سخنگوی وزارت امور خارجه آمریکا گفته اگر ایران خواستار رفع تحریم‌ها فراتر از توافق هسته‌ای است بایستی نگرانی‌های آمریکا که فراتر از مسائل هسته‌ای هستند را برطرف کند.

پرچم آمریکا - پرچم ایران - آمریکا - ایران

به گزارش همشهری آنلاین به نقل از فارس، خبرگزاری «رویترز» به نقل از یک مقام وزارت امور خارجه آمریکا نوشته چنانچه ایران خواستار رفع تحریم‌ها فراتر از توافق هسته‌ای است بایستی نگرانی‌های آمریکا که فراتر از مسائل هسته‌ای هستند را برطرف کند.

رویترز به نقل از یک سخنگوی وزارت امور خارجه آمریکا نوشت:‌ «ما در منظر عموم مذاکره نمی‌کنیم اما اگر ایران می‌خواهد تحریم‌های فراتر از برجام برداشته شوند باید نگرانی‌هایی که فراتر از برجام داریم، برطرف کند».

این مقام آمریکایی همچنین در تلاش برای انداختن توپ در زمین ایران مدعی شد: «بالعکس اگر آن‌ها نمی‌خواهند از این مذاکرات برای حل دیگر مسائل دوجانبه فراتر از برجام استفاده کنند، اطمینان داریم که می‌توانیم به سرعت به درکی در قبال برجام دست یافته و اجرای مجدد آن را از سر بگیریم. ایران باید تصمیم بگیرد».

سخنگوی وزارت امور خارجه آمریکا در ادامه ادعاهای خود گفت: «در صورت بازگشت به برجام، ایالات متحده استفاده از ابزارهای قدرتمند خود در برابر فعالیت‌های ثبات‌زدای این کشور و حمایتی که از تروریسم و گروه‌های نیابتی تروریستی دارد حفظ کرده و با جدیت آن‌ها را اجرا می‌کند، به‌ویژه در مقابله با سپاه پاسداران انقلاب اسلامی».

دولت آمریکا فروردین‌ماه سال ۱۳۹۸ سپاه پاسداران انقلاب اسلامی را در فهرست «سازمان‌های تروریستی خارجی» (FTO) قرار داده بود. این نخستین بار بود که کاخ سفید نیروهای مسلح رسمی یک کشور خارجی را در فهرست سازمان‌های تروریستی قرار می‌داد. پس از این تصمیم، شورای عالی امنیت ملی ایران مقر مرکزی فرماندهی ارتش آمریکا در منطقه را در فهرست گروه‌های تروریستی قرار داد.

پیش از اقدام دولت ترامپ در این راستا کارشناسان در خود آمریکا هم درباره تبعات این اقدام هشدار داده‌ و تلاش کرده‌ بودند کاخ سفید را از آن برحذر دارند. روزنامه نیویورک‌تایمز، به عنوان اولین رسانه‌ای که اسفندماه ۱۳۹۷ مقاصد دولت آمریکا در این باره را گزارش کرد نوشت این طرح هنگام ارائه با مخالفت مقام‌های پنتاگون و «سازمان اطلاعات مرکزی آمریکا» (سیا) رو به رو شده است.

در آن زمان ارزیابی پنتاگون و سیا این بود که چنین اقدامی نظامیان ایالات متحده و مأموران اطلاعاتی آن را در معرض خطر اقدامات متقابل توسط دولت‌های خارجی قرار می‌دهد.

کارشناسان مسائل حقوقی در آن زمان عنوان کردند چنانچه طرف‌های کنوانسیون‌های ژنو در بدعتی جدید نیروهای مسلح یکدیگر را «سازمان تروریستی» بنامند و این رویه رواج پیدا کند، اعضای نیروهای مسلح آمریکا نیز، در صورت دستگیری در یک کشور ثالث، ممکن است متقابلاً «تروریست» تلقی شده و محاکمه شوند.

پیش از این نیز «ند پرایس» سخنگوی وزارت خارجه آمریکا بامداد سه‌شنبه به اظهارات «سعید خطیب‌زاده» همتای ایرانی خود درباره اینکه واشنگتن عامل تأخیر در حصول توافق در مذاکرات وین است، واکنش نشان داد.

پرایس طی اظهاراتی با تلاش برای گره‌زدن رفع تحریم‌های ایران به مسائل غیر برجام، مدعی شد: «اگر آن‌ها نمی‌خواهند از این گفتگوها برای حل‌وفصل دیگر مسائل دوجانبه استفاده کنند، مطمئن هستیم که می‌توانیم خیلی سریع درباره برجام به تفاهم برسیم و شروع به اجرای مجدد خود توافق کنیم».

کد خبر 671528

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار سیاست‌خارجی

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 13
  • نظرات در صف انتشار: 4
  • نظرات غیرقابل انتشار: 35
  • IR ۱۰:۳۸ - ۱۴۰۱/۰۲/۰۲
    چرا ایران نمیخاد مسایل فراتر از برجاام رو برطرف بکنه؟ما ملت میخابم
    • US ۲۱:۳۶ - ۱۴۰۱/۰۲/۰۲
      4 11
      خواسته ایران فرا تر از برجام نیست قصد آمریکا محدود کردن فعالیت منطقه‌ای ایران است که ربطی به برجام نداره 🇮🇷❤
  • افشین IR ۱۰:۳۹ - ۱۴۰۱/۰۲/۰۲
    30 50
    به امریکا بگید بچرخ تا بچرخیم
    • IR ۱۱:۴۶ - ۱۴۰۱/۰۲/۰۲
      36 21
      از طرف خودت حرف بزن نه از طرف ملت
  • IR ۱۰:۵۴ - ۱۴۰۱/۰۲/۰۲
    39 38
    لعنت برپدر آمریکا که جهان رابه فقرسوق میدهد
    • ایرانی IR ۱۱:۵۸ - ۱۴۰۱/۰۲/۰۲
      31 25
      آمریکا یه مشت گاو چران بی تمدن بی پدر و مادر هستند
  • حسین IR ۱۱:۵۱ - ۱۴۰۱/۰۲/۰۲
    21 14
    ازبس دولت غربگدا اصلاحاتچی قبلی مقابل انریکاواروپاواداد وخنده مردن آنها باپررویی نیروهای مسلح ایران راکه خلاف مقررات بین المللی جزو گروه تروریستی میزارن وفرمانده نبروه های مسلح ما سردارسلیماتی راترور کردن اگر دربرابر شان کوتاه بیاییم باید مشکهایمان راهم بدهیم به آنها مثل لیبی
    • ایران من IR ۲۳:۵۶ - ۱۴۰۱/۰۲/۰۲
      14 0
      چرا دایما دولت روحانی غربگرا میگید. اگه دولت روحانی خیانت کرد و کم کاری و دزدی کرد،پس مسولان بالا دستی مثل مجلس شورای نگهبان تشخیص مصلحت و قوه قضائیه کجا بودند و چرا اجازه دادند که تا روز آخر در مسندشان بمانند و کاری به کارشان ن ارند و حتی باز خواست هم نشدند..واقعا چرا؟
  • یداله دلفانی IR ۱۲:۳۰ - ۱۴۰۱/۰۲/۰۲
    33 21
    لعنت برامریکا وحامیان امریکا درهرجا
  • IR ۱۳:۴۹ - ۱۴۰۱/۰۲/۰۲
    23 8
    روزگاریست که هر که به فکرخویشه منی که سواد سیاسی هم ندارم می فهمم که آمریکا نیتش اینه که میگه من هرکه را(هرکشوری را)خِفت گیرکردم کسی دادش در نیاد درخاورمیانه تنهاکشوری که سروگوشش می جنبه ایرانه. ایران هم اگه قوی نباشه برمیگرده به دوران قاجار وخاکسترسیاه
  • US ۱۳:۵۳ - ۱۴۰۱/۰۲/۰۲
    21 16
    تمام این وادادگی ها در برابر امریکایی های جنایتکار نجس توسط روحانی و دارو دسته اش که تورم را به هزار درصد رساند و نیروگاههای اتمی را تعطیل کرد انجام گرفت پس اول باید رئیس نجس سنتکام یا ترامپ و پمپئیو حرامزاده را اول به درک واصل کنیم بعد می نشینیم مذاکره می کنیم .
  • علی اصغر یوسفی IR ۱۹:۰۸ - ۱۴۰۱/۰۲/۰۲
    10 8
    به آمریکا وانگلستان تازنده هستیم اعتمادی نیست بی شرف بی غیرت یب ناموسن کثیف ترن انسان نمایی روی کره زمینن
  • مهرداد IR ۲۰:۲۴ - ۱۴۰۱/۰۲/۰۲
    1 1
    ماهم مثل ترکیه فراتر از برجام نداشته باشیم