یکشنبه ۱۱ اردیبهشت ۱۴۰۱ - ۰۹:۴۵
۳ نفر

میدان «حسن‌آباد» با توجه ویژه متولیان فرهنگی و رویکرد جدید شهرداری تهران از خودرومحوری به انسان‌محوری تغییر کارکرد می‌دهد و به فضای عمومی شهری بدل می‌شود و جاذب گردشگر خواهد شد.

میدان

همشهری آنلاین‌ـ سحر رمضانعلی‌پور: معاون فنی و طراحی شهر سازمان زیباسازی شهرداری تهران از «حسن‌آباد» به‌عنوان میدانی ارزنده و بسیار ارزشمند شهر یاد می‌کند و به‌عنوان طراح شهری معتقد است که شهر ما با ۲ معضل بغرنج دست به گریبان است؛ نخست حضور سرسام‌آور خودروها و دیگری معضل‌ تردد دشوار کودکان و بانوان و در واقع مردانه بودن شهرمان.

«شاپور دیوسالار» می‌گوید: «ما در این شهر، فضای عمومی شهری نداریم. در فضاهای جمعی، میدان‌ها می‌توانند فضای عمومی باشند و بخشی از تفریح و گشت‌وگذار مردم در این فضاها صورت گیرد. با حضور بیشتر زنان، شهر از حالت رسمی و خشک و مردانه درمی‌آید. میدان حسن‌آباد می‌تواند در کنار میدان‌هایی مانند میان تجریش و هفتم‌تیر و خیابان بهار که تا حدودی توانسته‌اند جاذب حضور بانوان باشند به یک بافت زنانه تبدیل شود.» او تأکید می‌کند که توجه به این مهم در برنامه‌ریزی‌های مربوط به این میدان در دستور کار است.

میدان حسن‌آباد پیاده‌محور و جاذب گردشگر می‌شود

دیوسالار می‌گوید که میدان حسن‌آباد با توجه به محصور بودن و برخورداری از جداره باارزش، ارزش و هویت بالایی دارد که متأسفانه در آتش‌سوزی ۲ سال گذشته، بخشی از آن از بین رفت. سازمان زیباسازی مرمت و نوسازی را انجام داد ولی بخش عمده اقدامات از بازسازی در جداره و پوسته این ساختمان ارزشمند در ضلع شمال غربی را باید مالک انجام دهد که در حال انجام کار است و پس از اتمام کار اجازه انجام کار و کاربری مجاز از میراث فرهنگی گرفته شود.

میدان حسن‌آباد پیاده‌محور و جاذب گردشگر می‌شود

مدتی پیش مناقصه‌ای برای ساماندهی میدان حسن‌آباد برگزار شد که برنده‌ای نداشت. معاون فنی و طراحی شهر سازمان زیباسازی شهرداری تهران می‌گوید: «ما همچنان در حال پیگیری و مشاوره هستیم تا برای تنها میدان محصور پایتخت که هنوز هم‌ تردد سواره در آن جریان دارد فکری بیندیشم. میدان، محل حضور انسان‌هاست. اما متأسفانه نقش و کاربری میدان‌ها طی زمان به فلکه و سواره تنزل پیدا کرده. در میدان حسن‌آباد هنوز کم و بیش‌ تردد افراد وجود دارد که از ویژگی‌های خوب آن است. از محاسن میدان، کاموافروشی‌ها هستند که جاذب جمعیتند. از طرفی در این شهر مردانه باید سعی کنیم این حضور را در این بخش میدان پررنگ کنیم.»

دیوسالار می‌افزاید: «اکنون وجود مجسمه‌ها و ایستگاه مترو باعث تغییر شکل اصلی و جداره‌های تاریخی فرسوده شده‌اند و نیاز به استحکام‌سنجی دارد. در جداره جنوب‌شرقی هم که تقریباً به‌صورت‌نیمه تعطیل است بانک ملی به ساختار میدان آسیب زده. در ضلع شمال شرق هم تخلف‌هایی هست که باید تعیین تکلیف شود. در بخشی از میدان هم که دچار حریق شده بود ۲ گنبد از بین رفته است. باید کلاه فرنگی‌ها ساخته و جایگزین شود. توجه به در و پنجره‌های چوبی و کلاه فرنگی نیز اهمیت بالایی دارد.»

کد خبر 673281

پر بیننده‌ترین اخبار دروازه طهرون

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha