معاون حمل و نقل و ترافیک شهرداری تهران با بیان اینکه توسعه و نوسازی ناوگان اتوبوسرانی در افق چهارساله به عنوان اولین اولویت این سامانه در نظر گرفته شده است، گفت: این اقدام نیازمند منابع مالی ۲۰ هزار و ۲۳۴ میلیارد تومان است.

اتوبوس برقی تهران

​به گزارش همشهری آنلاین،  سید مجتبی شغیعی در آغاز دومین جلسه قرارگاه توسعه حمل و نقل عمومی و پاک که با حضور علیرضا زاکانی، شهردار تهران برگزار شد، گفت: ۵۶ پروژه برای قرارگاه حمل و نقل، شناسایی و جمع بندی شده است که باید اولویت بندی شوند. این پروژه‌ها در قالب سامانه‌های مرتبط فصل‌بندی شده‌اند تا در هر سامانه به ترتیب اولویت در جلسات بررسی شوند. پیشنهاد می‌شود که در هر جلسه یک سامانه بررسی شود و دستگاه مربوطه تا سه جلسه آینده گزارش پیشرفت کار را ارائه دهد.

او نخستین سامانه را اتوبوسرانی اعلام کرد و افزود: توسعه و نوسازی ناوگان اتوبوسرانی در افق چهارساله به عنوان اولین اولویت این سامانه در نظر گرفته شده است. این اقدام نیازمند منابع مالی ۲۰ هزار و ۲۳۴ میلیارد تومان است.

چه اتوبوس‌های وارد تهران می‌شوند؟

شفیعی درباره جزئیات این اولویت توضیح داد: ۲ هزار و ۳۰۰ دستگاه اتوبوس تک کابین مربوط به قرارداد وزارت کشور با هزینه سرمایه گذاری هزار و ۲۵۰ میلیارد تومان از سمت شهرداری، ۷ هزار و ۲۸۴ میلیارد تومان از سمت دولت و هزار و ۲۰۰ میلیارد تومان از اوراق مشارکت است.

معاون شهردار تهران ادامه داد: اقدام بعدی در این اولویت، تأمین هزار دستگاه اتوبوس کم کارکرد وارداتی با هزینه ۲ هزار میلیارد تومان منابع مالی از سمت شهرداری تهران است. تأمین ۵۰۰ دستگاه اتوبوس برقی از قرارداد وزارت کشور با هزینه سرمایه گذاری ۲۸۰ میلیارد تومان از سمت شهرداری، ۳ هزار و ۲۰۰ میلیارد تومان از سمت دولت و ۸۸۰ میلیارد تومان از اوراق مشارکت در دستور کار است. ۵۰۰ دستگاه اتوبوس برقی بخش خصوصی با هزینه سرمایه گذاری ۱۶۰ میلیارد تومان از سمت دولت، ۹۰۰ میلیارد تومان از اوراق مشارکت و ۳ هزار و ۸۰ میلیارد تومان از سمت بخش خصوصی جزو پروژه دیگر اولویت نخست سامانه اتوبوسرانی است.

او اولویت دوم سامانه اتوبوسرانی را بازسازی ناوگان فرسوده اتوبوسرانی در مدت زمان چهار سال اعلام کرد و گفت: این پروژه شامل بازسازی ۲ هزار و ۵۰۰ دستگاه اتوبوس تک کابین با هزینه هزار و ۲۵۰ میلیارد تومان و بازسازی ۴۰۰ دستگاه اتوبوس دو کابین با هزینه ۳۶۰ میلیارد تومان است؛ محل تأمین منابع این اولویت فقط از سمت شهرداری تهران ممکن است.

کسری راننده اتوبوس شرکت واحد

معاون شهردار تهران ضمن اشاره به اولویت بعدی ساماندهی نیروی انسانی و راننده در شرکت واحد، بیان کرد: درحال حاضر ۱۰۵۹ راننده پایه یک وجود دارد که تا پایان سال ۳۰۰ راننده بازنشسته می‌شوند. در حال حاضر هزار و ۴۱ نفر کسری راننده وجود دارد که بخشی از این آمار مربوط به ناوگان خصوصی و بخش دیگر ناوگان ملکی می‌شود. شهردار تهران دستور جذب ۴۵۰ راننده را صادر کرد که جذب ۲۰۰ راننده نهایی شده و ۲۵۰ راننده دیگر باقی مانده است. پیشنهاد می‌شود که از شرکت‌های تأمین نیرو برای جذب راننده استفاده شود.

لزوم بازنگری فنی مهندسی در خطوط اتوبوسرانی

شفیعی اولویت چهارم را تعویض مخازن فرسوده اتوبوس‌های گازسوز (۱۰۰۰ دستگاه) با منابع مالی مورد نیاز ۱۰۰ میلیارد تومان در مدت زمان تحقق یک سال اعلام کرد و گفت: اولویت پنجم شامل خصوصی سازی (برون سپاری) شرکت واحد با منابع مالی مورد نیاز ۴۱۸ میلیارد تومان، است. اولویت بعدی ساماندهی خطوط اتوبوسرانی در دوره یک‌ساله است؛ مدیریت خطوط اتوبوسرانی نیازمند بازنگری فنی و مهندسی است.

او  با بیان اینکه اولویت هفتم برابر با توسعه و ساماندهی پایانه‌های اتوبوسرانی با مدت زمان اجرای چهارسال است، عنوان کرد: اولویت‌های هشتم، نهم و دهم شامل بهبود وضعیت ظاهری و طراحی ایستگاه‌های اتوبوس در یک سال، احداث کارخانه نوآوری اتوبوسرانی پایتخت ایران با حداقل منابع ۵ میلیارد تومان در دوره یک ساله و بازسازی زیرساخت‌های تعمیرگاهی و ستادی شرکت واحد با منابع مورد نیاز ۵۰ میلیارد تومان در یک سال می‌شوند.

علیرضا زاکانی، شهردار تهران نیز در حاشیه این برنامه به خبرنگاران گفت: در بخش اتوبوسرانی ۱۴۰۰ دستگاه اتوبوس از مدار خارج شده را بازسازی خواهیم کرد که از این تعداد ۴۰۰ دستگاه دو کابین و ۱۰۰۰ دستگاه تک کابین است. همچنین در تلاش هستیم تا مخزن گاز ۱۰۰۰ دستگاه اتوبوس گازسوز را تعویض کنیم.

او با بیان اینکه در کنار نوسازی اتوبوس‌ها، ۹۰۰ دستگاه اتوبوس هم از سوی وزارت کشور وارد ناوگان خواهد شد، تأکید کرد: همچنین درخواست واردات یک هزار اتوبوس را ارائه کرده‌ایم که این طرح در کمیسیون زیربنایی دولت موافقت شده و باید در صحن دولت به تصویب برسد.

واردات دو هزار و ۵۰۰ ون جدید

زاکانی از افزایش ۱۵۰ درصدی ظرفیت اتوبوسرانی در سال جاری خبر داد و اظهار داشت: با این اقدامات، امکانات حوزه حمل و نقل عمومی برای مردم به حد قابل قبول خواهد رسید. همچنین با توجه به اینکه تامین و نوسازی ۱۰ هزار تاکسی و ون از وظایف شهرداری به شمار می‌آید، از این‌رو طبق برنامه‌ریزی صورت گرفته در این بخش دو هزار ون بازسازی و ۵۰۰ دستگاه جدید وارد خواهد شد، البته تامین این امکانات به عنوان کف خدمات در نظر گرفته شده که ما به دنبال خدمات بالاتر از این حد هستیم.

وی همچنین با اشاره به درخواست نوسازی ۵۰ هزار تاکسی گفت: این درخواست در جلسه‌ای با حضور معاون اول رئیس جمهور و وزیر صمت مورد موافقت قرار گرفت و همچنان در مسیر پیگیری است. بنابراین اگر این ظرفیت تامین شود در حوزه نوسازی حمل و نقل شهری تحول خوبی رقم خواهد خورد.

شهردار تهران به خدمات حوزه حمل و نقل در بخش مترو اشاره و تصریح کرد: در گام اول به دنبال تامین ۱۱۳ دستگاه واگن ملی و ۶۳۰ دستگاه واگن خارجی هستیم که مقدمات اولیه آن انجام گرفته و امیدواریم تا دو سال آینده در بخش ملی و تا پایان دوره در بخش واگن خارجی اقدامات لازم را انجام دهیم.

کد خبر 670977

پر بیننده‌ترین اخبار شهری

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 1
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • IR ۲۲:۱۱ - ۱۴۰۱/۰۱/۳۰
    0 0
    باید برای کلان شهر صنعتی اصفهان هم ارزش قائل شد