همشهری آنلاین: ولادیمیر پوتین نخست وزیر روسیه از سازمان همکاری شانگهای خواست همکاری‌های خود را با اعضای ناظر این سازمان و همچنین سازمان‌های بین‌المللی افزایش دهد.

  به گزارش واحد مرکزی خبر، نخست وزیران روسیه، چین و چهار کشور منطقه آسیای مرکزی برای نشستی دو روزه در شهر آستانه پایتخت قزاقستان گرد هم آمدند تا در خصوص یافتن تدابیری برای غلبه بر بحران مالی کنونی بحث و گفتگو کنند.

پوتین گفت: "نخستین گام‌ها در چند ماه گذشته برای مشارکت دادن اعضای ناظر در فعالیت‌های اصلی و مهم سازمان همکاری شانگهای برداشته شده است. این اقدامات باید ادامه یابد ".

روسیه در حال حاضر ریاست دوره‌ای سازمان همکاری شانگهای را بر عهده دارد.
نخست وزیر روسیه همچنین از سازمان همکاری شانگهای خواست تماس‌های خارجی خود را به گونه‌ای فعالانه‌تر گسترش دهد و یک مرکز امداد اضطراری را در این سازمان تاسیس کند.

سازمان همکاری شانگهای به طور گسترده‌ای به عنوان عامل توازنی در مقابل نفوذ سازمان پیمان آتلانتیک شمالی ناتو در منطقه اوراسیا در نظر گرفته می‌شود.

کشورهای روسیه، چین، قزاقستان، تاجیکستان، قرقیزستان و ازبکستان اعضای سازمان همکاری شانگهای هستند.

این گروه ابتدا به مسائل امنیتی می پرداخت اما اخیرا به پذیرش طرح‌های اقتصادی و انرژی نیز اقدام کرده است.

همزمان با بحران مالی کنونی، کریم ماسیموف نخست وزیر قزاقستان پیشنهاد کرد وزرای اقتصاد و دارایی و روسای بانک مرکزی کشورهای عضو سازمان همکاری شانگهای، نشستی را در اینده نزدیک به منظور بحث و گفتگو در خصوص اوضاع و شرایط کنونی، برای به حداقل رساندن خطرها و پیامدهای منفی این بحران، در منطقه برگزار کنند.

ماسیموف همچنین پیشنهاد کرد وزرای کشاورزی سازمان همکاری شانگهای به منظور بحث و گفتگو در خصوص ذخایر غذایی، حقوق و عوارض صادرات و دیگر مسائل به عنوان بخشی از برنامه امنیتی غذایی، گرد هم آیند.

ون جیابائو نخست وزیر چین گفت مقامات دولتی، بازرگانان و بانکداران چینی قرار است همکاری‌های خود را با کشورهای عضو سازمان همکاری شانگهای افزایش دهند.

نخست وزیر چین همچنین اقدام لازم را برای به حداقل رساندن تاثیر منفی بحران بازارهای مالی غرب بر اقتصاد کشورهای عضو سازمان همکاری شانگهای خواستار شد.

ون جیابائو تسهیل تجارت و سرمایه گذاری را در منطقه و افزایش شفافیت و هماهنگی را در این گروه به منظور بهبود تجارت منطقه‌ای و شرایط سرمایه گذاری پیشنهاد کرد.

آمارها و ارقامی که مقامات مسئول چین منتشر کرده‌اند، نشان می‌دهد میزان تجارت این کشور در چارچوب سازمان همکاری شانگهای در هشت ماه اول سال دو هزار و هشت میلادی، بالغ بر پنجاه و پنج میلیارد و هشتصد میلیون دلار بوده است که سی و پنج درصد نسبت به سال گذشته افزایش یافته است.

پایگاه اینترنتی خبرگزاری ریا نووستی روسیه اعلام کرد انتظار می‌رود چین میزان تجارت دو جانبه خود را با کشورهای عضو سازمان همکاری شانگهای، امسال به یکصد میلیارد دلار برساند. 

کد خبر 67059

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز