فنلاند دهه‌هاست که پناهگاه‌ می‌سازد و این پناهگاه‌های مجهز، به وقت حمله نظامی و بمباران دشمن، بیش از جمعیت پایتخت یعنی ساکنان هلسینکی، ظرفیت اسکان و حفاظت از شهروندان را دارند.

فنلاند

به گزارش همشهری آنلاین و به نقل از گاردین، به عنوان نمونه در یک مرکز ورزش در هلسینکی درحالیکه گروهی از نوجوانان در حال بازی فلوربال (یک نوع ورزش هاکی مورد علاقه مردمان سرزمین ‌های نوردیک) هستند را تماشا می‌کنید با کمی ریزبینی هم متوجه یک در کنترل در پشت سر دروازه خواهید شد. فضای پشت این در، اگرچه فضای تاریکی است، اما امکاناتی نظیر سیستم‌های تامین اکسیژن و ژنراتورهای تولید برق را در خود جای داده است.

اگر کابوس این روزهای اروپاییان مبنی بر توسعه جنگ اوکراین به سایر نقاط این قاره روزی به واقعیت تبدیل شود، ورزشگاه‌هایی نظیر این در هلسینکی بهترین فضاهای ممکن برای اسکان و پناه دادن شهروندان در صورت بمباران خواهند شد.

فنلاند با توجه به تجربه جنگ با شوروی در زمستان سال ۱۹۳۹، اقدام به ساخت شبکه‌ای گسترده از این پناهگاه‌ها کرد که در زمان بمباران شهر به خوبی پناهگاه‌های امن، آماده و مجهز برای اسکان ساکنان پایتخت خواهند بود. اما در نهایت از آن‌جایی که از سال ۱۹۴۵، این کشور هیچ‌گونه عملیات نظامی را چه در قالب دفاع یا تهاجم تجربه نداشته، این پناهگاه‌ها این روزها نیز به عنوان فضاهایی برای خدمات عمومی شهری  مانند پارکینگ، مجموعه‌های ورزشی و.. کاربرد یافته‌اند.

در همین زمینه تامی راسک، مربی ایمنی دفاع غیرنظامیان با اشاره به دو در ورودی پناهگاه‌ها که ضخامت بسیار دارد و از جنس فولاد است، در زمان بمباران سنگین، حملات شیمیایی و حتی هسته‌ای هم مقاوم خواهد بود، می‌گوید: «نمی‌خواهم لاف بزنم، اما فناوری پناهگاه‌های فنلاند یکی از بهترین‌هاست. ما مدتی است که این کار را انجام می‌دهیم.»

پناهگاه.jpg

او در ادامه با اشاره به حدود ۹۰۰ هزار مکان پناهگاه در هلسینکی و الزام به تخصیص قسمتی از بنای ساختمان به پناهگاه در تمامی ساختمان‌های کشور تاکید می‌کند که امکانات این پناهگاه‌ها مانند آب سالم، هوای تمیز و رختخواب‌ها برای زندگی مردم در طول چند هفته فراهم آمده است.

این پناهگاه‌ها از قسمت‌های مختلفی از جمله کافه تریا و اتاق بازی بچه تشکیل شده‌اند. این پناهگاه‌ها هم‌چنین به گفته راسک دارای اتاق‌ها با دیوارهایی هستند که شهروندان کمی بتوانند احساس حریم خصوصی را هم داشته باشند.

این پناهگاه‌ها بخشی از آنچه که استراتژی جامع امنیتی خوانده می‌شود، هستند و نظر بسیاری را در این روزهای بحران اوکراین که شاهد اسکان بسیاری از شهروندان اوکراینی در ایستگاه‌های مترو و سالن‌های تئاتر بودیم، جلب کرده است.

البته تغییرات عمده‌ای نیز در اقدامات و تصمیمات امنیتی اخیر فنلاند نظیر جایگزینی جت‌های جنگی قدیمی با ۶۴ هواپیمای F-۳۵ و افزایش بودجه نظامی بی‌سابقه بعد از دهه ۹۰  و سال ۲۰۰۰ یعنی زمان فروپاشی شوروی تا آخرین تصمیم این کشور با مرز مشترک ۱۳۴۰ کیلومتری با روسیه برای پیوستن به ناتو، در پی جنگ اوکراین، مشاهده شده است.

چارلی سالونیوس پاسترناک، کارشناس امنیتی در مؤسسه امور بین‌الملل فنلاند می‌گوید که این کشور دهه‌ها است که در سطوح مختلف جامعه آموزش‌هایی را برای آمادگی جنگ احتمالی با کشورهای همسایه به مردمان داده است.

فنلاند بر خلاف بسیاری از کشورهای اروپایی حتی بعد از پایات جنگ سرد، سربازی اجباری برای مردان جامانده از تحصیل را ادامه داده است.

کد خبر 671735

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار اروپا

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha