چهارشنبه ۸ آبان ۱۳۸۷ - ۱۸:۳۹
۰ نفر

گروه اقتصادی: در حال حاضر میزان تراز برداشت و تغذیه سفره‌های آب زیرزمینی کشور، با 6 میلیارد متر‌مکعب کسری مواجه است

و اگر روند آلودگی منابع زیرزمینی را هم در نظر بگیریم، شرایط پیش رو کاملا نگران‌کننده است.

پرویز ‌فتاح، وزیر‌نیرو دیروز در پنجمین نمایشگاه بین‌المللی صنعت آب و تاسیسات آب و فاضلاب کشور با اعلام این خبر افزود: این شرایط صرف‌نظر از شرایط خشکسالی در کشور است.

به گفته وی، به‌دلیل حاکمیت اقلیم‌های خشک و نیمه خشک و با منابع محدود، کشورما از گذشته‌های دور با خطر جدی کم آبی، فقدان توازن در توزیع مکانی و زمانی مقدار آب تجدید‌شونده و پراکندگی جمعیت و نیازهای رو به رشد آن روبه‌رو بوده و خواهد بود.

وی افزود: در شرایط امروز که متوسط منابع آب تجدیدشونده در سال برای هر نفر در جهان 7600 متر‌مکعب است در کشور ما این مقدار کمتر از 1850 مترمکعب است.

فتاح تاکید کرد: منابع آب تجدید‌شونده کشورما پنجاه سال قبل بیش از 4 برابر بود و روند کاهش آن همچنان ادامه دارد.

وزیرنیرو در ادامه افزود: مصرف سالانه آب کشور در حال حاضر حدود 94 میلیارد مترمکعب است که کمی بیش از یک سوم آن از منابع سطحی و مابقی آن از منابع زیرزمینی تامین می‌شود.

وی خاطر‌نشان ساخت پیش‌بینی می‌شود تقاضای آب در 20 سال آینده به حدود 130 میلیارد مترمکعب در سال برسد که اگر تمام آب‌های قابل مهار روی زمین و پساب‌های بازگشتی را استحصال کنیم سالانه با حدود 10 میلیاردمتر مکعب تراز منفی منابع و مصارف مواجه خواهیم بود.

وی در ادامه اظهارات خود تاکید کرد: با توجه به مشکلات موجود کشور در بخش آب، با مبانی گذشته دیگر نمی‌توان صنعت بزرگ آب کشور را در دهه 90 و بعد از آن اداره کرد.

بخش آب کشور قبل از موضوع بودجه و اعتبارات، نیازمند نوآوری، نواندیشی مبتنی بر واقعیت‌ها، نقد عملکرد گذشته، حفظ و تاکید بر قوت‌ها و شناسایی راهکارهای برون رفت از تنگنا‌هاست و پر واضح است که در فضایی سالم و خارج از جزم اندیشی، نقدها و نظریه‌های مختلفی برای پویایی صنعت ظهور خواهد کرد.

وی در پایان تاکید کرد: براساس گزارش سازمان ملل در سال 2006 بالغ بر 2/1 میلیارد نفر از مردم جهان از دسترسی به آب شرب بهداشتی محروم بوده‌اند.

این تعداد در سال 2025 به 8/2 و در سال 2050 به 4 میلیارد نفر یعنی حدود 40 درصد جمعیت در آن زمان خواهد رسید.

پنجمین نمایشگاه بین‌المللی صنعت آب و تاسیسات آب و فاضلاب دیروز به‌مدت 4روز در محل دائمی نمایشگاه‌های بین‌المللی تهران کار خود را آغاز کرد.

این نمایشگاه در7 سالن نمایشگاهی در مساحتی حدود 30 هزار متر مربع برگزار می‌شود و میزبان 320 شرکت داخلی و خارجی که از این تعداد، 279 شرکت‌کننده داخلی و مابقی از کشورهای آلمان، انگلستان، چین، اتریش، سوئیس، سوئد، تایلند، امارات متحده عربی، کویت، ایتالیا و آمریکا هستند، است.

تولید‌کنندگان داخلی وخارجی توانمندی محصولات خود را درزمینه لوله و اتصالات، تصفیه آب و فاضلاب، ابزار دقیق، اتوماسیون، لوازم آزمایشگاهی، شیرآلات صنعتی و پمپ، به نمایش خواهند گذاشت.

کد خبر 67044

پر بیننده‌ترین اخبار محیط زیست

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز