واکسن‌های کرونای ساخته‌شده بوسیله شرکت‌های چینی سینوفارم و سینوواک برای هدف قرار دادن سویه اُمیکرون برای انجام کارآزمایی بالینی در هنگ‌ کنگ تایید شده است.

VACCINE

به گزارش همشهری آنلاین به نقل از رویترز دانشمندان در سراسر جهان به دنبال بررسی واکسن‌های روزآمدشده بر ضد اُمیکرون هستند، چرا که داده‌های به دست آمده نشان می‌دهند آنتی‌بادی‌های ناشی از واکسن‌هایی که بر اساس سویه‌های قدیمی‌تر ساخته شده‌اند، عملکرد ضعیف‌تری در خنثی کردن این سویه‌ بسیار واگیر دارند.

این دو واکسن نامزدشده برای کارآزمایی بالینی یکی ساخت «گروه ملی زیست‌فناوری چین»‌(CNBG) زیرمجموعه سینوفارم (گروه ملی داروسازی چین) است و دیگری ساخت شرکت «سینوواک بیوتک» است، حاوی کروناویروس‌های غیرفعال‌شده یا «کشته‌شده» هستند و شبیه به واکسن‌هایی کرونایی هستند که این شرکت‌ها قبلا برای کرونا در چین و کشورهای دیگر عرضه کرده‌اند.

به گفته CNBG، واکسن اختصاصی سینوفارم برای کرونای اُمیکرون به عنوان واکسن یادآور یا تقویتی در بزرگسالانی که قبلا دو یا سه دوز واکسن گرفته‌اند، آزمایش خواهد شد. این شرکت مشخص نکرده است که آیا افرادی که با شرکت در این کارآزمایی واکسن یادآور تجربی را دریافت می‌کنند، قبلا چه واکسنی گرفته‌اند یا اینکه چه تعدادی از افراد برای این کارآزمایی جذب شده‌اند.

سینوواک هم اعلام کرد که کارآزمایی با این نامزد واکسن را در برنامه حفاظت افراد در برابر سویه‌های نوظهور کرونا با واکسن موجود «کروناواک» ساخت این شرکت انجام خواهد داد.

یک بررسی اخیر نشان داد که دوز چهار واکسن  BBIBP-CorV  یا واکسن موجود سینوفارم هنگامی که شش ماه س از دوز سوم یادآور به دنبال یک دوره معمول دو دوزی این واکسن تزریق می‌شود، به طور قابل‌توجهی میزان آنتی‌بادی بر ضد سویه اُمیکرون را بالا نمی‌برد.

باا اینکه تزریق دوز چهارم واکسن میزان آنتی‌بادی‌ها را به میزان‌هایی در حدود اوج‌ آن پس از تزریق دوز سوم رساند، پژوهشگران می‌گویند واکسن‌های جدید جایگزین‌های بهتری به هنوان واکسن‌های یادآور آینده هستند.

کد خبر 670275

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار پزشکی

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha