شنبه ۱۱ آبان ۱۳۸۷ - ۰۴:۴۴
۰ نفر

مهدی ربوشه: قطبی یکبار دیگر هم در ورزشگاه حافظیه شیراز دور افتخار زده بود روزی که تصور می‌کرد به نیمکت سرمربیگری تیم‌ملی رسیده است اما همه چیز بعد از بازی به یکباره ویرانه شد.

شاید وقتی برای دومین بار طی یکسال اخیر در همین ورزشگاه دور افتخار می‌زد حتی فکرش را هم نمی‌کرد که 90 دقیقه بعد قرار است بحران تازه‌ای را تجربه کند.
سرمربی پرسپولیس حالا باید برای انتقاداتی که بیشتر متوجه تصمیمات فنی خود اوست، پاسخ‌های قانع‌کننده‌ای داشته باشد. چه «قلب‌مان از این باخت شکست» هرگز توجیه منطقی‌ای محسوب نمی‌شود.

پرسپولیس در هفته سیزدهم از رقابت‌های لیگ مقابل مقاومت سپاسی با نتیجه یک برصفر تن به شکست داد. نتایج تیم‌هایی که طی سال‌های گذشته در لیگ‌برتر قهرمان شده‌اند به خوبی نشان می‌دهد که پرسپولیس تا چه حدی در معرض ناکامی قرار دارد. چرا‌که طی
 6 فصل گذشته هیچ یک از تیم‌های قهرمان حداقل تا هفته سیزدهم بیشتر از دو باخت را تجربه نکرده‌اند.

4شکست برای قهرمان

پرسپولیس، سپاهان، پاس، فولاد، استقلال تهران، سایپا و دوباره پرسپولیس؛ هیچ یک از این تیم‌ها که طی هفت دوره از رقابت‌های لیگ‌برتر به عنوان قهرمانی دست پیدا کرده‌اند تا هفته سیزدهم بیشتر از دو باخت نداشته‌اند. جالب اینکه همین پرسپولیس سال گذشته تا نیم‌فصل رقابت‌ها تیم شکست‌ناپذیر لیگ لقب گرفته بود. آنها در آخرین بازی نیم‌فصل مقابل سپاهان تن به شکست دادند.  سایپا در سالی که به قهرمانی رسید تا پایان هفته سیزدهم تنها یک بار تن به شکست داد.

استقلال تا پایان هفته سیزدهم دوبار شکست خورده بود، فولاد در پایان فصل تنها 4 باخت و پاس در فصلی که به قهرمانی رسید تنها 3 باخت را در طول رقابت‌های لیگ در کارنامه‌اش می‌دید. همین‌طور سپاهان که در پایان دومین دوره لیگ حرفه‌ای فقط نتیجه شش بازی را واگذار کرده بود. این آمار نشان می‌دهد که پرسپولیس در فصل هشتم وارد بحران شده است.

نوسان پرسپولیس

شاید این بحران با یک برد خانگی جبران شود. اما ماجرا آنجایی شکل نگران‌کننده‌ به خود می‌گیرد که پرسپولیس همچنان با نوسان به کار خود ادامه می‌دهد و افشین قطبی نیز بی‌محابا از قهرمانی لیگ‌برتر سخن می‌گوید اگر چه در بدترین حالت ممکن قطبی هنوز تیمش را در بالای جدول لیگ‌برتر نگه داشته است با این حال حضور تعداد زیادی از ستاره‌های لیگ در پرسپولیس توقعات را بالا برده است. توقعاتی که غیرمنطقی نیست.

هواداران پرسپولیس این فصل علاقه ندارند تنها به وعده قهرمانی دل خوش کنند. حضور ستاره‌هایی چون علی کریمی، کریم باقری، نیکبخت‌واحدی، ایوان پتروویچ و دیگر بازیکنان تاثیرگذار پرسپولیس اجازه توجیه نتایج ضعیف سرخپوشان را از افشین قطبی سلب کرده است.

قطبی: برای فوتبال ایران متاسفم

سرمربی پرسپولیس با وجود کسب چهارمین شکست این تیم در لیگ هشتم بار دیگر به هواداران این تیم قول قهرمانی داد.  افشین قطبی پس از شکست یک بر صفر پرسپولیس در بازی مقابل مقاومت سپاسی اظهار داشت: «زمانی که بر اثر یک حادثه به حریف یک گل هدیه می‌کنیم و در واقع به خودمان گل می‌زنیم و با وجود آنکه به اندازه کافی موقعیت درست می‌کنیم اما نمی‌توانیم از آن استفاده کنیم، طبیعی است که پیروز نشویم. در هر صورت این نتیجه‌ای است که باید به خاطر آن از تمامی ‌پرسپولیسی‌ها عذرخواهی کنم. ما باید این بازی را می‌بردیم و بی‌تردید تیمی‌که برای قهرمانی در آسیا تلاش می‌کند باید در همه بازی‌هایش بجنگد. با این حال سه برد پیاپی برای هر تیمی‌مشکل است چرا که ما باید هر چهار روز یک‌بار به میدان برویم.»

وی افزود: «بازیکنان پرسپولیس از نظر روحی و روانی خسته بودند و دقت و انرژی لازم را نداشتند. ما تلاش کردیم در نیمه دوم سرعت بیشتری به بازی بدهیم و از کناره‌ها به دروازه مقاومت نزدیک شویم، با این حال وقتی توپ‌ها درون دروازه نمی‌رود و دروازه‌بان و بازیکنان تیم مقابل بهتر از تمامی‌ روزهای خود حاضر می‌شوند، طبیعی است که نتوانیم نتیجه بگیریم، تمامی‌تیم‌ها در مقابل پرسپولیس بهتر از شرایط همیشگی خود بازی می‌کنند.»

قطبی خاطرنشان کرد: «آنچه که تلخ بود کسب نتیجه شکست در این بازی بود، با این حال باید تصمیم‌های داور این مسابقه بررسی شود و کارشناسان درباره آن نظر دهند. من بسیار متاسفم برای فوتبال ایران و لیگ برتر. امیدوارم در چهار بازی پیش از پایان نیم‌فصل که در خانه داریم پیروز شویم و با کسب 12 امتیاز دیگر قهرمانی نیم  فصل را به دست آوریم.» قطبی در پایان گفت: «با وجود یک شکست نمی‌توان درباره پرسپولیس اظهارنظر کرد و من صد‌در‌صد قول قهرمانی پرسپولیس در لیگ‌برتر را می‌دهم.»

قطبی و سئوال دی‌کارمو

اگر قبول کنیم که پرسپولیس مهاجمان گلزنی چون محسن خلیلی را در اختیار داشته است و اگر دوباره به عملکرد بازیکنی مثل نیکبخت‌واحدی بیندیشیم که در بازی تیمش برابر سپاهان با دوگل زیبا پرسپولیس را نجات داد آن وقت دیگر برای عملکرد ضعیف  دی‌کارمو تقریبا هیچ توجیهی قابل قبول نیست. افشین قطبی پس از باخت تیمش برابر مقاومت سپاسی در واکنش به انتقاد خبرنگاران از دی کارمو گفته است: «از تلاش او راضی هستم.

حالا اگر خبرنگاران دنبال مسائل دیگری هستند بحث جدایی است. من خبرنگارانی را می‌شناسم که زیر 20 سال سن دارند اما به خودشان اجاز می‌دهند درباره مربیان و بازیکنان اظهارنظر کنند، به جای پرداختن به دی‌کارمو به دنبال راهی برای بهتر شدن وضعیت داوری باشید.» واکنش افشین قطبی به انتقادها علیه دی‌کارمو در حالی تند به نظر می‌رسد که دفاعیه وی از مهاجم بی‌تاثیر پرسپولیس نمی‌تواند قانع‌کننده باشد. با این حال عصر روز پنجشنبه دی‌کارمو در طول 90 دقیقه هرگز نتوانست برای تیمش تاثیرگذار بازی کند.  با این حال دلیل حمایت بی‌شائبه قطبی از این مهاجم بیشتر به یک معما شباهت دارد.

مصطفوی: این نوسان خطرناکی است

شاید مدیرعامل باشگاه پرسپولیس بیش از بقیه شرایط حساس کنونی را درک می‌کند. او راجع به شرایط بحرانی پرسپولیس می‌گوید:‌ «شرایط پرسپولیس نگران‌کننده است. من این مسئله را قبول دارم. این نتایج دلخواه ما و هواداران نیست. اما با همه این حرف‌ها باید تاکید کنم که هیچ تغییری در دستور کار هیات‌مدیره نیست. ما همچنان از قطبی حمایت می‌کنیم.» مصطفوی تصریح کرد: «با تغییر کادر فنی شرایط ما بهتر نمی‌شود اما با صبر و پرهیز از هرگونه حاشیه‌ای شک ندارم که تیم ما موفق می‌شود.» مدیرعامل پرسپولیس تاکید کرد: «پس از بازی، یک ساعت با قطبی جلسه داشتم و همه حرف‌ها و مشکلات مطرح شد.

معتقدم تحت هر شرایطی پرسپولیس در 4 بازی آینده خود که در ورزشگاه آزادی برگزار می‌شود باید برنده از زمین بیرون بیاید.» مصطفوی در پاسخ به این سئوال که آیا طبق گفته افشین قطبی، قصد دارید بازیکنان را تنبیه کنید، تاکید کرد: «فاصله بین بازی‌ها کم است. همه ما مقصر هستیم. قطبی هم مقصر است. اما تنها مقصر نیست. وقتی می‌بازیم همگی باید کمک کنیم که شرایط بهتر شود. من با تنبیه موافق نیستم.»

کد خبر 67117

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار فوتبال ايران

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز