چهارشنبه ۸ آبان ۱۳۸۷ - ۱۷:۴۳
۰ نفر

گروه سلامت، مریم غفاری: رئیس اداره بیماری‌های منتقله از آب و مواد غذایی وزارت بهداشت گفت: سینوزیت، آنفلوانزا و عفونت‌های ویروسی وسرماخوردگی حاد عفونی، از بیماری‌های شایع در فصل پاییز است

 که دانش‌آموزان بیشتر از سایر افراد جامعه در معرض ابتلا به این بیماری‌ها قرار دارند.

محسن زهرایی با اشاره به آغاز سال تحصیلی و حضور دانش‌آموزان در کلاس‌های درس، نسبت به بروز بیماری‌های شایع در فصل پاییز، هشدار داد.

وی تصریح کرد: میکروب‌ها و ویروس‌ها در فضاهای بسته و شلوغ، بهتر منتقل شده  و این عامل باعث بروز بیماری‌های تنفسی در بین دانش‌آموزان می‌شود.

او  تصریح کرد: معمولا ویروس‌ها و میکروباکتری‌ها، به شکل حصبه، سردرد، گلودرد و آب ریزش بینی ظاهر می‌شود که این علائم رایج در سرماخوردگی است.

رئیس اداره بیماری‌های منتقله از آب و مواد غذایی وزارت بهداشت ادامه داد: ویروس‌ از طریق عطسه، صحبت و حتی دست دادن، در هوا منتشر می‌شود و می‌‌تواند افراد سالم را آلوده کند.

زهرایی، از سینوزیت به‌عنوان بیماری شایع در فصل پاییز یاد کرد و افزود: نوع دیگری از عفونت‌‌های تنفسی، آنفلوانزاست که با تب و دردهای عضلانی شدید همراه است و به آن سرماخوردگی حاد عفونی می‌گوییم.

وی با اشاره به اینکه آنفلوانزا با تب و لرز شدید همراه است و از یک سرماخوردگی ساده به سرماخوردگی حاد تبدیل می‌شود،   بیان داشت : معمولا در ماه‌های آبان و آذر، احتمال ابتلای ‌فرد به ‌آنفلوانزا بسیار زیاد است و والدین‌ باید مراقب فرزندان خود باشند که ‌در مدارس، با دانش‌آموزان مبتلا به بیماری مواجه نشوند.

وی درعین حال نسبت به مصرف خودسرانه هر گونه قرص و شربت و آنتی بیوتیک‌ها، از سوی بیماران، هشدار داد و خاطر نشان ساخت: مصرف دارو حتما باید زیر نظر پزشک باشد.وی افزود: آنفلوانزا شایع‌ترین بیماری ویروسی فصل سرماست که دستگاه تنفسی را درگیر می‌کند و مسری است.

شاید کسی آنفلوانزا را جدی نگیرد و حتی اگر از مردم پرسیده شود فرق بین سرماخوردگی و آنفلوانزا را  ندانند و  بین آنها فرقی قائل نباشند اما عمق فاجعه ابتلا به ویروس‌ها خیلی بیشتر از این حرف‌هاست.

در سال‌های اخیر محققان به این باور رسیده اند که آنفلوانزا به‌عنوان یک قاتل مهلک، از ایدز پیشی گرفته است. آنفلوانزا مسئول مرگ 36هزار آمریکایی در سال است.

تحقیقات در این کشور نشان می‌دهد مرگ و میر، بیشتر در افراد میانسال و پیر صورت می‌گیرد چون آسیب‌پذیرتر هستند.

مدت زمان شروع علایم از زمان وارد شدن ویروس به بدن 24تا 48 ساعت است.  علایم و نشانه‌های آنفلوانزا ناگهان آغاز می‌شوند.

آنها به میزان زیادی غیراختصاصی و شبیه دیگر بیماری‌های تنفسی هستند، از جمله این نشانه‌ها می‌توان به لرز و تب متوسط تا بالا، دردهای عضلانی و استخوانی، از جمله کمردرد، چشم درد و گلودرد، سرفه‌های خشک، آبریزش بینی، سردرد و ضعف، خستگی و کوفتگی اشاره کرد.

 آنفلوانزا در کودکان ممکن است سبب تهوع، استفراغ و اسهال شود

دکتر محسن نراقی، جراح و متخصص گوش و حلق و بینی نیز از شیوع بالای عفونت‌های ویروسی در فصل سرما خبر داد و افزود: اغلب کودکان به‌ویژه بچه‌هایی که به مهد و مدرسه می‌روند، بین 5 تا 6 بار دچار این نوع عفونت‌ها می‌شوند.

دکتر نراقی در گفت‌وگو با خبرنگار مهر، گفت: عفونت‌های ویروسی در فصل پاییز و زمستان خیلی شایع است اما این بیماری سیری دارد که می‌بایست طی شود، لذا احتیاجی به استفاده از آنتی‌بیوتیک نیست.

وی علائم عفونت‌های ویروسی را، سرفه، آبریزش بینی و... دانست و بیان کرد: در این دوره، بهترین درمان استفاده از بخور آب گرم برای مرطوب سازی محیط و در نتیجه تنفس آسان‌تر از طریق بینی است.

این فوق تخصص رادیولوژی و عضو هیأت علمی دانشگاه علوم پزشکی تهران، ادامه داد: بعضی اوقات ترشحات بینی و حلق و حنجره غلیظ شده و در نتیجه فرد را اذیت می‌کند که عمل مرطوب سازی به همین دلیل صورت می‌گیرد.

نراقی استفاده از آنتی بیوتیک‌ها را زمانی الزامی دانست که علائم بیماری بهبود نیافته و برعکس تشدید شده است.

ابتلا به سینوزیت حاد از جمله عوارض عفونت‌های ویروسی است که علائم آن در مدت زمان معمول بهبود نمی‌یابد؛

هرچند این نوع سینوزیت نیز ظرف چند هفته بهبود یافته و خوب می‌شود.این جراح و متخصص گوش و حلق و بینی، در عین حال تصریح کرد: درصدی از افراد مبتلا به سینوزیت حاد، وضعیت بدتری می‌یابند و در نتیجه بیماری آنان به سینوزیت مزمن تبدیل می‌شود.

وی با عنوان اینکه سینوزیت مزمن با آنتی بیوتیک خوب نمی‌شود، افزود: علائم این بیماری چند ماه طول می‌کشد.

این عضو جامعه رادیولوژی آمریکا، با عنوان اینکه علائم سینوزیت حاد مشخص‌تر است، تاکید کرد: ولی این علائم در سینوزیت مزمن کمتر مشهود بوده و بی‌سر و صداست.

نراقی گفت: افرادی که دچار سینوزیت مزمن هستند، بیماری آنان در فصول سرد سال شدت  پیدا می‌کند که مهم‌ترین مشکلات این قبیل بیماران، گرفتگی بینی است.

وی همچنین از تغییر صدای این قبیل افراد به‌دلیل بسته شدن سینوس‌ها خبر داد و  ابراز کرد: بروز چنین وضعیتی باعث می‌شود که اختلال در ترشحات سینوس‌ها به‌وجود بیاید و در نتیجه تنفس برای این افراد با مشکل همراه خواهد بود.

تزریق واکسن آنفلوانزا

شما با واکسینه شدن سالانه علیه ویروس آنفلوانزا می‌توانید از این بیماری پیشگیری کنید. این واکسن به بدن شما تزریق می‌شود و بهترین زمان برای این کار ماه مهر و آبان است.

در بیماران با بیماری‌های خاص و مزمن، از قبیل بیماری ریوی، یا قلبی، آنفلوانزا ممکن است بیماری اصلی را شدیدتر کند، که نیاز به جلوگیری از آنفلوانزا را در این بیماران از طریق واکسیناسیون افزایش می‌دهد.

واکسیناسیون برای بیماران آسیب‌پذیر خصوصا دارای ضعف سیستم ایمنی به‌خصوص به‌منظور جلوگیری از بستری شدن در بیمارستان و کاهش خطر مرگ توصیه می‌شود.

واکسیناسیون همچنین خطر بیماری تنفسی و ویزیت‌های پزشکی بعدی را کم می‌کند که غیبت از محل کار و مدرسه را کاهش می‌دهد، هزینه‌های مراقبت‌های سلامت را کم کرده و مولد بودن را افزایش می‌دهد.

در کودکان، واکسیناسیون می‌تواند خطر اوتیت مدیا، یک نتیجه احتمالی آنفلوانزا را کاهش‌دهد. به‌طور کلی هر کس می‌خواهد احتمال ابتلا به آنفلوانزا را کاهش دهد باید واکسینه شود.

افرادی که در خطر احتمال ابتلا به آنفلوانزای شدید و مهلک هستند یا افرادی که با آنها زندگی می‌کنند یا از آنها مراقبت می‌کنند هر فصل پاییز باید واکسن بزنند.

دکتر فرحی متخصص بیماری‌های عفونی در مورد شروع فصل مدارس و شیوع بیماری‌های دانش‌آموزان گفت: همزمان با شروع سال تحصیلی، دانش‌آموزانی که تازه به مدرسه می‌روند دائماً مریض می‌شوند و این مسئله نگران‌کننده نیست، زیرا سیستم ایمنی کودک تکامل پیدا می‌کند و برای تکامل سیستم ایمنی، لازم است کودک با انواع و اقسام میکروب‌ها برخورد داشته باشد تا سیستم ایمنی اش بتواند میکروب‌ها را شناسایی کرده و به‌تدریج در برابر آنها مقاوم شود. 

مدرسه مکان مناسبی برای این مسئله است.در گروه‌های بزرگ کودکان و نوجوانان به‌طور معمول انواع میکروب‌ها پیدا می‌شود؛ بچه‌ها هم که معمولاً در رعایت بهداشت سهل انگارند، میکروب موجود در بدنشان را به سایر دانش‌آموزان منتقل می‌کنند و باعث بیماری دیگران می‌شوند.

این متخصص بیماری‌های عفونی در مورد سرماخوردگی تاکیدکرد: در حالت عادی بزرگسالان درطول سال بیش از 2 تا 4 بار دچار سرماخوردگی نمی‌شوند، اما کودکان به‌طور معمول 6 تا 10 بار در سال سرما می‌خورند.

کد خبر 67025

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز