سرپرست دفتر صنایع خودروی وزارت صنعت، از طراحی یک پلتفرم مشترک داخلی برای تولید خودروهای ارزان که ۱۵۰تا ۲۰۰ میلیون تومان (معادل ۵تا ۶ هزار دلار) قیمت خواهد داشت خبر داد.

پرايد111

به گزارش همشهری آنلاین، عبدالله توکلی‌لاهیجانی گفت: این پلتفرم که محصولات آن در نیمه نخست سال ۱۴۰۲به بازار می‌آید با مشارکت ۲ خودروساز بزرگ داخلی و برای تولید دست‌کم ۴ مدل خودروی ارزان‌قیمت در حال طراحی است و می‌تواند از نظر قیمت، جایگزینی برای پراید باشد.

اغلب کارشناسان معتقدند مهم‌ترین دلیل افزایش قیمت خودرو در ۳سال گذشته کاهش تولید در شرکت‌های خودروساز داخلی است. آمارها نیز نشان می‌دهد تیراژ تولیدات خودروسازان داخلی فقط کفاف ۶۵درصد از تقاضای بازار را می‌دهد و بازار با کمبود ۳۵درصدی تولید مواجه است. پیش از این منوچهر منطقی، معاون صنایع حمل‌ونقل وزارت صنعت نیز این موضوع را تأیید کرده و گفته بود: وقتی برای تقاضا عرضه کمی وجود دارد، به‌طور طبیعی قیمت بالا می‌رود و قیمت عرضه کارخانه با بازار، فاصله معناداری پیدا می‌کند. محاسبات انجام شده نشان می‌دهد با عرضه یک میلیون و ۴۰۰هزار دستگاه خودرو، روند عرضه و تقاضا در بازار خودرو به هم نزدیک می‌شود.

در عین حال برخی برآوردها نشان می‌دهد حذف پراید، به‌عنوان ارزان‌ترین خودروی داخلی، از چرخه تولید، با توجه به آنکه نرخ آن سازگاری زیادی با قدرت خرید بخش کم‌درآمد جامعه داشت، بازار خودرو را از چرخه تعادل خارج کرده است. در واقع بخش زیادی از تقاضای بازار مربوط به ‌خودروهای ارزان‌قیمت بود که با حذف پراید از چرخه تولید امکان خرید خودرو برای بخش زیادی از جامعه از دست رفت و بازار با نوعی آشفتگی مواجه شد. گمان می‌رود این موضوع بر قیمت سایر خودروهای داخلی نیز تأثیر گذاشته باشد. در چنین شرایطی وزارت صنعت در تلاش است با محاسبه قدرت خرید جامعه، محصول استانداردی را به بازار ارائه کند که از نظر قیمت مشابه پراید باشد و بتواند بخش زیادی از نیازهای جامعه را مرتفع کند.

جایگزین پراید به بازار می‌آید

آنطور که عبدالله توکلی‌لاریجانی، سرپرست دفتر صنایع خودروی وزارت صنعت، معدن و تجارت خبر داده است: با هدایت وزارت صنعت و با همکاری سایپا و ایران خودرو طراحی پلتفرم مشترکی در حال انجام است که می‌توان محصولاتی را بر مبنای آن تولید کرد که مطابق با قدرت خرید بخش زیادی از جامعه باشد. او با بیان اینکه محصولات این پلتفرم  مشترک، تا نیمه نخست سال ۱۴۰۲ به بازار می‌آید، افزود: طبق محاسبات انجام شده قرار است دست‌کم ۴خودروی مختلف روی این پلتفرم  مشترک در شرکت‌های خودروساز داخلی تولید شود که میانگین قیمت آن رقمی بین ۱۵۰تا ۲۰۰میلیون تومان یا معادل ۵تا ۶هزار دلار است.

توکلی‌لاهیجانی با بیان اینکه تاکنون هیچ خودرویی نتوانسته در حوزه قیمت جایگزین پراید شود، تأکید کرد: یکی از موضوعات مهم در تولید خودروهای داخلی تیراژ تولید است، به‌طوری که اگر تیراژ تولید از یک محدوده پایین‌تر باشد تولید آن خودرو، صرفه اقتصادی ندارد، بر همین اساس قرار است روی پلتفرم اقتصادی در حال طراحی، سالانه ۳۰۰هزار دستگاه خودرو تولید شود تا هم صرفه اقتصادی داشته باشد و هم بتواند از نظر قیمت جایگزین پراید شود.

او تأکید کرد: با طراحی این پلتفرم  هریک از ۲شرکت بزرگ خودروساز داخلی می‌توانند محصول خاص خود را متناسب با شرایط بازار با آپشن‌های مختلف و در عین حال متناسب با استانداردهای ۸۵گانه تولید کنند و نیاز بازار را به ‌خودروهای ارزان‌قیمت و استاندارد و به‌روز، که هم‌اکنون حلقه مفقوده بازار است، رفع کنند. به‌گفته او این پلتفرم  به‌گونه‌ای طراحی خواهد شد که بتواند در مسیر تولید خودروهای برقی نیز مورد استفاده قرار گیرد.

چگونگی طراحی پلتفرم 

آن طورکه سرپرست دفتر صنایع خودروی وزارت صنعت خبر داده طراحی این پلتفرم  در داخل در حال انجام است اما درصورت نیاز از مشاوران خارجی نیز کمک گرفته می‌شود. اطلاعات همشهری نشان می‌دهد در مسیر طراحی تا تولید این خودرو که احتمالا یک سال و نیم به طول می‌انجامد، برخی شرکت‌های بین‌المللی فعال در زمینه طراحی نیز مشارکت خواهند کرد، با این حال بخش اصلی طراحی این پلتفرم  اقتصادی در داخل انجام خواهد شد و طراحان خارجی احتمالا در طول انجام کار ایرادات احتمالی پلتفرم را رفع خواهند کرد.

گمانه‌زنی‌ها حاکی است که محصولات نهایی این پلتفرم، محصولاتی با طراحی‌های به‌روز و با استانداردهای بالای ایمنی خواهد بود که کاربرد شهری دارد و می‌تواند در زمره خودروهای کوچک اندام دسته بندی شود.

مشکل تأمین قطعه خودروسازان حل شد

عبدالله توکلی‌لاریجانی، سرپرست دفتر صنایع خودروی وزارت صنعت، معدن و تجارت از افزایش عرضه خودرو به بازار در۲ماه گذشته خبر داد و گفت: حجم عرضه خودرو ازطریق تجاری‌سازی محصولات دپو شده از اواخر سال ۱۴۰۰تاکنون افزایش یافته و این موضوع موجب شده تعداد خودروهای دپو شده در پارکینگ خودروسازان که در زمستان پارسال حتی به ۲۵۰هزار دستگاه هم رسیده بود اکنون به ۷۰هزار دستگاه برسد.

او با بیان اینکه سرعت تکمیل خودروهای ناقص در خودروسازان افزایش یافته تأکید کرد: با افزایش تجاری‌سازی‌ خودروها، تعداد خودروهای دپو شده در ایران‌خودرو و سایپا رو به کاهش است و انتظار می‌رود با تکمیل خودروهای ناقص، به‌زودی تعداد خودروهای دپو شده در پارکینگ خودروسازان به حداقل برسد.

منوچهر منطقی، معاون صنایع حمل‌ونقل وزارت صمت نیز درباره چگونگی تکمیل خودروهای ناقص در شرکت‌های خودروسازی‌ گفت: پیش ‌از این موضوع تأمین قطعات به‌علت مسئله ریزتراشه‌ها در دنیا با مشکلاتی مواجه بود، اما اکنون این مشکل حل ‌شده است.

او اضافه کرد: سعی داریم تیراژ تولید و تجاری‌سازی خودروها بیشتر شود تا چیزی به‌عنوان خودروی ناقص نداشته باشیم. به‌گفته او طبق هدف‌گذاری انجام شده و برای ایجاد تعادل میان عرضه و تقاضا امسال ۱.۵میلیون‌ دستگاه خودرو تولید می‌شود.

منطقی همچنین درباره واگذاری سهام شرکت‌های خودروسازی‌ گفت: تمام موانع برای واگذاری سهام خودروسازان شناسایی‌شده است و در حال رفع آنها هستیم؛ بنابراین در دوره زمانی موردنظر (۶ماهه) این اتفاق خواهد افتاد.

کد خبر 671854

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار ثبت نام و قیمت خودرو

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 50
  • نظرات در صف انتشار: 15
  • نظرات غیرقابل انتشار: 36
  • IR ۰۸:۰۷ - ۱۴۰۱/۰۲/۰۴
    175 1
    خودروی ارزان 150 میلیون !!!!!!!!! پراید رو کردید 200 میلیون که بگید 150 میلیون ارزونه ؟ بابا شما دست هر چی کلاهبرداره از پشت بستید
    • رحمان IR ۱۹:۴۶ - ۱۴۰۱/۰۲/۰۴
      50 2
      درود واقعا 150 ارزونه؟ البته واس کسایی که سیسمونی شونو تو کشورای غربی میخرن مفته تازه این رو کاغذ 150 هست با مالیات وارزش افزوده و هزینه بیمه و شماره گذاری و.... سر میزنه همون200تومن وای برما مردم عادی
  • محمد IR ۰۸:۱۸ - ۱۴۰۱/۰۲/۰۴
    40 84
    خود پراید رو تولید کنید ، ما که راضی بودیم انصافا ، کم مصرف ، کم هزینه ، پر شتاب ، کم اصطحلاک و.... داخل شهر که عالی بود ، خارج از شهر هم باید یه کم بیشتر مراقبت می کردی
  • US ۰۸:۴۰ - ۱۴۰۱/۰۲/۰۴
    46 25
    خخخخخخ
    • IR ۱۳:۴۷ - ۱۴۰۱/۰۲/۰۴
      37 5
      متاسفانه مردم ثابت کردن که در خارج شهر پراید رو با بوگاتی اشتباه میگیرن
  • IR ۰۸:۴۱ - ۱۴۰۱/۰۲/۰۴
    78 1
    اصلا معلومه قیمت ها رو هیچ اصولی بالا نرفته همچین قیمت هایی افتضاحه پراید 8 تومنی بشه 200
  • سعید IR ۰۸:۵۶ - ۱۴۰۱/۰۲/۰۴
    70 2
    هرچه جلوتر می‌رویم بیشتر گندش در میاد
  • IR ۱۰:۰۰ - ۱۴۰۱/۰۲/۰۴
    112 2
    امیدوراریم روزی برسد که ایران‌خودرو وسایپا نبست ونابود شوند با‌این‌همه ظلمی که درحق مردم مظلوم میکنند.
    • IR ۱۰:۳۸ - ۱۴۰۱/۰۲/۰۴
      61 3
      نیک گفتی. امین رب العالمین.
  • CA ۱۰:۱۴ - ۱۴۰۱/۰۲/۰۴
    31 3
    تا تا موتور هند را بیاورید در ایران تولید کنید ولی توی جاده نرود!!! فقط شهر...
  • IR ۱۰:۱۷ - ۱۴۰۱/۰۲/۰۴
    46 3
    ما چند ساله میخوایم یک پراید بگیریم ولی هنوز نتونستیم چرا ماشین اینقدر گیرونه من با بچه سختمه بریم جایی باید حتما وسیله داشته باشیم ماخسته شدیم از این گرونیاینجور که پیش میاد ما هیچ وقت ماشین دار نمی شیم
  • IR ۱۰:۱۹ - ۱۴۰۱/۰۲/۰۴
    48 2
    ی مثال هست ک میگه ب شیطان گفتن خدارحمت کنه پدرتو.درجواب گفت کاری ک هرگزنمیشه حالاشده اینا.....
    • IR ۱۹:۰۲ - ۱۴۰۱/۰۲/۰۴
      6 1
      واقعا درکتون میکنم خیلی سخته
  • IR ۱۰:۳۵ - ۱۴۰۱/۰۲/۰۴
    28 2
    ایا اینک مردم کشورمان نباید یکپارچه خرید این چار چرخه رو بوی کات کنند؟
  • IR ۱۰:۴۱ - ۱۴۰۱/۰۲/۰۴
    18 2
    پراید 2ملیونی بعد 20 سال شده 200 میلیون چه جلب شد جمله 2، 20، 200،؟ 200، 20،...؟
  • amir IR ۱۰:۵۹ - ۱۴۰۱/۰۲/۰۴
    20 1
    شما فقط دروغ می گین هرچه سمند ملی تان قرار بود مفت بدین مردم .این قیمت 150منظورتان 1/5میلیارد تومان
  • بهنام IR ۱۱:۴۱ - ۱۴۰۱/۰۲/۰۴
    39 1
    خودرو ۱۵۰میلیونی ارزان است؟؟؟؟؟؟؟باحقوق ۷میلیونی چندسال باید صبر کرد تا یک خودرو ۱۵۰میلیونی خرید؟؟؟؟؟؟
  • IR ۱۱:۵۹ - ۱۴۰۱/۰۲/۰۴
    97 1
    برای من کارگر با حقوق 4میلیونی باید کل حقوق37,38ماه رو جمع کنم(3سالو 2,3ماه) تا یک ماشین بخرم و کل این مدت هم از هوا تغذیه کنم ( فتوسنتز کنم😂)تازه اگر تورم و گرانی صورت نگیرد و قیمت ها ثابت بماند(که محاله ثابت باشه).
  • IR ۱۲:۰۰ - ۱۴۰۱/۰۲/۰۴
    50 0
    واقعاً دولت مشغول چه کاری ایست میشه به مردم بگید؟
    • سید علی مشهد IR ۱۲:۲۹ - ۱۴۰۱/۰۲/۰۴
      33 1
      دوشیدن مردم بیچاره البته اگه چیزی مونده باشه که بدوشه
    • رصا IR ۱۷:۴۳ - ۱۴۰۱/۰۲/۰۴
      18 3
      بدو برو رای بده تا ارزون بشه😃😂
  • ش IR ۱۲:۰۷ - ۱۴۰۱/۰۲/۰۴
    22 0
    زحمت کشیدن
  • IR ۱۲:۴۱ - ۱۴۰۱/۰۲/۰۴
    21 2
    طراحی مشترک دو خودرو ساز بزرگ، نصف پژو نصف پراید میشه نهایتا
  • IR ۱۴:۱۰ - ۱۴۰۱/۰۲/۰۴
    30 0
    با چه رویی میگویید خودرو ارزان قیمت150 -200میلیونی؟؟!!!!! حتما براساس حقوق یک روز خودتان این حرف از دهانتان درآمده!!!!!!!
  • رضا IR ۱۴:۳۰ - ۱۴۰۱/۰۲/۰۴
    30 2
    دروغگوهای کثیف برای ال 90 هم همین تبلیغ را میکردین، میگفتین خودرو ارزان قیمت کارمندی، خدا ازتون نگذره.
    • مهدی IR ۱۷:۲۵ - ۱۴۰۱/۰۲/۰۴
      9 0
      باهمون رویی که مردم با تقاضای خرید بی پایانشون به این چهار چرخه ها بهشون دادن
  • IR ۱۴:۵۶ - ۱۴۰۱/۰۲/۰۴
    14 0
    حتما سه چرخ نمکی رو یک چرخ بهش اضافه کردن روکشم بهش کشیدن با چراغ زیبا که بندازن به ملت بیچاره
  • حسین IR ۱۵:۱۵ - ۱۴۰۱/۰۲/۰۴
    21 1
    پراید هفت ملیون بیشتر نمی ارزه
  • مرتضی DE ۱۵:۴۵ - ۱۴۰۱/۰۲/۰۴
    18 0
    6 دستگاه خودرو تارا و 30 دستگاه موتور سیکلت جوایز پلیس راه که قرار بود بدهد چی شد ؟
  • IR ۱۶:۰۷ - ۱۴۰۱/۰۲/۰۴
    5 0
    همین پرایدو تولید کننین بابا زین اسب بچسبدد اسب سواری پیش کش
  • منصور IR ۱۶:۵۰ - ۱۴۰۱/۰۲/۰۴
    7 3
    خدا راشکر ولی هنوزرقیمتش برای ملت بیچاره ایران زیاد هست باید زیر صدمیلیون باشه
  • سید IR ۱۶:۵۱ - ۱۴۰۱/۰۲/۰۴
    8 2
    تولید پراید با کیفیت اولیه برای تردد داخل شهر بسیار هم عالیست حذف پراید مساوی با ظلم به ملت قیمتش هم از لوازم یدکی ها میشه پرسید* جمع کردن یه پراید صفر تا صد نصف قیمت کارخانه در میاد *بقیه اش دزدی مسلم است
  • مریم IR ۱۷:۳۲ - ۱۴۰۱/۰۲/۰۴
    15 1
    ۱۵۰ میلیون ارزونه؟؟حقوق شما چقدره که این قیمتا براتون هیچه ؟ما۳تمن میگیریم و کرایه نشین با یه بچه که آیندش دست قالیبافه که فعلا درفکر سیسمونیه بچشه
  • علی IR ۱۷:۴۲ - ۱۴۰۱/۰۲/۰۴
    14 1
    پراید چی هست که جانشینش چی باشه وای بر خودرو ساز که مرگ خیلی ها گردنشون هست
  • سروش@ IR ۱۷:۴۶ - ۱۴۰۱/۰۲/۰۴
    17 1
    من سن 21سالگی ارزوی یه ماشین جیپ داشتم ازمدافتادنتونستم بخرم بعدش به ماشین پاترول دل بستم اونم ازمدافتادنتونستم بخرم بعد اروزی یه 206داشتم ازمدافتاد نتونستم بخرم، گفتم لااقل یه پرایدبگیرم سوارموتورتوسرما وگرما نباشم، یه پرایدمدل 90گرفتم حسابش کردم اگه اون موقع 90میلیون داشتم جیپ وپاترول و206که هیچ بهاش هلیکوپترشخصی میتونستم بگیرم، جوانیم درحسرت یه خودروکه دلخواهم بودگذشت وبعد اخرسرهذینه ی بهترین ماشین دنیارو دادم یه پرایدبهم دادن، این بود حق من، خیلی ها مثل من دست شون به اون پرایدهم نرسیدو عمرشون وجوانی شون رفت
  • میتی IR ۱۷:۴۷ - ۱۴۰۱/۰۲/۰۴
    19 1
    وای به حال همچین مملکتی که یه قوطی حلبی ۸ میلیونی رو ۲۲ برابر کردن بعد میگن خودرو ۱۵۰ میلیون ارزونه فقط ارزوی ما جوونا رو خاک میکنید
  • IR ۱۷:۵۸ - ۱۴۰۱/۰۲/۰۴
    11 0
    انصافاً این که همواره صحبت از مردم شهید پرور و ولایت مدار می کنند و از حق هم که نگذریم ایرانی ها فوق العاده خوبن و برای وطن از جونشون دریغ نمی کنند اینه حقشون ؟ امروزه در بیشتر کشورها خرید خودرو بسیار آسونه، همسایگان ما که قبولشون نداریم چه خودرویی سوار میشن ؟ با این طرز تفکر که همواره بخوان جیب ملت را خالی کنند به هیچ موفقیتی نخواهند رسید
  • علی IR ۱۸:۴۱ - ۱۴۰۱/۰۲/۰۴
    15 0
    با دهن روزه لعنت به مسببان این وضعیت
  • محسن IR ۱۹:۱۵ - ۱۴۰۱/۰۲/۰۴
    11 1
    مردم خبر خوش قرار جایگزین پراید تویوتاست
  • همشهری IR ۱۹:۴۳ - ۱۴۰۱/۰۲/۰۴
    3 0
    واقعا
  • IR ۲۰:۰۳ - ۱۴۰۱/۰۲/۰۴
    10 2
    پراید پنج شش میلیونی تازه جایگزینی براش پیداکردید ۱۵۰میلیون وای چه ارزونی کردید یک تعدادی ۳۰۰میلیون هم کنید میخرند چون پول بادآورددارند وبرایشان ۱۵۰میلیون مبلغی نیست ویدیوهایی ازفرزندان این خادمان ملت مسئولین درفضای مجازی هست که یک پارتی میگیرند ۳۰۰ یا۴۰۰میلیون
  • احسان IR ۲۰:۰۹ - ۱۴۰۱/۰۲/۰۴
    11 1
    والا من یکی دارم دیونه میشم ازینکه اینهمه دادوبیداد که پراید...گرون شده خوب بابا نخرید ببینم کی میخواد بخره این لگنهارو تاوقتیکه میخریدوتقاضا هست همین آشو همین کاسس
  • علی IR ۲۰:۲۲ - ۱۴۰۱/۰۲/۰۴
    9 0
    سلام دوستان تازمانی که خودرو های خارجی در حد قیمت توان خرید قشر متوسط جامعه وارد نشه ایران‌خودرو و سایپا قیمت هاشون رو پایین نمی یارن .
  • علی IR ۲۰:۲۵ - ۱۴۰۱/۰۲/۰۴
    9 0
    بزک نمیر بهار میاد ..‌.
  • عبد خدا IR ۲۰:۵۰ - ۱۴۰۱/۰۲/۰۴
    3 0
    شاید این وساپاهای سه چرخ قدیمی که میگفتن حمال برقی باشه با مارک فورگون توربو
  • کاوه IR ۲۰:۵۶ - ۱۴۰۱/۰۲/۰۴
    9 0
    150 میلیون ارزونه ؟؟ شماها روگنج ملت نشستید که این مبلغ براتون ارزونه حساب کردی یه کارگر توی چند ماه این پولو دربیاره ،،،برید خودتونو مسخره کنید خودروی 150 میلیونی ارزون قیمت 😂😂😂😂😂😂 یا خودروی ارزون نمیدونی چیه یا 150 میلیون نمیدونی چقدره
  • رضا IR ۲۱:۰۹ - ۱۴۰۱/۰۲/۰۴
    10 1
    ۱۵۰ میلیون ارزونِ. آقایان صداتون از جای گرم در میاد. هی گرون و گرون‌تر. چه خبره.
  • اتاا IR ۲۱:۳۵ - ۱۴۰۱/۰۲/۰۴
    8 0
    ارابه های مرگ با قیمت ها ی نجومی اونم با قرعه کشی تا کی باید اختیار ی نباشه انتخاب خودرو در ایران...
  • IR ۲۱:۴۳ - ۱۴۰۱/۰۲/۰۴
    8 0
    مثل‌ال‌نودکه‌قراربود7میلیون‌بدید.اخه‌چراشرمنده‌میکنیدچقدررررررلطف
  • عرفان IR ۲۲:۴۵ - ۱۴۰۱/۰۲/۰۴
    2 1
    با سپاس فراوان از دوستان خداقوت