوه چکش خوردن چنین شمشیری را شناسایی کنند. گرچه با همه این‌ها بازهم تاکید می‌کنم که من نمی‌دانم این اثر اصل است یا تقلبی. مطمئن هستم که با عکس هم نمی‌شود این را متوجه شد.
  • طاهری IR ۱۳:۵۰ - ۱۴۰۱/۰۱/۲۲
    76 18
    به عنوان یک باستان‌شناس از دیدن این تیتر شوکه شدم. شما چطور با اعلام نظر دو کارشناس ایرانی که علاقه بسیاری به دیده شدن دارند، نتیجه گرفتید این اثر تقلبی است؟! فکر می‌کنید فرایند انتخاب یک اثر برای موزه‌‌ای بزرگ تا این حد ساده است؟ اعتماد به نفس برخی از همکاران شگفت‌آور است.با عکسی که در اینترنت دیده‌اند درباره اصالت یک اثر ۲۶۰۰ ساله حکم صادر می‌کنند.