به گزارش همشهری آنلاین، مشترکان شبکه برق شکایت دارند که چرا شرکتهای توزیع برق در کشور به جای قرائت دقیق کنتورها، به اعلام هزینه برق مصرفی خانوارها براساس برآوردهای نامشخص اقدام کردهاند؛ بهویژه اینکه قبضهای علیالحساب اعلام شده از جهش بیضابطه و قابل توجه ارقام برق مصرفی برخی مشترکان حکایت دارد.
بهگزارش همشهری، اواخر سال گذشته بود که شرکتهای توزیع برق، بهویژه در تهران بزرگ، به جای فرستادن مأموران خود برای قرائت کنتورها و محاسبه دقیق برق مصرفی شهروندان از الگوی جدید رونمایی کرد که براساس آن هزینه برق مصرفی برخی مشترکان بهصورت برآوردی یا همان علیالحساب محاسبه شده بود.
همان موقع اعتراضها زیاد شد و در واکنش، شرکت توزیع برق تهران بزرگ در اطلاعیهای اعلام کرد: برای مدیریت هرچه بهتر روند مصرف برق و براساس سیاستهای ابلاغی وزارت نیرو، این شرکت، همگام با سایر نقاط کشور، اقدام به صدور قبوض الکترونیک برآوردی میان دوره براساس میانگین مصرف دوره مشابه سال گذشته کرده است.
این شرکت توضیح داده از آن جا که مبالغ قبوض صادر شده براساس میانگین مصرف، محاسبه شده بدیهی است درصورت هرگونه تفاوت در قبض پرداختی و میزان انرژی مصرف شده، مبالغ پرداخت شده درصورتحساب قطعی صادر شده بعدی بهحساب بستانکاری مشترکان منظور خواهد شد.
چرا باید پول بدهیم؟
شهریور سال گذشته بود که معاون برق و انرژی وزارت نیرو در واکنش به انتقادها از صدور قبضهای برق براساس الگوی برآوردی اعلام کرد: بنا به دستور وزیر نیروی دولت گذشته چنانچه اشتباهی در بخش محاسبه قبض مشترکان رخ داده باشد، اصلاح میشود و حتی درصورت درخواست مردم، امکان پرداخت اقساطی قبوض نیز میسر خواهد بود.
اما پرسش اصلی شهروندان این است که چرا شرکتهای توزیع برق به محاسبه دقیق کنتور برقها براساس گزارش مأموران قرائت اقدام نمیکنند؟
مشاهدات خبرنگاران همشهری نشان میدهد: صدور قبضهای برآوردی برای برخی خانوارها که مستأجر بوده یا خانهشان در دوره مصرف خالی بوده، زیانبار بوده است. مشترکان معترض در شبکههای اجتماعی نوشتهاند؛ شرکتهای توزیع برق وظیفه دارند سریعتر نسبت به توقف صدور قبضهای برآوردی برای مشترکان اقدام کنند زیرا محاسبه علیالحساب برق مصرفی شهروندان براساس میانگین مصرف دوره مشابه سال قبل باعث تضییع حقوق مشترکانی میشود که در دوره سالجاری مصرفشان کمتر شده یا اصلا برقی مصرف نکردهاند.
حال باید دید در دوره جدید صدور قبضها، شرکت توزیع برق در سراسر کشور اقدام به اصلاح رویه اشتباه گذشته میکنند یا اینکه دوباره نسبت به صدور قبض براساس برآورد اقدام میکنند؟
مصرف برق خود را گزارش کنید
بهگزارش همشهری، مشترکان برق همواره علاوه بر هزینه برق مصرفیشان، مالیات و عوارض به دولت میپردازند، انتظار مردم این است که شرکتهای توزیع برق در محاسبات خود دقیق عمل کنند.
براساس رویه رایج، مأموران قرائت برق درصورت حضور نداشتن مالکان یا ساکنان مکلفند با گذاشتن یادداشتی، این مسئله را یادآوری کنند که مشترکان میتوانند بهصورت خوداظهاری به اعلام میزان مصرف خود اقدام کنند. این اقدام از طریق اپلیکیشن و همچنین سامانهای بهنام برق من وجود دارد و مشترکان میتوانند درصورت مراجعه نکردن مأموران قرائت کنتور یا حضور نداشتن مالکان و ساکنان ساختمان، میزان مصرف برق خود را براساس شمارشگر کنتور اعلام کنند.
براساس اطلاعیه شرکت توزیع نیروی برق تهران بزرگ، هدف از محاسبه برق مصرفی براساس اطلاعات خوداظهاری، امکان محاسبه صورتحساب برق مصرفی توسط مشترکان است و آنها میتوانند با مراجعه به سامانههای اعلام شده، نسبت به اعلام میزان مصرف برق خود اقدام کنند.
برای اینکار لازم است اطلاعاتی چون استان محل اقامت، نوع اشتراک از نظر تعداد فاز، ظرفیت اشتراک برق براساس آمپر، تاریخ قرائن قبلی و جدید، وضع اشتراک از حیث روستایی یا شهری بودن و میزان میانباری مندرج در قبضها صورتحساب مصرف برق خود را محاسبه کنند.
قبضها اصلاح میشود؟
با افزایش انتقادها از شیوه برآوردی قبوض برق مصرفی، پیشبینی میشود در دوره جدید قرائت کنتورها این شیوه متوقف شود ولی این احتمال وجود دارد که مبلغ قبض قبلی بهعنوان بدهی مشتری لحاظ شود. البته درصورت مراجعه مأموران قرائت کنتورها و اصلاح میزان مصرف، مبالغ پرداخت شده توسط مشترکان بهعنوان طلب آنها لحاظ و از قبضهای بعدی کاسته شود.
افزایش تعرفه بهای برق از بهمنماه سال گذشته این فرضیه را تقویت میکند که هزینه برق مصرفی مشترکان در ماههای آینده جهش داشته باشد و از اینرو یکی از اقدامهای مهم برای مواجه نشدن با قبضهایی با ارقام زیاد، این است که هم مصرف کنترل شود و هم اینکه کنتورها به دقت قرائت شود تا دیگر قبضهای برآوردی صادر نشود.
پاسخگویی مدیران صنعت برق و رفع ابهامها یک ضرورت است و هرگونه تغییر در شیوه محاسبه برق باید از قبل اطلاعرسانی شود و اینگونه نباشد که مشترکان در برابر عمل انجام شده قرار گیرند.
در روزهای اخیر برخی شهروندان تهرانی که با همشهری تماس گرفتهاند، نسبت به پاسخگو نبودن شرکتهای توزیع برق انتقاد دارند، آنها میگویند کارمندان ادارات برق در واکنش به پرسشهای آنها گفتهاند اگر اعتراض دارند اصلا پول برق خود را ندهند.
آیا اگر برق مصرفی اینگونه خانوارها قطع شود، شرکتهای توزیع برق و کارمندانشان مسئولیت این نوع پاسخگویی را میپذیرند؟
نظر شما